Wat te doen tegen rotstraal?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Wat te doen tegen rotstraal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-03 10:54

Gister zal ik mijn verzorgminishetje zijn hoefjes uit te krabben, maar dat ging als gewoonlijk weer met veel moeite Huilen
Zij hoefjes waren echt heel erg vies, omdat hij de vorige dag in de bak heeft gerend. De bak bestaat uit veel modder en hout, er wordt ook al jaren daar niet meer in gereden, omdat je er heel erg diep in zakt met je paard/pony.
Dus zijn hoefjes zaten over de vastgekoekte modder met houtsnippers. Toen ik bij zijn linkerachterbeen kwam, zag ik een klein bobbeltje. Ik dacht dat dat bobbeltje bij zijn uitkrabafval hoorde, maar dat was dus niet zo. Ik probeerde het toch met mijn handen weg te halen, maar het zat erg vast. Dan voel ik ineens dat zijn straal heel erg zacht was en dat er onder die bobbel een heel klein beetje vochtigheid uit komt.
Ik heb gelijk het baasje gebeld en die wist er ook niks vanaf dat hij eventueel rotstraal zou hebben.
Later op stal heeft er iemand naar gekeken en heeft bevestigd dat het rotstraal is.
Ik had nadat ik het zelf had ontdekt, heel zijn stalletje uitgemest en zijn hoefjes met water afgeborsteld.
Wat kan ik nog meer doen, om te zorgen dat de rotstraal zo snel mogelijk verdwijnt?
Er wordt al elke dag uitgemest en een keer in de week gaat alles er uit. Zijn hoefjes worden meestal dagelijks uitgekrabd, maar soms wordt er een dagje overgeslagen (dat komt meestal door mij, omdat ik het soms vergeet Frusty
Ik hoorde ook dat teer heel erg slecht is, omdat het de bacteriën op sluit.
Dus wat zijn jullie methodes en hoe snel is het weg gegaan?

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 10:57

Zoek even, er is namelijk al heel veel geschreven over rotstraal. Ook over alle evt wel en niet helpende middelen.

dundee007

Berichten: 113
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: sint-genesius-rode (belgië)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 15:25

mijn pony heeft soms ook wel eens rotstraal. als het niet zo erg is, gaat het met teer voorbij. maar ik geef wel mijn voorkeur aan een ander, desinfecterend product dat je bij je zadelmaker of andere paardenwinkels kunt kopen. het is daarbij veel aangenamer om aan te brengen en het sluit de bacteriën niet op. het is een vloeibaar product (bruine kleur) dat meestal verkrijgbaar is in een klein potje.
als je dit elke dag aanbrengt verdwijnt de rotstraal Lachen

Shannie
Berichten: 5848
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 22:14

Je moet het inteeren dat helpt heel erg goed!!!!!!!!

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 22:42

neeeee niet teren alstjeblieft!!!
kijk eerst even naar het stukje van mij bij tips tegen rotstraal ook hier ergens te vinden. met teren sluit je alleen de hoef af. als je gaat teren moet je er echt zeker van zijn dat het WEG is. anders heb je grote kans dat het alleen maar erger wordt.
zelf ben ik echt tegen het vetten en teren, alleen als het niet anders kan of dat het geadvizeerd wordt.
lees dus ff dat stukje, je zal er een hoop wijzer uit worden!
hoefsmid kan je helpen....
groeten jeffrey

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-03 23:11

Ik weet dat teren heel erg slecht is, dat sluit namelijk de bacteriën alleen maar op, en haalt het niet weg.

Suzy

Berichten: 2241
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: Ittervoort ( L)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 23:33

teren is inderdaad Geen oplossing. Het beste kun je zorgen dat de hoefjes zo schoon mogelijk blijven, en er spul op smeren dat de rotstraal wat opdroogt (=Egyptische zalf). Zelf heb ik het meeste baat gehad met tea tree oil. Elke dag een paar druppeltjes op de straal inmasseren.
Ook beweging (stappen) op een vlakke ondergrond is goed. Daarmee bevorder je de bloedomloop.

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-03 23:45

maar ik heb gehoord dat je niet te gulzig moet zijn met egyptisch zalf, omdat het de huid kan wegvreten

Katingka
Berichten: 190
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Voorhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 06:56

Haii!!

Als je paard niet te moeilijk doet met zijn voeten en water, even een paar daagjes zijn voet in een emmertje biotex/soda zetten (5 minuten ofzo) en daarna gewoon laten opdrogen op schone ondergrond, dan is het netjes schoon geweekt en als het dan een beetje gedroogd is even betadine of blauwspray erop. Werkt hier altijd uitstekend.
Als het verholpen is, af en toe even te voorkoming de voetjes teren (niet overdrijven natuurlijk).

succes!

groetjes Danielle

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 10:31

Het eerste niet vergeten, laat je pony bekappen, de smid zal zoveel mogelijk aangetast weefsel weghalen, en dan kan je gaan behandelen! Een smid heeft ook vaak produkten of tips bij wat je best gaat doen, en met wat geluk kan het nog volledig weggekapt worden!

Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 10:32

Ik heb zelf egyptische zalf gebruikt toen mijn paard rotstraal had. In het begin zelf elke dag (!). Van de dierenarts had ik ook nog een middel gekregen, ik weet niet meer precies hoe het heet, daar droogden de stralen heel erg mooi van op. Alleen was dit middel erg agressief dus gebruikte ik dat maar 1x per week.

Wat ik dus eigenlijk alleen maar wil zeggen is dat je rustig egyptische zalf kunt gebruiken, je smeert het toch niet op zijn huid?! Ja, het stinkt alleen een beetje maar dat went vanzelf. Als het maar helpt toch? *LOL*

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 17:33

Je kunt er het beste desinfecterend middel inspuiten (oa hoofhardener) Ik spuit in de hoef, prop er dan een watje in en spuit daar nog wat overheen. De dag erna haal ik de watjes eruit en herhaal ik de behandeling desgewenst. Helpt echt goed.

Sociolan

Berichten: 1369
Geregistreerd: 08-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 21:35

Ik zal teren niet gebruiken.
Het is toch ook geen voorgeschreven middel.
Vraag het anders aan iemand of aan een ruitersportzaak medewerker.
Vragen zijn nooit weg!

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 12:07

Dat wat Mikkie zegt heb ik ook! Dat werkt echt hel goed. Het is zo'n soort blauw schuim en dat spuit je erop. Bij mijn pony was het na een week over. Helaas ben ik nu die busjes kwijt...

Frankinero

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 12:22

ALs wij een paard hebben wat echt ergere rotstraal heeft spuiten we het in met formaline. Werkt heel goed en droogt de hoef uit.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 14:01

Ik heb ook alles geprobeert bij Flair haar rotstraal, niks hielp behalve ctc spray van de DA. Het is niet zo heel duur, het is smurfenblauw en maakt de straal met 1 keer spuiten helemaal schoon en keihard!

benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 14:13

Egyptische zalf halen (is te koop bij de ruitershop.......) dat helpt goed...

Ilse

Berichten: 11637
Geregistreerd: 21-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 15:09

flair schreef:
Ik heb ook alles geprobeert bij Flair haar rotstraal, niks hielp behalve ctc spray van de DA. Het is niet zo heel duur, het is smurfenblauw en maakt de straal met 1 keer spuiten helemaal schoon en keihard!


Juist! Dit is de beste manier om van rotstraal of te komen! De hoefsmid raad dit ook zeker aan. (En ik nu dus ook )

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 16:02

Egyptische zalf raad ik dus AF, het kost je alleen maar geld en een hoop gedoe en het helpt voor geen meter.

Ik zweer bij ctc-spray, zo help je je pony er het snelste vanaf. En natuurlijk zorgen voor een schone stal, urine is niet best voor rotstraal.

YouKnowWho
Berichten: 790
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 16:14

Stella heeft ook rotsraal, maar die heeft een zooltje. Dus wat ze gedaan hebben: Een gaatje gemaakt in het midden van de zool. Daar moeten we Egyptische zalf in doen, vervolgens met een spatel vlas erin 'drukken' en daaroverheen weer Eqyptische zalf. Maar ik krijg van iedereen andere tips...

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 16:16

sweetieponys schreef:
Je moet het inteeren dat helpt heel erg goed!!!!!!!!

Met teren sluit je de bacteriën op onder het teer, dit is ten alle tijden AF TE RADEN