Tips voor inrijden hackney gevraagt.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
max_4ever
Berichten: 377
Geregistreerd: 16-07-02
Woonplaats: steenbergen

Tips voor inrijden hackney gevraagt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-03 21:53

Hallo

wij krijgen volgende week als het goed is een hackney merrietje.
ze moet nog ingereden worden en ze is alleen hand mak.

We hebben ong een maand en daarin moet ze ingereden zijn en ook verkeersmak dus.

Maar hoe kunnen we dat het beste doen?
Gewoon eerst aan de longe met zadel etc. of vasthouden het zadel erop en erop gaan zitten.
Of zadel erop en lopen op de weg?

Ik weet dat het wel een erg korte tijd is. En wil die pony ook niet verpesten.
Ze is 1.35 hoog ong.
Ik kan er geen klein kindje opzetten om in te laten rijden. Het is best een fel ding.

Wat is het beste ? gewoon iedere dag er mee bezig zijn en wat rijden? Of een paar keer in de week?
Maar dan dacht ik weer van is een maand dan niet erg kort?

En als we de pony mee naar buiten nemen, dan eerst een andere pony mee? of gelijk alleen met iemand ernaast?

Alle tips zijn welkom. Heb niet langer dan een maand de tijd helaas......

http://www.bokt.nl/forums/profile.php?mode=viewprofile&u=4234 KLIK HIER OP !!!!
MIJN PROFIEL IS VERNIEUWD!!!!! VEEL FOTO'S


Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 10:14

Waarom maar een maand?
Hier zijn veel topics over geweest,als je even zoekt,vind je vast veel antwoorden op je vragen.
En vraag hulp aan een deskundige,als die weet ook antwoord op je vragen,en dan hoef je niet zo snel bang te zijn dat je het beestje verpest.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 11:07

Waarom moeten jullie hem beleren dan?

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 11:21

Wat ik even niet helemaal kan volgens is dat jij hem binnen een maand moet zadelmak maken maar je hebt geen flauw idee waar je moet beginnen en hoe je het nou precies doet?
Waar ben je dan aan begonnen?

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 11:39

Dat snap ik dus ook al niet eerlijk gezegd. Ga nooit zomaar een paard beleren als je er niks van af weet. Ga zowiezo altijd te werk met een volwassen iemand die er verstand van heeft en er goede ervaring mee heeft. En een maand vind ik veel te kort om zomaar een pony te beleren.
Om zomaar een willekeurige pony te beleren moet je er wel heel veel ervaring mee hebben. Weten die mensen eigenlijk wel dat je geen ervaring hebt? Want als zij ervan uit gaan dat jij hun merrie in een maand zadelmak en verkeersmak hebt, kun je misschien nog wel een heel groot probleem gaan krijgen.

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 11:54

Precies,daarom vond ik het ook een beetje raar,
en raad ik je dus aan om hulp van een ervaren volwassene te vragen.
In een maand beleren kan trouwens best,als het maar goed gebeurt.


max_4ever
Berichten: 377
Geregistreerd: 16-07-02
Woonplaats: steenbergen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-03 14:05

Ik heb vroeger ook wat pony's ingereden en mijn shet heb ik ook beleerd. Het moet binnen een maand want dat begint ponykamp en daar moet ze in mee lopen.Ik weet niet wat ik als beste eerst kon doen mee over de weg of erop.

http://www.bokt.nl/forums/profile.php?mode=viewprofile&u=4234 KLIK HIER OP !!!!
MIJN PROFIEL IS VERNIEUWD!!!!! VEEL FOTO'S

ylva

Berichten: 1745
Geregistreerd: 08-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 14:25

Ik vind een maand toch erg kort, en ik betwijfel of ze na een maand al geschikt is om met ponykampen mee te lopen Verward
Maar iig om op je vraag terug te komen, ik zou haar eerst aan het zadel laten wennen, en uitstappen langs de weg.
Longeren met zadel en hoofdstel, uitstappen langs de weg(nog steeds aan de hand uiteraard, en als ze bang is aangelegd altijd met een ander rustig paard erbij)
Als het longeren goed gaat ga je verder, beetje hangen zitten en longeren met iemand erop. Als je eenmaal zover bent dat ze voorwaarts kent, een rem heeft en snapt wat sturen inhoud, zonder longeerlijn, kan je langs de weg gaan rijden, mits ze daar aan de hand al rustig is, en ik zou ook nu weer een rustig en ervaren paard meenemen.
Als ze nerveus is,neem dan de tijd, en hou niet vast aan die maand, je kan er beter langer over doen, dan dat je het overhaast, in dat laatste geval kunnen ze haar voor het ponykamp wel vergeten.
En indien mogelijk doe dit alles dan onder deskundige begeleiding, je mag dan naar eigen zeggen al de nodige ervaring hebben, wat hulp is nooit weg, en twee weten meer dan een

Delinda

Berichten: 1165
Geregistreerd: 28-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 14:32

Ik vind het persoonlijk vrij gevaarlijk om zo'n jonge net ingereden pony gelijk in een ponykamp te laten lopen... maar goed daar gaat het nou niet om. Ik heb zelf geen ervaring met inrijden maar het lijkt me idd sowieso verstandig om dit samen een deskundig iemand te doen, zeker als dit in zo'n korte tijd moet gebeuren. Heb je geen mogelijkheid om haar overdag in een wei/paddock naast een redelijk drukke weg te zetten? Scheelt allicht wat met het verkeersmak maken Haha!
In ieder geval succes ermee...

Lautjuh123

Berichten: 5174
Geregistreerd: 20-10-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 15:48

in 1 maand?!
je hebt zelf ervaring zeg je maar weet niet hoe je moet beginnen? apart...
ik zou die pony eerst vekeers en bosmak gaan maken, door lekker te wandelen en daarna pas met echt inrijden beginnen (zadelmak enz. maken bedoel ik daarmee)
en wat barokkie ook zegt, om een net ingereden pony mee te laten lopen op een ponykamp....lekker gevaarlijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 16:32

een paar pony's en een shet is geen grote ervaring.
Om dan nu zomaar een pony van iemand anders te doen met een tijdslimiet is onverantwoord.
Je hoort in je vraag dat je helemaal niet weet wat je moet doen, dus zijn die pony's voorheen gewoon spelenderwijs zadelmak gemaakt en met toeval goed gegaan.

Ik weet ook niet wat voor karakter de hackney heeft, maar veel zijn erg looplustig, dus ervaring zeer gewenst.
Al is ervaring met elke paard zadelmak maken gewenst, want je hebt ze eerder verprutst dan goed.

Als je slim bent zie je er van af.
En de eigenaren ook. (wat ik me dus ook afvraag waar hun paarden verstand zit?)
Want al zou het je lukken, een paard wat een maand onder het zadel is hoort niet in een pony kamp thuis.

Plus het feit dat een hackney ook niet eens comfortabel zit.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: denice, Majestic-12, wonderlover en 42 bezoekers