[VD] Hoe zonder snoepjes?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rocco

Berichten: 830
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Utrecht

[VD] Hoe zonder snoepjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-03 15:46

Ik wil met Rocco vrijheidsdressuur gaan doen voor de afwisseling, dus niet echt veel, maar gewoon af en toe tussen door. Nu hap(te) hij vrij veel naar handen van mensen, dus ik heb besloten hem geen snoepjes uit de hand meer te voeren. Hoe ik hem bv leren buigen zonder lekkers?

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-03 17:40

Dan kan je gewoon lokken met hooi ofzo, dat is lekker lang. En met voetje geven ofzo kan je hem gewoon belonen dmv aaien en met je stem. Met de buiging kan je dat trouwens ook doen! Ik doe dat nu ook, en het werkt heel goed

Finnea

Berichten: 10071
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-03 17:48

Het nadeel van hooi gebruiken is dat ze lang zo geïnteresseerd niet zijn als met wortels ofzo, dat ondervind ik nu Huilen
Maar gewoon de oefening doen met een snoepje ofzo, en dan ipv. het snoepje, geef je hem dan een kriebel op een plekje wat hij lekker vind. Bij minder vreet-verslaafde paarden werkt dat best goed. Een andere optie is de clicker, maar daar werk ik niet mee, dus info daarover kan ik je niet geven.

Miri

Berichten: 1622
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-03 17:49

erst met snoepjes en daarna met je hand dat lukte mij ook (nou ja bijna)met blossem

Rocco

Berichten: 830
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-03 18:42

Evÿ"]
Dan kan je gewoon lokken met hooi ofzo
[/quote]
Dan doe ik het toch met eten, dat wilde ik eigenlijk ook niet doen. Hij is dan zo gefikseerd op het eten dat hij niet echt oplet wat ik van hem vraag.

[quote="Yolientje schreef:
Maar gewoon de oefening doen met een snoepje ofzo, en dan ipv. het snoepje, geef je hem dan een kriebel op een plekje wat hij lekker vind.

Je bedoelt met een snoepje ''lokken'' en het niet geven en dan een aai?
Dat werkt dus niet bij Rocco, ik heb het niet geprobeerd, maar ik kan nu al zeggen dat hij daar heel chagerijnig van wordt en misschien zelfs gemeen.

Maar in elk geval bedankt voor de tips!

Rocco

Berichten: 830
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-03 18:48

Ik heb trouwens vandaag geoefend met voet, ik heb hem nou zover dat hij een stapje zet als ik hem met het zweepje aanraak, niet echt de bedoeling dus, maar het is een begin. (Dit heb ik dus zonder eten gedaan.)

Romy

Berichten: 912
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-03 21:44

En als je hem nou heel streng blijft? Dus alleen geven uit beloning?
Mijn pony is ook gek op eten. Als ik haar zomaar snoepjes geef gaat ze ook happen. Maar nu krijgt ze ALLEEN uit beloning of uit haar bak eten. En heeel snel heeft ze door dat schooieren en bedelen geen zin heeft, en happen naar je handen al HELEMAAL niet!

callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-03 21:46

denk eens aan clicker training. Dan hoef je het snoepje niet direct te geven, en leert hij ook nog om er netjes op te wachten.
op www.horsemanship.org staat trouwens een leuk verhaal over de eerste les "positieve bekrachtiging"

Rocco

Berichten: 830
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-03 23:20

Ik heb het artikel gelezen maar het is mij nog niet helemaal duidelijk wat een clicker nou is, en wat je ermee moet doen.
Is er niemand die het zonder lekkers doet?
Misschien werkt het wel hoor zo'n clicker. Maar het leek me beter om hem (nu in elk geval nog niet) uit de hand te voeren. Maar als er geen andere mogelijkheid is wacht ik wel even met het buigen, kan ook best nog over een jaartje of zo, en dan kan ik dan gaan denken aan een van de boven genoemde mogelijkheden.
In elk geval bedankt voor de reacties, en tips blijven welkom!

callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-03 23:30

Als je nog zolang de tijd hebt....

Wanneer je begint met Parelli, leer je je paard om te wijken voor de lichtste druk. Je zou hem dus uiteindelijk door heel licht aan zijn halstertouw te trekken, zijn neus tot onder zijn benen kunnen laten buigen.
Ook kun je dit door bijvoorbeeld met een stevig zweepje op zijn neus te duwen bereiken.

Als je je paard fijngevoelig maakt voor dit soort hulpen, en hem achteraf goed beloond met een flinke knuffel, kun je hem kunstjes leren zonder snoepjes Lachen

Rocco

Berichten: 830
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-03 23:40

Hij is al heel gevoelig voor druk, dus dat is misschien te proberen, maar ik denk eigenlijk dat als ik lochte druk op het toch uitoefen dat hij naar achteren zal lopen.

phohtje

Berichten: 49
Geregistreerd: 09-03-03
Woonplaats: Beek en Donk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 13:17

callippo"]
Als je nog zolang de tijd hebt....

Wanneer je begint met Parelli, leer je je paard om te wijken voor de lichtste druk. Je zou hem dus uiteindelijk door heel licht aan zijn halstertouw te trekken, zijn neus tot onder zijn benen kunnen laten buigen.
Ook kun je dit door bijvoorbeeld met een stevig zweepje op zijn neus te duwen bereiken.
[/quote]

Je moet een paard niet dwingen om te gaan buigen. Vaak geven ze alleen maar kracht tegen. Ze moeten het zelf willen en dat is ook de beste manier van leren.

[quote="Rocco schreef:
Hoe ik hem bv leren buigen zonder lekkers?


Wat je kunt gebruiken is een targetstick. Dit is een stok/staaf of wat dan ook met aan het uiteinde een herkenbaar puntje --> bv wat aluminiumfolie erover. Elke keer als je paard dit puntje aanraakt geef je hem iets lekkers. Na een tijdje begrijpt hij dit principe en kun je de targetstick dicht boven de grond houden, waarna hij zelf naar de targetstick zal buigen. Ook hier als hij het puntje aanraakt krijgt hij iets lekkers.
Het makkelijkste is als je hierbij ook de clicker gebruikt, maar als je niet goed weet hoe je deze moet gebruiken, zou ik het niet doen.

grtz Phohtje

wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 14:13

LET OP JE PAARD BUIGEN LEREN IS NIET ALTIJD IN JOU VOORDEEL
TOEN IK MIJN SHETLANDER KOCHT EN IK GING ZE HOEVEN UITKRABBEN DACHT HIJ DUS HEEL DE TIJD DAT HIJ MOEST BUIGEN OG LIGGEN ZELF BIJ DE HOEFSMID GAAT HIJ LIGGEN HET IS NU HEEL MOEILIJK OM ZIJN HOEVEN UIT TE KRABBEN ZONDER DAT HIJ GAAT BUIGEN LIGGEN OF GELIJK GAAT ROLLEN DUS LET GOED OP OP WELKE MANIER JE HET AANLEERD BIJ ROCCO ANDERS KEN JE BEST PROBLEMEN KRIJGEN

phohtje

Berichten: 49
Geregistreerd: 09-03-03
Woonplaats: Beek en Donk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 14:54

wenny schreef:
LET OP JE PAARD BUIGEN LEREN IS NIET ALTIJD IN JOU VOORDEEL
TOEN IK MIJN SHETLANDER KOCHT EN IK GING ZE HOEVEN UITKRABBEN DACHT HIJ DUS HEEL DE TIJD DAT HIJ MOEST BUIGEN OG LIGGEN ZELF BIJ DE HOEFSMID GAAT HIJ LIGGEN HET IS NU HEEL MOEILIJK OM ZIJN HOEVEN UIT TE KRABBEN ZONDER DAT HIJ GAAT BUIGEN LIGGEN OF GELIJK GAAT ROLLEN DUS LET GOED OP OP WELKE MANIER JE HET AANLEERD BIJ ROCCO ANDERS KEN JE BEST PROBLEMEN KRIJGEN


Hmm, je kunt hem dan toch ook weer leren om stil te blijven staan als je zijn hoeven uit gaat krabben. Trouwens, je paard is jou nu ongeveer aan het commanderen iets te geven. Het paard moet buigen als JIJ hem een commando geeft --> hij moet je dus geen commando afdwingen door uit zichzelf te buigen! Als hij uit zichzelf gaat buigen, verwacht hij dat dat OOK iets opleverd. Als je hem hiervoor niet beloond, neemt dat gedrag vanzelf wel af.

Grtz phohtje

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 15:54

wenny, je hoeft niet zo te schreeuwen, zonder caps lezen we het ook echt wel.
Bij jou pony is het duidelijk verkeerd aangeleerd, maar daar heb jij nu weinig aan, verder ga ik met phohtje mee betreft een oplossing voor dat probleem