flessenveulen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rendel
Berichten: 63
Geregistreerd: 16-12-02
Woonplaats: Frankrijk

flessenveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-03 00:59

Beste mensen, sedert 1,5 jaar heb ik een veulen van het lID overgenomen . het betrof een 3 maands flessen veulen wat meteen bij de geboorte verstoten was door de moeder en met melk is grootgebracht. Het dier had een navelbreuk, en nadat het een paar maandjes verder was heb ik het laten opereren . Alles zover ok, maar het heeft afwijkend gedrag. het is bang voor mannen (foute hoefsmid) en was vooral het eerste halfjaar teveel mensgericht en te weinig op de andere paarden in de groep. Het is een nerveus typetje, maar wel eerlijk en ik heb er dan ook geen problemen mee. Ze staat aan huis, heeft een open box met uitloop, en staat overdag of op de wei of in de paddock met de rest. so far so good, zou je zeggen, maar sedert het begin van de winter is ze begonnen met (zeker als ze gespannen is) haar tong zijdelings uit haar mond te gooien. Ziet er debielig uit, maar ok. Nu heeft ze weer wat nieuws, een oudere merrie van ons moedert wat over haar, maar loopt af en toe met die grote soeplippen te klapperen. Nu doet zij dat dus ook, maar dan vrijwel constant. Ik heb haar dagindeling veranderd, speeltjes in de box etc, maar ze blijft het regelmatig doen. Wie heeft er tips????

10y

Berichten: 1566
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 02:02

Beste Deierkurf, ik heb een merrie, die nu vijf jaar wordt. Deze is ook met de fles grootgebracht daar haar moeder bij de geboorte is gestorven. Dat was niet eenvoudig maar we hebben haar er doorheen gesleept. We hebben toen direct geprobeerd een merrie voor haar te vinden die net haar veulen verloren had. Maar zoals dat gaat lukte dat niet. Ze heeft van ons natuurlijk heel veel aandacht gekregen, en daardoor teveel menselijke dingen overgenomen. Ze staat gewoon bij de andere paarden. Maar deze paarden-veulens zullen altijd afwijkend gedrag vertonen. Zij zijn anders dan de anderen, ze zijn nooit gecorrigeerd geweest door hun moeder. De andere paarden laten hata wel haar plaats in de rangorde weten, maar voor de rest moeten ze het zelf maar zien te redden. Het paard heeft dus niet het leerproces gehad wat het nodig had. Het zal dus dingen gewoon gaan kopieren. Dat is wat het doet. Het vervelende is, dat die van ons ook heel erg dominant tegenover ons is en je haar steeds weer moet wijzen waar haar plaats is. Ook met rijden geeft het iedere keer weer problemen. Niet dat ze geen heel goed paard is, in tegendeel zelfs, maar haar zover te krijgen kost heel veel doorzettingsvermogen, geduld en konsekwent handelen.
Ze is nu bijna twee jaar heb ik begrepen. Je zou al eens kunnen beginnen met het grondwerk en dat iedere dag. Dan heeft het paardje iets om over na te denken en is ze ook met andere dingen bezig als het gedrag van andere paarden na apen. Jammer dat ik het niet precies onder woorden kan brengen. Je zou ook al eens naar een training van bijvoorbeeld een E. Voest kunnen gaan. Het zal er op den duur beslist niet makkelijker op worden, dat weet ik uit ervaring. Speeltjes alleen helpen niet, ze moet gewoon aan het werk denk ik, zoals gezegd. Maar wel met beleid. Ik weet nu wat het is een moederloos veulen op te voeden en paard te laten zijn. Het is dat het ons eigen veulen is, een vreemd veulen daar zou ik dus nu ik dit allemaal weet nooit aan beginnen hoe erg ik het ook zou vinden voor het paardje. Ik wens je in ieder geval succes en veel geluk toe.

Dune

Berichten: 254
Geregistreerd: 16-09-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 00:48

Hallo,

Wij hebben ook een veulen opgevoed met de fles (kijk op www.kebuarabians.com // Kebu Arabians // KB Bonaire levensverhaal

Helaas is er geen handboek voor dit soort gevallen en vaak handel je naar gevoel. Eigenlijk is dit erg fout, je gaat zo'n veulen erg verwennen en vindt snel dingen goed, want ze zijn al zo zielig.
Wij zijn hier gelukkig heel nuchter mee om gegaan en hebben haar niet overdadig verwend. Misschien hebben we haar juist wel wat minder aandacht gegeven (het gevoel zei uiteraard iets anders) ik moet zeggen ze is uit gegroeid tot een heel evenwichtige merrie, zonder problemen. Ze is wel wat eenkennig maar dat nemen we maar op de koop toe.

ik wens jullie dan ook veel wijsheid en geluk met jullie "lep veulentjes"

Greetz Mirriam

Rendel
Berichten: 63
Geregistreerd: 16-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-03 12:33

Beste mensen, vast bedankt voor jullie antwoorden. Het bevestigd eigenlijk wat ik al vermoedde. Jammer dat er inderdaad zo weinig over bekent is. ik ben inderdaad al afgelopen winter begonnen met grondwerk (Parelli) en daar reageert ze erg goed op. Verder ben ik sedert ik dit bericht geplaatst heb begonnen met haar dagindeling te veranderen. Ze heeft nu ook een ander (bijna 3 jaarse merrie) paard naast zich op stal, en ik geef haar de hele dag kleine plukken kuilgras. Gaat alleen ontzettend veel tijd in zitten. dus ik ben allang blij dat ze thuis staat, anders was hier niets van terecht gekomen. Ik houdt haar ook uit de buurt van de oudere merrie. Zou een leeftijdsgenootje een oplossing zijn? Wat vinden jullie daarvan?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 12:42

Waarom breng je het beessie niet naar de opfok, lekker van maart tot oktober op het land met leeftijdsgenootjes......... Daar leren ze het beste paard zijn van..... Er is niets beter voor jonge paarden dan zo lang mogelijk in de kudde op het land

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 19:06

gijsenkim schreef:
Waarom breng je het beessie niet naar de opfok, lekker van maart tot oktober op het land met leeftijdsgenootjes......... Daar leren ze het beste paard zijn van..... Er is niets beter voor jonge paarden dan zo lang mogelijk in de kudde op het land

Helemaal mee eens, niet te veel mee doen, misschien dat ze toch nog wat van de opvoeding in de kudde meekrijgt en zich meer paard gaat gedragen.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 02:40

Uit de buurt houden van de oudere merrie is misschien niet zo slim, die leert haar wel wat paard zijn is, door middel van dat het oudere paard het jongere paard corrigeert en idd de opfok zou niet een slecht idee zijn, misschien plaatsen in een kleine groep.
Zodat ie leert omgaan met meerdere paarden, 1 leeftijds genootje is niet genoeg, want dan klampt die zich daar aan vast.
Maar een beetje oefenen is niet verkeerd, maar ze moet goed weten wat kan en niet kan.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 09:44

ik heb een moederloos veulen gekocht van 3 jaar oud. Het is een exemplaar met een eigen willetje. Erg gewend aan mensen, verwend door mensen en met weinig gevoel voor andere paarden.

Ze is inmiddels zeven jaar oud, ik ben een jaar of drie bezig met Parelli, met als resultaat dat ze nog steeds eigenwijs is, maar wel meewerkt en meedenkt. Ze is met een halster (of zelfs zonder halster) te rijden tegenwoordig. Ze staat in een groep van zo'n 10 paarden en is onderaan de groep begonnen. Inmiddels is ze de 'baas' van haar groep en heeft ze veel paardengedrag bijgeleerd. Het enige waar je bij haar nog aan ziet dat ze met de fles is grootgebracht is een activiteit die wij maar 'spuugmalen' hebben gedoopt. Na het eten maakt ze een soort beweging of er een speen in haar mond zit. Je hoort dan het speeksel ook door de mond heen en weer gaan.

Het heeft me tijd gekost, ik heb ook wel eens gewanhoopt of ze ooit wel een 'normaal' paard zou worden, maar het is uiteindelijk gelukt. Mede dankzij de Parelli-methode.

Succes.

Rendel
Berichten: 63
Geregistreerd: 16-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-03 12:20

wij wonen in zeeuws-vlaanderen. De opfok lijkt mij een prima idee. Maar weet een van jullie er eentje (en een goede!) bij ons in de buurt?
Belgie kan ook.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 20:13

ik zal rondvragen voor je