Waar of niet? Gevlochten manen groeien sneller

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Waar of niet? Gevlochten manen groeien sneller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-03 10:50

Dit is iets wat ik gehoord heb. ALs je de manen van je paard in zou vlechten (gewoon lange, hangende vlechten) zouden ze beter groeien en dus langer worden.
Als ik het meerendeel van de haffies hier op bokt zie hebben ze allemaal schitterende lange manen, terwijl die van Jamaica maar (in verhouding tot de rest) aan de korte kant blijven.
Als dit daadwerkelijk zo zou zijn gaat ze vanavond nog in de krul Haha! Maar zo niet laat ik het net zo lief hangen


Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 10:54

Ik weet het niet, kan me er niets bij voorstellen.
De manen krijgen inderdaad wel minder invloeden van buitenaf op die manier, maar krijgen volgens mij meer druk op de aanzet en daar waar het stiekje zit zal het toch sneller afbreken.

Vergeet niet dat haren niet bij iedereen even hard groeien en even mooi worden. Zo ken ik ook een fries zonder die mooie vetlokken en volle staart.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 10:56

nou dat lijkt me niet waar. De mate waarin haar groeit wordt van binnenuit bepaald...Niet door een vlechtje.
Wel zie ik vaak mensen die manen van schurende paarden in vlechtjes doen. Volgens mij is daarvan de bedoeling dat de manen straks netjes naar een kant vallen...

Supertje

Berichten: 7089
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 10:59

Als de manen gevlochten zijn, kunnen ze minder snel beschadigen, en dus afbreken. Ze groeien dus niet harder, maar worden langer omdat ze minder snel afbreken door het 'schuren' van de manen langs elkaar.
Doe dit alleen nooit bij een paard dat schuurt, want dan is het in 1x bye bye manen...

Run free Jordy.... 1997 - 2021

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 11:11

Supertje schreef:
Als de manen gevlochten zijn, kunnen ze minder snel beschadigen, en dus afbreken. Ze groeien dus niet harder, maar worden langer omdat ze minder snel afbreken door het 'schuren' van de manen langs elkaar.
Doe dit alleen nooit bij een paard dat schuurt, want dan is het in 1x bye bye manen...

Denk persoonlijk dat de manen eerder dikker worden dan echt langer.
Dat er minder haren bij de wortel afbreken.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 11:14

Dit ben ik dus sinds 2 maanden aan het uitproberen bij Fayette Haha! Niet dat ik haar manen echt langer wil hebben maar wel dikker. Het viel me van de week wel op (toen ik haar vlechten er even uit had) dat het ene zwarte pluk manen vlak achter de oren (wat de meeste mensen dus wegknippen) een stuk langer was geworden in vergelijking met 2 maand geleden. Om de een of andere reden wilde dat maar niet langer worden met de manen los. De vlechten van Fayette vlecht ik vrij dik, ze heeft in totaal 5 vlechten. En niet strak, anders gaan ze trekken en jeuken. Ik denk dat ik dit nog tenminste tot het eind van de zomer ga volhouden en dan kijk ik eens of het idd heeft geholpen om haar zo dikkere manen te 'geven'. Ze krijgt er iig wel een mooi permanent van Haha!

Dunla B+12 L1+18, L2+11, M1+19, M2+6

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 11:14

Wat een onzin...
Je moet niet alles geloven wat ze zeggen.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 11:16

Ik merk wel dat als je de puntjes blijft knippen/snijden, dus telkens recht snijden of knippen dat ze dan lekker snel groeien.

:evaw:

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30594
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 11:20

Max zijn manen hebben nog nooit in vlechten gehangen en zijn toch al 80cm. Wat ik wel aan kan raden is goed inspuiten met anti-klit. Dat scheelt je wel manen.
Maar idd groeien ze niet bij alle pony's even goed. Mijn WelshCob heeft manen van 20cm en die worden niet langer, terwijl ik dat wel zou willen.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 11:30

Ik heb juist het idee dat het echt niets helpt. Als ik Den z'n manen langer dan 1 dag gevlochten hou word het echt drama. Dus hij heeft ze eigenlijk altijd los. Zomers wil ik wel eens vlechten als het echt heel warm is maar eigenlijk enkel dan.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 12:29

lijkt me juist dat ze dan gaan afbreken juist, volgens mij is dit niet waar...

Marjolein

Berichten: 11627
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 12:32

ik heb ailin der manen ion vlechten omdat ze een deken omheeft. de deken scheurt over de manen en dan breken ze af. ook vind ik het met rijden een stuk makkelijker als ze in vlechten zitten.
of ze er sneller van gaan groeien lijkt me sterk dat hangt totaal van je paard af. wel kunnen gevlochten manen langer worden. het beschermt namelijk wel. Hierdoor worden je manen dikker en als je dikkere manen hebt is de kans groter dat er een paar lang worden als met dunne. Let wel op als je vlecht dat je ze bovenin niet te strak doet want dat gaat jeuken. ook niet te vaak uit halen want het haar raakt wel beschadigd van al dat vlechten en er breekt ook haar af. alleen neit zoveel als wanneer je ze gewoon loshoudt (dan merk je het meestal niet zo erg. Als je de vlechten uithaalt heb je achteraf een bosje manen terwijl zonder vlechten je elke keer 10 haren verliest.
let wel op niet elk paard heeft aanleg voor lange manen dus dat speelt ook mee.

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

Leetje

Berichten: 1228
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 13:59

benneton schreef:
lijkt me juist dat ze dan gaan afbreken juist, volgens mij is dit niet waar...


Dit heb ik ook gehoord...
Volgens mij is het een qwestie van erfelijk en van lekker in der vel zitten.
Toen mijn paardje vorig jaar een veulen had gehad, was ze zo vrolijk en spontaan gingen de manen ook groeien Haha!

Cum Laude afgestudeerd klassiek homeopaat voor dieren
http://www.leonienoordhoek.nl
http://www.facebook.com/dierenhomeopathie

siesti

Berichten: 3151
Geregistreerd: 31-07-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 14:02

Als ik het bij mij haffi doe helpt het wel, niet dat ze sneller groeien maar gewoon omdat ze minder snel afbreken. Want dat gebeurt dus heel snel als ik ze los heb hangen.
Ik heb een tijd gehad dat ik het constant invlechte met een hengstenvlecht of grote vlechten, en daarna, tot nu, heb ik het los laten hangen. En nu is het toch alweer wat korter geworden doordat het afbreekt.

Bij mij haffi helpt het dus wel om de manen lang te houden, maar ik denk niet dat het er sneller van gaat groeien.

Siƫsti van de Rythpluim

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 14:03

Het is inderdaad een kwestie van erfelijk, maar dat moet je dan wel combineren met invlechten. de manen breken dan minder snel af. Een hengsten vlecht is nog beter. Ik doe het bij mijn shires ook, en die krijgen dan hele lange manen, mits dat in de genen zit. Er zijn erbij die worden gewoon niet lang, wat je ook doet. Ik laat zo'n vlecht rustig 3 weken zitten. Dan voorzichtig uithalen, wassen met shampoo en cremespoeling, olie erop, in laten werken en heel voorzichtig uitkammen. Dan spuit ik er equistar op en gaan ze weer terug in de vlecht.

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 15:03

Bij Manans worden ze dan alleen maar korter!
Echt waar, hij gaat er aan schuren, dus nooit meer vlechten in!

Hij heeft nu allemaal korte plukjes bovenop

Whoops1
Berichten: 6226
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 15:09

Bij Puk... Tinker met lange manen!!
Heb ik altijd vlechten in...
en als ik het er dan uit haal zijn ze manen
inderdaad dikker & langer...
Of dit lijkt zo maar voor mijn gevoel werkt het wel!! Knipoog

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 15:19

Ik vlecht Piropos manen wel altijd, ze gaan er niet sneller van groeien, dat is onzin, maar ze beschadigen minder snel.
bv. door je teugels, je handen of je zweep.
In de dekenperiode heb ik zeker het laatste gedeelte op een vlecht want anders gaan ze helemaal kapot.
Daarbij was ik ze regelmatig en spuit ze in met maneshield anders heb je weer kans dat ze gaan schuren.
Vlechten ook niet strak doen, gewoon losjes aanvlechten.

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 20:00

Ik vlecht Baduh in, omdat hij zoveel manen heeft dat het naar 2 kanten valt, en ik wil graag zijn mooie nek zien. Het staat heel "fris" bij hem. Ik heb niet het idee dat de manen er sneller van groeien, ik vind het gewoon mooi en handig.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 20:44

Met rijden is het een stuk makkelijker omdat de manen niet in de weg zitten.
En de manen groeien niet harder, maar ze beschadigen minder snel.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 23:02

Ik geloof er niks van. Het hangt volgens mij meer van omstandigheden af als lucht/energie, voedsel en tijd van het jaar. Maar dat verzin ik nu ook ter plekke maar meen het wel! Haha!

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

Suzy

Berichten: 2241
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: Ittervoort ( L)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 23:12

hmm, ik denk dat ik dan ook maar eens begin met vlechten. Ik zie inderdaad dat bij mijn haflinger ook de manen bij schoft een stuk korter zijn (door de deken, zadel etc.). Plus het houdt de manen misschien ook wat langer wit ?!?

Sancho, Nationaal Kampioen M1 Haflingers 2010 !

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 10:27

Ik heb wel het idee dat het helpt hoor! Ze groeien er natuurlijk niet sneller van, maar ze breken veel minder snel af. Als Eviet staat te grazen dan gaan dr manen ook constant over de grond heen, daar slijten ze dan juist van af zeg maar.. Evita heeft meestal vlechten in, maar dat is ook omdat dr manen met rijden en poetsen onhandig zijn en ze blijven dr ook schoner door.

Bij Nasty groeien zn manen ook enorm hard (er is zeker 10 cm bij in een half jaartje) en die heeft meestal ook vlechten op stal.


Miran

Berichten: 4429
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 12:14

Ik vlecht ze alleen met rijden en longeren, voor het gemak en het risico om af te breken, maar in sneller groeien geloof ik absoluut niet. Groei heeft meer te maken met een goede voeding en het het paard in zijn velletje zit. Sheril haar manen zijn in een jaar denk wel 20 cm gegroeid, zonder vlechten. Bovendien zijn ze, als ze met een vlecht ergens achter blijven hangen, in 1 keer alle manen kwijt.
Bovendien is het, net zoals bij mensen, genetisch bepaald hoe lang manen worden.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Frummel01, Lynn_Nikita, Myrthe1, Ymediem en 27 bezoekers