Help! Rechtzaak!?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Help! Rechtzaak!?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-03 23:16

Kunnen jullie mij ook vertellen hoe de wetgeving exact is mbt het houden van paarden. \

Is het niet zo dat een paard wordt gezien als een gezelschapsdier, en je dus dezelfde rechten en plichten hebt als bij bv eenhond.
En dat als je 7 of meer paarden hebt, je dan met een agrarische activiteit bezig bent?

Wie kan mij vertellen in welke wet/artikel enzo ik dit exact kan vinden.

We zijn namelijk al 3/4 jaar bezig met een bouwvergunning. De buren zijn nu in beroep gegaan, en beroepen zich erop dat wij geen toestemming hebben aangevraagd om een paard te houden. Als ik gelijk heb, een paard wordt inderdaad gezien als een gezelschapsdier, dan heb je daar net zo min een vergunning voor nodig als voor het houden van een hond.

Door dit beroep kunnen ze de bouw nog maximaal 12 mnd uitstellen, maar we hopen dat als wij goed onderbouwd ten ijs komen, we mischien al eerder mogen bouwen!?

Volgens mijn zwager (verzekeringsagent) is het ook heel goed als we verslagen van soortgelijke rechtzaken kunnen overhandigen (MN als de rechter toen wel heeft laten bouwen). Wie weet waar ik die info kan verkrijgen?


napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 23:19

Weet niet waar je dit soort dingen kan navragen, 1 ding weet ik wel, Paarden vallen onder huisdieren en zijn geen grootvee (boerderijdieren)

Naomi

Berichten: 3794
Geregistreerd: 09-10-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 23:47

Dan moet je naar een rechtswinkel gaan, is gratis en ze weten het daar wel...

Terug van weggeweest

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 00:05

Ligt ook aan de gemeente, daar eerst info halen wat je wel en wat je niet mag. Kijk ook eens hoefslagen na, daar staan ook veel info in over dit soort rechtszaken. De gemeente hanteerd een puntensysteem. Per dier is zoveel punten en binnen de bebouwde kom mag je aan aantal punten hebben. De gemeente lui zijn vaak niet echt op de hoogte van de paardenhouderij. Beste kan je een advocaat bellen die gericht is op de paardenhouderij, adressen staan in paardenbladen.

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 00:30

In onze woonplaats mag je vijf paarden houden zonder vergunning. In de meeste gemeenten houden ze een dergelijke grens aan. Misschien zijn het er ergens anders vier of zes maar dat moet je kunnen navragen bij de gemeente waar je onder valt.

10y

Berichten: 1566
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 14:03

Sorry hoor, maar paarden behoren nog altijd tot de grote landbouwhuisdieren net zoals koeien. Geen gezelschapsdieren dus, zoals een hond en een kat.
Of je vergunning moet hebben voor het houden van een paard ligt er helemaal aan in wel gebied je woont. Buitengebied, bebouwde kom van een dorp en aan de rand van een dorp, hoeveel grond je ter beschikking hebt.
Een standaard regel is is dat je bijvoorbeeld 10 paarden mag houden (met veulens) als je per paard ....ha ter beschikking hebt en ze in principe dag en nacht buiten zijn. Ga je paarden opstallen, dan mag je er hoogstens twee. Houdt er rekening mee met de regelgeving voor wat betreft mestafvoer en -opslag, stallen moeten aan de huidige regelgeving voldoen etc. Dat kun je echter bij de gemeente vragen welke regels er gelden. Ook al woon je in het buitengebied in de middle of nowhere en je buren zitten honderden meters van je vandaan, kan één ieder die aangeeft om welke redenen dan ook bezwaar aantekenen tegen een aangevraagde vergunning. Of dat bezwaar dan gehonoreerd wordt is een tweede vraag, dat hangt namelijk ook van bovengenoemde zaken af. Je schrijft niet erbij welke bezwaren je buren hebben aangevoerd en hoe dicht ze naast je wonen, zo is het niet makkelijk een "goede raad" te geven. Maar ga in ieder geval na welke richtlijnen in jouw gemeente gelden en je kunt inderdaad advies vragen bij een rechtswinkel.

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-03 19:22

Waar kan ik zo'n rechtswinkel vinden? In de gouden gids?

Dancer

Berichten: 2146
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 19:30

Hoi,

Toen ik nog bij mijn ouders in Nijkerk woonde hadden wij ons paard achter het huis staan (gewoon in een straat met rijtjeshuizen, wij woonden op een hoek). Onze overburen hadden zelfs twee paarden achter het huis. Het is inderdaad zo dat een paard tot de huisdieren wordt gerekend. Je moet er wel rekening mee houden dat je geen overlast veroorzaakt!! Wij hadden de hele stal bekleed met rubber dat los hing van de muur (ook op de vloer), zodat als het paard ging schrapen of slaan je het niet zo goed hoorde. Ook deed mijn vader de mest in vuilniszakken die hij een keer in de week wegbracht.

Naomi

Berichten: 3794
Geregistreerd: 09-10-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 19:48

Riëtte schreef:
Waar kan ik zo'n rechtswinkel vinden? In de gouden gids?
ja, in iedere om geving zit er wel één denk ik

Terug van weggeweest

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 22:58

Citaat:
Als ik gelijk heb, een paard wordt inderdaad gezien als een gezelschapsdier, dan heb je daar net zo min een vergunning voor nodig als voor het houden van een hond.

Paarden vallen niet onder de gezelschapsdieren zoals honden, maar zijn nog steeds landbouwdieren!
In de meeste gebieden met een gewone woonbestemming is het niet toegestaan om grote landbouwdieren te huisvesten. Wij hebben een paar jaar geleden iemand hier op stal gehad, die ook weg moest met zijn paarden thuis. De man was de hele dag thuis, had de drollen bij wijze van spreke al afgevoerd voordat ze de grond raakten, maar toch mocht het niet! Het zal best per gemeente verschillen, maar ik vind het eigenlijk wel logisch dat zulke dieren als paarden niet binnen een woonwijk gehouden mogen worden zoals hij deed!

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 23:08

Heb ooit gehoord, maar weet het niet zeker 1 paard/pony per gezinslid.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 01:08

Elke gemeente heeft zijn eigen regels. Toen wij op huizen jacht waren, een aantal jaren geleden, zijn we heel wat wijzer geworden met betreft de regels van de gemeentes. Wat in de ene gemeente wel mag is bij een andere een doodszonde. Dus eerst naar de Gemeente toe. Leg uit wat je wilt. De gemeente kan het ook nog eens je plannen voor gaan leggen bij de Provincie.

Let wel op, dat ze heel streng kunnen zijn met betreft de mestopslag en mestafvoer. Wij waren bijv. !!!!verplicht !!!! een mestput aan te laten leggen. Totale kosten 6000 GULDEN. Boos! Bij de buren ligt het gewoon op het land, niet op een betonnen plaat of zo iets, en wordt het om de 2 jaar uitgereden. Bij andere buren ligt het ook op het land, zonder betonnen plaat of zo iets, naast een sloot Verward . Dus het kan heel krom zijn. Verward Verward Verward

Zorg dat je echt alles voor elkaar heb voordat je je paard daar neerzet. Doe je dat niet, dan krijg je een hoop ellende en heel veel onnodige kosten.

Neem een rechtsbijstandverzekering, mocht je toch problemen krijgen met je buren, ondanks dat je je aan de regels houdt.

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 01:12

Is er ook niet een regel dat je minimaal 50 m van je buren af mag bouwen ivm stankoverlast ?

Ik weet dat iemand in een gewone woonwijk een hinderwetvergunning heeft aangevraagd en dit 's zomers niet toegestaan is ivm vliegen.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

10y

Berichten: 1566
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 01:18

Waar geen klager is, is ook geen rechter.
Heb je geluk gehad dat je je paard in de achtertuin/garage kon houden. Het MAG gewoon NIET.
Ook Fabienne schreef het, paarden zijn GEEN gezelschapsdieren!
Als jullie dit niet geloven moet je het gewoon zelf maar weten. Straks komt er iemand naast je wonen die dat storend vindt en gaat klagen bij de gemeente. Dan heb je een heel erg groot probleem lijkt me.

Mest wegbrengen in vuilniszakken??? Naar de stort misschien? Ook weer geluk gehad. Mest valt onder de milieu/mestwetgeving. (Minas). Je moet wel de papieren invullen, maar zult dan na verloop van tijd wel ontheffing krijgen.
Mest mag alleen opgeslagen worden in de daarvoor bestemde en goedgekeurde (vergunningplichtig) basins/mestplaatsen. In de bebouwde kom krijg je daar beslist geen vergunning voor, op een woonboerderij zelfs misschien met heel veel moeite. Mest moet of door een verwerkingsbedrijf worden afgehaald of je moet het wegbrengen naar een boer die het over het land wil doen. Ook daar is het weer oppassen geblazen, want in Nederland is mest uitrijden in bepaalde maanden, hier dus van 15 september tot eind februari echt helemaal verboden. Dat kan van streek tot streek nog wel eens verschillen, dat ligt namelijk aan de grondsoorten.

Als je paarden (grote landbouwhuisdieren' bij huis wilt houden, ben je toch echt aan een heleboel regels-wetgeving gebonden. Het is best belangrijk je dit te raliseren en je daarin te verdiepen.

Overigens zelfs kippen in de achtertuin houden is in principe verboden.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 01:31

Fitzroy schreef:
Is er ook niet een regel dat je minimaal 50 m van je buren af mag bouwen ivm stankoverlast ?

Ik weet dat iemand in een gewone woonwijk een hinderwetvergunning heeft aangevraagd en dit 's zomers niet toegestaan is ivm vliegen.


Die 50 meter regel klopt ook weer gedeeltelijk, ligt weer aan wat de gemeente in zijn bestemmingsplan heeft staan op dat perceel. 25 meter wordt ook weer door een aantal gemeentes gehanteerd al minimale afstand. Verward
Als er heel dicht in de buurt bossen zijn, dan moet je net als melkboeren een quotum aanvragen. Dit weer in verband met de amoniakgehalte van de grond/lucht. Ze vergelijken nog steeds de mest van paarden met de mest van koeien, varkens en kippen. Paardenmest heeft nog steeds de laagste amoniakgehalte en de kippen het hoogst.
Je weet af en toe echt niet meer wat je wel en niet mag. Verward

Allemaal

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 02:43

Even een kleine toevoeging: in wat ik schreef was ik uitgegaan van buitengebied met agrarische bestemming, niet van een situatie binnen de bebouwde kom. Ik heb geen idee wat voor regels er dan gelden.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 10:03

Je kan hier even zoeken op jurisprudentie in soortgelijke zaken.

Succes!

*edit* even geprobeerd, zoekmachine doet het niet... Scheve mond

Je kan het ook hier proberen.

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 11:55

Dance: waarom valt een paard voor de verzekering dan wel onder de categorie huisdieren? m.i mag je dus overal een paard houden zolang je maar geen overlast bezorgt . en al stop jij de mest in een groene container is dat ook geen probleem. Ze vallen voor de wet onderhuisdieren. In welk wets artikel het staat weet ik zo niet uit mijn hoofd.

Wodan en ik onderweg in de M2

10y

Berichten: 1566
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 15:02

De verzekering hanteert zijn eigen regels. De aansprakelijkheidsheidsverzekering is ook gedacht voor huisdieren, daar KAN 1 paard ondervallen. In de polissen staat het dikwijls ook op die manier niet eens vermeld. Goed de kleine lettertjes lezen en als het er niet expliciet er bij staat proberen te laten vermelden. Let wel. het geldt dus door letsel of schade toegebracht door een/jouw paard waar jij of diegene die erop zit verantwoordelijk voor is. In principe ben jij dan diegene die de schade veroorzaakt heeft. Behoorlijk gecompliceerd en ze proberen er zeker onder uit te komen als er iets gebeurd. Er worden niet voor niets extra aansprakelijkheidsverzekeringen aangeboden alleen voor paarden. Ik heb mijn verzekering toen gevraagd hoe dat zat en vanuit dat schriftverkeer en diverse discussies heb ik uit voorzichtigheid maar besloten een extra paarden aansprakelijk heidsverzekering te nemen.

Dat is het ene. Het andere is, dat verzekering wel regels kan hanteren en zeggen voor ons valt een paard onder de huisdieren. Dat kunnen ze doen zoals ze dat willen. Maar wij hebben in Nederland wetten. Daar kan niemand omheen. Het is wat gecompliceerd zo in het kort hier uit te leggen, maar ik zal het proberen,

Bijvoorbeeld. Je hebt een baan. Daarvoor heb je een contract getekend. In dat contract staan de regels waar zich beide partijen aan moeten houden houden. De firma kan inderdaad (net zoals de verzekeringsmaatschappij) hun eigen regelgeving maken, maar....daarboven staat de wet- en regelgeving van het Koninkrijk der Nederlanden. Staat er iets in dat contract wat tegen deze regelgeving ingaat, dan is dat voor de wet niet geldig. Zo is het met alles. Uiteindelijk beslist datgene wat in de wet staat, wat wel en wat niet mag.

Men stelt zelfs, dat iedere Nederlander de wet behoort te kennen en dara wordt, als er iets aan de hand is, ook vanuit gegaan. In de praktijk is dat echter schier onmogelijk. Het beste is je dan te informeren over die regelgeving waar je denkt mee te maken te krijgen.

Het rijtje is als volgt: laagste orgaan: regelgeving van de gemeente, volgende orgaan: regelgeving provincie, overkoepeld orgaan de wet- en regelgeving zoals verwoordt in diverse wetboeken o.a. het burgelijk wetboek etc. etc. van het land.

In het agrarische buitengebied, als je daarvan uitgaat gelden dus andere regels als in de bebouwde kom. Hoewel als je tegenwoordig een boerderij koopt die nog wel een agrarische bestemming heeft voor o.a. veehouderij of akkerbouw en je bent zelf een particulier persoon die niet van plan is het bedrijf in die hoedanigheid voort te zetten wordt het woonboerderij en daar gelden weer heel andere regels voor. Is het een paardenhouderij geweest en je bent van plan die voort te zetten dan ben je toch gehouden een nieuwe (milieuvergunning) aan te vragen.

Ik heb al eerder geschreven dat iedereen zelf moet weten wat hij doet, al is het de paardenmest in de groene container stoppen, dat is je eigen verantwoordelijkheid. Het mag dus gewoon niet, maar goed zoals gezegd waar geen klagers zijn, zijn dus geen rechters.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: lovelance, meniekske, moniek21, Noor17, Vagabondo en 149 bezoekers