Mijn pony sloom en niet zichzelf

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30596
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Mijn pony sloom en niet zichzelf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-03 11:59

Gisteren had ik besloten Taran te longeren. Ik had hem helemaal klaargemaakt. Normaal springt hij bij het eerste woord 'kom' al de lucht in, hij loopt nogal graag Haha! . Dat deed hij al niet.
Tijdens het longeren was hij al helemaal vreemd. Hij liep met zijn neus over de grond, normaal doet hij dat niet zonder touwtjes, dus ik denk dat gaat goed. Totdat hij echt gaat lopen alsof hij wil rollen. Alleen schrok hij en sprong een paar rondjes bokkend. Daarna weer snuffelen, maar eerst nog een rondje bokken. En toen opeens lag hij en wilde rollen. Ik had zoiets van even overeind werken, want wil hem niet leren dat hij mag liggen tijdens werk. Gewoon een klap met de zweep in de lucht en hij sprong weer bokkend rond.
Daarna even losgelaten en laten rollen. Inderdaad ging hij gelijk weer. En flink lang. Trappen naar zijn buik doet hij niet, althans heb ik niet gezien.
Ik heb niet echt gelongeerd, want hij wilde slecht voorwaarts, normaal is draf draf. Maar nu moest ik echt stem gebruiken om hem vooruit te houden.
Dus niet echt erg, maar gewoon heel anders als normaal. Weet iemand hoe dit kan komen? En wat moet ik ermee. Ik heb hem heel de avond in de gaten gehouden, toen was er niets bijzonders.
Van gisteren overdag weten we niets, toen was er niemand in de schuur. Alleen tijdens voerperiodes. Dan stond hij wel overeind.

Hij mest wel, maar niet echt veel volgens mij. Gisteren vanaf 16.00 uur tot en met in de avond 22.00 uur maar 2x. Hij eet wel iets langzamer als normaal volgens mij. Hij heeft ook minder honger.
Temperatuur weet ik niet, misschien vanmiddag, dan koop ik even een thermometer. Die wilde ik al langer kopen, aangezien degene die we hadden liggen stuk is.
Vanmorgen voelde hij vrij koud aan.
Ik ben net met hem buiten geweest en werd daar niet happy van. Ik moest hem echt constant met stem in stap houden anders stond hijstil. Normaal moet ik hem de eerste rondjes echt remmen. Maar nu wilde hij amper in draf.

Ik vind dit echt niet fijn, wie weet wat het is? En wat moet ik ermee?

Ps: Even de titel wat duidelijker gemaakt.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013


shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 18:34

Kan een beginnende verstoppingskoliek zijn, zou ff rustig aan doen met voeren en idd even temperatuur opnemen, stappen is goed. Maar het kan natuurlijk ook gewoon zijn dat ie ff niet lekker in zijn vel zit, hebben we allemaal wel eens toch?!?!? Paarden, ook net als mensen. Hou hem ff goed in de gaten, meer kan je eigenlijk niet doen op dit moment

Behandel je paard alsof het een mens is en negen van de tien keer komt het dan echt wel goed!! Knipoog


Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 18:44

Het lijkt mij nog het meest op koliek. En dan wel zo dat ik er een DA bij zou halen.
Laat hem niet constant op stal, zorg dat hij iedere keer weer even stapt (vuistregel: 10 minuten per uur) Dat houdt zijn darmen ook aan de gang.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

Shelley

Berichten: 265
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 19:01

Meteen de dierenarts erbij halen!!!! Bij ons had een tijdje terug ook een paard koliek. En dat begon met een lichte verstopping. Toen de dierenarts er eenmaal bijkwam, was het bijna te laat en heeft hij een week in Rozendaal in het paardenziekenhuis gestaan. Ik wil je niet laten schrikken, maar je kan beter de DA een keer voor niets laten komen, dan dat het straks te laat is....

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30596
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-03 20:05

Mijn kennis is erbij geweest die al ruim 30 jaar in de paarden zit. Omdat hij gewoon goed uit zijn ogen kijkt, geen snot heeft etc ben ik minder bezorgd.
Ik heb vanmiddag de temperatuur opgenomen die was 37,2, en een paar uur later 37,5. Dus een lichte ondertemperatuur.
Hij gaat naar mijn idee al vooruit. Hij eet gewoon weer goed, en poept goed.
Koliek dacht ik wel aan, maar eigenlijk mist hij alle symptomen ervan. En ik heb al meerdere kolieken meegemaakt.
Mijn kennis zei overigens dat ik me nu nog geen zorgen moest maken. Maar zodra hij achteruit gaat of zo blijft dan bel ik een dierenarts. Hij raadde dan aan om bloed af te laten nemen.

ps: Ik stap geregeld met hem. Aangezien hij aan huis staat kom ik er veel.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

Shelley

Berichten: 265
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 20:36

Gelukkig lijkt het allemaal toch mee te vallen.... Knipoog


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Equinight, Esther_r20, Mizsz_Kitty, nutmeg, Weenck, Zinzi_jewel en 20 bezoekers