legale paardenmishandeling??

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

legale paardenmishandeling??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-03 15:58

hoorde onlangs op het nieuws (nee het is al n tijdje geleden) iets over ziltpoten ofzo. heeft iemand er meer info over? wat ik erover weet:
komt voor bij het belgisch trekpaard. het is een soort kunstmatige bacterie die de benen doet opzetten, en het is de bedoeling. de fokkers doen het dus expres!! omdat stevige benen gewenst zijn. andere praktijken zijn bv lucht in de benen spuiten... Frusty Misselijk . het is zo erg dat bij een merrie, waarbij de omtrek van het been ong 28 cm moest zijn, het nu 72 cm is!!!! had je moeten zien... doen deze schandalige praktijken is de gemiddelde leeftijd van het belgisch trekpaard gedaald van 25 jaar naar 6 jaar...
ik vind het ontzettend cru. hoe kan je zoiets doen. dierenbescherming heeft gereclameerd, het stamboek mag de nadruk niet meer leggen op de stevige benen. maar veel kwaad is reeds geschied Verdrietig paarden gaan er op den duur gewoon aan dood.

hoe staan jullie ertegenover? dan denk je dat die mensen van paarden houden. wie weet waar het nog allemaal zit (die mensen he). ik stond er al van versteld, renpaarden die aan 1 jaar de baan opgaan, springpaarden die aan 2 jaar uit de staanders springen, maar dit vind ik, is nog een categorie apart...

Enya - Daya :-)


STELLAlover

Berichten: 796
Geregistreerd: 03-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 16:41

Wat erg! Hier had ik echt nog nooit van gehoord! Maar dat is hetzelfde al de staarten van een trekpaard couperen. Dat vind ik ook walgelijk! Je snijdt je eigen neus er toch ook niet af omdat je een gezicht zonder mooier vindt? Toch?

Chantalll

Berichten: 1976
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Leek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 18:07

Tjees wat erg Boos!
Ik heb ook nog nooit van gehoord , maar als ik dit zow hoor wil ik het ook nie horen Boos!

AniekR

Berichten: 10636
Geregistreerd: 21-09-02
Woonplaats: In de beste binnenstad van Nederland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 18:15

Oh, wat vreselijk, het is idd net zoiets als dat couperen. Ik vindt het vreselijk wat mensen met die paarden doen. Ze moeten het strenger aanpakken vindt ik Boos!

Campsterhoven's Marlies ster (v. Heitrak's Marvin) - International Champion WPBR 2017
Starwin's Roos - in de sport - Rooskamps Raisa (2016 v. Nia Domo's Bolero) - Rooskamps Morena *klik* (2018 v. Spoorzicht's Red Flyer)
Rooskamps Mr. Darcy - International Foal Champion WPBR & Reserve Best Foal in Show - http://www.stalrooskamp.nl/

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 18:16

BELACHELIJK, ik vind dat er best naar uitersten gegaan mag worden fok en of rijtechnisch maar nooit ten koste van het dier zelf

Ineke2

Berichten: 33041
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 18:53

STELLAlover schreef:
Maar dat is hetzelfde al de staarten van een trekpaard couperen. Dat vind ik ook walgelijk! Je snijdt je eigen neus er toch ook niet af omdat je een gezicht zonder mooier vindt? Toch?


Couperen mag ook niet meer, is sinds 1,5 jaar geloof ik ofzo verboden, gelukkig Lachen

Van dit soort praktijken had ik ook nog nooit gehoord, echt wagelijk!

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 18:59

72 cm!!!!! Sjesus, dat is niet normaal!!! Walgelijk. Boos!

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-03 19:45

was ook walgelijk om te zien. kon natuurlijk niet meer lopen. dit is al lang aan de gang, gelukkig komt het in de media.
en dat couperen was me ook een doorn in het oog. net als brandmerken overigens, hoewel het zijn nut heeft en later geen last geeft.
maar hiervan zie ik echt geen goed... vind het ook verschrikkelijk.

Enya - Daya :-)

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 19:50

Dit is idd een methode om de benen van Belgen dikker te maken, en dat is vooral gewenst bij verkopen of keuringen. Dikke benen (pijpen met name) zijn namelijk een teken van sterke botten.

Maar het is dan de bedoeling dat de benen maar een paar cm dikker worden. Het 'ideaal' is namelijk 30 cm. Als het 70 is geworden, zal er wel een hele grote fout zijn gemaakt!

Het is trouwens niet schadelijk, en het is NIET legaal!!!!!! Maar echt een trucje die 'sjoemelaars' gebruiken.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-03 19:52

geen fout, alleen een evolutie. (ze toonden met het meetlint de merries! )hoedanook, het mag niet gebeuren.
met legaal bedoel ik dat er niks aan gedaan wordt! (werd) tenslotte stonden steeds duizenden mensen erop te kijken.

Enya - Daya :-)

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 09:50

ponyzotje schreef:
ik stond er al van versteld, renpaarden die aan 1 jaar de baan opgaan, springpaarden die aan 2 jaar uit de staanders springen, maar dit vind ik, is nog een categorie apart...

correctie, renpaarden gaan met 2 jaar de baan op, en heel soms weleens met 3 jaar
niet dat ik het goedkeur hoor, want die beestjes lijden daar ook onder

Best friends are the ones that can see the hurt in your eyes, when everyone else is fooled by your smile.

Rivendell

Berichten: 6803
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 10:08

Wat ook nog wel eens wordt toegepast bij zware paarden, is blisteren. Hier wordt met een scheermesje kleine sneetjes in het been gesneden waarna er ee nbijtend goedje in gesmeerd wordt. Gevolg hiervan is een zwaardere beharing aan de benen. Is nu verboden, maar werd vroeger veel gedaan. Ach ja, mensen doen soms rare dingen.

Welsh Ponies en allerlei soorten kippen

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 12:28

Inderdaad een vreemde methode. Ik vind het ook echt niet kunnen.

Couperen van staart is nu ook verboden. Toen het couperen van staarten bij de Welsh Cob werd verboden kwamen er ook heftige reacties. Vanaf 1949 werd couperen van staarten illegaal. Tot die tijd werden haast alle Cobs gecoupeerd. De reden die ze ervoor gaven was dat het gevaarlijk was als ze de staart over de teugels sloegen. Maar daar hadden ze tenminste nog een reden voor. In die tijd werden ook veel oren van merries gecoupeerd. Een barbaarse methode die geen enkel nut had of heeft. In die tijd waren veel mensen het oneens met de beslissing dat couperen verboden werd. Nu, vanaf 2000 is precies dezelfde discussie opgelaaid met de liefhebbers van de trekpaarden.

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

batje

Berichten: 10553
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 12:49

Heike schreef:
Nu, vanaf 2000 is precies dezelfde discussie opgelaaid met de liefhebbers van de trekpaarden.


Hopelijk zijn over 50 jaar de mensen net zo verbaasd als ze horen dat we ooit trekpaarden, bouviers en dobbermans hebben gecoupeerd..

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-03 13:42

er zijn nu al mensen over verbaasd. maar blijkbaar niet genoeg...
ben al blij dat het ondekt is en aandacht krijgt.

Enya - Daya :-)

Amanda_T
Berichten: 5950
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 17:24

Ronduit schandalig Misselijk.
Dat mensen zoiets kunnen doen .
Zulke mensen zouden ze zelf iets aan moeten doen, een kijken wat hun ervan vinden Boos!

littleroosie

Berichten: 6052
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 23:02

Ineke2"]
[quote="STELLAlover schreef:
Maar dat is hetzelfde al de staarten van een trekpaard couperen. Dat vind ik ook walgelijk! Je snijdt je eigen neus er toch ook niet af omdat je een gezicht zonder mooier vindt? Toch?


Couperen mag ook niet meer, is sinds 1,5 jaar geloof ik ofzo verboden, gelukkig Lachen

Van dit soort praktijken had ik ook nog nooit gehoord, echt wagelijk!
[/quote]

Sterker nog, het schijnt dat couperen al meer dan 100 jaar verboden is!
Weet dit niet zeker, heb het ooit eens gelezen.

Insta: stal.de.bonte.dijk
Insta: pretty.by.roos - pmu in Wolvega
Vino van de Bonte Dijk B+4

wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 23:22

HET IS WEL ERG MAAR JE KAN ER NIX AAN DOEN WANT ZE DOEN HET TOCH GEWOON EN DAT IS MET DAT COUPEREN OOK ZO ZE DOEN HET TOCH EN HOE ZIELUG HET OOK KLINKT ER KOMT TOCH GEEN VERBETERING IN MAAR HET BLIJFT NATUURLIJK SCHANDALIG DAT EEN MENS EEN DIER DAT AAN KAN DOEN


sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 11:03

Couperen is verboden, maar pas sinds een jaar of 5. De fokkers trekken er zich echter niet zo bijster veel van aan. Hij is "met de staart tussen de deur gekomen" of hij is gebroken en we hebben hem er toen af moeten halen, zijn mij erg bekende verhalen.
Maar bij de shires is het niet veel minder hoor, ze worden dan wel niet gecoupeerd, maar wel afgeschoren. Zo hebben ze er nog niks aan. Feit is wel dat het dan bij een hoog drachtige merrie niet meer "naar binnen waait".


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Besje, Jet, Lalladidoo, Mark0919, Vinny12511 en 44 bezoekers