Vlas als bodembedekker, jullie ervaring??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Vlas als bodembedekker, jullie ervaring??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-03 20:37

Als het goed is krijg ik dinsdag 30 pakken vlas thuisbezorgt....
De paardjes moeten van het stro af en vlas schijnt nogal in opkomst te zijn, en het schijnt veel meer vocht op te nemen dan bv houtkrul.
Vanaf dinsdag gaan de paardjes hier dus over op vlas, maar nu ben ik nieuwsgierig wat jullie ervaringen hiermee zijn.......


Kijk op mijn website om meer te weten te komen over mijn paarden!



Zonnetje81
Berichten: 18668
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 20:43

Geen ander woord dan: SUPER! In het begin moet je er handigheid in krijgen met mesten enzo maar dan wil je niks anders. Ik dacht in het begin van: is dit nou zo fantastisch en tijdbesparend?? JA dat is het! Wil je tips voor het mesten laat het maar horen.

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-03 20:45

Kom maar op met je tips !!! Haha!

Ik gebruik nu al zo'n vork met allemaal lange rechte tanden naast elkaar, daarop kun je zo de mestballen pakken er de rest eraf schudden, dit is naar mijn idee de beste vork om te gebruiken bij vlas........ Maar misschien heb jij andere tips?

Kijk op mijn website om meer te weten te komen over mijn paarden!

Zonnetje81
Berichten: 18668
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 21:14

Ja die heb ik ook. In het begin als het vlas vers is is het moeilijker uitmesten dan zie je nog niet alles goed en is het te "los". Na een aantal dagen gaat dat wel over. In het begin deed ik ongeveer om de 5 dagen de pisplek eruit en elke dag de stront en vlak maken en elke week 1 pak erbij.
Nu doe ik het voortaan zo, is minder werk en besparender en is ook schoon.

1x per week pisplek eruit. Elke dag stront eruit en vlak maken.
Het ligt eraan hoe schoon je paard is maar ik gooi bij mijn paard ongeveer om de week 1 pak schoon erbij. Het vlas wordt wat bruiner in de loop vd tijd. In het begin lijkt het vies maar dat is niet zo. Maar als je dus zoals ik eerst elke week een pak erbij doet krijg je zoveel vlas in je stal dat het moeilijker en zwaarder schoon te maken is en het is een soort van verspilling. Maar dit was omdat ik niet aan kon zien dat het vlas bruiner werd.
Bij mijn pony gooi ik maar om de 2 a 3 weken een nieuw pak erbij, ligt eraan hoe het eruit ziet.

Verder laat ik altijd achter in de stal een strookje van een halve meter leeg omdat ze met liggen/opstaan het vlas toch naar achtern schuiven.

Bij mijn paard heb ik inmiddels al 1x de sta helemaal leeg gehad, bij mijn pony nog niet. Ik ben sinds oktober bezig en heb eind jan/begin feb de stal leeggehaald.

Ik hoop dat je het snapt. Ieder heeft zo zijn eigen manier. Momenteel ligt de pisplek er 1.5 week erin dat gaat ook nog wel alleen is de kans dat het "open" gehaald wordt groter en dan stinkt het natuurlijk wel een beetje op stal.

Verder is het zo mooi, schoon, droog, stankvrij, stofvrij, minder werk enz.

cicero
Berichten: 439
Geregistreerd: 11-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 22:26

Bij mij op stal staat er een op vlas EuroLin heet het.
Je moet eer idd een beetje handigheid in krijgen maar ik vind het super spul.
Als ze bij mij om de een of andere reden niet op stro kunnen gaan ze op eurolin

komt het vandaag niet, dan komt het morgen

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 22:46

Eten ze de vlas niet op Verward Ik heb al eens zoiets geprobeerd, maar dat aten ze op en zelfs het stinkspul wat ik dan erover heen moest doen trokken ze zich niets van aan maar aten vrolijk verder.
Omdat dit spul nogal uit schijnt te zetten als het nat wordt is de kans op koliek dus behoorlijk aanwezig. Om die reden ben ik er vanaf gestapt en maar weer op houtkrullen overgestapt.

Zonnetje81
Berichten: 18668
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 22:57

ik heb ecolit, enne dat eten ze niet, er zit een spulletje op dat ze het niet eten. Ze mogen het in mindere maten wel binnenkrijgen.
Laatst bijgewerkt door Zonnetje81 op 07-03-03 23:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 22:58

Omdat Mander hoestte van het stof in het stro heb ik laats een topic geplaats over stro-vervangende bodembedekking. Daarin werd ook vlas genoemd en ervaring ermee.

Kijk er eventjes:
[VMR] Wat is een goede stro-vervanger?

En ook even hier:
http://www.ecobodem.nl/
Met die man heb ik gesproken en echt een heel leuk gesprek gehad. Ik wil -als ik de stalhouder over heb Haha! - ook overgaan op Ecolit.

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 09:04

Hier ook een negatief berichtje. Ik vind een vlasbox er gewoon vies uitzien. Het wordt bruin en dat vind ik geen prettig gezicht. Verder is het vrij duur. Als je een beetje een smeerpoets hebt dan gebruik je zeker 1.5 zak per week per box. Ik zit nu in een soort tussenfase. In een lege stal gooi ik 1 zak vlas (box van 3x4), en daaroverheen gaat een laagje stro. Dit is natuurlijk geen oplossing voor paarden met longproblemen maar het vlas zorgt wel voor een goede absorbering van de urine en die natte plekken zijn er vrij makkelijk uit te scheppen. Ik weet nog niet wat ik ga doen als deze zakken vlas op zijn. Vooralsnog heb ik nog 2 pallets staan dus ik kan nog even vooruit. De bezorging is wel fijn geregeld overigens. Je besteld heel wat makkelijker een paar pallets vlas dan gewoon stro.

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 10:26

Wil je echt smerig zien, ga dan over op hennep...ongelooflijk, dat is na een week of 2 dus echte turf-aarde....

Ik gebruik vlas van Lavor (Langwerden, Hengelo GLD), ietsjes stoffiger dan dat van Eurolin en Ecobodem.nl, maar ook een stuk voordeliger.
Ik heb de stallen goed geventileerd, en na een uurtje is het stof al aardig opgetrokken. Zaagsel is een stuk stoffiger dan het vlas van Lavor.

Ik mest ook ongeveer uit zoals Orionneke. Ik gebruik het liefst de plastic mestvorken zoals je die bij agri-winkels kunt kopen. Die zijn lekker licht in gewicht, zodat je meteen voelt of je een mestbal op de hark hebt of niet. Ik mest mijn twee boxen elke dag 2x uit, dat is voro mij de schoonste oplossing. Doe er dan op een dag ongever een uurtej over in totaal.

Mijn paarden eten het vlas niet. Wel af en toe wat met het hooi mee, en als ze de brokjes op de grond hebben gegooid. Als ik net een nieuw pak erop heb gegooid, dan wil die ene merrie van mij die toch ALLES lust, er nog wel eens een hapje van nemen, maar die geef ik dan wat extra knabbelstro. Dat heeft ze liever.

Astridh: je vlas kon wel een s smeriger worden omdat je een laagje stro erover heen legt. Voor het beste resultaat moet je de vloerbedekking 100 % vlas laten zijn, anders verstoor je de werking. (vlas gaat om de mestballen heen zitten zodat die droog blijven, stro verhinderd de snelle opname van urine, zonder stro ertussen mest het ook makkelijker uit). Ik geef het knabbelstro zoals ik het hooi geef, vooraan op een stukje.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 10:31

Sugarmiss schreef:
Eten ze de vlas niet op Verward Ik heb al eens zoiets geprobeerd, maar dat aten ze op en zelfs het stinkspul wat ik dan erover heen moest doen trokken ze zich niets van aan maar aten vrolijk verder.
Omdat dit spul nogal uit schijnt te zetten als het nat wordt is de kans op koliek dus behoorlijk aanwezig. Om die reden ben ik er vanaf gestapt en maar weer op houtkrullen overgestapt.


Was dat wel vlas en niet hennep? Wat je beschrijft klinkt als hennep. Dat eten ze soms wel echt, en dat zet uit in de buik.
Vlas zet amper uit als het vochtig is. Voor iedereen die twijfelt, vrag een klein proefzakje aan en gooi het in een glas water. Laat dat 2 dagen staan. Van hennep is wel bekend dat paarden die dat echt veelvuldig opeten, dat die daar koliek van krijgen (tot operaties aan toe...), over vlas heb ik dat nog niet gehoord...
Vlas moet voor het paard bitterder van smaak zijn dan ander strooisel, ze moeten het van nature niet smakelijk vinden, dus stinkspul eroverheen is nutteloos.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 12:35

Hier wordt veel gesproken over zaagsel, maar ik gebruik houtkrullen. Uit een oude Bit-test kwamen houtkrullen (van een goed merk) als het minst stoffig. Ik weet niet of in de test ook vlas is meegenomen.

Heeft iemand vlas in combinatie met vloeistofdoorlatende rubber matten. Want die heb ik dus op de vloer liggen en zoek dus niet zozeer iets wat gigantisch vocht opneemt, maar eerder iets waar ik langer mee doe.

In Amerika worden ook wel ricehulls (rijstvliesjes) gebruikt als bodembedekker. Dit materiaal is stofvrij, neemt heel weinig vocht op en
toch snel afbreekbaar.
Dus uitermate geschikt voor vloeistofdoorlatende rubbermatten. ik heb er hier nog nooit van gehoord of het spul gezien:?

Zonnetje81
Berichten: 18668
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 14:10

Even voor astridh, leg je er niet te weinig in?? Dan wordt het een vieze zooi, en zo gauw het te bruin wordt doe ik er een nieuw pak bij. Ik houd alles netjes bij wanneer ik wat doe op papier en ik doe nou al met 1 pallet 15 weken met 2 paarden en heb nog 3 pakken liggen.....
Voor mij is stro inverhouding net zo duur ongeveer. Want je moet er zoveel van gebruiken voor een schone stal en NOG stinkt het.
Ik kan zelf met gewone kleren en schoene nou de stal inlopen/mesten en dan bij mensen op bezoek zonder dat ik stink eerst was dat echt ONMOGELIJK.
Ze eten het niet en vlas zet niet uit zoals Dees zegt.

Daarbij ben ik met 2 stallen in 10/15 minuten klaar per dag en met de pisplekken eruit halen ongeveer een halfuurtje.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 15:00

Even voor de duidelijkheid, ik heb het vlas eerst gestrooid zoals de bedoeling was dus zonder stro en 7 pakken om mee te starten. Helaas heb ik een paard dat heel graag rondjes loopt in de stal en daarbij alle mestballen tot miniscule deeltjes vermaald. Verder kan ik maar 1x per dag uitmesten. Met als gevolg dat mijn smerige paard binnen 1 week al een bruine stal had maar ook mijn superschone merrie had met een week of 2 een wat bruinige stal. En dat vind ik gewoon geen prettig gezicht. Ik strooi liever iedere dag schoon op.

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 15:31

Bij mij hetzelfde als bij Orionneke.
Het werkt perfect. 1x per zes weken haal ik alles uit elkaar en haal het natste spul eruit. Dan gebruik het schone, oude vlas als onderlaag en gaat er een schone laag overheen.

Werkt perfect. Ik ben na een tussenpauze van 1 jaar weer overgegaan op vlas, en moet zeggen dat dit echt veel tijdsbesparender is als stro, en het levert ook nog eens de helft minder mest(hoop) op.

Toos paardloos

Zonnetje81
Berichten: 18668
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 16:08

Ow ja wat ik zelf ook als voordeel zie is het feit dat ik nu perfect kan zien of ze hun hooi goed eten ipv het te mengen met het stro. En ze eten echt letterlijk elk sprietje op. Kunnen ze mooi toch wat wroeten en snuffelen.

odis
Berichten: 339
Geregistreerd: 13-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 19:28

Wij hebben nu ook sinds vorig jaar vlas en op zich zijn we er wel tevreden over. bij de merrie wordt alleen elke dag de mest eruit gehaald en 1x per 2 weken de zeiklaag (plast netjes achterin) en elke week een 1/2 pak vlas.
bij het andere paard wordt elke week de zeiklaag eruit gehaald en een nieuw pak erin. soms maar een halve. bij hem ligt er op de bodem ook echt een pannekoek.
bij mijn paard ben ik wat minder tevreden. dit is echt een zeikerd en daarbij loopt hij ook nog eens regelmatig de bodem door elkaar. we hebben al van alles geprobeerd. zodra we de zeiklaag eruit halen, gaat het mis. hij zeikt namelijk op 2 plekken (ong. de halve stal). bij het andere paard gaat 1x per week de zeiklaag eruit en nieuw pak erin. dit helpt bij hem dus niet. de bodem is dan zeg maar te los en doordat hij zoveel zeikt, wordt dit allemaal nat en loopt hij het door de hele stal heen. ik moet bij hem echt de zeiklaag een tijd laten liggen ong. een maand. dan ligt er echt een dikke laag. ik haal dan alleen de mest eruit en elke week een pak vlas erover. als ik de zeik eruit haal, moet ik zeker 3 pakken erbij gooien, wil het schoon blijven. dus dat kost me dan 7 pakken per maand. maar ja, dat heb ik met alle stalbedekking. op zich ben ik er verder wel tevreden mee. het stinkt niet, behalve bij mijn paard dan, en ze eten er niet van. alleen af en toe een klein hapje als er een nieuw pak in ligt, maar hierna doen ze dit niet meer.
En een groot voordeel is dat de mesthoop kleiner blijft. het composteerd sneller.

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-03 19:31

Bedankt allemaal voor jullie reacties, ik ben er al een stuk wijzer door geworden !!

Nu heb ik nog een vraag, hoeveel pakken doen jullie in de stal als hij helemaal leeg is??
De kleintjes staan bij mij in stallen van 2 x 3 en Japik heeft een stal van 3x5........ Want als ik alles goed lees is het vooral belangrijk om een goede "basis" te leggen voordat het vlas echt goed zijn werk kan doen, of begrijp ik het nu verkeerd??

Kijk op mijn website om meer te weten te komen over mijn paarden!

Zonnetje81
Berichten: 18668
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 19:43

ik bij mijn stal van 3x3.5 doe ik 3 pakken. De eerste keer 4 maar heb de laatste keer bij mijn paard er 3 ingedaan. Gewoon zorgen dat je niet het idee hebt dat je meteen op de grond zit dus een mooi laagje anders lopen ze de plasplekken open en dan stinkt het wel.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 21:11

Van de 30 kg pakken deed ik er 4 in de box (3x3,5m.). Van de 20kg pakken die Lavor nu schijnt te voeren, doe ik er een pak of 5 in de stal. Dan hoef je eigenlijk de eerste 2 weken niet te zoeken naar natte plekken; die zijn er pas na een week of 3.
Met te weinig beginnen werkt dus niet, begin royaal, is luxer voor je paard, je vind eht mooier en het werkt ook stukken beter.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 21:13

Kan iemand nog eens naar mijn vragen kijken en svp antwoorden Lachen

Zonnetje81
Berichten: 18668
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 21:28

Ik denk wel dat je dan met vlas lang doet, weet niet wat je bedoeld met lang...

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 21:29

Sorry Sugarmiss, ik zou niet weten hoe rijstkafjes bevallen als strooisel, maar ik denk dat gewoon stro (lange halmen, dus niet gehakseld) prima kan boven die rubbermatten.
Lijkt me wel de beste manier om stro te gebruiken, zo blijft het lekker droog. Zonder afvoer van vocht is stro maar een ellende vind ik.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 21:54

Ik kan dus alleen geen stro hebben.
A. voor de hoeveelheid die afgevoerd moet worden en
B. omdat 1 van de paarden een stofallergie heeft.
Vandaar dat ik nu krullen gebruik en me afvroeg hoe vlas is in combinatie met rubber matten.

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 22:34

ik gebruik koolzaadstro van Flevo die kwam als droogste en voordeligste uit de BIT test.
Ik heb klinkers als vloer,en bij een goede basis houd je een mooie dikke laag.

Our only purpose in life is to Love one another.
.....and if we can't do that try not to hurt each other.
-Dalai Lama


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Annienke, Malenka, nien81, SandraWierda, Sintara en 84 bezoekers