mijn paard zit links helemaal vast en nu?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

mijn paard zit links helemaal vast en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-03 17:54

ik heb een 3 jarige hengst. En als ik rij zit hij links vast.
En wil dus niet links aangaloperen
Maar als hij dan galoppeerd dan springt hij snel over naar de
rechter galop
en als ik hem links om longeerd gaat het goed
maar hij wil niet rechts om longeren want dan sleurd hij me helemaal mee de andere kant op Verward Verward Verward
en hij neemt onder het rijden ze achterhand niet mee Verward

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 18:40

heel veel figuren rijden!
en veel strek oefeningen, en veel wisselen van tempo!

wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-03 19:47

maar veel wisselen van tempo ken niet want dan valt hij of in de galop of in de stap maar hij kan nog helemaal nix ik krijg namelijk geen les want ik heb geen bak bij stal en de rij verenigingen hier in de omstreken nemen geen hengsten aan Boos!

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 19:52

In je profiel staat dat je niet meer mag rijden Verward
Ik zou zeggen: neem les, des noods aan huis, want als je zelf niet weet hoe je dit op moet lossen lijkt het me niet zo goed voor je paard Lips are sealed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 19:55

waar rij je nu dan in?
waar dat is laat je instructeur komen.
Want zonder kom je er niet uit.
ook niet met bokt.


Succes.

wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-03 19:55

ik heb erge rug klachten en ik heb nu een verzorgster maar die loopt alleen maar te zagen en die vraagd dan de linker galop van hem maar als hij het niet wil hoeft hij het gelijk niet meer te doen ze heeft dus geen doorzet vermogen. en les aan huis d8 ik ook aan maar ik heb geen bak

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 19:56

Ik ga helemaal mee met Jacksel.

Neem les! Veel instructeurs willen ook les geven op een veldje of landje (bak is niet perse noodzakelijk).

Je kunt hem trouwens ook laten ruinen zodat je wel bij de rijverenigingen mag. Of is hij goedgekeurd als dekhengst?

wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-03 19:58

ik rij niet zelf en de verzorgster rijd buiten of longeerd hem in een kleine bak en die is dus veelste klein om les in te krijgen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 20:00

Hoe kan je paard je in een kleine bak met longeren dan helemaal de verkeerde kant in sleuren?

Kun je niet een stukje wei afmaken als bak dan?

En castereren lijkt me ook een goede optie, dan kun je wel naar de club.
Maar les hebben jij en je verzorgen echt nodig.
Net als iedereen trouwens Haha!

Maar een jong paard is nog moeilijker als een ouder paard.
En les is inverstering in jezelf voor het leven, daar mag je nooit op knibbelen.

wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-03 20:05

nou in een kleine bak longeren gaat best makkelijk maar hij gaat ineens achteruit de hoek in en verzet geen stap en als je dan naar hem toe loopt lgaloppeerd hij gelijk de andere kant op zo dat jij hem niet ken houden heel onverwachts dus en ik heb met het hengst zijn geen probleem want hij kan gewoon tussen merries staan/ rijden maakt hem nix uit maar ik heb nooit geweten dat een veldje al genoeg was om les op te krijgen want de meeste hier gaan naar een rijvereniging en mijn verzorgster krijgt les op een manege maar leerd daar weinig geloof ik want ze zaagt hem heel de tijd in ze mond

wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-03 20:06

mijn bak is 10 bij 20
dus dat is wel klein voor te lessen

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 20:07

Als je vindt dat ze zo slecht rijdt, waarom hou je haar dan als bijrijdster Lips are sealed

wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-03 20:09

omdat het heel moeilijk is om er 1 te vinden en mijn paard had 1 maand niet gereden en toen kwam zij en ik heb dus echt iemand nodig die hem rijdt vandaar

Liesje4ever

Berichten: 1423
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 20:16

Je kan hem natuurlijk ook naar een africhtingsstal brengen, dan kunnen ze hem daar een beetje 'opvoeden'.

wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-03 20:19

jah een africhtingsstal zou een oplossing zijn maar dan zie ik waarschijnlijk me paard maar af en toe en ik wil voor de rest alles zelf doen behalve rijden dan dus als ik het zo aan hoor dan moet ik dus gewoon een advertentie plaatsen voor een bak ergens te huren waar mijn verzorgster prive les ken nemen

Liesje4ever

Berichten: 1423
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 20:58

Als je hem nou eens eerst een maandje ofzo naar een africhtingsstal brengt, en dan een bak gaat afhuren waar je je verzorgster (die ik trouwens allang al had gedumpt maar dat terzijde Knipoog ) les kan laten nemen, gaat het vast al een stuk beter..

wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-03 21:22

jah weet je wat het is ik ken die verzorgster wel dumpen maar dan zit mijn paard zonder beweging want ik longeer hem wel elke dag maar dat is ook niet alles voor zo'n jong beessie

Ikzeidegek
Berichten: 37
Geregistreerd: 06-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 21:59

Niet dat ik nou wil mierenneuken... maar om het even duidelijk te krijgen... je paard zit dus niet lins vast maar rechts...

Een paard dat linksom niet wil inbuigen zit rechts vast. Want om links in te buigen moeten de spieren aan de rechterkant langer worden, omdat die verkort zijn (vast zitten) gaat dat niet.

Het enige dat helpt zijn gymnastische oefeningen, met nadruk op linker wendingen en voltes.
Waar je mee kunt beginnen is 'wortelgym' Neem een wortel en en hou die terwijl je naast hem staat eerst 'zadelknie' hoogte, en dat ongeveer een halfe meter van zijn lijf af. Kan hij die makkelijk pakken, hou je de wortel wat dichter naar zijn lijf. Uiteindelijk moet hij de wortel van zijn heupbeen kunnen pakken, zonder opzij te stappen. Langzaam opbouwen, het is een leuk spelletje en hij rekt zijn rechterzij zonder dwang, overbelasting is hierdoor niet mogelijk.
Eindig met een wortel tusen zijn voorbenen, zodat hij zijn rug moet krommen om heb te pakken. Als hij hij de wortels niet meteen kan pakken, geeft niet, elke dag een stukje verder.

Fysio voor het te laat is en spieren echt verharden is geen overbodige luze...

wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-03 22:03

jah weet je ik heb er niet zoveel verstand van van dat dressuur enzo want ik rij haast nooit maar het werd dus tegen mij gezegd dat hij links vast zat en toen gingen ze dus raredingen uitvreten met hem zoals martingaal slofteugel bijzetteugels en dat soort chit en dat wil ik dus niet vandaar dat ik advies vraag

wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-03 22:06

maar bedankt voor je reactie en je advies dan ga ik dat cker weten proberen kijken of het gaat lukken en dat zal best wel want hij is gek op eten hoe ver die ook moet buigen of bukken

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 16:50

Als ik dit zo lees, kan je hem idd het beste naar een africhtingsstal sturen. Jij en je verzorgster hebben volgens mij beide te weinig ervaring om dit paard in te rijden. Dan kun je hem beter een maandje weg brengen en goed laten beleren dan zelf zo door te gaan, heb je daarna jaren lang plezier van.
Dat je hem dan een tijdje minder ziet, moet je je even overheen zetten. Je wilt toch ook het beste voor je paard?

wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-03 19:07

IK HEB WEL GENOEG ERVARING WANT IK HEB VAKER PAARDEN INGEREDEN EN IK RIJ AL SINDS ME 6JR PAARD EERST OP EEN MANEGE EN LATER GEWOON OP VERZORGPAARDEN EN OP MIJN EIGEN PAARDEN MAAR DIE ZIJN INMIDDELS ALLEMAAL VERKOCHT

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 20:02

Klinkt misschien raar, maar het wil wel eens een uitkomst zijn als je een paarden fisiotherapeut raadpleegt. Zij hebben vaak een heel goede kijk op dat soort dingen.

wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-03 20:04

OHH DAT WIST IK NIET DAN MOET IK DAT MAAR IS GAAN PROBEREN MISSCHIEN HELPT HET

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 20:11

Heb er eens 1 meegemaakt die dat ook zo ongeveer deed, en die had een wevel scheef zitten. Na 3 behandelingen liep hij weer toppie!!!!!!
Succes