[NH] Halthouden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

[NH] Halthouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-03 12:56

Sinds kort ben ik begonnen met het berijden van mijn paard volgens de freestyle methode van Emiel Voest. Op zich gaat alles goed, alleen mijn paard wil niet halthouden. Scheve mond Als ik het teken geef, zwaarder zitten handen naar elkaar toe en iets druk op het halster, gaat ze wel langzamer lopen, maar voordat ze echt stilstaat zijn we alweer tien pasjes verder.

Heeft er iemand misschien tips waardoor ik haar wel gelijk kan laten halthouden? Ik zou ze graag willen weten!!

Groetjes Arjette

Ineke2

Berichten: 33115
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 13:37

Je zegt dat je pas sinds kort bent begonnen, dan zou ik gewoon geduld hebben en haar uitbundig belonen als ze bijvb na 9 pasjes stilstaat in plaats van 10...en zo iedere keer een pasje minder...let wel de volgende keer dat je haar rijd en ze wéér pas na 10 pasjes stilstaat terwijl ze de vorige keer al na 9 pasjes stilstond natuurlijk dan niet belonen, maar negeren en opnieuw proberen Lachen

memory

Berichten: 535
Geregistreerd: 22-02-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 18:00

Je zegt "iets druk op het halster", maar voer je de druk wel op als ze niet stil gaat staan?
Als je wilt dat ze stil staat dan ga je idd zwaarder zitten, handen naar elkaar toe en als ze het dan nog niet doet druk op het halster, als ze dan toch door blijft lopen dan voer je de druk op het halster op totdat ze stil staat. Zodra ze stil staat laat je in 1 keer de teugels los (alsof je je eraan gebrand hebt). Op den duur krijgt het paard door dat het fijner is op bij de eerste tekenen (zwaar zitten en handen bij elkaar) stil te gaan staan ipv te wachten tot er druk op haar neus komt.
Veel succes!

LindaJ
Berichten: 337
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 22:28

Als je zwaarder gaat zitten, kantel je dan ook je bekken? Als ik me goed herinner van mijn freestylecursus, moest je je bekken naar achteren brengen en je heupen naar voren.

Trixy

Berichten: 336
Geregistreerd: 09-03-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 09:48

Wat bij mij altijd heel goed werkt (nou ja, "altijd" is ervaring met 2 onbeleerde paarden) is bekken goed kantelen, teugeldruk (of halster) goed opbouwen, dus geleidelijk maar wel consequent steeds MEER druk, en daarbij doe ik mijn benen ook naar voren, een beetje schuin van het paard af. Mijn pony snapte dit in enkele dagen en kon het toen ook bijna gelijk zonder teugeldruk. Ik moet zeggen dat ik wel het gevoel heb dat ik hier ontzettend geluk mee heb gehad, want ze kon nog niet eens op commando aangaloperen, toen ze al wel vanuit draf heel heftig kon halthouden, ZONDER teugeldruk, en dat vind ik wel erg knap voor een jong, zo goed als onbeleerd paard.
Als je het paard overigens leert om gelijk na het halthouden 1 of enkele passen achterwaarts te gaan, dan zal het halthouden ook verbeteren.