Paardloos bestaan en Fitz in passage

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fitzroy

Berichten: 25105
Geregistreerd: 11-01-01

Paardloos bestaan en Fitz in passage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-03 16:26

Inmiddels staat Fitz nu 2 1/2 week bij die dressuurstal, zodat een eerste inventarisatie mogelijk is.

Het paardloze bestaan bevalt mij eigenlijk prima. Niet meer iedere avond de deur uit 'moeten', maar gewoon gaan kijken wanneer ik daar zin in heb. Ik kan niet zeggen dat ik Fitz vreselijk mis, soms kriebelt het en dan ga ik gewoon langs.

Vanmiddag ben ik weer gaan kijken toen hij gereden werd. En ik moet zeggen: het resultaat van 2 1/2 week training mag er zijn. Fitz is super flitsend aan de kuit geworden, loopt mooi opgericht met behoud van een snel achterbeen en gaat met heel veel veer en afdruk door de baan.
Vandaag is zelfs gepassageerd met Fitz, echt gaaf om te zien.
Het is echt Kwijl om je paard zo gereden te zien worden.

Ik heb mijn vraag omtrent uitbrengen op wedstrijden voorgelegd en men wil dit graag doen en *trots* men vindt Fitz er ook goed genoeg voor. Men denkt hem 2 x in het Z2 uit te brengen en daarna als het goed gaat in het ZZ-licht. De kosten vallen alles mee, dus tja .....

Ik heb hem inmiddels zelf ook 2 x gereden, de 1e keer was erg onwennig, de 2e keer ging super, precies zoals het er vandaag uitzag voelde het ook.
Toch heb ik hierdoor niet zoiets gekregen van: ik wil hem weer terug.

De strekking van dit verhaal: ik weet het niet meer Huilen . Ik geniet ervan om naar hem te kijken, zou het ergens zonde vinden om hem te verkopen maar heb toch zelf de spirit nog niet terug.
Kortom: ik zit een beetje met mezelf in de knoop. Verdrietig

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 16:32

Waarom kan je hem dan niet meer zelf uitbrengen op wedstrijden? Of begrijp ik het verkeerd?

Fitzroy

Berichten: 25105
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-03 16:36

Dat kan ook wel, Yentl, maar ik heb er gewoon niet zoveel zin meer in. Dat is het probleem. Om wat afstand te nemen heb ik hem daar neergezet. Maar ik heb eigenlijk nog steeds geen duidelijkheid voor mezelf wat ik nou wil.
Snappie?

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 16:37

Zolang je er nog niet ontzettend de kriebels van krijgt om zelf weer aan de slag te gaan, gewoon lekker laten zoals het is joh.
Fitz heeft het goed, gaat er zeker niet op achteruit en wordt nog uitgebracht ook.
Dit is toch ook een manier om van je paard te genieten?
Ik zou het gewoon nog een tijdje aankijken.
Toen ik met IJsco stopte (IJsco en Fitz zijn NIET te vergelijken, ik weet het Haha! ) vond ik het ook de eerste 2, 3 weken lekker om even niets te hoeven, maar daarna begon het toch weer te kriebelen.
Dus geniet gewoon even van al je vrije tijd, ga erheen als je zin hebt, en dan komen die kriebels vanzelf wel weer denk ik. En anders besef je op een bepaald moment zelf wel dat ze echt niet meer terugkomen.
Je moet jezelf wel wat meer tijd geven.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 16:40

Wat rot dat je nog geen duidelijkheid hebt, het lijkt me ook wel heel moeilijk. Verkopen is zo definitief, en als je dan een keer zin hebt, dan kan je niet meer...
Is een (GOEDE) bijrijder voor jou geen optie?
Wat de keuze ook wordt. Succes!

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 16:41

O oke ik snap het Lachen Ik zou het idd dan nog zo even laten en dan na een poosje kijken of je er toch weer zin in krijgt of dat je er geen zin meer in krijgt..

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 16:45

Nou....dan neem je er toch gewoon de tijd voor. Je hoeft nu niet te beslissen. Laat hem lekker doorrijden en kijk het eens een tijdje aan. Je voelt vanzelf wel wat de juiste beslissing is en zolang je twijfelt zou ik geen rigoreuze beslissingen nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 16:46

Gun jezelf wat meer tijd meid, het is pas 2.5 weken...... Je komt er wel uit, echt.

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 16:46

Super dat het zo goed gaat!
Wat zijn nu eigenlijk twee weken? Twee weken is toch helemaal niet lang. Ik zou het gewoon nog even aankijken. Zeker als je het je kunt veroorloven om hem ergens anders te hebben staan en hem door een derde te laten uitbrengen.

1 Hij is in goede handen.
2 Je kunt hem zien wanneer je wilt (neem ik aan).
3 Hij is nog van jou, dus als het met een maand of wat weer gaat kriebelen neem je hem zo weer mee, en nog beter dan hij was ook.
4 Mocht je tot de conclusie komen dat je het echt niet meer wil, kun je hem alsnog wegdoen
5 Fitz' 'marktwaarde' wordt alleen maar hoger, naarmate hij meer punten scoort.

Kortom, mijn advies: gun het wat tijd om alles te laten bezinken, als je er de middelen voor hebt en kom niet tot overhaaste beslissingen.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 16:52

Fitz staat daar goed, wordt lekker doorgereden en jij hebt weer wat tijd voor jezelf Lachen

Haast jezelf niet. Je komt vanzelf wel tot een zinnige beslissing.
Zo te zien heb ik niet veel zinnigs toegevoegd aan het verhaal van de anderen Knipoog

(Ik ken bijvoorbeeld ook redelijk wat mensen die ten tijde van een paardendip in de zomermaanden hun paard gewoon 3 maanden 24/7 op het land zetten en alleen af en toe gaan kijken hoe het gaat. Daarna hebben zij er weer zin in en het paard ook!)

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 17:02

Ben het met Cody eens, gewoon wachten tot het weer gaat kriebelen.
Ik ben in mijn studententijd 3 jaar paardloos geweest nadat ik er ong. 5 jaar veel tijd in had gestoken. Een heel ander leven en ik moet zeggen: heerlijk!
Maar ja, na een half jaar wilde ik toch wel weer eens rijden, en binnen 2 jaar wilde ik ook wel weer eens serieus aan de slag. Het gaat vast weer kriebelen!

Ik proef bij jou een beetje dat je eigenlijk vindt dat je maar 1 keuze hebt: doorgaan op de oude voet of helemaal stoppen. Is er niet een tussen weg te vinden? (en daar hoef ik geen antwoordt op te hebben Haha! ).

Veel fun met je vrije tijd!

Fitzroy

Berichten: 25105
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-03 17:05

Ja, iedereen zegt wel: wachten tot het weer gaat kriebelen, ben ik ook wel met jullie eens, maar zo'n dressuurstal is niet goedkoop.
Iedere maand die hij er staat kost een smak geld, dus ik heb liever dat ik er zo snel mogelijk uit ben Knipoog

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 17:07

Tja, 24/7 het land op gooien in de zomer is ook een beetje zonde van Fitz.
Is wel een stuk goedkoper, maar je kunt weer helemaal opnieuw beginnen met je conditie-opbouw.

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 17:11

Heb je dan geen kennis, minimaal op jullie niveau startend, die je goed genoeg vindt voor Fitz, waar je hem tijdelijk heen zou kunnen brengen, zodat hij of zij er mee kan starten en dan op de koop toe ook nog Fitz' en zijn of haar eigen puntenaantal ophoogt? Heeft je kennis er voordeel bij, en jij niet de financiele lasten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 17:19

Toen ik nog studeerde en ging werken, heb ik diverse malen geprobeerd om te stoppen met paarden. Dat ging dan even een weekje goed, maar dan moest ik echt absoluut weer even een paard zien. Het hele stoppen-met-paarden-gebeuren heeft ertoe geleid dat ik er maar eentje voor mezelf heb gekocht en daar heb ik nog geen minuut spijt van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 17:52

<Oppert voorzichtig ander idee> en Fitz voor de termijn van bv een half jaar verleasen aan een ruiter die zonder wedstrijdpaard zit?

lieke2
Berichten: 2127
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 17:54

Ik kan me bij roos aansluiten, er moet iemand te vinden zijn die Fitz voor je zou willen rijden en uitbrengen, tegen weinig of geen kosten voor jou!
dat zou denk ik voor jou een goede optie zijn. Wij zijn momenteel
ook bezig met deze constructie, ons paard door iemand anders laten rijden (wel in de springsport, maar goed) omdat wij hem echt niet weg willen doen!
Het kost je enige zoektijd, maar met je connecties hier zou dat wel moeten lukken!

succes! enne, wegdoen kan je altijd nog!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 18:04

Moeilijk verhaal hoor!!

Zolang je zelf niet weet wat je wil, lijkt me geen enkele oplossing handig. Ik kan me heel goed voorstellen dat een tijdelijk paardloos bestaan heerlijk is. Of voorstellen, die ervaring heb ik ook.

Is het een optie om gewoon weer met een jong paard aan de gang te gaan, vernieuwing zal ik maar zeggen. Misschien is de lol er gewoon af, en kan je met een nieuw jong dier wel weer je plezier terug krijgen.

marije999

Berichten: 330
Geregistreerd: 25-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 18:08

Ik ben ook, door studie, 2 keer een poosje met paardrijden gestopt. Dat ging de eerste maand meestal inderdaad wel redelijk. Ik mistte het wel, maar vond het heel lekker om vrije tijd te hebben. Daarna ging het keer op keer weer kriebelen. Nu rijd ik 3 keer in de week naast mijn studie. Het kost me eigenlijk te veel tijd, maar ik ben er wel achter dat het zonder paarden toch niet voor me werkt, en dat 1 keertje rijden ook niet voldoet. Paardrijden is toch gewoon leuker dan alle andere dingen die ik gedaan heb!
Wat jij vind, daar kom je vanzelf achter. Maar ik denk dat 2 1/2 week nog een beetje te kort is, vooral omdat jij de ´luxe´ hebt om gewoon naar hem toe te gaan als het gaat kriebelen.

Dancer

Berichten: 2146
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 18:08

Ik ben zelf ook circa een half jaar gestopt met de paarden. Vanaf mijn 10e jaar tot mijn 26e heb ik nooit anders gedaan dan elke dag naar mijn pony/paard. Toen ik ben gestopt vorig jaar heb ik alles gedaan (qua tijd en geld) wat ik die jaren daarvoor dus niet heb gedaan. Toch vond ik het wel moeilijk om andere mensen te zien rijden, hoewel ik tegen iedereen zei dat ik de paarden helemaal niet miste!! Toch begon het weer te kriebelen en hebben we een jonge E-pony gekocht.

Als je je paardje kunt verkopen aan iemand die hem een goed tehuis kan bieden en waar het echt mee klikt dan is het voor jezelf ook minder moeilijk. En zoals Pipo zegt, krijg je toch weer kriebels dan is het misschien ook wel leuk om weer een frisse start te maken met een jong paard.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 20:05

Niet jezelf gaan pushen snel die beslissing te nemen ivm het geld hoor! Neem de tijd voor jezelf, het antwoord komt vast wel binnenkort.

Lobke98
Berichten: 430
Geregistreerd: 13-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 20:15

Sinds ruim een maand rijd ik ook weer na een jaar. Vooral in de zomer vorig jaar dacht ik...never nooit meer paardrijden. Elke keer dat ik er heen ging vond ik vreselijk. Maar toch heb ik het vol gehouden want kon niet geloven dat dat paardenvirus in mij over kon gaan. Pas in januari/februari dit jaar begon het weer te kriebelen. Gun jezelf de tijd. Denk aan jezelf. Ga lekker dingen doen die je nu leuk vind. Maar zoals er meer zeggen......kijk wel rond voor een 'goedkopere' oplossing voor je paard. Ookal wordt ie er niet slechter van waar ie nu staat.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 20:18

Ik sluit me bij Jurga aan,
dopor 'tijdsdruk' ga je forceren en dat brengt je juist aan het twijfelen.
Wel fijn om te horen dat het zo goed gaat.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 22:51

Allereerst fijn dat het zo goed gaat met Fitz Party!!

Zet jezelf niet teveel onder druk. Kijk het gewoon drie maanden aan en laat hem, als je dat extra geld ervoor over hebt, in die tijd uitbrengen. Het is toch leuk om te kijken hoe hij dat aanpakt. Als het in de tussentijd weer gaat kriebelen pak je hem op en anders laat je er een koper voor zoeken. Hij zal er in ieder geval niet minder waard van worden als hij (tijdelijk) door hun uitgebracht wordt Knipoog

In ieder geval sterkte met het nemen van een beslissing en kijk het nog even rustig aan! Wat is 2,5 nu helemaal Verward

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 11:47

Ik sluit me Pipo aan, misschien ben je gewoon toe aan iets nieuws maar wil je er ook (nog) niet aan om Fitz te verkopen.