Worden die dingen niet meer aangeleerd?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Wruppie
Berichten: 260
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: alkmaar

Worden die dingen niet meer aangeleerd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-03 19:58

Vandaag kwamen op onze manege 2 meisjes van een andere manege een buitenrit maken. Ze konden de pony's zelf opzadelen zeiden ze. Aangezien ik en een vriendin wat andere pony's moesten opzadelen kwamen we even bij ze kijken.
Het paard waar een van de meisjes op moest, moest peesbeschermers om. Ze wisten niet hoe ze om moesten en begonnen ze vrolijk om de achter benen te doen. Wij: Nee, ze moeten voor, waarop het meisje ze vrolijk achterste voren om deed.
Verder wisten ze ook niet hoe martingaal om moest(kan gebeuren) en wat het was en toen dat allemaal uit eindelijk zat deed ze het zadel erop. Het sjabrakje dubbel gevouwen en niet in de kamer opgetrokken waardoor het lekker op de schoft drukte, wij uitleggen waarom, het sjabrakje opgetrokken moest worden in de kamer. Waarop het meisje antwoordde: Ow..waarom moet dat dan? Dat doen ze op onze manege namelijk nooit. De lage neusriem werd verkeerd vast gemaakt, boven de teugels langs ipv onderdoor.Ook "vergaten"ze de hoeven uitkrabben, want bij hun kwam 1 keer in de paar maanden de hoefsmid langs dus hoefden ze nooit de hoeven te krabben. Wij vroeg ze dus hoelang ze al reden: Nou allebei 7 jaar. Maar ze kwamen op onze manege omdat hun pony's daar te sloom waren. Later toen we ze zagen rijden, bleek dus dat ze konden rijden en ze dus niet over die tijd gelogen hadden.

Maar hoe kunnen die meiden na 7 jaar al deze dingen niet normaal uitvoeren? wordt dat niet meer aangeleerd en lopen die manege paarden met dan met verkeerd vastgemaakt tuig rond?


Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 20:03

Als ik het goed heb staan bij een heleboel maneges de paarden al helemaal klaar.
Tenzij je in de eerste les mee rijdt of toevallig een paard had wat nog niet gelopen had.
Maar dan nog lopen er genoeg mensen van de manege rond die het wel even doen.

Dus tsja....en manege paarden met peesbeschermers heb ik eerlijk gezegt nog nooit gezien op de maneges waar ik langs ben geweest.

De eerste keer dat ik moest optuigen was ook een ramp Haha!
Arm beest zal wel gedacht hebben Knipoog

Greetsz

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 20:04

Als ze iedere keer een paard gezadeld voorgeschoteld krijgen en daarna weer gezadel af moeten staan, komt er van opzadelen weinig terecht. Meeste Maneges hebben niet eens peesbeschermers voor hun manegepaarden, dus dat zou ik persoonlijk niet kwalijk nemen. Lage neusriem niet vast kunnen maken dus wel....ik kan me namelijk niet voorstellen dat ze op de manege allemaal met hoge neusriemen worden gereden. En martingalen, daar zal ook niet iedere manege gebruik van maken.

Tegenwoordig is er gewoon geen tijd meer om beginnende ruiters wegwijs te maken in het poetsen en zadelen van een paard. Theoriekennis is zo ontzettend belangrijk, vooral voor de beginnende ruiter, maar ook daar wordt geen tijd voor vrijgemaakt. Eigenlijk zou een beginnend ruiter ook verplicht een aantal theorielessen moeten volgen....

Aan de andere kant is het ook wel een teken van gebrek aan interesse van de meiden. Als je namelijk lang genoeg op een stal rondhangt, zie je vanzelf deze dingen namelijk gebeuren...en als je de Penny leest en andere aan paardenverzorging gerelateerde boeken, komt ook het opzadelen en optuigen vaak genoeg aan bod....

Je suis Charlie.

Tessake

Berichten: 4721
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: Stokkem (limburg, Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 20:06

bij ons op de mange helpen we altijd de beginers met opzadelen enz, en als iemand zelf zijn paard fout opzadelt bv de neusriem verkeerd roept de les gever het paard naar het midden en lecht ff uit hoe het wel moet en doet het tegoei!! Ik kan ook niet begrijpen dat je naar 7 jaar nog niet eens tegoei een paard kunt opzaddel Verward maarja

A dreamer is one who can only find his way by moonlight, and his punishment is that he sees the dawn before the rest of the world

Wruppie
Berichten: 260
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-03 20:09

Bij ons is nu dus poets en opzadel les verplicht gestelt als je bij ons komt rijden. dat van die peesbeschermers en martingaal snap ik ook wel maar die andere dingen Verward Wat zouden zulke mensen later doen als ze een eigen paard willen en niet eens een neusriem fatsoenlijk vast kunnen maken.

Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 20:12

Helaas, helaas. Ik merk het ook vaak. Op een manege komt het vaak voor dat het paard al kant en klaar staat. Ik zie heel veel ruiters die zich dus geen raad weten met een martingaal of het verschil tussen hoge en lage neusriem niet zien.
Ik controleer ook altijd hoe de paarden zijn opgezadeld als ik het niet zelf doe (even kijken of ze zijn aangesingeld is ook wel een goed idee).

En, eerlijk gezegd, ik wist ook niet hoe peesbeschermers en strijklappen om moesten Knipoog

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 20:16

Bij ons vragen ze als je de eerste keer komt rijden of je zelf kan zadelen.Als je het niet kan,vragen ze aan iemand of die even wil helpen.Met helpen bedoel ik dus dat ze uitleggen hoe het moet en helpen als iets niet gaat,maar je moet het dus eigenlijk altijd zelf doen.Natuurlijk zijn er uitzonderingen,zo is er een pony die aanvalt als je de stal binnenkomt,maar onder zadel wel erg braaf is.Die zadelt een stalhulpje wel even gouw op,maar degene die moet rijden kijkt dan wel even.

Grammar, it's the difference between knowing your sh!t and knowing you're sh!t.
Mensen met een zuiver geweten hebben een slecht geheugen.

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 20:17

Ik ben blij dat dat bij ons op de manege wel allemaal geleerd werd... maar wij moesten ook altijd alles zelf doen voor het rijden.

op de meeste maneges gebeurt dat inderdaad niet en dat is eigenlijk best wel slecht....!

Wruppie
Berichten: 260
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-03 20:19

guanacotje schreef:
Bij ons vragen ze als je de eerste keer komt rijden of je zelf kan zadelen.Als je het niet kan,vragen ze aan iemand of die even wil helpen.Met helpen bedoel ik dus dat ze uitleggen hoe het moet en helpen als iets niet gaat,maar je moet het dus eigenlijk altijd zelf doen.Natuurlijk zijn er uitzonderingen,zo is er een pony die aanvalt als je de stal binnenkomt,maar onder zadel wel erg braaf is.Die zadelt een stalhulpje wel even gouw op,maar degene die moet rijden kijkt dan wel even.

Het was dus aan ze gevraagd, en ze sprongen hoog en laag dat ze het dus zelf konden. Gelukkig hadden we dus even gekeken.

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 20:25

Bij ons op de manege kunnen de meeste kinderen na vijf of zes lessen zelf al alle gespen dichtmaken en sommige het paardje zelfs al opzadelen!
Dat komt doordat wij (in ieder geval op zaterdag) vaste helpers hebben, bij iedere pony staat een begeleider. Die begeleider laat het kind zelf een beetje proberen en legt uit wat het verkeerd doet of juist goed. De kinderen die het dan al heel goed kunnen mogen dan soms ook andere kinderen helpen en dat vinden ze altijd een hele eer en willen het daarom snel leren!

Het hoeven uitkrabben kennen ze bij ons op de manege ook niet zo heel erg goed, omdat de meeste ponys dat niet (meer?) goed doen. Ze gaan dan bijten en slaan er is er zelfs een die gaat steigeren! Maar de kinderen die op ponys rijden die makkelijk uit te krabben zijn moeten het wel zelf proberen.

Wij hebben op de manege drie pony/paarden met martingalen, een met een .....? (zo n ding dat aan de ringen van de teugels vastzit en aan de singel) en er zijn er twee die strijklappen dragen.
De meeste kinderen zullen dus wel een beetje weten hoe zon dingen werken.

Bij ons op de manege hebben trouwens bijna alle paarden en ponys een engelse neusriem. Er zijn er volgens mij maar drie die een lage hebben.

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 20:53

De manege waar ik eerst reed leerde je ook nooit wat. Opzadelen hebben ze me geloof ik 1 keer voorgedaan en dan moest je het maar weten (ik was 6, dan onthoud je dat allemaal niet zo goed Haha! Knipoog )

Waar ik nu rijd leren ze wel opzadelen. De westernpaarden moet iedereen sowieso zelf opzadelen, als je niet weet hoe dat moet word je geholpen. Maar dat zijn ook kleine lessen. Bij de pony's (dressuur) worden de pony's altijd al opgezadelt, omdat de eerste lessen meestal beginnerslessen zijn met hele jonge kinderen.
Maar eens in de zoveel tijd krijgen alle ponylessen een poets/zadel les. En op zaterdagmiddag is er altijd poetsles, maar dat is niet verplicht.
Bij de paarden word het gewoon de eerste les uitgelegd en daarna word je nog wel geholpen enzo, tot je het zelf kan.

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 21:03

Bij de manege waar ik heb leren rijden, werd er wel geleerd hoe je op moest zadelen e.d, vooral ookaan de ouders, aangezien de kleinsten juist op de paarden moesten, die het rustigst waren.
Poetsen e.d. moest je ook gewoon zelf doen, er liepen natuurlijk wel mensen rond die je even wat uit konden leggen als je het niet snapte.
Als je een paard elke keer van iemand over moest nemen, dan leerde je weer niet zadelen, maar eigenlijk gebeurt dat volgens mij nooit.
Toen ik daar m'n ruiterbewijs ging halen, hebben we ook leren bandageren enzo, maar ik zou nu echt niet meer weten hoe het moet. Peesbeschermers weet ik wel, strijkklappen en springschoenen volgens mij ook, maar dat is gewoon een kwestie geweest van goed kijken en passen bij mij Tong uitsteken
Op de manege waar ik daarna ging rijden, werden er eens in de zoveel tijd poets- en zadellessen gegeven bij de pony's, dat was dan een half uur voor het zadelen en dan nog een half uurtje rijden.
Op beide maneges liepen de meeste paarden met gecombineerde neusriemen. Ik moet eerlijk zeggen, dat ik zelfs na 6 jaar nog moeite heb om nou te zien hoe een lage neusriem moet, dat onthoud ik maar niet Schijnheilig

Annetje schreef:
(zo n ding dat aan de ringen van de teugels vastzit en aan de singel)

Dat is toch juist een martingaal?

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 21:20

tijd = geld Misselijk

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 21:44

DaphneL"]
[quote="Annetje schreef:
(zo n ding dat aan de ringen van de teugels vastzit en aan de singel)

Dat is toch juist een martingaal?
[/quote]

Kan ook een bijzetteugel zijn. Of een stootteugel...
En bij mijn weten hebben teugels geen ringen. Het bit wel....

Je suis Charlie.

MariekeR

Berichten: 1233
Geregistreerd: 09-09-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 22:39

Cassidy"]
[quote="DaphneL"]
[quote="Annetje schreef:
(zo n ding dat aan de ringen van de teugels vastzit en aan de singel)

Dat is toch juist een martingaal?
[/quote]

Kan ook een bijzetteugel zijn. Of een stootteugel...
En bij mijn weten hebben teugels geen ringen. Het bit wel....
[/quote]

Bij een Thiedeman wel Tong uitsteken

Jola

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Kapellen (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 23:06

Ik geef zelf les op een manege en in het ene groepje is de oudste 7, die zijn nog te klein om het zelf te doen, maar bij als ik de pony's dan opzadel vertel ik wel wat ik aan het doen ben en waarom, en dat iedere keer opnieuw. Op die manier steken ze er toch wat van op. Bij het afzadelen helpen de moeders ook mee maar dan help ik iedere week een ander kindje en geef uitleg.

Het andere groepje dat ik les geef kan zelf al opzadelen, maar ik merk wel dat sommige ouders het "voor het gemak" maar doen, anders duurt het te lang. Voordat ze opstappen controleer ik of het hoofdstel goed zit en er aangesingeld is. Als er iets fout zit zeg ik dit niet alleen tegen de ruiter maar ook aan de ouders (als ze het doen moeten ze het goed doen!) en dan merk ik toch wel in de eerstvolgende les dat ze dan goed hebben gedaan.

Meer ervaren ruiters poetsen en zadelen zelf. Als ze iets niet weten lopen er genoeg mensen in de stallen rond waar ze het aan kunnen vragen, en als ze bijv. een paardje moeten zadelen dat ze nog niet kennen krijgen ze advies mee.

Het is niet alleen het rijden dat telt! Ook het kontakt met de paarden is ontzettend belangrijk! Wat ik dan zelf weer heel belangrijk vindt! En dan vindt ik het ontzettend jammer dat sommige lesruiters 5 minuten voor aanvang van de les aankomen en toch op tijd in de piste zijn, wel gezadeld maar niet gepoetst!! Ze missen de helft van de fun!

Jola

If you stick your head in the sand, you'll get your rear kicked.

Wruppie
Berichten: 260
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-03 23:43

Jola schreef:

Het is niet alleen het rijden dat telt! Ook het kontakt met de paarden is ontzettend belangrijk! Wat ik dan zelf weer heel belangrijk vindt! En dan vindt ik het ontzettend jammer dat sommige lesruiters 5 minuten voor aanvang van de les aankomen en toch op tijd in de piste zijn, wel gezadeld maar niet gepoetst!! Ze missen de helft van de fun!

Jola


Dat is volgens mij ook het hele probleem, dat mensen helemaal niet gemotiveerd zijn om de dieren ook te verzorgen en het hele gebeuren om het rijden te doen. Daardoor lopen er dagelijk paarden rond met schurende sjabrakjes omdat mensen daar de tijd niet voor nemen het goed te doen of er gewoon niet bij stil staan dat er ook een dier in het spel is.

En er zijn ook heus manege's die het de kinderen aan leren. Maar er zijn gewoon te veel manege's die er geen tijd en moeite in steken om het kinderen en mensen ook het verzorgings gebied uit te leggen. Gelukkig kom ik ook van een manege waar het allemaal goed geregeld is en de dieren goed verzorgd worden. Vaak weten mensen ook niet beter.

Kim82
Berichten: 908
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: ENSCHEDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 23:50

Bij ons wordt alles haarfijn uitgelegd. Van poetsen tot opzadelen. De bitten worden zelfs na de les afgespoeld. Jij eet toch ook niet met een vieze vork! Ze laten de beginners zo veel mogelijk zelf doen, wel met begeleiding natuurlijk. Ook wordt ze geleerd dat ze voor en na het rijden de hoeven uit moeten krabben.

Ook bekend als Kim20!

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 09:42

Het klopt dat er niet overal tijd of aandacht voor is om mensen op de juiste manier te leren opzadelen. Ik vind dat een slechte zaak.
Ik heb 3 jaar lang op een manege gewerkt waar ik vaste avonden staldienst had. Op "mijn" avonden kon iedereen zelf opzadelen. Ik liet de nieuwelingen een uur voor het begin van de les komen en zadelde dan zelf 1 paard op, terwijl ik alles uitlegde. De ruiters (meestal volwassenen) konden dan vragen stellen en daarna wees ik ze met tweeën een paard aan om het zelf te proberen. Ik liep rond om nog wat aanwijzingen te geven en te controleren. Vaak konden ze het daarna zelf, en lukte iets niet, dan was ik altijd in de buurt om te helpen.
Met de kinderen deed ik het ook zo en vaak hadden de ouders ook wel belangstelling voor zo'n theorielesje opzadelen.
Het was een beetje een uit nood geboren ideetje, omdat ik niet in mijn eentje 8 of 10 paarden en pony's kon zadelen voor de les. Maar omdat het zo goed ging heb ik het er maar in gehouden.
Wat mij betreft mogen ze zoiets overal doen.

* To Belg, or not to Belg *

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 10:07

Hee Floortje Knipoog

Jeetje, dat is wel raar... Bij ons op de manege kreeg je gewoon een paard toegewezen en als deze op stal stond moest je hem zelf opzadelen. Als je er dan niet uitkwam vroeg je het aan een meer gevorderd iemand op stal, die vaak wel gelijk uitleg gaf. In de les keek de instructrice wel altijd na of het tuig goed zat. écht uitleg van iemand van de manege zelf was er dus meestal niet, maar als die op stal liepen kon het wel altijd vragen ed. Ik heb er uiteindelijk iig wel behoorlijk opzadelen geleerd Knipoog.
Peesbeschermers hadden we op de manege niet, die leerde ik ook pas kennen toen ik Nicky kreeg.

Maar na 7 jaar zou je iid mogen verwachten dat iemand kan opzadelen

Het kan me niet schelen als mijn manieren je niet aanstaan. Ze staan mij ook niet aan. Ze zijn nogal slecht.
Tijdens lange winteravonden treur ik erom. ~Humphrey Bogart

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 10:23

Ik ken wel meer manege's waar de hoeven meestal niet een keer in de week worden uitgekrabt.

Maar wel raar hoor, het lijkt mij dat je na 7 jaren heus wel ergens gelezen, gehoord, gezien hebt dat je je shabrak in de kamer moet optrekken.

Maarja wanneer zie je nou een manege paard met peesbeschermers of een martingaal??? Bijna nooit dus leren ze het ook niet

22 Januari verwachten we ons kleintje

yindey

Berichten: 1270
Geregistreerd: 07-07-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 10:43

Ik heb zelf ook nooit geleerd hoe ik een paard moest opzadelen op mijn manege. Ik heb er veel over gelezen en zodoende weet ik hoe ik een paard moet opzadelen. Maar altijd als ik op de manege kwam was mijn paardje al opgezadelt. Op het laatst kon ik altijd het paardje afzadelen maar dat was echt ook alles.

En met het shabrak in de kamer optrekken heb ik zelf nog nooit van gehoord of gelezen...Toen ik pas net op Bokt kwam wist ik het pas.
Zelfs met mijn ruiterbewijs lessen hebben we het er daar nooit over gehad en ben ik er ook nooit over aangesproken.

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 10:44

Ik pleit schuldig ...

Na 10 jaar kan ik nog steeds niet bandageren, peesbeschermers aanleggen, paardenknopen maken, .... ondanks verschillende verzorgpaarden en toch die jaren les op een manège waar ik zelf moest opzadelen.

Maar ik ga dan ook nooit zelf aan zo'n dingen prutsen ... het wordt bij ons ten eerste niet gebruikt op stal en mijn verzorgpaarden hebben ook niet "spectaculaire" dingen nodig gehad omdat ik toch alleen maar recreatief met hun reed.
Als ik zo eens iets nodig heb zoek ik meestal gewoon iemand die t mij kan uitleggen en zal t dan onder toezicht zelf daarna ook wel een paar keer proberen Haha! .

Wruppie
Berichten: 260
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-03 10:51

grassie schreef:
Hee Floortje Knipoog

Jeetje, dat is wel raar... Bij ons op de manege kreeg je gewoon een paard toegewezen en als deze op stal stond moest je hem zelf opzadelen. Als je er dan niet uitkwam vroeg je het aan een meer gevorderd iemand op stal, die vaak wel gelijk uitleg gaf. In de les keek de instructrice wel altijd na of het tuig goed zat. écht uitleg van iemand van de manege zelf was er dus meestal niet, maar als die op stal liepen kon het wel altijd vragen ed. Ik heb er uiteindelijk iig wel behoorlijk opzadelen geleerd Knipoog.
Peesbeschermers hadden we op de manege niet, die leerde ik ook pas kennen toen ik Nicky kreeg.

Maar na 7 jaar zou je iid mogen verwachten dat iemand kan opzadelen


Hey Maaikie!

Ja op jullie manege waren er ook wel mensen die je hielpen als je er niet uitkwam, maar die 2 meiden waren erg bedroevend. Ik heb idd nu ook alles goed geleerd na Sheila en Nowshera, maar voor die tijd kon ik het toch ook wel, en als je t niet snapte werd het gewoon aan je uitgelegd zodat je het de volgende keer goed deed. Aangezien wij paarden rond hebben lopen met peesbeschermers, martingalen en strijklappen, leer je het hier idd sneller, maar een sjabrakje optrekken en hoeven uitkrabben en neusriemen vast maken..dat moet toch gesneden koek zijn na 7 jaar. Onze manege is ook veranderd, in de tijd dat jij er was was het nog niet zo goed maar nu gaat alles strikt volgens de regels door het veiligheids certificaat en zijn de poets en opzadellessen verplicht geworden.

Kim82
Berichten: 908
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: ENSCHEDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 11:10

Bij ons hebben bijna alle paarden gecombineerde neusriemen en sommigen ook peesjes. Sommige paarden hebben ook gelpads. Martingalen hebben we niet, gewoon omdat het niet nodig is. Ik zou dus ook niet weten hoe je zo'n ding gebruikt.

Ook bekend als Kim20!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 bezoekers