Stang en trens..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Stang en trens..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 10:54

Ik heb een vraagje... Ik heb nu voor Rydar dit bitje( zie foto) in gedachte ivm de show's die ik geef.. Echt gewoon puur voor de sier.. Maar het is natuurlijk best een scherp dingetje zou ik er een trensje achter kunnen leggen en dan de teugels aan het trensje kunnen maken? ipv aan de stang.. zodat deze er echt alleen voor de sier zit??

Afbeelding

Of is dat niet mogelijk? Ik kan natuurlijk best met dit bitje "rijden" ( werken aan de lange lijnen) als ikmaar voorzcihtig ben... Ik wil trouwens dan wel van dat zeem spul om t mondstuk doen omdat deze mij iest te dun is..

maar de vraag was dus.. kan er achter dit bit een gewoon trensje?


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 11:01

Een andere vraag van mij is: moet je je paard blootstellen aan de gevaren van een onconfortabel bit alleen omdat jij dat zo mooi vind voor in de show?
Toeters en bellen hang je maar aan een borsttuig, maar met een bit moet je niet gaan klooien als het alleen om het uiterlijk vertoon gaat. Mijn nekharen gaan hiervan recht overeind staan Lips are sealed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 11:05

helemaal mee eens.
Ik zat net te denken hoe schrijf ik dat hier in nette verwoording neer, maar dat heb jij nu al voor me gedaan Haha!

Show is leuk, maar het moet ook leuk voor het paard blijven!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 11:10

nou wat is er mis met het bit dan?? t is voor de show maar verder is het een heel normaal stangetje hoor...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 11:12

Jippie schreef:
Een andere vraag van mij is: moet je je paard blootstellen aan de gevaren van een onconfortabel bit alleen omdat jij dat zo mooi vind voor in de show?
Toeters en bellen hang je maar aan een borsttuig, maar met een bit moet je niet gaan klooien als het alleen om het uiterlijk vertoon gaat. Mijn nekharen gaan hiervan recht overeind staan Lips are sealed


en trouwens jij hangt toch ook een stang en trens in de mond van je paard... dit is naar mijn mening presies het zelfde iedee...

Maar ik stel een vraag en wil daar gewoon graag andwoord op ... geen gevecht aub

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 11:16

Afbeelding
klein verschil misschien Lachen

De jouwe is erg dun en heeft een erg hoge boog.
ook al doe je er een zeem omheen dan neem je dat niet weg.

En dan zal ik nu wel wat verkeerds zeggen en het is niet snobbog bedoeld.
Maar met een stang en trens rij je vanaf de Z.
Je hebt daarvoor al een lange tijd moeten bewijzen dat je een beetje kunt rijden.
Ik zeg niet dat jij dat niet kunt, maar toch vind ik het een enorm verschil.

En je vraagt hier om een mening en die krijg je, die is niet luIlig bedoeld, maar ik vind dit bit er ook erg scherp uitzien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 11:18

Ind het ziet er best scherp uit... maar met een zachte hand moet t kunnen , ik bedoel die bitten verkopen ze niet om aan de muur te hangen.. Ik heb ry wel vaker met een stangetje gereden en dit ging prima.. Hij heeft een erg zacht bekkie en ik een zachte hand... Maar zou er een bitje achter kunnen of niet???

Pugi

Berichten: 1205
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 11:19

Dit bit lijkt me inderdaad erg dun, zo op de foto te zien zo'n 8 a 10 mm.
Om een vergelijking te geven, op officiele wedstrijden is 15 mm het minimum, dit is natuurlijk niet voor niks.
Daar komt nog bij dat er een behoorlijke tongboog inzit.
Ik denk dat je wel heel kundig moet zijn om hier verantwoord en zonder pijn voor het paard mee te kunnen rijden.
Ik weet niet wat je rijdt met je fjord maar de vergelijking naar Jippie met een stang en trens raakt kant noch wal.
Het is natuurlijk niet voor niets dat je pas vanaf de Z dressuur met stang en trens mag rijden.
Ruiters die met stang en trens rijden hebben al wel een heel traject met veel training enz. achter zich voordat ze zich daaraan wagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 11:22

Ja oke ik weet dat ie scherp is en dat je goed moet kunnen rijden ... Maar muijn vraag is niet voor niets.......... "kan er een trensje achter??" zodat ik het stangetje niet eens aan hoef te raken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 11:23

Ik zit er trouwens ook aan te denken de scharen er af te "zagen" en ze aan een gewoon trensje te solderen... zou dat kunnen??

Pugi

Berichten: 1205
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 11:24

Dan rij je dus op stang EN trens want je zult je teugel toch aan die stang vast moeten maken want anders valt ie eruit Knipoog
Of zie ik het nou helemaal verkeerd Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 11:26

dione schreef:
Dan rij je dus op stang EN trens want je zult je teugel toch aan die stang vast moeten maken want anders valt ie eruit Knipoog
Of zie ik het nou helemaal verkeerd Verward



Nee ik rijd dan alleen op de trens de stang hangt er dan alleen voor de show.. natuurlijk gewoon aan een extra bakstuk anders zou ie er ind uitvallen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 11:27

Debo schreef:
Ik zit er trouwens ook aan te denken de scharen er af te "zagen" en ze aan een gewoon trensje te solderen... zou dat kunnen??

geen idee
maar dat is in een ijzerzaak of welkoop oid wel na te vragen.
Dan zit het er echt voor de sier en dat is toch wel erg veel fijner voor je paard Lachen

Rinoa

Berichten: 5528
Geregistreerd: 28-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 11:28

Dat zou ik dan proberen. Weet niet of het kan, maar lijkt me een slimmer idee dan je andere idee (trensje erachter). En als het niet kan zou ik het bitje ergens ophangen ofzo. Volgens mij wordt er op shows niet echt op het bit gelet, maar meer op het paard...
maar ik kan het mis hebben hoor

Citaat:
de stang hangt er dan alleen voor de show


Ik heb weleens gehoord dat het bit dan 'klappert in de mond' als je de teugels niet vast hebt. Zal denk ik ook niet echt fijn zijn voor Rydar.
Laatst bijgewerkt door Rinoa op 08-03-03 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt

:D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 11:30

Afbeelding

Kijk ik heb dit hoofdstel en vind het geen gezicht zoeen suffe trens erbij.. vandaar dat ik er "iest moois" bij wilom het af te maken.. Volgende week krijg ik het bitje ik zal dan eens langs een ijzerzaakje gaan

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 11:31

Ik wil ook niet banketstaaf doen maar als je het tijdens je show moet hebben van het uiterlijk van een bit, vraag ik me af wat voor show je geeft?

Die laatste oplossing lijkt me trouwens wel een goede.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 11:33

Als je nu de bitschijven eraf haalt, heb je al een heel ander beeld.

En je hebt nu een keurig dik bit. Waar hij braaf op is.
je paard weet niet wat hem overkomt als je hem ineens zo'n dunne in zou hangen.
Je zou zelfs zijn vertrouwen weg kunnen nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 11:34

Fitzroy schreef:
Ik wil ook niet banketstaaflig doen maar als je het tijdens je show moet hebben van het uiterlijk van een bit, vraag ik me af wat voor show je geeft?



Nou mijn show's hebben geen mooie bitten nodig om goed te zijn hoor... Ik wil er alleen goed voor de dag komen met "mooi" spul zodat het tenminste profesioneel overkomt , en dat t niet lijkt ofdat ik geen geld heb om wat te kopen en zo met mijn oude troep kom opdagen.. dat vind ik er erg slordig uit zien


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 11:37

Waar ik tijdens een show van onder de indruk kan raken is de performance.
Op al die martelwerktuigen zou ik juist afknappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 11:40

Nouja oke probleem opgelost ik heb een oplossing gevonden ga eens even kijken of ik t kan laten solderen... Thanks voor jullie reacties..

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 11:43

Kijk dan eens in een Westernstore,
daar heb je gewoon simpele watertrensen met bewerkte bitringen.
Zelf lassen levert altijd scherpe randjes op.

Verder sluit ik me helemaal bij jippie en de rest aan, maar dat had ik bij jouw fototopic al laten doorschemeren.

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 11:47

Debo schreef:
Ik zit er trouwens ook aan te denken de scharen er af te "zagen" en ze aan een gewoon trensje te solderen... zou dat kunnen??


Ik denk niet dat dit lukt, met solderen hou je altijd kleine scherpje puntjes, krijg je volgens mij nooit glad weggeschuurd.
Als je persé zo'n bit wilt hebben, kun je eens bij een betere westernwinkel gaan kijken, volgens mij hebben ze daar trensbitten met scharen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: boemel, Miriam91, Plus_en_Min en 95 bezoekers