niet van erf af te krijgen!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
carin
Berichten: 312
Geregistreerd: 08-03-03

niet van erf af te krijgen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-03 15:01

mijn shire is niet alleen met mij het erf af te krijgen, ze staat samen met een haflinger, maar wil niet mee met mij. Met andere paarden gaat ze graag mee op buitenrit, in de bak ook geen probleem, staat de haflinger ook gezellig bij. Sporen, zweepje, wandelen, fietsen, allemaal geprobeert, ze blijft stokstijf staan, of loopt een paar meten en keert om!

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 15:43

Ik zou beginnen met haar op het terrein zelf vaker alleen te zetten, uit het zicht (en als het mogelijk is ook gehoors afstand) van de haflinger, zodat ze leert alleen te zijn. Kort beginnen en dat uitbouwen, en als dat goed gaat weer proberen het erf af te gaan. Ook weer eerst kort en later lang.

westernworld

Berichten: 1285
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 16:37

ik heb dat het zelfde hehad met Lisa,zelf in een greppel gelegen met haar,ik heb op een gegeven moment,haar in de trailer gezet en naar een bos ver weg gereden,dat twee keer gedaan en bij terugkomst bij haar maatje gezet.kreeg ze in de gaten dat ze toch terug kwam bij haar vriendje,daarna ging het weer goed.
succes ermee.

celinde
Berichten: 879
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 17:50

JA, ik heb (had) dat dus ook. Maar toen ging ik erop met sporen en zweepje en toen liep hij zomaar Verward . Maar naar het bos doet hij nog niet. Als hij het oefenterrein nu goed blifjt doen ga ik naar het bos. Ik heb heel veel met hem gewandelt. En een vriendin erop gezet en ik ernaast en toen liep hij ook. MAar die vriendin kon goed rijden dus als hij stopte kon ik ervoor staan zodat hij niet omdraaide en dan kon zij hem ff op zijn sodemieter geven.
Maar ik had alles al geprobeert, lief egvraagd, heeeeel lang stilgestaan, achteruit, en dat slaan was de enige oplossing. En nu doet hij het niet, maar ik heb hem ook niethoeven slaan want hij liep gewoon?

(maar nu wil hij de trailer niet meer in)

Rietje_oud

Berichten: 76
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Meppel, in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 20:34

Hallo,

Loopt je paard wel met een ander mee dan?
Ik begrijp uit je berichtje dat je paard alleen met jou niet mee wil lopen.
Als dit het geval is, kan het zijn dat je paard je niet echt vertrouwd als begeleider.

Ga eens leuke dingen met hem doen, zonder spanningen, want waarschijnlijk heb jij die. Elke keer als hij geen stap verzet, komt er spanning vrij bij jou, dit kan een paard gaan misbruiken.

Laat hem door een ander eens meenemen, of neem hem zelf mee, beloon hem uitermate met brokjes en voordat het punt komt van weigeren keer je om en ga je terug, en doe je dit elke dag weer.

Er zijn zat manieren om dit te doorbreken. Heb je alleens een andere route geprobeerd? bijvoorbeeld via het weiland?

Kortom, ga lekker leuke dingen doen, het is frustrerend om niet te weten wat een paard denkt, maar oh ze zijn intelligenter dan je denkt hoor, en met agressie, zweepslagen wek je alleen het omgekeerde.

Als een tikje met de zweep niet gelijk werkt moet je gewoon opzoek naar iets anders, ik heb ook zo'n merrie die juist weigert als je agressie gebruikt. Dan zullen velen denken, moet je nog harder gaan slaan, maar dan ligt mijn paard op de grond van de angst.

Met geduld en begrip en compromises sluiten, en veel belonen wek je het juiste beeld in handen en krijg je wederom respect voor elkaar.

Gr

carin
Berichten: 312
Geregistreerd: 08-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-03 10:53

Ik ga dit zeker proberen, morgenochtend om 9.00, uur van de waarheid, hihi! Ja, ze loopt met andere paarden wel gewoon mee en we hebben er nu sinds 2 mnd. een haflinger bijstaan en ze zijn zo verknocht aan elkaar, willen niks meer zonder elkaar ! Dia haf komt ook echt over de onderdeur van de box heen, als ik uit zicht verdwijn met mijn paard, dus bovendeur moet ook dicht, t is wat he? Ik heb het ook al met een tik geprobeert (zweepje), ik vloog in 3 galopsprongen het erf af, ze loopt dan een stuk op eieren en opeens keert ze weer om! Via het weiland is inderdaad ook een optie, ga ik ook proberen, bedankt allemaal!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 12:02

Ik heb het ook met m'n tinker en m'n pony. M'n tinker maalt er niet zo om (een paar meppen tegen de deur), even roepen, dat wel, maar eens z'n hooi gevonden gaat ie terug eten. Zij echter gaat zichzelf zo opwinden, en breekt gewoon de staldeur af! Vorige week liep mevrouw in onze tuin toen we terugkwamen van een buitenwandeling met de tinker! En zeggen dat juist zij hem de hoek in gaat trappen ... dominant, gemeen, maar O ZOOOOOOOO verliefd is ze op hem!