paard loopt snel op voorhand wat te doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

paard loopt snel op voorhand wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-03 22:03

luuk is best op de voorhand gebouwd dus behoorlijl lastig om vanm achter naar voor te rijden...
ik rij hem al niet meer met zijn neusje aan de grond omdat ik dan merk dat zijn achterhand niet mee komt en het is ook vrij lastig om hem lekker aan elkaar te rijden. hij hangt ook vrij vaak op hand en ik ben best ten einde raad. op de woensdag met springles doet die het vaak niet maar dan rij ik hem af en toe ook met ander bit omdat die dan heel sterk kan worden en veels te vroeg af gaat zetten en op de vrijdag in de drsles is het vaak een ramp. ik ben nu dan ook weg bijdie instructrice en ben nu dus op zoek naar een andere goede. maar tot die tijd moet ik mezelf toch een beetje redden. dus wie heeft er tips voor mij dat ik hem iets meer op de achterhand kan krijgen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 00:27

zorg dat hij goed aan je been is.

een paard kan pas op je hand gaan hangen als hij niet genog aan je been is.
Dus daar als eerste erg consequent in gaan oefenen.
Dan merk je dat het beter zal gaan.

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-03 00:38

ja daar zijn we al; hard mee bezig maar het wil niet echt vlotten.
hij is nogal lui... en we hebben ook een hele zware bak wat dus ook niet echt mee werkt

Geriette

Berichten: 925
Geregistreerd: 04-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 09:13

Heej,

Mijn paard is ook erg lui. Als ik er net opzit maak ik ff duidelijk dat het tijd is om te werken. Dan rij ik veel overgangen en maak m actief op mn been. Daarna is ie goed lekker voorwaarts en als ie dan vwnw loopt kan ik die achterhand er al redelijk goed onder krijgen.

Groetjes Geriette

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 10:43

zorg dat je ook altijd zelf het tempo bepaald en niet jouw paard. Dus als je begint met rijden en jouw paard start wat sloom/traag, dan ga jij juist boven het tempo rijden. Als je paard heel actief begint, ga jij onder het tempo rijden. Zorg dat hij goed actief aan het been wordt. Veel heel veel overgangen rijden. Geen reactie na 1 keer drijven? Gelijk het zweepje erbij. Heel consequent zijn. Veel stap-draf en terug, arbeidsdraf-middendraf en terug, alles terug rijden op de zit.
Door de overgangen zal zijn achterhand steeds meer ondertreden. Vergeet tijdens de overgangen terug niet een wakend been erbij te houden! Zo krijg je een mooie overgang terug waarbij de achterhand goed gebruikt wordt.
Als jij je paard goed aan de hulpen hebt staan dan kun je bijvoorbeeld een lange overgang van draf naar stap maken, tijdens die overgang kun je dan zijn achterhand extra activeren. Maar dan moet jouw paard wel super op jouw hulpen reageren. Dus eerst goed aan het been!
Succes met oefenen

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 11:00

Die van mij loopt ook snel op de voorhand, gegeven het feit dat ze niet op de trailer past omdat die gewoonweg niet lang genoeg zijn is dat niet zo verwonderlijk. Mij lukt het door heel veel schakelen in alle gangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 11:23

Volgens welk systeem je ook rijdt; een paard rij je altijd op 2 teugels van achter naar voor. En een paard dat in je hand gaat hangen loopt te veel op de voorhanden te weinig actief van achteren.
Als de bak thuis erg zwaar is kun je ook goed in stap aan de gang gaan. Ook in stap kun je tempowisselingen maken. De kunst is om te leren je paard niet vast te houden van voor zodat hij juist steun gaat zoeken in je hand, daar zal een instructrice je bij moeten helpen.

Hanneke_S

Berichten: 1162
Geregistreerd: 11-12-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 14:16

Ja zorg idd dat hij voorwaarts is, als is dit met een zware bak heel lastig (heb ik nl ook). Misschien is het handig als er wat aan de bak gebeurd als ze m een keer in de zoveel tijd slepen scheelt dat al heel wat en misschien kun je er wat doorheen goioien ofzo. Ook heel belangrijk voor het verbeteren vande achter hand is schijnovergangen.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 14:25

Ben het eens met bovenstaande adviezen, overgangen, tempowisselingen, aan het been, enz. Wat bij mij ook hielp was m'n handen meer te ontspannen. Als een paard de neiging heeft op de voorhand te vallen heb je de neiging om goed vast te houden (tenminste, dat deed ik). Vragen en daarna direct weer ontspannen helpt om je paard weer op z'n eigen benen te laten lopen.

Ransie

Berichten: 210
Geregistreerd: 09-01-03
Woonplaats: De Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 14:41

Inderdaad veel overgangen rijden. Verder proberen de tempowisselingen dicht op elkaar te rijden. Dus op een lange zijden niet 1 keer naar vorden rijden, maar 2 keer. Meestal heeft dat veel meer effect als dat je in 1 keer goed naar voren rijd. Het juiste effect gaat weg als je de hele lange zijden naar vorden blijft rijden. De eerste paar passen gebruiken ze dan juist hun achterhand, en dat wil je juist.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 17:04

zoals kendra zij: meer met ontspannen hand rijden. laat hem zeker niet leunen op je handen!!!

rij eens met een losse teugel (gewoon licht contact) op de volte. moeilijk he?

- nu moet ie wel: op z'n eigen benen lopen
kan ie niet leunen op je handen
moet ie wel actiever worden in de achterhand

dat kan je in draf, maar ook in galop doen.

verklein de volte eens.

- en als ie dreigt te verdragen, van galop naar draf te vallen, ... geef je been bij.

wees hier wel consequent: been als het moet, niet om de pas zitten hakken in de buik !!!

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-03 17:36

bedankt voor alle adviezen ik ga er zeker wat mee doen.
het is een vrij lang gebouwd paard dus ook moeilijk bij elkaar te rijden maar we gaan ons best doen.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 19:51

kattebeest schreef:
rij eens met een losse teugel (gewoon licht contact) !!!


ha ha ga dat maar eens proberen...... Dat is het, het , het kunnen Haha! Haha! Haha! Boos!