Muilkorf

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Muilkorf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-03 22:54

voor paarden, wie heeft daar ervaring mee?
Mabel krijgt erg veel zand binnen omdat ze de hele dag met haar neus in het zand zit omdat ze in de paddock staat.
Nu stelde iemand een muilkorf voor. Nu kan ik er niets aan doen maar ik vind het zo zielig.
Wat vinden jullie?en welke is het vriendelijkst voor het paard?

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty


masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 23:04

Hmmm, weet wel dat je van die speciale hebt die voor de mond gaan als ze hun hoofd omlaag doenen onder hun kun hangen als ze aan het spelen zijn..... Maar hoe dat heet en waar te krijgen Verward

Triorette (Tiara) Z2+10 foto's *mama van L'Amourette*
Berghof's Faith L1+4 *mama van La Vie*
Op 6 november 2015 gepromoveerd tot mama van Laurens :D
Dressuurinstructie - Training - Sportmassage bij paarden - Meer info? Zie http://www.masja.net

Amanda_T
Berichten: 5950
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 11:54

Ik vind het niet echt zielig.
Als het helpt, beter dan koliek door het zand.
Ik ken alleen die muilkorven.
Verder zou ik niet weten wat je ertegen kunt doen.


laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 11:33

In de zomer gebruiken wij voor de tinker een muilkorf zodat hij niet teveel kan eten, ik weet niet of dat dezelfde is. hij staat dan nl. de hele dag in het land en wordt dan echt gevaarlijk dik. Maar een paar uur per dag in het land zetten vindt ik geen optie, dus daarom gebruiken wij dat ding. Het werkt perfect, er zitten een aantal gaten in voor bij zijn neus zodat hij wel wat kan eten, en hij kan er ook gewoon andere paarden mee kriebelen. Alleen als het heel erg warm is krijgt hij hem niet om omdat dat zo gaat zweten achter zijn oren (de korf zit aan zijn halster vast.) Wij hebben dat ding gekocht bij de paardendrogist.
Niet alle paarden reargeren er rustig op, er zijn er ook die geen stap meer verzetten of juist heel hard 'weg' gaan renen voor dat ding. het is dus verstandig om hem eerst een keer uit te proberen. Bij de paardendrogist kun je hem de eerte (ik geloof) twee week uit proberen zodat je weet hoe hij er op reargeerd.
Als je nog vragen hebt stuur maar een PB tje, groetjes

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 12:25

je hebt bij de paardendrogist een speciale "muilkorf" een huppelepup guard.
Dit voorkomt dat ze teveel gras eten en dus risico lopen bevangen te raken (vnml shets)
Misschien is dit wat?

Verder, teveel zand binnen, sandclear weleens gebruikt? (ook paardendrogist)

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 12:28

Ik zal eens bij ons op stal vragen, daar staat ook een paard dat zand eet en daar koliek van krijgt. Zijn eigenares bindt hem ook een soort emmer met gaten aan z'n halster als-ie de paddock in gaat. Zielig vind ik het niet, ik zou het zieliger vinden als-ie ligt te kreperen van de koliek... Alleen jammer dat ze daardoor geen sociaal gedrag kunnen vertonen zoals manen krauwen, maar ja 't is het een of het ander natuurlijk.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 00:41

mijn paard draagt ook een muilkorf. Hij eet zand, komt niks tekort, zelfs bloedonderzoeken laten doen. Maar hij blijft zand eten. Dus een muilkorf met alleen 2 neusgaten en 1 kleintje bij de mond, dus model emmer, is in mijn ogen de enige oplossing. Het is kiezen of delen, de hele dag in de box of de muilkorf om en naar buiten....

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 23:50

Vandaag aan mijn stalgenootje gevraagd, ze heeft 'm van de plaatselijke ruitersportzaak. Hiervoor had ze zo'n soort 'schep' die je aan het halster bevestigd, ook voor dekenslopers. Maar haar merrie was zo slim, die ging zand scheppen met dat ding en vrat dus uiteindelijk nog meer zand dan de bedoeling was. Nu heeft ze zo'n emmer met gaten en die helpt prima. Overigens komt ze niets tekort qua mineralen (bloedonderzoek gedaan), al heeft ze een liksteen wel binnen twee dagen op...

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 01:03

Mijn vriendin heeft een luchtzuiger en alles al geprobeerd. Ze probeerde uiteindelijk een muilkorf. Het luchtzuigen hield op. Alleen heeft het 2 weken mogen duren, toen hing meneer met muilkorf en al vast in de grendel van zijn boxdeur. Met als gevolg dat zijn halve mond openlag......
Ze heeft die muilkorf ook nooit meer gebruikt! Haha!

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-03 12:35

Mabel eet ook haar liksteen in een paar dagen op vooral die lekkere lickit van de paardendrogist:-)
Ze krijgt het binnen omdat ze worteltjes zoekt en op eet... het hooi lat ze liggen. we moeten nog 1 maand en dan kunnen ze hopelijk de wei in.

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

haffi

Berichten: 218
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: St.Odiliƫnberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 15:40

Ik had precies hetzelfde probleem.
Mijn haflinger eet gewoon zand. Echt super belachelijk Verward . Ik had het eerst ook met een muilkorf geprobeerd maar dat werkte niet echt en ik vond het best wel zielig.
Het is zo'n emmertje waar 2 grote gaten inzitten voor de neusgaten en onderin een paar gaatjes voor als die wil drinken.
Ook als hij op een kale wei stond begon hij de worteltjes met zand eraan uit te trekken. Zo heeft hij eens zandkoliek gehad. Gelukkig is dat goed afgelopen. Nu staat hij best wel veel op stal in de lente/ zomer en paar uurtjes per dag in de wei. In de winter is hij veel meer buiten. Maar ik heb alles geprobeerd. Eerst wilde ik hem dan gewoon overdag buiten op de tegels zetten, maar dat raadt de hoefsmid af, omdat dit slecht voor de hoeven is (als een vliegje irriteert slaat hij keihard met zijn hoef op de grond, zodoende). Verward

In mijn profiel staan foto's!!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Rainer en 104 bezoekers