Wat is er leuker aan rijden zonder zadel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tomm

Berichten: 748
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: West-Vl (B)

Wat is er leuker aan rijden zonder zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-03 05:39

Hoi,
Wat is leuker aan rijden zonder zadel?

Groetjes.

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 11:11

Het is goed voor je evenwicht en voor je houding,en het is leuk om eens wat anders te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 11:16

Ik vind het heerlijk!! zo voel je echt de vrijheid!! Echt het beste gevoel van de wereld (als je teniminste een paard met weinig schoft hebt Knipoog )

Zo heb ik leren rijden zonder zadel... Ik had een oud beesje en daar had ik helaas geen zadel voor.. dus met halstertje of met helemaal niets lekker naar t strand heerlijK!! ( t was dan ook wel een erg braaf pardje hoor)

Koetjespaard

Berichten: 108
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 11:31

Hai,

Ik rij zelf heel vaak zonder zadel, op mijn eigen paard maar ook op andere. Ik vind het heel lekker zitten (mits ze idd geen punt schoft hebben). Vooral vind ik dat je paard veel zuiverder reageerd zonder zadel, want je hebt een veel directer contact met het dier. Je voelt gelijk aan de spieren of ze gespannen zijn en gewichts- en zithulpen komen veel duidelijker over bij je paard.
Er zijn overigens ook paarden die er niets van moeten hebben. zo ken ik er een die gaat helemaal flippen als hij je te veel voelt bewegen op zijn rug.
De meeste paarden vinden het echter wel heel lekker zo zonder zadel rijden. Hebben ook lekker geen singel enz.
Zonder zadel rijden is ook goed voor je houding en zit, je leert goed op die hulpen rijden en krijgt ook nog eens een goed evenwicht.

Doegies Koetjespaard

quincy

Berichten: 221
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: oost-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 12:09

Ik rij heel graag zonder zadel. zie koetjespaard. Gisteren heb ik voor het eerst op mijn paard zonder zadel gezeten. Het was haar eerste keer maar je voelt de knobbeltjes van haar ruggegraat zo. Auw! Liever een vetbolletje zonder zadel en een paard met weinig vet aan met zadel ze. amai!

Sociolan

Berichten: 1369
Geregistreerd: 08-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 12:19

Ik vind zonder zadel op mijn haffie het lekkerste!
Ze heeft een beede rug dus dat kan makkelijk.
Maar op de manege paarden heb ik toch liever een zadel die hebben allemaal zo harde ruggegraat.
Maar met zadel is het wel beter voor de rug.
Dat verdeelt de evenwicht van de ruiter over de rug zodat het gewicht niet op 1 stuk zit!
En zonder zadel is het natuurlijk warmer. Knipoog

Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 12:28

Zonder zadel rijden is inderdaad beter om je evenwicht goed te ontwikkelen en je paard goed aan te kunnen voelen. Ikzelf heb dat evenwicht nog totaal niet gevonden en ga dus best wel verkrampt Scheve mond in draf zitten zonder zadel. Vandaar dat ik liever met zadel rij!

Sociolan

Berichten: 1369
Geregistreerd: 08-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 12:42

Nog een tip voor de lui die er altijd last van hebben dat ze er bijna afvallen.
Ga ongv. in het midden van de paard zijn rug zitten.
Het zit het lekkerste en je hebt dan ook geen last van de schoft!
Het helpt echt en het hobbelt een stuk minder.
Probeer het maar is!
Als je de uitslag hebt pb me dan ff zodat ik nog paar lui van de manege kan overtuigen dat het zo is.
Ze willen me niet geloven Knipoog

dutchy_

Berichten: 4304
Geregistreerd: 04-05-02
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 12:44

Ik vind het ook leuk om zonder zadel te rijden. Je kunt zo goed je evenwicht leren bewaren (zegmaar) en het opzadelen gaat ook sneller. Als ik weinig tijd heb, rij ik ook gewoon zonder zadel. In de winter doe ik het helemaal vaak. Want dan is je pony/paard warm en dan krijg je het zelf niet zo snel koud.

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 12:45

Ik stap ook wel eens zonder zadel.
draven en galopperen doe ik niet op mijn Laiser. Zijn ruggewervel steekt te ver uit naar boven waardoor dat zowel voor mij als voor hem geen pretje is.
Ik draaf af en toe wel eens een klein stukje. Maar dat vind Laiser dan niets. Hij gaat dan ook het liefste stilstaan en achterom kijken met zo'n gezicht van kun je svp weer normaal doen Verward

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 12:52

JolandaVrind schreef:
Nog een tip voor de lui die er altijd last van hebben dat ze er bijna afvallen.
Ga ongv. in het midden van de paard zijn rug zitten.
Het zit het lekkerste en je hebt dan ook geen last van de schoft!
Het helpt echt en het hobbelt een stuk minder.


Daar hobbelt het idd minder,maar als je gaat draven schuif je toch wel weer naar voren. (ik tenminste)

Suzy

Berichten: 2241
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: Ittervoort ( L)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 13:03

Ik rij ook wel vaker zonder zadel, als ik geen zin heb om helemaal op te zadelen en poetsen enzo......
Ik vind het heerlijk die vrijheid als je zonder zadel rijdt en als je keihard over in het veld galoppeert. Nu heb ik een haflingertje met vrij weinig schoft en kan ik me voorstellen dat het niet zo prettig zit bij een paard of pony met vrij veel schoft.

Tomm

Berichten: 748
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: West-Vl (B)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-03 17:11

dank je voor de antwoorden heb ik weer wat bijgeleerd Lachen
sorry dat het zo'n beginneling vragen zijn, maar ik ben ook maar beginneling. Boos!
en van die schoft: ik denk dat ik door heb waarom het niet zo leuk is. Niet? Lachen
Groetjes!!

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 17:16

Op Jacky heb ik het bijna nooit gedaan, vond het niet zo lekker zitten (erg hoge ruggegraat) maar Amadeus (vette Fries) zat echt heerlijk zonder zadel. Op hem durfde ik zelfs in een sukkeldrafje. Genoeg manen om me aan vast te houden en hij reageert super op het stemcommando ho...
Kleine tip: doe een dekje die je vast zet met een dekensingel ertussen als je paard erg verhaard Tong uitsteken

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 18:03

Ik rijd heel erg vaak zonder zadel! Ik vind het heerlijk zitten, je leert er heel goed van rijden. Ik vind het altijd vreselijk om op te zadelen, geen idee waarom. Als je zonder zadel rijd ben je lekker snel klaar!

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 18:16

Het scheelt een hoop gesjouw met je zadel Gaaaap Knipoog

loveyaliefie
Berichten: 283
Geregistreerd: 04-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 18:23

je leert je evenwicht houden en je voelt je paard beter aan (zoals al vaker gezegd) en idd die vrijheid is egt geweldig rij nu helaas haast nooit meer zonder zadel!! en swinters als je gewoon lekker rustig wil buitenrijden kan je paard zijn dekentje lekker ophouden is lekker warm en zomers als je dan bijvoorbeeld naar strand gaat is het heerlijk om lekker door het water te rijden zonder op te letten of je je zadel niet verpest

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Belgiƫ (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 18:43

JolandaVrind schreef:
Nog een tip voor de lui die er altijd last van hebben dat ze er bijna afvallen.
Ga ongv. in het midden van de paard zijn rug zitten.
Het zit het lekkerste en je hebt dan ook geen last van de schoft!
Het helpt echt en het hobbelt een stuk minder.
Probeer het maar is!
Als je de uitslag hebt pb me dan ff zodat ik nog paar lui van de manege kan overtuigen dat het zo is.
Ze willen me niet geloven Knipoog


En zo hoort het ook, in het midden van de rug. Maar dat mag je natuurlijk niet (te vaak) zeggen Lips are sealed

ajbdhrtls138
Berichten: 1040
Geregistreerd: 26-08-01
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 20:47

eerlijk gezegd vind ik er niks aan. Ik stap wel eens uit zonder zadel na het longeren maar voor de rest ben ik erg gesteld op mijn zadel.

RockyLover

Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-08-02
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 20:53

ik vind het wel leuk, maar met zadel kan je meer. maar is stap wel heel vaak zonder zadel uit, als hij bijv. bezweet is droogt het sneller

Vietjuh
Berichten: 259
Geregistreerd: 17-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 21:07

RockyLover schreef:
ik vind het wel leuk, maar met zadel kan je meer. maar is stap wel heel vaak zonder zadel uit, als hij bijv. bezweet is droogt het sneller


Das niet altijd even waar pb je mij maar even wat je NIET zonder zadel kan doen!!

Rocco

Berichten: 830
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 21:12

Ik vind het leuk als afwisseling. En idd om een goede zit van te krijgen. En je voelt je paard beter aan en jij je paard.

Sociolan

Berichten: 1369
Geregistreerd: 08-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 21:16

Dat gesjouw met het zadel jah!
Vooral zomers!
Ik wil nog een keer zwemmen maar er is hier geen plek waar dat kan.
helaas.

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 22:00

reden 1: je hebt al dat gedoe met singels en beugels niet,
reden 2: het zit lekker warm ( voral in de winter),
reden 3: je kan je schoenen aanhouden,
reden 4: je voelt de spieren van je pony beter, dus ben je er sneller op bedacht als hij wil bokken ed.

maar als hij gaat bokken is het niet zo leuk zonder zadel... Haha! }>

Koetjespaard

Berichten: 108
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 23:18

Hai,

Nog even iets, hoezo kun je weinig zonder zadel? Ik kan er praktisch alles mee, stap, draf, galop, ik spring zelfs zonder zadel! Daar leer je nu juist van zitten, uitstappen zonder zadel kan iedereen. (oke je zit wel minder stevig). Ik had het vandaag nog ik zat even zonder zadel, maar met deze wind is mijn tinker wel erg vrolijk dus we vlogen alle kanten op. Toen sprong hij onverwachts de andere kant op en zat ik zo'n beetje op zijn hals. Toen gingen we in een piroetje bok steiger, bok steiger, en toen keihard naar stal. Na afloop heel hard gelachen, Haha! we kwamen echt niet meer bij. We lachten natuurlijk alleen omdat het allemaal goed afliep (ben gelukkig blijven zitten, scheelde niet veel hoor). Maar als ik niet gewend zou zijn aan zonder zadel rijden was ik denk ik gevallen, dus ik ben blij dat ik dat wel ben.
Dus vooral zonder zadel gaan rijden hoor, ( misschien niet met dit weer, dat geef ik toe was niet slim). Frusty

Doegies Koetjespaard