Sterk worden bij het eronder rijden van achterhand

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Sterk worden bij het eronder rijden van achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-03 22:06

Afgelopen zondag bij mijn nieuwe bijrijdpaardje (eerste keer) heeft zijn eigenaresse me een beetje les egeven, maar het rijden ging niet helemaal zoals ik het wilde.
Hij had niet zoveel zin om zijn achterhand erbij te zetten (of ik kon de knopjes niet vinden Clown ). Ik moest toen erg veel bijdrijven en tikken, om hem heet te maken van achter en dat dan van voren tegenhoduen. Ik ben het op zich wel eens met die methode, maar Kendale werd naar mijn idee zo sterk van voren dat ik hem echt op kracht aan het tegenhouden was, wat mij nou niet echt de bedoeling leek...
Het is wel zo dat ie 3 weken stilgestaan had vanwege kreupelheid en dat ie net weer 2 dagen aan eht werk was, dus hij was een beetje stijf, maar de kreupelheid zat aan de voorkant...
Is het nou toch goed dat ie zo sterk wordt aan de voorkant dat ik m op kracht moet terugrijden of zouden jullie het anders aanpakken en als dat laatste het geval is, hoe dan?

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way


Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 22:10

Terugrijden op kracht? Lips are sealed Dat win je nooit! Leer hem eerst maar eens dat hij naar voren gaat op been en dat hij later terug komt als jij het wil, je zult zien dat hij dan alweer een heel stuk fijner te rijden is, die voorkant komt dan vanzelf wel.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-03 22:14

Naar voren gaan op been doet ie echt super, maar ik kon de impuls die ik van achter maakte dus niet van voren opvangen, of ten minste, ik moest het op kracht doen en dat vond ik een iets minder prettig idee, net als mijn spieren en het leek me ook niet de bedoeling...
Het was dus niet de bedoeling om naar voren te gaan maar puur door been en een begrenzende hand de achterhand eronder te schuiven (waar hij volgens mij gewoon iets te stijf voor was waardoor het niet ging)

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

Ikzeidegek
Berichten: 37
Geregistreerd: 06-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 22:54

leer hem terug komen op gewichtshulpen. zo kan je vanachter stuwing vragen terwijl je met je gewicht het tempo regelt ipv met je hand.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-03 22:55

Hmmm grote kans dat hij dat al beter kan dan ik... Ik heb het wel eens geprobeerd (op mijn vorige bijrijdpaard) maar ik krijg het niet voor mekaar...

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 09:29

Karin, aangezien het de eerste keer is, kun je niet teveel verwachten. Ook het paard moet wennen aan jou en jij aan hem.

Geef het tijd, probeer niet teveel te sjorren en zeker niet teveel kracht gebruiken voor. Maar geef hem de tijd te bedenken wat je nou wil.

Je zal zien na een tijdje komt het vanzelf beter. Je weet wat je moet doen, dus is het nu een kwestie van tijd dat hij het doorheeft.
Daarbij zal ik proberen hem laag in te zetten, zodat hij beter zijn achterhand gaat gebruiken, vergeet daarbij niet om hem voorwaarts te houden, ivm het vallen op de voorhand, maar dat weet je.

Waar je ook rekening mee moet houden is dat de iegenaar misschien anders rijd en het paard heeft twee weken stilgestaan, genoeg reden dat je rustig aan moet beginnen.

Succes....

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 09:34

Dat is in het begin heel logisch dat je het nog in je handen terug krijgt,
maar vooral niet vast blijven houden, probeer iedere keer te ontspannen en zodra hij voor weer langer wordt weer even terug vragen.
Je mag hem wel een momentje vasthouden waarna je weer ontspant op het moment dat hij loslaat (ontspannen wil niet zeggen dat je je hand weer naar voren brengt waardoor hij gelijk weer lang wordt).

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 10:29

dr_jacksel schreef:
maar ik krijg het niet voor mekaar...


oefening baart kunst Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 10:52

Wanneer je de achterhand er meer bij gaat rijden is het de bedoeling dat je paard meer gaat dragen en dus lichter wordt in de aanleuning.
Ik ben zelf al niet zo'n fan van het bijtikken, maar zoals jij het beschrijft komt het voor mij niet anders over dan : schop 'm naar voren en trek 'm in de krul.
Ik denk dat je veel beter je paard goed naar voren kunt rijden waarbij je hem af en toe eens een paard pasjes terug laat komen. Daarbij vang je hem even op en laat direct weer los wanneer je paard het gewenste tempo heeft. Op het loslaten van je hand mag je paard niet naar voren gaan. Hij moet daar netjes bij je blijven. Na een pasje of 2-3 drijf je weer heel voorzichtig naar voren met een been waarbij je toestaat met je hand. Op die manier krijg je veel meer tempocontrole en kun je geleidelijk aan meer verzameling gaan inbouwen.
Let er wel op dat verzameling een proces is van jaren en niet een kunstje wat je paard eventjes moet leren.


Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 10:58

Ik sluit me bij Jippie aan.
Het klinkt inderdaad als in de krul trekken.

Het was je eerste keer op dit paard. Verwacht je dan niet erg veel? Is een band opbouwen, knoppen zoeken, vertrouwen winnen er niet meer bij?
Want het paard heeft een paar weken stilgestaan zeg je, moet nu weer rijden en dan met iemand die de knoppen niet kent maar wel wat verwacht.
Beetje oneerlijk tegen het paard vind ik.

Ik zou dus ook gaan voor de overgangen terug, veel overgangen, paar passen proberen goed op te vangen en weer voorwaarts gaan. Dat moet op je zit aan te leren zijn en zo kan kan je steeds meer passen korter gaan maken.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

ukkie

Berichten: 1669
Geregistreerd: 15-06-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 11:19

veel tempo wisselingen rijden en op je zithulp terug laten komen, als je hem op deze manier van achter naar voren blijft rijden wordt ie alleen maar sterk van voren.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 11:23

ukkie schreef:
veel tempo wisselingen rijden en op je zithulp terug laten komen, als je hem op deze manier van achter naar voren blijft rijden wordt ie alleen maar sterk van voren.

Kan je deze even uitleggen?
Want als jij hem van voren geen steun geeft waarop het paard kan hangen, hoe kan het paard dan enorm sterk worden???

Want om je paard te laten hangen moet je hem wel iets geven om op te hangen.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 11:23

Ik snap je euvel, iones heeft dat namelijk ook een beetje. Iones is wat strak gebouwd in de lendenen en dan loop je snel tegen dat probleem aan. Ook ik moet hem achter bij drijven en hij probeert dan voor te ontsnappen om eronder uit te komen, net als jouw bijrijdpaard. Je kunt dan niet gaan trekken, het mag geen krachtmeting worden want dan verlies je en je loopt ook het risico dat je paard zich gaat vastzetten op je hand. Ik kan je een tip geven hoe ik het oplos: ik gebruik dan contrastelling. Ik maak dan een paar ophoudingen met mijn buitenteugel en uiteraard zithulpen en ik stel het paard naar buiten. Hier reageert hij goed op. Maar gebruik geen 2 handen, dat kan pas later als je het paard aan 2 teugels hebt. GEwoon buitenteugel gebruiken en contrastelling. probeer maar eens. Als jij en je paard dit goed doorhebben heb je in latere stadia de contrastelling niet meer zo nodig, alleen nog de buitenteugel.

De hond is de betere mens

ukkie

Berichten: 1669
Geregistreerd: 15-06-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 11:32

Kleintje ik bedoelde de manier hoe jacksel hem nu naar voren en terug rijdt....
Ik doelde er dus eigelijk op terug laten komen op je zit ipv 'trekken' en natuurlijk heb je iets druk van voren nodig maar dit ontstaat door aanleuning en niet door het trekken van de ruiter. Tuurlijk vang je hem af en toe wel van voren op maar ik denk dat iedereen wel begrijpt wat ik bedoel

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 11:34

ukkie schreef:
Kleintje ik bedoelde de manier hoe jacksel hem nu naar voren en terug rijdt....
Ik doelde er dus eigelijk op terug laten komen op je zit ipv 'trekken' en natuurlijk heb je iets druk van voren nodig maar dit ontstaat door aanleuning en niet door het trekken van de ruiter. Tuurlijk vang je hem af en toe wel van voren op maar ik denk dat iedereen wel begrijpt wat ik bedoel


maar ukkie, wat als het paard je zithulpen negeert? hoe los je het dan op?

De hond is de betere mens

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 11:36

Desiree schreef:
maar ukkie, wat als het paard je zithulpen negeert? hoe los je het dan op?

Daar ben ik dus ook benieuwd naar.
Want niet ieder paard weet gelijk wat zithulpen zijn en wat er van hem/haar verwacht wordt.
Dus wat dan?
Dan maar terug naar het trekspelletje?

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

ukkie

Berichten: 1669
Geregistreerd: 15-06-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 11:37

Dat is idd moeilijk maar je lost dit niet op door tegaan 'trekken' maak tegelijker tijd dat je de zithulp maakt een ophouding...

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 11:38

ukkie schreef:
Dat is idd moeilijk maar je lost dit niet op door tegaan 'trekken' maak tegelijker tijd dat je de zithulp maakt een ophouding...

natuurlijk niet trekken, dat had iedereen al begrepen dat dat niet de juiste methode is. MAar waar bestaat die ophouding van jou dan uit?

De hond is de betere mens

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 11:40

Ik weet niet hoe oud het paard is, maar je zou eventueel een balansteugel om de hals kunnen doen.
Dan kan je bij je zithulp wat druk uitoefenen op de borst waardoor het paard het eerder begrijpt.

En natuurlijk op de normale manier begrenzen. Binnenteugel zorgt altijd voor de stelling, dus netjes op binnenbeen en buitenteugel opvangen. En blijven herhalen. Dat is de kracht.
Gewoon een stuk of tig keer doen.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

ukkie

Berichten: 1669
Geregistreerd: 15-06-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 11:43

Ik denk waar jullie ophouding ook uit bestaat?? een keer je hand sluiten.
Maar ik denk ook dat het een kwestie is van consequent zijn...(wat erg moeilijk is)
Zo los ik het op maar als jullie het anders doen hoor ik het graag!
Ik rij veel friezen en die zijn niet allemaal even gevoelig Haha! maar als je consequent bent in je rijden werkt het prima.

ukkie

Berichten: 1669
Geregistreerd: 15-06-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 11:49

En kleintje ik had het wel over het recht uit gaan, als het op een volte gaat en er dus stelling aan te pas komt sluit ik me geheel bij jou aan!

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 11:49

Desiree"]
[quote="ukkie schreef:
Dat is idd moeilijk maar je lost dit niet op door tegaan 'trekken' maak tegelijker tijd dat je de zithulp maakt een ophouding...

natuurlijk niet trekken, dat had iedereen al begrepen dat dat niet de juiste methode is. MAar waar bestaat die ophouding van jou dan uit?
[/quote]

een paard dat nog niet goed op de zit reageert moet je toch op de zit terug rijden en ophoudingen maken (hele duidelijke, dus los-vast-los, steeds duidelijk LOSlaten en de parade heel snel uitvoeren) reageert ie terug, dan kun je de ophouding steeds meer verfijnen en op den duur voelt hij al dat je jouw zit iets zwaarder maakt en gaat hij al terug.
En steeds goed belonen uiteraard bij een reaktie.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-03 13:26

Hmmm ik geloof dat het niet erg duidelijk uit mijn berichtje bleek, maar dit was niet mijn methode van rijden, ik zou het idd gewoon met overgangen doen en niet met het idee schop m naar voren en trek m in de krul.
Ik heb dus onder leiding van zijn eigenaresse gereden en zij wilde dus dat ik het zo deed, achter veel impuls vragen (dus been en tikje) en dan van voren begrenzen dat ie het dus neit naar voren toe eruit loopt, waardoor hij op de achterhand moet komen.
Toen ik dat deed werd hij dus erg sterk van voren en versnelde alsnog, dus ik heb al het idee dat deze methode voor mij iig niet zo werkt.
Volgens mij rijdt zij ook nooit vwnw, van wat ik zag, dus alleen maar opgericht.
Maar wat Tigger en nog iemand, weet niet meer wie (sorry) zei, ik moet natuurlijk nog aan hem wennen en het zal de eerste keer niet super gaan, maar als ik zo doorrij zal het ook niet verbeteren, dus vraag ik me af (wat ook in het eerste bericht stond) hoe ik het dan beter aan kan pakken...
Had zelf ook wel kunnen weten dat ik meer aan de overgangen moet werken, maar goed Tong uitsteken

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

ukkie

Berichten: 1669
Geregistreerd: 15-06-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 13:31

Wel vervelend dat jij en de eigenaar van je bijrijdpaardje niet echt op een lijn zitten wat betreft manier van rijden Scheve mond
Waar ik wel benieuwd naar ben is ga je het volgens haar manier doen (tis tenslotte haar paard) of doe je het op je eigen manier....

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 13:32

nou hoe kun je het beter aanpakken dan op je eigen manier te gaan rijden?? Volgens mij denk jij precies zoals wij, en die eigenaresse doet het op een andere manier. Zoals je zelf ook zegt, zij rijdt waarsch helemaal nooit voorwaarts neerwaarts, doe alles dan op jouw manier. Als jij het paard niet lekker aan de sjouw krijgt op haar manier dan doe je het op jouw eigen manier. Rustig aan eerst elkaar leren kennen en aftasten en dan lekker oppakken

http://www.helpmijnpaard.nl Osteopathie en paardrijlessen omg Apeldoorn eo


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 14 bezoekers