voorwaarts neerwaarts

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

voorwaarts neerwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-03 20:47

Veel mensen op Bokt en ook op de manege hebben het over voorwaarts neerwaarts rijden, dat dat eerst moet lukken voordat je het paard aan de teugel kan krijgen.
Ik voel me eigenlijk best dom nu want:
Wat is voorwaarts-neerwaarts rijden?
Hoe doe je dat?

ik hoop dat jullie me kunnen helpen!
(Het liefst een beetje in penny-taal anders snap ik er denk ik nog niks van)


Cemlys

Berichten: 14941
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 21:12

je paard voorwaarts-neerwaarts rijden betekent dat hij zn hooft naar beneden doet liefst tot bijna op de grond. dat wil zeggen dat hij zich ontspant en dat hij zn rug gaat gebruiken. je moet hem wel goed actief houden want sommige paarden lopen trager als ze hun rug moeten gaan gebruiken of gaan langer lopen(zich langer maken zodat de achterhand niet meer goed onderkomt) om je paard voorwaarts neerwaarts te krijgen moet je gaan vragen dat wil zeggen dat je lichtjes druk gaat maken in de mond, door je handen iets omhoog te doen en je ellebogen achteruit. door te vragen zal je paard zn hoofd normaal telkens een beetje meer naar beneden doen. maar bij sommige paarden gaat dit meoilijker als ze bv niet echt daarop getraind zijn. als je paard voldoende ontspannen loopt kun je de teugels gaan opnemen en dan kun je hem meestal gemakkelijk aan teugel krijgen. maar het beste is om les te nemen want alleen kun je dat waarschijnlijk moeilijk dnek ik. veel succes

Yesterday is history, tomorrow is mystery, today's a gift, that's why it's called present!

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 21:31

Een paard voorwaards-neerwaards rijden is: Het paard aktief laten lopen dmv. het drijven met je been, daardoor krijg je druk inje hand (omdat het paard dus harder wil) Het paard zal dan nageven, dan geeft hij een soort van knikje achter de kaak. Dan moet je je hand ontspannen en het paard zal je hand dan volgen en z'n hoofd dus naar beneden brengen. Je moet hierbij de aktiviteit bewaren ( hij moet dus even snel blijven lopen).
Ik hoop dat je het een beetje begrijpt, zo niet, vraag maar...

Instagram: @bianca.schoenmakers
Facebook: Bianca Schoenmakers Equestrian

Ikzeidegek
Berichten: 37
Geregistreerd: 06-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 17:16

Jammer helaas dat voorwaarts neerwaarts maar al te vaak wordt geruikt als excuus om een slof te gebruiken. Het paar loopt dan inderdaad vooruit met zijn hoofd over de grond maar... niet voorwaarts zoals bedoeld wordt.

Het paard moet zijn rug buikspieren gaan gebruiken waardoor de rug omhoog komt. Door de aangespannen buikspieren gaat de rug 'veren'. De afdruk van de achterbenen treedt voorbij de afdruk van de voorbenen. Het paard mag niet in tempo versnellen als de ruiter de hand 'toe staat' noch mag het zijn voorkant in de teugels laten 'hangen'.

Handige controle is het 'plof' geluid van de voorbenen, een paard dat een duidelijke plof laat horen bij het neerzetten van zijn voorbenen loopt niet van achter naar voren.

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-03 20:36

Is het dus een beetje hetzelfde als aan de lange teugel?
Of begrijp ik het nu helemaal verkeerd?

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 22:12

EHm, dat hangt ervanaf hoe je aan de lange teugel rijdt Knipoog
Het is de bedoeling dat je paard gewoon na blijft geven in het voorwaarts neerwaarts, de achterhand moet actief blijven en idd je teugels zijn wat langer...

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

Ikzeidegek
Berichten: 37
Geregistreerd: 06-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 22:14

Hmm... nee, een paard aan de lange teugel loopt veelal 'uit elkaar', de hals is dan gestrekt en meestal is de neus hierbij naar voren gericht. Bij voorwaarts neerwaarts is het de bedoeling dat het paard een constante aanleuning houdt zonder te hangen op de hand. De hals is gebogen, het hoofd het laagste punt waarbij de neus achter de loodlijn blijft. Dit alles uiteraard volkomen ontspannen.

DIT krijg je bij veel paarden vrij eenvoudig voor elkaar, de kunst is om je paard hierbij actief voorwaarts te houden, zonder dat het tempo versnelt en zonder dat hij 'op de voorhand' loopt.

Het idee achter deze manier van trainen is dus dat hij zijn buikspieren sterker maakt waardoor de rugspieren langer en soepeler worden. Zo kan hij zijn rug 'opbollen' en hierdoor makkelijker jouw gewicht dragen en toch 'lichtvoetig blijven.

Ikzeidegek
Berichten: 37
Geregistreerd: 06-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 22:16

p.s je teugels zijn dan inderdaad wat langer omdat de afstand van hand naar paardenmond op deze manier groter is Knipoog

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-03 12:09

Sorry ik snap het nog steeds niet helemaal, wel een beetje.
Kunnen jullie geen foto plaatsen van een paard dat goed voorwaarts neerwaarts loopt?

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 18:08

zitake schreef:
door je handen iets omhoog te doen en je ellebogen achteruit.


ehm?! dit is geen correcte zit toch?!, ik heb geleerd dat je een ophouding (<-- manier op een paard iets te vragen) doet met je handen, niet met je armen.

verder als je voorwaarts neerwaarts rijd is het wel de bedoeling dat je een actieve achterhand hebt maar hij niet onder je uitloopt. je moet lichtelijk contact houden.dus geen waslijntjes maar ook niet trekken. en de beweging van het paard blijven volgen. als hij vraagt geven. op deze manier krijgt het paard vertrouwen in jou en je hand, hij zal hierdoor makkelijker gaan nageven. voorwaarts neerwaarts is naar mijn mening de beste manier om een paard elastisch te maken, hem te verplichten zijn rug en schouder spieren te ontspannen en soepel maken. waardoor de lengte buiging en de reactie op het been verbeterd wordt.

Ikzeidegek
Berichten: 37
Geregistreerd: 06-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 18:19

He annetje, als je nu eens via www.google.nl zoekt op "voorwaarts neerwaarts" rijden. Voorwaarts neerwaarts tussen aanhalingstekens en rijden daar met een spatie ertussen achter. Ik denk dat je dan wel een foto zult vinden, ik heb er zelf zo snel geen foto van.

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-03 17:28

Ik heb gezocht, maar kan eigenlijk niks vinden. Geen plaatjes in ieder geval.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 11:42

hier een onduidelijke.
maar hier kun je het een beetje zien

Afbeelding

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 12:28

Nu ga ik ook een vraag stellen.
Voorwaarts neerwaart vs. halsstrekken.
Volgens mij wordt er in proeven halsstrekken gevraagd. Maar waarom lopen de meeste paarden tijdens die oefening voorwaarts neerwaarts en krijgen ze er toch een 7 voor?

Ik bedoel... hierboven wordt ergens het beeld geschetst dat het paard dan uit elkaar loopt. Toch zie ik dat niet op wedstrijden. Gewoon een paard wat goed blijft ondertreden, neusje naar voren en beneden schuift, actief blijft lopen en zo weer bij elkaar te rijden is.

Moet er dan niet voorwaarts neerwaarts in proevenboekjes staan i.p.v. halsstrekken???

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 13:51

Da's een goede opmerking, kleintje... VOlgens mij is het wel vwnw wat ze eigenlijk willen zien, maar dat is mijn mening...

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

Ikzeidegek
Berichten: 37
Geregistreerd: 06-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 14:45

Wat ze volgens mij vooral willen zien is dat het paard de hand volgt?

Ikzeidegek
Berichten: 37
Geregistreerd: 06-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 14:45

maffe foto trouwens Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 16:34

Maf, waarom?

Als je een beter voorbeeld hebt graag Lachen
Ik heb er verder helaas geen.

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 17:00

Ik vind op die foto het net lijken of dat paard wil gaan rollen. Knipoog

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 21:24

Niemand anders die er meer over weet wat ze nou eigenlijk in de proef willen zien?
Geen jury die dit weet?
Of zal ik deze vraag eens in een apart topic zetten??? Misschien dat het dan meer aandacht krijgt i.p.v. zo middenin een topic?

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!


Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 22:38

kawa kun je die uitleg van die zweep er niet weer opgooien?
(vond die foto zo gek nog niet, actief achterbeen en paard volgt hand, hoezo rollen Verward )

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 16:06

Andrew is nooit heel ruim geweest in draf, dus overstappen is er nog niet bij, maar (corrigeer me maar als het niet klopt) volgens mij is dit wel zo ongeveer voorwaarts neerwaarts...

Afbeelding

Het voelt als een elastiek, of inderdaad als die veer die je krijgt als je een zweep krom trekt via de uiteinden. Licht en elastisch.

Hij loopt hier overigens nog vrij hoog, als het aan hem ligt loopt hij met de neus bijna over de grond... ik probeer hem juist weer wat omhoog te rijden... Schijnheilig

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 16:16

Volgens mij is het niet de bedoeling met vwnw dat het paard op de voorhand loopt. Bij jouw foto Joyce B lijkt dat wel of ik heb het verkeerd.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 16:41

Lisette schreef:
Volgens mij is het niet de bedoeling met vwnw dat het paard op de voorhand loopt. Bij jouw foto Joyce B lijkt dat wel of ik heb het verkeerd.


hij heeft een goede actieve achterhand hoor maar hij mag wel wat dieper volgens mij


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 bezoekers