Waar worden nog echt goede foto's afgedrukt?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Waar worden nog echt goede foto's afgedrukt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-03 21:19

Grrrrr............ ik baal daar toch zo van.
Ga ik helemaal speciaal een dorp verderop om mijn foto's bij de 1-uursservice te laten ontwikkelen omdat ze hier nooit echt mooi worden, heb ik weer waardeloze kwaliteit.

Bestaan er dan op 1 fotozaak na (die ik vandaag net even te ver vond) geen goede winkels om je foto's te laten ontwikkelen?
En over de Hema, Kruidvat en Blokker ben ik ook niet te spreken.
Zou ik soms wat aan mijn ogen mankeren dat ik kleuren altijd heeeeel anders zie dan dat ze op foto's afgedrukt worden?
Of ben ik gewoon te kieskeurig?

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 21:25

1-uurs foto service vind ik ook vaak van een beroerde kwaliteit, maar ja soms ben je ongeduldig he ? Haha! . Als ik het niet erg vind om wat langer op m'n foto's te wachten, ga ik naar de Combi. Vind ik een goede kwaliteit leveren.

lieke2
Berichten: 2127
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 21:52

mijn ervaring is dat Prifo (ook een snelservice, in 27 minuten nog wel) de beste kwaliteit heeft. wij zijn fotografen en dus ook bekend met fotovaklab enzo, maar prifo blijft er boven uit steken, vooral qua kleur!
je kan kijken op prifo.nl voor vestigingen, en ze zijn wel vrij prijzig, maar niet met hun prijs omhoog gegaan met de euro..... ze waren altijd al duur.
de meeste winkels printen digitaal en je kunt er ook gewoon digitaal afleveren (ze hebben er een printmachine staan van 300.000 in guldens, dus als er dan nog iets niet goed zou zijn....)
(als ik eenmaal over foto's begin....) ik heb ooit eens voor één opdracht wat foto's bij de Hema laten afdrukken en één foto bij de prifo, deze moest een formaat zijn wat ze bij de Hema niet hadden. Ik durfde de foto's niet meer af te leveren, wat een kleur- en kwaliteitverschil!!

Het lijkt haast wel een reclamepraatje Bloos , en nee, ik heb (helaas) geen aandelen in deze formule.
trouwens, kruidvat, blokker, ah en dergelijke gaan allemaal naar hetzelfde lab in duitsland, waar ze absoluut geen aandacht besteden aan de kwaliteit van de foto.

hopelijk voor je heb je ook zo'n winkel in de buurt, anders zou ik bijna zeggen, stuur ze me toe, dan laat ik ze hier voor je afdrukken en stuur ze weer terug... wellicht even om je het verschil te kunnen laten zien... Haha! Haha!

ben benieuwd wat je tegenkomt
Laatst bijgewerkt door lieke2 op 06-03-03 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 21:55

Wij hebben hier vlakbij een fotozaak (foto aartsen) en die drukken heel goed af. Maar volgens mij zitten die alleen hier... Helaas voor je;-) Maar ook de 1 uur, en zelfs halfuur service, is hier echt super. Wij drukken zelf af, minstens zelfde kwaliteit, en net zo makkelijk!

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 22:31

De vakfotograaf hier op dorp Haha! Knipoog Nee ff zonder gekheid je moet naar een goeie (meestal ook dure) fotograaf gaan die geen snelservice oid hebben, die drukken goed af.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 22:47

Ik breng mijn foto's altijd naar de Bruna en dat gaat eigenlijk best wel goed *LOL* Moet morgen trouwens nog even de foto's ophalen die ik van mijn vorige pony heb gemaakt toen ik daar vrijdag was...Haha!

Ik vind de prijs-kwaliteitverhouding daar in ieder geval wel goed. Hema, kruidvat en de schlecker enzo door denk ik nog niet eens aan als ik een rolletje kwijt moet...Wat een drama daar Bloos

Elke

Berichten: 5885
Geregistreerd: 15-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 23:51

gomir schreef:

Ik vind de prijs-kwaliteitverhouding daar in ieder geval wel goed. Hema, kruidvat en de schlecker enzo door denk ik nog niet eens aan als ik een rolletje kwijt moet...Wat een drama daar Bloos

Ja, daar heb ik ook al een heleboel ervaring mee. Ik ga dus never nooit niet mijn foto's laten ontwikkelen bij het kruidvat

Ik heb af en toe gewoon al 50 keer moeten bellen voor een foto rolletje. en dan krijg je weer als antwoordt dat de foto's ergens in friesland terecht zijn gekomen(terwijl je zelf in NB woont..) of dan is er weer een wachtlijst van 3 maanden. en dan krijg je ze einedelijk en dan zit er op iedere foto een streep doorheen... Boos! Echt niet goed.

supertygetje

Berichten: 2918
Geregistreerd: 24-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 23:52

Het verschilt bij kruidvat, hema e.d ook heel erg per keer, maar V&P fotoshop heet het d8 ik, die drukken meestal wel goed af.... en anders moet je ze zelf afdrukken!!!:P

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 00:00

Ja Fitz, goed idee Tong uitsteken Leg gewoon zelf een doka aan, doe een cursus in de tijd die je nu over hebt Knipoog Kun je mijn foto's ook mooi ontwikkelen Schijnheilig

Maar ik ga off-topic Bloos

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 09:17

Fitz welk merk rolletje heb je gebruikt? Ik heb persoonlijk het idee dat bij Kodak de kleuren wat meer naar 'roodachtig' neigen, en bij Fuji meer naar 'blauwgroenachtig'. Persoonlijk vind ik Fuji mooier. Meestal breng ik de foto's hier bij Super de Boer weg (Fotohome), dat duurt een dag of twee, maar je betaalt veeeeeel minder! Over de kleuren ben ik tevreden (en ik ben best erg kritisch Haha! ), ik laat wel altijd op glanspapier afdrukken, dat scheelt ook misschien.

Paulien

Berichten: 2885
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 09:25

ik breng al mijn rolletjes altijd naar Albert Hein, vind de foto van goede kwaliteit.

lieke2
Berichten: 2127
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 11:52

er zit geen verschil in de kwaliteit van de ah, blokker, kruidvat en ga zo maar door. Het kan wel dat er verschil zit in het papier dat wordt gebruikt.
fabienne: als het goed is neigt Kodak naar geel/goud en fuij inderdaad naar groen (zoals de verpakking al doet vermoeden. Knipoog .) als jouw foto's naar het rode neigen, zijn ze niet goed afgedrukt of heeft je rolletje te warm gelegen, daar willen de negatieven ook weleens van uit slaan in een andere kleur...
wat ik belangrijk vind bij mijn foto's is dat degene die ze afdrukken ook echt kijken naar elke foto, en als ie niet goed genoeg is, gewoon nog een keer opnieuw!
maar sinds we digitaal zijn, heb ik daar geen last meer van. wat ik aangeef in kleur op mijn computer, zo worden ze ook afgedrukt! en als ze er niet uitkomen in mijn kleur, dan klopt er iets niet bij hun afdrukmachine.... Haha! Haha! Haha!

fokfanaat

Berichten: 20212
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 12:10

lieke2 schreef:
er zit geen verschil in de kwaliteit van de ah, blokker, kruidvat en ga zo maar door. Het kan wel dat er verschil zit in het papier dat wordt gebruikt.


Volgens mij is dat niet waar, bij radar (of kassa) was er vorige week een test van digitale foto afdruk en daar kwam de hema veel beter naar voren dan kruitvat enzo. Hieronder de uitslag:



Steeds meer mensen bezitten een digitale camera. Net als 'vroeger' is het natuurlijk mooi om de foto's te laten afdrukken. Maar de kwaliteit en prijs verschillen nogal tussen de verschillende afdrukcentrales. Radar bracht twee digitale foto's naar SuperPhoto, Dixons, Kruidvat, Combifoto en de Hema en liet deze afdrukken op A-4 formaat.

Toen alle foto's bij Radar bezorgd waren, hebben we ze grondig laten inspecteren door de professionele fotograaf Maarten Corbijn. Hij beoordeelde de foto's op helderheid, contrast, uitsnedes, glans en het papier.

Conclusie
Maarten Corbijn is over het algemeen niet erg te spreken over de kwaliteit van de afdrukken. Uiteindelijk maakt hij een top vijf, zonder te weten welke foto van welke afdrukcentrale komt:

1 - HEMA
=> Eenmalige startkosten: 0,99 euro plus 1,70 euro per afdruk.

2 - Kruidvat
=> Eenmalige startkosten 0,95 euro plus 1,58 euro per afdruk.

3 - Combi
=> Eenmalige startkosten 1,34 euro plus 1,79 euro per afdruk.

4 - SuperPhoto
=> Geen startkosten / 4,95 euro per afdruk.

5 - Dixons
=> Eenmalige startkosten 1, 79 euro plus 1,79 euro per afdruk.

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 12:43

Ik ben zeer tevreden over de afdruk kwaliteit van de Hema hoor! Onze foto's zijn altijd heel mooi!

lieke2
Berichten: 2127
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 12:48

maar de hema drukt over het algemeen ook zelf af, de rest gaat echt naar dezelfde afdrukcentrale in duitsland.
zolang er maar de aandacht aan wordt besteed voor het geld wat je voor je foto wilt betalen, lijkt het me prima!

JoT

Berichten: 4009
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 12:59

Sinds ik mijn foto's een keer bij de fotograaf bij ons in het winkelcentrum heb laten ontwikkelen, ga ik nergens anders meer naartoe. Dan maar wat meer betalen. En bovendien kan ik ze dan ook een dag later ophalen, prima geregeld dus. Ze ontwikkelen zelf, dus ook geen gezeur met rolletjes die kwijt raken bij een supergrote centrale ergens in niemandsland, en die je dan nooit meer terugziet - praat uit ervaring-) Over 1-uur services en zaken als het Kruidvat ben ik gewoon veel minder tevreden. Zelfs ik zie het verschil en dat wil wat zeggen. Mijn advies is dus ook om toch een goede fotozaak te zoeken en dan maar wat meer voor je foto's te betalen.

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 13:20

Waar je denk ik ook niet moet vergeten naar te kijken is de kwaliteit van je fotorolletje (indien we het hier hebben over rolletjes Haha! )

Wij gebruiken alleen maar rolletjes van Fuji, 400 ASA. Deze brengen we dan ook het liefste alleen weg bij een fotowinkel die op Fuji papier afdrukt en ontwikkeld. Voor onze zomervakantie ben ik dus lang op zoek geweest naar een Fuji fotozaak (we hadden maar liefst 30 rolletjes van 36 opname) Voor de reis die we hadden gemaakt was het voor ons heel belangrijk dat de foto's echt goed werden afgedrukt.

Nu hebben we de foto's van de wintersport weggebracht bij de Etos (voor het eerst) Ben benieuwd naar de kwaliteit. Maar die is iig minder dan wanneer je hem wegbrengt naar een fotowinkel die afdrukken op hetzelfde papier als waar je fotorolletje van is.

Ook iets om op te letten dus!

lieke2
Berichten: 2127
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 14:23

op zich kan het geen kwaad dat je een kodak rolletje gebruikt en dat de afdrukken op fuij papier zijn, dat moet ook goed zijn. Wel belangrijk is waar je je rolletjes hebt gekocht. Is dat bij een drogist geweest, heb je grote kans dat deze rolletjes over de datum zijn of dat er iets anders niet goed meer aan was. Hier zie je niet altijd iets van. Maar ik ben het met Dimple eens dat als je rolletjes gebruikt, zorg dan voor kwalitatief goede rolletjes en niet voor prut! oliebol, ik kan even niet meer op de naam van een rolletje komen (buiten konica, wat echt oliebol is, tenzij je van hele blauwe foto's houdt) dat standaard erg rood wordt op de afdruk.
daar kom ik vast nog wel op...

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 14:28

Rolletjes bewaren in de koelkast scheelt echt een hele hoop in kleur!

JoT

Berichten: 4009
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 14:33

Dimple schreef:
Waar je denk ik ook niet moet vergeten naar te kijken is de kwaliteit van je fotorolletje (indien we het hier hebben over rolletjes Haha! )


Mee eens, ik vraag en krijg ook altijd goed advies bij mijn fotowinkel. Laatst was ik (dwalinkje) bij zo'n 1-uurs fotozaak binnengerend en vroeg daar om een rolletje specifiek voor binnenfotografie (weet nooit hoeveel ASA ik om moet vragen) en toen ik kreeg ik van dat miepje achter de balie een verbaasde -wat vraagt ze nou?! - blik Daar schiet je dus ook niets mee op. Frusty

lieke2
Berichten: 2127
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 14:38

dat zou al een hele berg moeten schelen met als je ze op je hoedenplank laat liggen... (hihi)
maar effe serieus, dat is eigenlijk alleen nodig bij vakrolletjes, dus die je ook koopt 'uit de koelkast' Wij gebruikten altijd fuij NPH 400 iso rolletjes, deze horen in de koelkast omdat de curve het meest optimaal is (dus wanneer je de foto gaat maken, deze het beste qua kleur overkomt) een uur nadat je ze uit de koelkast hebt gehaald.
Wat trouwens leuke effecten kan geven is een dia-rollletje gebruiken, laten ontwikkelen als een gewoon rolletje (dus met een C-41 proces, is een snelproces) en dan afdrukken!
krijg je gave kleuren van! rood blijft rood, huidskleur wordt geler en de rest krijgt een blauw-groene gloed!
ik dacht dat dit wel alleen met een fuij-diarolletje kon, maar dat moet ik even nakijken thuis. en niet iedereen wil zo'n dia-rolletje door zijn ontwikkelapparaat gooien...........

Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-03 15:27

De foto's waren veel te groen (vond je ook niet, fab ?)
Ik had een Kodak 200 ASA rolletje ontwikkeld op Kodak papier. Het rolletje had ik op Schiphol gekocht, is wel meegegaan naar Florida en zat dus 2 maanden in het toestel.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 19:10

Eh nee.....ik vind ze niet te groen. Eerder wat te flets of zo misschien.

Waar je naar moet kijken is een stukje wit op de foto, en dan kijken/vergelijken of dat wel echt wit is! Maar als ik naar het zand en zo kijk, ziet dat er toch vrij normaal van kleur uit, evenals het gezicht......

Nouvel

Berichten: 28562
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 23:13

Bij Henny Hoogeveen in Noordwijk.

Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-03 00:00

Nouvel schreef:
Bij Henny Hoogeveen in Noordwijk.


Ja, ik rijd volgende keer toch maar weer naar Henny. Daar ben ik als enige zaak van de Bollenstreek erg tevreden over.
Vanavond heb ik overigens wel de 10 foto's gehaald die ik had teruggeven bij jouw plaatselijke fotograaf en ik moet zeggen dat ze een heel stuk beter waren van kleur.