Wratjes?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marielle

Berichten: 85
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-01 10:12

Gisteren zocht ik mijn 2-jarige quartermerrie op, die de hele zomer in de wei staat met nog zo'n 20 andere merrie's. Nu had ze bij haar ogen allemaal ( beetje witte) bultjes. Het lijken wel wratjes. Vorige maand had ze die nog niet. Weet iemand wat dit is, en of je er iets aan moet doen. Of gaat dit vanzelf weer weg?

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-01 12:12

Er bestaat nog een item over wratjes, zoek een op het woord bij 'zoeken' (rechts bovenin).
Misschien dat Misty2 nog antwoord, zij had een tijdje terug een smeerseltje wat goed hielp bij haar paard.

Sharon

Berichten: 55
Geregistreerd: 17-03-01
Woonplaats: Geleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-01 14:17

Inderdaad kunnen dit wratjes zijn. medisch komt het vaak neer op sarcoiden. D.m.v. een biopt kun je 100% diagnose stellen. Afhankelijk van de plaats adviseer ik meestal wel verwijderen. laat er in iedr geval eens een DA naar kijken.

gillian

Berichten: 4415
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-01 21:00

mijn paard had ook wratjes op de neus.
echt een walgelijk gezicht maar ze zijn vanzelf ook weer weggegaan.
de veearts zei dat het door het hooi kwam, van de kruiden die erin zitten oid.
toedeledoki
gillian

Marielle

Berichten: 85
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-01 22:35

Mijn zus zei dat als de wratjes groot genoeg zijn je er een elastiekje strak omheen kunt doen. Hierdoor wordt de bloeddoorloop verhindert en sterft de wrat vanzelf af. Voor het paard is dit pijnloos.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-01 09:36

Ik ben niet zo'n voorstander van het afbinden van wratten (die zijn dan al zo groot dat je niet meer van wratjes kun spreken). Als ze al zouden afvallen op die manier, ligt ook het elastiekje in de wei en kan dus opgegeten worden. Met alle gevolgen van dien Verward
Misty2 wist niet meer hoe het smeelseltje heet wat zij gebruikt heeft. Sorry.
Het zou een allergische reactie kunnen zijn van nat gras, waar het paard weer aan moet wennen als ze pas weer in de wei komen na een lange tijd. Ik zou het even aankijken en als het na 2 weken nog niet over is (minder wordt) of het wordt erger dan de DA erbij halen.