Waarom haasten met Mananzo?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Waarom haasten met Mananzo?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-03 13:49

Bij mij op stal zeggen een aantal mensen dat ik Mananzo nu toch echt eens aan het werk moet zetten.
Ze zijn me echt een beetje 'bang' aan het maken, ik snap er niets van.

Ze zeggen, dat hij anders zo sterk wordt en dat het alleen maar moeilijker gaat worden om hem in te rijden.
Dat hij dan een loopje met mij gaat nemen etc.

En hij kan het nu al lang hebben, hij is al zo sterk en groot.
Ik moet hem volgens hun nu echt elke dag gaan trainen, anders komt het niet goed, zeggen ze Verward Verward

Nouja zeg, hij is tussen de 2,5 en 3 jaar oud! Ik vind hem nog zo jong!
Ik heb er misschien een keer of 10 opgezeten, dat ging allemaal prima en nu heb ik zoiets van: laat hem maar weer eens een tijdje staan, hij is nog zo jong!

Af en toe aan de longe, maar voor de rest vooral wandelen, losgooien.
In de omgang is ie echt superbraaf, alleen wel wat druk (energie). Maar ik denk dat dat wel minder wordt, als hij straks op de andere stal weer overdag in de wei komt (1 april).

Ik snap niet waarom ik haast moet maken, ik ben het echt niet eens met die stalgenoten. Het gaat toch lekker zo? Ik doe het lekker op mijn eigen tempo en het gaat tot nu toe allemaal prima.

Ik denk dat ik het wel weer ga oppakken als hij op die andere stal staat, maar nu heb ik zoiets dat we nog niet te hard van stapel moeten lopen.

Wat vinden jullie ervan? Zijn er hier mensen die het eens zijn met mijn stalgenoten?

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 13:58

Laat maar alles over je heen komen en doe gewoon wat jij het beste vindt. Gevraagd of ongevraagd weten anderen het altijd beter, de kunst is om je hierdoor niet te laten beïnvloeden. Succes.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 14:01

je doet het juist hardstikke goed! de stal waar ik werk maken de paarden met 3 jaar zadelmak, dan worden ze een maand of 3 paar keer per week even gereden, dan gaan ze tot het voorjaar daarna(als ze dus bijna 4 zijn) lekker in de wei en alleen af en toe ff longeren!
dan worden ze weer opgepakt en aan t werk gezet.

je hoeft je dus echt niet te haasten hoor!!

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 14:08

HIer op stal staat een ruim 2 jarige fries. Onze hoefsmit en staleigenaar lopen ook de hele tijd te zeuren dat ze hem eens moet gaan longeren, maar het is echt nog een baby! Zo'n enorme slungel. Maarja, ze is er dus wel al mee begonnen, en gister (hij is nu 2.5) heeft ze er opgezeten. Ze zeiden toen ik misty net had ook dat ik hem maar eens moest laten werken, maarja, ik heb er gelukkig niet naar geluisterd. Volgens mij ben je dan ook prima bezig, en laat ze lekker banketstaaf!

manic

Berichten: 6985
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 14:09

Ik ben met die van mij heel langzaam aan begonnen met 3 jaar 3 maanden en dat was eigenlijk al vroeger dan ik origineel van plan was. Ik rij hem nu 3 jaar + 9 maanden zo'n 3 keer/week mischien 3 kwartier tot een uur en ook dat vind ik soms eigenlijk te veel Tong uitsteken

Over een paar maandjes mag hij weer een maand of 3-4 fulltime het land op om even rond te kleuteren.

Maw, volgens mij doe je het hardstikke goed en lekker rustig aan. Ik persoonlijk denk dat je op die manier ook veel langer plezier van je paard hebt.

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 14:09

Gewoon lekker rustig aan doen! Hij kan nog zn hele leven werken!

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 14:12

Ik zou ook rustig aan doen en alle tijd nemen hoor. Je kan beter wat later gebinnen en er dan(als dat al gebeurd) wat meer werk aan hebben dan dat je er te vroeg mee begint en je paard te snel 'versleten' is.

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 15:09

Gewoon niet naar luisteren!
Er is mij al best vaak gezegd door de veearts en hoefsmid dat ik hem best al kan longeren en ermee kan beginnen(half jaar geleden al) maar ik wacht er gewoon nog mee.
Passion wordt volgende maand 3 en in de zomervakantie gaan we hem inrijden(in het voorjaar paar keer longeren en zadelmak maken) en als het dan weer herfst/winter wordt alleen lekker op het land en wandelen enzo, misschien af en toe een ritje.
als het weer beter weer is dus Passion bijna 4 is ga ik er pas weer op vaker rijden denk ik.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 15:29

Inderdaad niet naar luisteren.. Als jij vindt dat je paardje er nog niet aan toe is moet je dat ook zeker niet doen, laat je niet opjutten door anderen..
Dan heb je ook langer plezier van je paardje..

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-03 15:57

Nou ze zeggen dus bij mij op stal dat het dan alleen maar moeilijker gaat worden als ik langer wacht.
Omdat hij dan sterker wordt, ongehoorzamer etc.

Maar volgens mij valt dat ook wel mee.
Hij kan het misschien al wel aan, maarja dan heb je misschien problemen als hij een jaar of 10 is en artrose of zoiets krijgt en daar zit ik niet op te wachten Haha!

Maar heel erg bedankt voor de reacties!

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 15:59

goede keuze, je hebt toch geen haast dus gewoon lekker jong laten zijn niet teveel forceren. en als hij wil is hij nu ook al sterk genoeg om een loopje met je te nemen als je hem niet leert om zn kracht tegen je te gebruiken maakt het niet uit hoe sterk een paard is.

Dan_ielle

Berichten: 46
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 17:40

Grondwerk is de basis voor een gehoorzaam paard... lekker rustig aan, en afwisselen. Je hoeft er echt niet meteen op te kruipen omdat het anders te moeilijk inrijden zou worden. Onzin.
Beter is die spieren goed te laten ontwikkelen, en z'n balans goed laten vinden in elke overgang. Dat duurt eventjes, maar dan is je paardje wel beter in staat om jou ook te dragen. En als je gehoorzaamheids oefeningetjes doet wordt ie echt niet opstandig. Succes!

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 19:19

Laat je absoluut niet opjagen door die mensen. Al is hij nog zo groot en stevig, hij is nog jong. Doe het lekker rustig aan en in jouw eigen tempo.

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 20:08

Shaienne schreef:
Nou ze zeggen dus bij mij op stal dat het dan alleen maar moeilijker gaat worden als ik langer wacht.
Omdat hij dan sterker wordt, ongehoorzamer etc.


Goh dit ken ik zo goed...
Tegen mij zeiden ze ook van je kan eral wel op rijden (toen was ie 2,5) je bent hardstikke ligt etc...als je langer wacht word ie te sterk voor je blabla...

De andere helft van stal was het overigens wel weer met mij eens, ik wacht dus...ik heb hem nu het land opgedaan voor een jaar en als ie 4 is word ie ingereden.
Ik heb nu overigens geen last meer van gezeur...maar dat komt vast wel weer als hij terug is, helemaal als het straks niet zo goed blijkt te gaan misschien...dan is het zie je nou wel?
Als het wel goed gaat blijven de monden trouwens dicht, tja...

Doe gewoon wat je zelf het beste lijkt, maar ik denk dat ik zou wachten zeker gezien het feit dat hij zo'n groeiachterstand had toen hij bij jouw kwam. Laat hem daar maar lekker al zijn energie insteken, dat rijden komt wel, als hij op de grond naar je luistert zullen er meestal niet bijzonder grote problemen onder het zadel ontstaan.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 21:40

Je bent er toch al een keer afgelazerd? Is het niet zo dat je een beetje bang bent waardoor je hem liever laat staan en andere dingen gaat doen?
En ik las al dat je aan het longeren was met pessoa, volgens mij kun je er beter op gaan zitten (en naar buiten gaan) dan dat je gaat longeren met een pessoa.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 22:42

Apart zeg Verward

Bij ons op stal willen de meiden allemaal zo lang mogelijk wachten zodat het paard lekker jong kan zijn en uit kan groeien.
En naar wat ik gehoort heb *jaja ben ook info gaan verzamelen toen ik mijn haf kocht* kon je bij dit ras beter later beginnen dan vroeger omdat ze lang doorgroeien.
Is dit dan een fabeltje? Verward

Die van mij wordt over drie maanden drie, maar voor die tijd gaat ze nog even lekker het land in.
Ik heb nog niet op haar gezeten en sinds drie maanden wordt ze gelongeert *ik heb der dan ook pas drie maanden*

Lekker rustig aan doen hoor...denk dat je zelf wel het beste aanvoelt hoe en wat je moet doen.

En tsja..elk paard is sterk, dus gewoon lekker een leuke band met hem opbouwen, ik las in je ptofiel dat die niet echt tiptop was toen je hem kocht..dus nu die beter is kan je hem toch lekker laten genieten?
Denk dat je pas een probleem met de sterkte van je paard krijgt als je dingen overhaasten.

Dus in mijn ogen doe je het eigenlijk precies goed Haha!

Succes!!!!!!

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 01:37

Niet naar luisteren, zeker niet naar luisteren. Ik ken het commentaar. Veerle is nu bijna 7 weken van mij en iedereen vind dat ik nu toch echt wel eens moet gaan wandelen en verkeersmak maken. (vonden ze na de eerste week al) Sommige vinden zelfs dat ik er op moet gaan rijden (ze is nog geen 2!!!!!!) en anders minstens een zadel op moet doen.
Ik weet dat het niet makkelijk is om te negeren (moeilijk zelfs..) maar probeer dat toch te doen. Luister naar je gevoel dan komt alles het beste uit. Tegen mij werd ook gezegt dat wanneer ik niet minstens 3 keer per week met Veerle loop en dan ook niet veel longeer ze over me heen loopt en ik een trap voor mn kop zou krijgen...
Ik werk liever Vanuit vertrouwen...... Als ik zelf ergens geen goed gevoel over heb, dan begin ik er niet aan. Maar volgens sommige mensen kan ik Veerle beter weg doen want schijn ik er bang van te zijn en zou ik haar niet aankunnen. Maar ondertussen gaat het super tussen haar en mij.... want ik zie de kleine dingen die vooruit gaan, ik zie de dingen waar we eerste moeite mee hadden die nu goed gaan.
Doe wat jij denkt dat goed is, en doe niet iets waarover je geen goed gevoel hebt...

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 13:18

Haflingers zijn laat rijp, ze zien er wel stevig uit maar zijn het van binnen absoluut nog niet. Met een Haf kun je beter wat langer wachten (zoals met IJslanders enzo) dan voor zijn derde erop te stappen. Gewoon lekker doen zoals je het zelf wil en je niet druk maken om anderen.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 13:44

Volg je eigen gevoel, dat zal voor je paard waarschijnlijk het beste zijn. Zorg er wel voor dat wat je met hem doet dat je dat goed doet, zodat hij wel weet waar hij aan toe is.

Met mijn paardje heb ik het zo gedaan:
Toen ik haar kocht met 2 1/2 was ze net zadelmak, meer niet. Ik heb haar toen een tijdje gelongeerd en 2x in de week er 20 minuutjes opgezeten. Toen ze bijna 3 was is ze een maand naar mijn instructeur gegaan, omdat ik zeker wilde weten dat ze het allemaal goed zou gaan. Die heeft haar toen een maand goed door gereden, 5x in de week 20 tot 25 minuten, zodat alles vanzelfsprekend en duidelijk voor haar zou zijn.
Daarna is ze met een koppel het land in gegaan en heb ik haar de hele zomer 2x in de week hooguit 3x in de week een 1/2 uurtje gereden.
Toen ze in het najaar weer op stal kwam ben ik het rustig uit gaan bouwen naar 4x in de week en weer een tijdje later naar 5x in de week.

Succes en laat je niet van de wijs brengen door wat anderen zeggen! Doe wt jou het beste lijkt voor je paard!

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 20:14

Gewoon doen wat je zelf het beste vind.
Orbaldo is bijna 4 en nog hengst daar begin ik nu ook mee met inrijden ik merk eigenlijk weinig verschil met een 3 jarige hoor.
bepaal je eigen tempo beter te langzaam dan te snel

Wruppie
Berichten: 260
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 21:06

Ik zou ook zeker niet naar het "advies"van die mensen luisteren. Doe het gewoon lekker in je eigen tempo, en je kan hem beter iets langer laten staan dan dat je hem te vroeg beleert.