dilemma

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-03 15:09

hallo,
ik heb gisteren dus gehoord dat ik misschien een paard mag.
nou ben ik natuurlijk heel blij, en het zal nog wel even gaan duren...
maar ik ben nu een beetje rond aan het kijken wat voor paarden, hoeduur, hoegroot, box..enz.
ik heb veel boeken gelezen, ervaring, stalling, voer ,verzekering enzo is allemaal (bijna) rond.
dus dat gaat goed, maar nu het probleem: het paard.
Het liefste zou ik mijn lievelingspaard van de manege kopen, maar daar zitten wat nadeeltjes aan.
1: het paard bokt veel,heeft veel energie, maar vaak is het zo dat ze na een half uur wat rustiger is.
2: ze is met opzadelen en borstelen lastig, ze draait haar kont naar je toe, draait weg, kijkt boos...Maar als je alleen komt borstelen en niet rijden is ze best lief.
3: als je wilt opstijgen of aansingelen loopt ze weg, en of je nou een teugel korter neemt of niet, ze loopt gewoon.
4: ze kan niet alleen lopen.Dan word ze bang, gestrest...
5: als er veel mensen op stal zijn, raakt ze ook gestrest.
maar ik snap dat het in de manege ook niet zo fijn is voor dit paard.
als ze bokt ( volgens mij doet ze dit omdat ze veel energie heeft) krijgt ze met de zweep.
loopt ze weg bij het zadel dan krijgt ze een tik, ruk aan de teugels, en een harde ruk aan de singel... Huilen
Dus nu word er slecht met het paard omgegaan.

Ik denk dat als jullie dit lezen, jullie zeggen koop toch een ander paard.
Maar ik ben echt zo ontzettend weg van dat paardje!
de laatste tijd bokt ze al niet veel meer, en is ze een stukje ontdooit.
maar ik denk dat zolang ze in die manege blijft, er altijd mensen zijn die het niet snappen.
ik wil haar op een kleine boerderij zetten, waar ze in de wei kan uitrazen.
ik ben bereid om haar een paar weken/maanden te laten wennen, en opnieuw met haar te beginnen, en haar te leren hoe het ook kan.
maar mijn moeder zegt dat ik ook een ander, mak paard kan kopen...

wat zouden jullie doen?
alvast heel erg bedankt

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 15:41

Ik vind het dapper dat je je lievelingspaard van de manege zou willen "redden", maar zou het dan echt zijn wat je wil doen en bereiken met een paard? Ik kan toch niets anders zeggen dan verbreedt je horizon, je zult zien dat er meer leuke (en gemakkelijkere) paarden zijn.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 15:52

Natuurlijk zijn er meer leuke (en gemakkelijkere) paarden!

Voordat je een paard koopt (welke dat ook is), zet goed op een rij wat jij wilt doen met een paard en wat je verwacht van een paard. Wil je buitenrijden? Wil je dressuur gaan doen? Zoek je een paard met veel energie dat elke dag er een paar uur uit moet of mag het ook wat minder? Klikt het met heethoofden of liever een lekker koele kikker? Etc. etc. etc.. En als dan blijkt dat dit manegepaard aan jouw eisen voldoet:

Het grote voordeel van dit paard: je weet precies wat je koopt, met alle voordelen en nadelen (en dat is ook wel wat waard) Lachen .

De zaken die jij beschrijft zijn volgens mij met een beetje geduld en consequent handelen wel op te lossen. Eerst bijvoorbeeld losgooien of longeren voordat je gaat rijden. Soms alleen borstelen en niet gaan rijden. Manegepaarden worden na verloop van tijd vaak wat zuur. Er wordt niet altijd even vriendelijk met ze omgegaan en ze krijgen niet de kans om een band met iemand op te bouwen. Zijn ze dan prive-paard dan zie je ze vaak opknappen! (hou er rekening mee dat ze in het begin nog meer zou kunnen gaan bokken omdat ze beter in haar vel komt te zitten).
Bij de manege waar mijn paard ook staat zijn meerdere mensen die een manegepaard hebben overgekocht. Dit zijn stuk voor stuk allemaal heel geschikte beesten geworden. Vooral voor mensen met een eerste paard!

Let wel: altijd eerst laten keuren voordat je besluit haar te kopen. Misschien komt het bokken en het zuur doen wel van iets medisch en je wilt niet met torenhoge dierenartsrekeningen geconfronteerd worden. Niet goedgekeurd: niet doen!

Veel succes met je beslissing!

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-03 18:19

wat ik wil met het paard:
ik hoef geen wedstrijden te rijden, als het kan misschien wel leuk...
ik wil lekker en ontspannen rijden, zodat ik en het paard het prettig vinden.
ik heb er wel tijd voor over.
verder: erg bedankt voor jullie tips en adviezen, ik heb er denk ik wel veel aan!

Sociolan

Berichten: 1369
Geregistreerd: 08-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 18:32

Ik zou het paard niet nemen.
Vooral zo als ik dit lees dan denk ik eerder dat ie helemaal niet zo lief is.
Ik zal toch een "onbekend" paard kopen en daar op af gaan.
En stel dat je is alleen wilt rijden (kan natuurlijk niet elke dag samen rijden) kan dus niet omdat je paard er niet tegen kan.
Maar dit is mijn mening, je moet doen wat jij wilt.

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-03 18:34

bedankt,
maar ik was helemaal niet van plan om samen te rijden.
ik wil het paard ook ergens anders neerzetten, waar het rustiger voor haar is.
en haar dan rustig opnieuw laten wennen...

Sociolan

Berichten: 1369
Geregistreerd: 08-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 18:40

Oh zo.
Maar stel dat ze nou het zelfde blijft?
Mischien is het iets om de vorige eigenaar op te zoeken en kijken wat er toen gebeurt is.
Mischien kun je er dan wel achter komen waarom ze zo druk is.
Maar verder veel suc6 met het zoeken van een paard.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 18:50

Hoe oud is dat paard van de manege?

Saar

Berichten: 1225
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 19:58

Ik ken een aantal paarden die van maneges die zijn gekocht door een particulier. Na een jaar kende ik ze bijna niet meer terug. Ze waren enorm veranderd in positieve zin!!

Ik denk dat dat ook voor jou lievelingspaard geldt, zodra ze door heeft dat jij bijzonder bent, dat je vaker komt en anders bent dan al die anderen, gaat ze jou steeds meer waarderen. Dat kan heel snel gaan Haha!

En inderdaad, wel laten keuren voordat je haar koopt.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 22:36

Ik zou ook wat andere paarden gaan bekijken *LOL*
Ik denk dat die problemen met dit paardje wel op te lossen zijn, maar er zijn zoveel andere leuke paarden. Kijk gewoon eens wat rond en je kan dat manegepaard altijd nog kopen Haha!

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 23:04

Hou er wel rekening mee dat een manegepaard gewend is om enkele uren per dag bereden te worden. Zo'n paard kun je niet opeens terugzetten naar 1 uurtje per dag of minder.
Verder denk ik dat het maar net is wat je zelf wilt. Wat zijn jouw doelen en eisen? Wat wil je met het paard bereiken en kan dat met je lievelingspaard?
Laat het paard dat je op het oog hebt wel altijd keuren!

Essie

Berichten: 1785
Geregistreerd: 25-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 23:44

Ik heb zelf ook een "manege paard" gekocht. ik reed niet echt bij een manege, was een stalhouderij die een aantal uur per week les gaf. Hij liep daar ook voor de kar enz enz. Ik wist precies (samen met mijn broertje) dat ik dit paard wilde. Maar hij was ook super braaf echt geschikt voor de familie. (mijn ouders die er geen verstand van hadden moesten er ook mee om kunnen leren gaan) Wat voor paard je ook koop laat het keuren (dat is al vaker gezegd maar toch nog maar een keer)
Je zegt bij 1 van de dingen dat het paard gestrest en bang wordt als het alleen is. Ik denk dat dit wel een probleem kan zijn... Veel andere dingen kunnen ook veranderen.
Denk er heel goed over na, kijk hoe oud ie is en als je hem ergens anders neer zet, is dat dan bij jou thuis ofzo?? Ben jij de enige die hem verzorgt of helpen je ouders je (zoals bij mij af en toe is) dan is het wel zo handig dat het paard ook voor hun handelbaar is. Ik zou zeggen neem er goed de tijd voor, ga kijken naar andere paardjes, hou alle opties open, ja kunt altijd nog voor deze gaan!
Succes er mee

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-03 09:14

Het paardje is nog jong ( weet niet precies hoe oud, maar ga ik uitzoeken).
verder wil ik wat dressuur rijden ( niet echt z ofzo, maar gewoon figuren enz..) en af en toe wat springen.
De laatste tijd luisterd het paard wat beter naar mij, voral als ik ontspannen ben en mij handen laag houd ( mijn instructrice zegt dat ik mijn handen hoog moet houden, dat ie anders meer gaat bokken) luisterd ze echt goed.
ze loopt lekker door, figuren kan ze netjes, en ik heb met haar gesprongen en dat doet ze netjes, en ze heeft er ook plezier in.
verder ben ik van plan om haar rustig weer aan het zadel te laten wennen, als een van jullie ook nog tips heeft hoe ik dat het beste kan doen, hoor ik het graag!
maar ik zal ook nog kijken naar andere paarden.
misschein weet een van jullie hoeveel dit paard plus min gaat kosten?
ik dacht aan zon twee tot drie duizend...
verder komt het met die energie denk ik wel goed: ik wil haar ook in een weiland gaan zetten, en uit laten razen in de bak of aan de longeerlijn.
Bedankt!

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 12:01

2000-3000 euro lijkt me een hoop geld voor een manegepaard. Je hebt toch een hoop tijd nodig om er echt 'jouw' paard van te maken...
Ik weet niet wat voor paardje het is Verward Leeftijd, geslacht, hoogte, ras etc, maar voor het gemiddelde manegepaard dat ik ken zou ik hooguit 1500 euro gegeven!

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 12:30

2000 tot 3000 lijkt me wel erg duur voor dit paard. Maar ja dat hangt ook allemaal af van hoe oud ie is, of ie papieren heeft, enz.
Ik denk dat als je m zou kopen, hij veel rustiger word. Hij leert je beter kennen, heeft niet per dag 10 verschillende mensen om m heen, hij gaat je vertrouwen. En ik denk echt dat ie een beter leven heeft bij jou dan op zo'n manege... Maar zoals iedereen al zegt, laat m wel keuren voordat je m koopt!

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-03 12:43

ik dacht zelf ook al dat 2000 tot 3000 veel was...
maar je weet maar nooit, misschien vinden ze haar juist een goed leerpaard Verward
nou ja, ik zal aan mijn moeder vragen ( ik fgeloof dat het eigenlijk smeken heet Haha! ) of ze is zal bellen...

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-03 17:34

Owkee, ik heb het gevraagd, en ze is 6 jaar.
nou, ik denk dat ze dan het vertrouwen in de mens wel weer kan herstellen.