vogelpest ook weer bedreiging voor paardenwereld?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

vogelpest ook weer bedreiging voor paardenwereld?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-03 23:50

ministerie landbouw-veeteelt schreef:
7 maart 2003 - Minister Veerman van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij heeft besloten om het vervoer te verbieden van paarden en evenhoevigen (bv varkens, runderen, schapen en geiten) van en naar bedrijven met pluimvee in het 10 km-vervoersbeperkingsgebied. Dit is nodig vanwege het risico op verspreiding van aviaire influenza (vogelpest) door het vervoer van deze dieren vanaf die bedrijven. Paarden afkomstig van bedrijven met pluimvee, mogen ook niet voor paardrijden van het bedrijf af.


Gelukkig geldt het nu nog alleen maar voor paarden die van bedrijven met pluimvee komen, maar ga maar eens na hoeveel paardenhouders er niet bijvoorbeeld een paar kippen hebben lopen????????? Hopelijk helpen de maatregelen snel! Natuurlijk is het voor de pluimveehouders daar wel veel erger, maar toch.......

Bron: www.minlnv.nl

Overigens is het een belachelijke maatregel.......zolang kraaien, eksters en dergelijke vrij van boederij tot boerderij kunnen vliegen, katten door het veld struinen van de ene boerderij naar de andere enz enz.......


Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 00:40

Toevallig heb ik er vandaag tijdens het uitmesten over lopen denken.

Bij de MKZ waren het de geitjes en schapen.Dus iedereen na de mkz die dieren eruitgewerkt .
Nu de kipjes en ganzen etc.Het was op de radio.
Straks blijft er niks meer over?

Our only purpose in life is to Love one another.
.....and if we can't do that try not to hurt each other.
-Dalai Lama

bol
Berichten: 1304
Geregistreerd: 15-01-02
Woonplaats: delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 09:18

Ik hoop dat het geen problemen op levert voor de paarden is het ook besmettelijk voor paarden?

tranen duizende tranen, slaap zacht mijn meisje,voor altijd in mijn hart.


dylectie.


Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 09:39

nee het is niet besmettelijk voor de paarden maar ze kunnen het wel over brengen.
Dus over de paarden hoef je geen zorgen te maken !!

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 09:41

fabienne schreef:
Overigens is het een belachelijke maatregel.......zolang kraaien, eksters en dergelijke vrij van boederij tot boerderij kunnen vliegen, katten door het veld struinen van de ene boerderij naar de andere enz enz.......


Dat was tijdens de MKZ ook. Maar zoveel mogelijk preventie is het enige wat ze kunnen doen...

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 10:07

wil je de wilde vogels dan een vlieg verbod opleggen Verward
het geld alleen nog in gelderland toch?

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-03 13:10

Ja overal bordjes neerzetten: eksters, kraaien en ander ongewenst gespuis niet gewenst Haha! GA TERUG!

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 13:15

Haha, ja! Leuk bedacht:-P
Ik vind het ook maar een belachelijke maatregel, net als bij de mkz. Het versprijd zich via de lucht, en we moesten met de trailer over van die ontsmettingsmatten heenrijden. Het nut ervan zag ik niet helemaal, maar dat kan aan mij liggen. Zal nu wel weer precies hetzelfde gaan.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 13:39

Er is nu ook een verdacht geval in Leusden (provincie Utrecht) waar ik woon... Ligt tegen amersfoort aan...

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

Fitzroy

Berichten: 25032
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 14:53

Ik denk dat opeens heel veel mensen geen kippen meer hebben, dat was tijdens de MKZ ook. Geitjes die spoorloos verdwenen waren op maneges en dat soort dingen.
Maar wel balen zeg, als je paard bij een pluimveebedrijf staat. Kun je alweer niets doen, en deze mensen zaten vorige keer ook al in de hoek waar de klappen vielen.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Cookies
Berichten: 6562
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 15:02

Precies, bij mij op het erf is een gedeelte al afgesloten en ik mag weer niet buiten rijden met mijn paard. Daar gaan we weer!!!

Come over to the dark side, we have cookies!

Mist

Berichten: 9442
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 15:17

Stel je voor dat je met je paard naar een kliniek moet !!! Ik heb hier in Belgie 4 maanden in de MKZ bufferzone gezeten,(mochten niet van stal) en maar bidden dat er niets fout ging.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 18:39

Kip? Heb ik een kip? Ik heb geen kip, noch een fazant.

Syph en ik zaten gister al gekscherend te zeggen dat alle mensen hun huismussen maar binnen moesten houden.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Wilma1983

Berichten: 1061
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 20:02

Ik moet vrijdag of zaterdag aanstaande in Woudenberg starten, ik denk dat ik dat ook wel weer op mijn buikje kan schrijven!!!! Boos! Boos!

Eliesje

Berichten: 1141
Geregistreerd: 06-09-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 00:21

als ik deze komende maand NIET naar mijn paard mag, kunnen we de Oranjevereniging wel afbellen...
De Caroussel gaat al zo poedersuiker, en van ellende hebben we een ander proefje moeten nemen....
als we dan ook nog eens niet naar stal kunnen, dan kan het gewoon niet meer....

Check mijn CU2 en laat een bericht achter!

maverick

Berichten: 1895
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 08:12

Ik hoop allleen wel dat Indoor Braband door gaat.t zou niet tof zijn als dat weer op t laatste moment afgelast wordt.

Bella drachtig voor 2013 van Vagrant Z (vagebond de la pomme x carthago)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 10:30

Het betreft nu dan nog een vervoersverbod voor paarden van en naar pluimveebedrijven. Dat kan zo maar omgezet worden naar een algeheel vervoersverbod. Het is voor iedereen te hopen dat de crisis snel onder controle is.

RockyLover

Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-08-02
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 11:00

dus we mogen dan ook geen buitenritten meer maken?(wij hebben van die k*tkippen die heel irri zijn, haha) en niet meer naar de manege in de buurt?

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 11:09

Nope, dat mag niet meer.

Tijdens de MKZ, hadden we oefening in Duitsland, moetsen we in venlo door de ontsmettingszone en daarna over dezelfde weg weer terug als we gekomen waren Verward
Dat vond ik ook zoiets....

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 11:14

Ik vind het allemaal goed k*t..sorry voor het woord. Op mijn stal hebben ze dus ook een pluimvee bedrijf, dus ik mag niet met de paarden het erf af, en als het bedrijf bij ons 'verdacht' word, dan mogen we er zelfs niet meer naar toe! Tjee...ik baal hier echt van...les gaat net zo lekker, ik zou net waarschijnlijk EINdELIJK gaan starten..en nu Frusty

Tiko is BOKTTINKER 2003!!

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23316
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 11:28

Het is inderdaad heel banketstaaf voor de mensen die hun paard op een pluimvee bedrijf hebben staan, maar wat moeten de boeren en het ministerie dan? Wat denk je dat het kost als het wel uitbreekt op je bedrijf, de vergoedingen die (misschien) gegeven worden zijn echt niet toereikend hoor.
Misschien kan je een regeling treffen dat, als dat kan ivm school/werk dat je op het bedrijf blijft slapen, dat hebben ze op mijn stal (schapenhouderij) tijdens de MKZ ook gedaan.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Lobke98
Berichten: 430
Geregistreerd: 13-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 11:32

Mijn verzorgpaarden staan tussen Scherpenzeel en Barneveld. Alle pluimveebedrijven in de omgeving daar zijn geruimd. Af en aan zie politie, media en grote vrachtwagens met dode kippen. Het is allemaal erg sneu. Bij mijn verzorgpaarden hebben ze geen kippen. Tot nu toe mogen de paarden nog wel vervoerd worden maar heb geen idee tot wanneer dat kan.

Een ander probleem waar we last van hebben nu alle kippen van de buren ziek zijn en geruimd worden is dat alle ratten die normaal op kippenboerderijen lopen bij de stallen voer zoeken. En dat zijn geen kleine ratjes! We hebben de hele stal uitgeruimd. Gif gestrooid en het voer in een oude diepvries gedaan. En overal rattenklemmen waar dus elke keer als ik in de stal kom weer een dooie rat in zit........Jakkie.............

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 11:44

het zit veel mensen niet meer mee nee
de buren (waar ik elke dag mee samenrijd) hebben een grote schuur vol kippen
bij ons op het erf, zijn tijden geleden ong 10 kippen gedumpt lopen er nu ongeveer 20
mag dus mocht het in de buurt komen niets meer met mijn paard doen, qua vervoer
bij magned (waar de kippen ook zijn) staan ook koeien
waar we met mkz ook al veel problemen mee gehad hebben
omdat de koeien toen in friesland stonden midden in het mkz gebied, (ze waren net de eerste boerderij die niet geruimd hoefde te worden)
en dan straks dit weer
hoop dat het snel over gaat...

Hanneke_S

Berichten: 1162
Geregistreerd: 11-12-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 15:11

Image staat idd ook op stal waar ze kippen hebben en ik maag daar ook het bedriijf niet af met haar.. T is echt sneu voor alle kippen boeren en zeker ook voor die mensen.Ze zijn net getrouwt en hebben alleen maar kippen.

Iedereen neemt me zoals ik ben, nou ik nog ~ Loesje

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 15:12

Het zal wel de beste maniet zijn om uitbreiding te beperken. Maar ik baal er wel van, dat betekent dus geen les meer voor mij. Aangezien onze staleigenaar dus ook een pluimveebedrijf op het erf heeft.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: beegee, Carolina87, Miekie74 en 31 bezoekers