Discussie? : Zweepgebruik....

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Discussie? : Zweepgebruik....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-03 23:16

Vandaag met de les Gedragsleer ging het over dingen die mensen tegenwoordig gebruiken om met hun dieren om te gaan. (om ze onder controle te houden)
Ook over zweepgebruik bij paarden.
Na de les stelde ik de vraag wanneer je volgens hem dan wel een zweep mag gebruiken. Hij vond dat nooit mag, in geen enkele situatie.
Leonie (leetje hier op bokt) en ik stelden de vraag hoe het dan zat met bv vrijheidsdressuur waar je de zweep als aanwijs hulp gebruikt, ook dit vond hij erg fout. Een zweep vind hij een dwangmiddel en hij vind dat dit gewoon in geen enkele situatie gebruikt mag worden.
Hij vind het onmacht.. Onzekerheid van mensen.. En dat het dier niet met voor Jou werkt maar dat het uit angst werkt voor je.

We waren het er zeker niet mee eens. Ik vind zelf dat een zweep wel een goed Hulp middel is. Ben het er direct mee eens dat het door veel mensen niet goed of te snel gebruikt word. Maar hij vind dat het echt nooit in geen enkele situatie gebruikt mag worden.

Hoe denken jullie hier over?


Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 23:19

Rijden met zweep doe ik persoonlijk niet omdat ik hem niet nodig heb.
Maar in de vrijheidsdressuur gebruik je de zweep niet als straf of als dwangmiddel. Het is enkel een verlengstuk van je arm, een hulpstuk om aanwijzingen mee te geven. Ik zie daar absoluut het kwaad niet van in.

* To Belg, or not to Belg *

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 23:22

Ik ben het echt niet met hem eens!
een zweep bij vrijheidsdressuur hoort geen dwangmiddel te zijn hoor Haha!
en soms heb je de zweep gewoon nodig omdat een paard veel sterker is als een mens.
wat doe je anders als je paard constant steigert (niet uit angst) ofzo?
ik denk dat de zweep dan wel belangrijk is als je ongelukken wilt voorkomen.

prompter

Berichten: 11034
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 23:24

Als verlengstuk van je arm (zoals bij Parelli) zie ik er geen kwaad in. Rijden met zweep doe ik nooit bij mijn eigen paarden, dat is bij hen ook niet nodig. Ik ben er geen absolute tegenstander van, ik vind wel dat veel mensen een zweep te snel en/of te hardhandig gebruiken.

Extremely rare and Beyond Compare

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 23:37

Bovendien kan in sommige situaties op buitenrit een zweep je redmiddel zijn. Als je ponnie bijv. opzij springt of loopt, richting sloot oid, kan het handig zijn om hem met de zweep aan de kant van het opstakel, een tik te geven zodat hij de andere kant op gaat, dit KAN jouw gezondheid en die van je ponnie redden.

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-03 23:37

Ben het er direct mee eens, zoals ik zelf ook al zei, zweep word te snel gebruikt. Het zal ook zeker in sommige vallen onmacht zijn van mensen, daar ben ik zo van overtuigd. Maar een zweep vind ik niet slecht. Nu niet alleen bij vrijheidsdressuur (waar ik zeker vind dat je hem nodig hebt). Maar zoals boogie zegt, ook om ongelukken te voorkomen. Wanneer ik bij Veerle in de bak ga zorg ik dat ik altijd een zweep bij me heb. Voor de veiligheid omdat ze in het begin dat ze er was nog niet genoeg respect had, en ook omdat ze je soms als soortgenoot wilde zien en wilde spelen. Zij heeft dan 4 benen om mij iets te kunnen doen, ik heb graag iets waar ik me mee verdedig. Ik zal haar ZEKER niet slaan, ze is ook totaal niet bang van de zweep, kan de zweep overal houden , op haar hoofd, onder haar hoofd, op haar rug, echt overal. En wil er ook zeker naar toe werken dat ik straks alles zonder zweep af kan, wat al steeds beter gaat. Maar in sommige gevallen vind ik een zweep belangrijk.
Hij was het overal totaal mee oneens...

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 23:47

Voor vrijheidsdressuur dus ook, en met rijden in gevaarlijke situaties. Ook als je paard echt geen respect voor je heeft en gewoon blokkeert, steigert, etc zonder reden. Vertel dan die man maar, dat een bepaald paard in de wei ook het meest gerespecteerd wordt, en dat dat ook met heel wat stampen gebeurd is, maar eens ze op die positie staan, dreigen ze meestal alleen nog maar wat.
Hetzelfde als een paard dat slaat, dan is het zielig om een stamp terug te geven? Wij kunnen lang niet(nuja, ik dan Haha!) zo hard schoppen als een ander paard, dat juist hetzelfde doet, terugschoppen.

Ikzeidegek
Berichten: 37
Geregistreerd: 06-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 23:48

ik gebruik mijn zweep om in de zomer de vliegen van onder zijn buik te vegen, en van zijn hoofd te vegen. Knipoog

Ineke2

Berichten: 33094
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 23:52

Een zweep opzich is niet verkeert, je kunt met rijden als hij niet reageert op je been ook beter een tikje geven *hallo wakker worden* dan dat je gaat zitten schoppen...want het gevolg van schoppen is dat je hem afstompt en de volgende keer nóg harder moet schoppen om hem vooruit te krijgen Lips are sealed
Dan heb ik dus liever dat ik hem een tikje kan geven, zodat hij oplet en ik hem daarna verder niet meer nodig heb (vaak is het al genoeg als hij al weet dat ik een zweepje vast heb, dan hoef ik hem niet eens te gebruiken)

Met vrijheidsdressuur, kun je hem idd zien als een verlengstuk van je arm (net als het touw bij Parelli) dat is alleen maar veiliger voor jouw, want per ongeluk een hoef in je gezicht is ook niet alles...door de zweep kun je afstand bewaren, maar toch je pony duidelijk laten weten wat jij wilt zonder te slaan of te schreeuwen.

Met een buitenrit is het niet alleen handig voor als je pony de sloot in dreigt te gaan, maar ook bij het op afstand houden van medeweggebruikers Extreme duivel

Kortom de zweep is voor vele doeleinden juist erg handig en zeker niet iets om per defenitie een paard mee te slaan (lees een pak slaag te geven)

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 23:55

Joyce schreef:
Ben het er direct mee eens, zoals ik zelf ook al zei, zweep word te snel gebruikt. Het zal ook zeker in sommige vallen onmacht zijn van mensen, daar ben ik zo van overtuigd. Maar een zweep vind ik niet slecht. Nu niet alleen bij vrijheidsdressuur (waar ik zeker vind dat je hem nodig hebt). Maar zoals boogie zegt, ook om ongelukken te voorkomen. Wanneer ik bij Veerle in de bak ga zorg ik dat ik altijd een zweep bij me heb. Voor de veiligheid omdat ze in het begin dat ze er was nog niet genoeg respect had, en ook omdat ze je soms als soortgenoot wilde zien en wilde spelen. Zij heeft dan 4 benen om mij iets te kunnen doen, ik heb graag iets waar ik me mee verdedig. Ik zal haar ZEKER niet slaan, ze is ook totaal niet bang van de zweep, kan de zweep overal houden , op haar hoofd, onder haar hoofd, op haar rug, echt overal. En wil er ook zeker naar toe werken dat ik straks alles zonder zweep af kan, wat al steeds beter gaat. Maar in sommige gevallen vind ik een zweep belangrijk.
Hij was het overal totaal mee oneens...



idd, Passion had dat eerst ook nu veel minder.
hij heeft ze al zovaak en hard met de zweep gehad(hij had nog een hengstenkarakter, steigeren omduwen enz.)
maar hij is ABSOLUUT niet bang voor de zweep maar reageert er goed op als ik hem een tikje geef. ik denk dat als je de zweep op de goede momenten gebruikt je paard er niet bang van wordt.

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-03 23:56

Een zweep vind hij altijd verkeerd. Wanneer een paard je slaat of trapt vind hij zeker wel dat je hem moet straffen maar niet met zweep. (wanneer iets in de vorm van rangorde gedaan word dan kun je straffen. Alle andere 'fouten' negeren en bepaalde dingen corrigeren)

Ik kan het er gewoon niet mee eens worden.

Idd ineke.. Dat *wakkerwordtikje* gaf leonie ook als voorbeeld. Hij blijft er bij dat een zweep totaal verkeerd is. Hij zei tegen me dat ik dan het boek monty roberts maar moest gaan lezen. Verward
Touw vind hij wel goed om te gebruiken.. Verward

prompter

Berichten: 11034
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 23:59

Om er eens bewust over na te denken kan geen kwaad. Als paardenmensen ben je zo gewend aan een zweep als hulpmiddel, het is best goed om eens na te denken of je in alle situaties waarin je nu een zweep gebruikt, het ook zonder zou kunnen en hoe je het dan op zou lossen. In een hoop gevallen zal het best zonder kunnen

Extremely rare and Beyond Compare

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 00:01

Ik vind dat hij wel wat overdrijft ivm vrijheidsdressuur. Wanneer je paard nog nooit een klap met de zweep gehad heeft, en je de zweep als verlengstuk gebruikt, zie ik niet in wat er fout aan is. Wat moet je dan als verlengstuk gebruiken? Verward
Verder heb ik ook geen zweep nodig. Als hij echt, echt vervelend is, krijgt hij een klap met het uiteinde van mijn touw.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 00:02

vraag dan eens aan je leraar hoe ik Jamaica dan zonder zweep een spaanse pas moet laten doen zonder blauw te worden... (als je mijn manier gebruikt tenminste, het zal ongetwijfeld zonder kunnen)
Ik vind zijn stelling erg vaag. Ik rij met zweep en ik geef in de VD aanwijzingen waarbij de zweep een verlengde van mijn arm is. Er er komt echt geen dwang bij kijken! (maar dat weet je)

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-03 00:13

Ik weet het Stef, heb Spaanse pas idd ook gevraagt vanmiddag omdat ik het raar vind, kreeg als antwoord 'dan zou je daar iets anders voor moeten verzinnen' maar ik vind dat mocht ik Veerle dat straks gaan leren ze dat alleen ook op aanwijzing van de zweep mag en niet zomaar. Ik zei ook dat ik anders blauwe schenen had Haha!
Wanneer ik vraag wat hij dan vind dat er moet, vind hij dat ik dat zélf moet gaan uitvinden omdat het anders niet 'eigen' is wat je bedenkt? Verward Vind het zeker goed hoor prompertje om mensen er over na te laten denken, maar ik vind ook dat er toegegeven moet worden dat het in sommige gevallen wel nodig is

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 00:20

als ie zelf dan niet met iets beters komt, en kennelijk niet kan beargumenteren, vraag ik me af waarom hij in vredesnaam voor de klas staat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 00:33

Deze leraar is duidelijk geen paardenman, laat hem maar met iets anders bezig zijn, wat hij heeft er duidelijk geen kaas van gegeten.

Lieke

Berichten: 11350
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 00:37

Dan mag hij een keertje langskomen bij mijn verzorghengstje, dan is hij binnen 2 min van gedachte verandert; of hij vindt de zweep een goed hulpmiddel, of paarden beesten die je minstens op 100 m afstand moet houden.

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 00:37

Ik rij dus eigenlijk altijd met zweep (o jee, nou krijg ik half bokt over me heen Haha!) maar ik gebruik hem bijna nooit. Ik heb hem alleen maar bij me voor het geval dat. Dan wil ik gelijk kunnen corrigeren. Verder gebeurt er niks met die zweep. Ik zie een zweep ook als een hulpmiddel zowel voor onder het zadel (net even dat extra tikje om bijvoorbeeld de kont mee te krijgen bij een zijwaartse oefening), mennen (wordt de zweep ook vaak ter beloning gebruikt ipv alleen maar voorwaarts drijven of te straffen) en in de VHD. Imo moet je een zweep net zo gebruiken als sporen: alleen als het nodig en rechtvaardig is.

Dunla B+12 L1+18, L2+11, M1+19, M2+6

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 01:11

Ik vind net als XoNo dat hij overdrijft met de vrijheidsdressuur. Voor de rest vind ik dat er veel te veel met zwepen gereden wordt. Ik zie om mij heen dat dat tikje heel snel een gewoonte wordt.

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-03 01:21

Vind dat hij er wel goede lessen tussen heeft zitten, en zeker ook intressante. Maar dit.. Ik kon hier vanmiddag op school al niet bij en vond toen al dat hij geen gelijk had. Weet ook dat er te veel gemept word hoor, maar in sommige gevallen is de zweep toch nodig..
Sporen vind hij trouwens ook absoluut niet goed, mag ook niet vind hij. Nu vind ik ook dat sporen te veel en te snel gebruikt worden maar degene die er goed mee omgaan en weten wanneer deze gebruikt kunnen worden vind ik het zeker niet slecht..
Het rotte is ook, dat hij zo erg vind dat zijn mening waar is dat er niks tegen in te brengen is.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 01:24

Da's wel een beetje jammer voor hem

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!


Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 10:08

Ik zie de zweep niet als strafmiddel. Tijdens het rijden zie ik het om je hulpen te benadrukken.
Niet om er mee te straffen.

Als je been geeft, en hij reageert niet, dan geef ik hem een tikje om mijn hulp te benadrukken en zou het paard de volgende keer misschien wel luisteren.

haffi

Berichten: 218
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: St.Odiliënberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 10:10

hoi hoi,

Ik ben het ook niet met die man eens!!!
Bij mij haffi heb ik een zweep nodig om af en toe een tikje te geven als hij ondeugend is of niet op het been reageert. Anders zou hij alles met me doen wat hij wilde. En dat is ook niet de bedoeling.
En trouwens in de vrijheidsdressuur is het echt wel een aanwijsmiddel en geen dwangmiddel .

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 10:32

Het is wel zo dat sommige mensen te snel en te vaak naar een zweep grijpen. Ik heb altijd me zweep bij me, voor alle zekerheid. Meestal niet nodig, maar marilyn wil me nog wel eens in de maling nemen en dan is een tik wel nodig anders blijft ze het flikken.

Maar dat komt gewoon bijna nooit voor! Een zweep als huppelmiddel heb ik meestal ook niet nodig.

Maar als ik dat wel eens op de loolaan zie: paard durft niet onder een tunnel door en maar schelden tegen het paard en maar slaan en schoppen zodat je de benen heen en weer ziet zwaaien (zoals mensen doen die voor het eerst op een paard zitten)

Nou sorry hoor maar vind je het gek, als je nog niet eens respect voor je paard op kan brengen, toont hij ook geen begrip voor jou. Dat paard is juist bang, dan moet je um niet straffen.

Maarja er lopen nog wel veel meer gekken op de loolaan rond. Als je er een keer zou zijn zou je echt met je mond open staan

22 Januari verwachten we ons kleintje


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: anne7, Balou_k, fnpetter1990, Isa_Sofie, lina1998, M1994, meggiemeg, meijboom, MerelV, MyWishMax, pol013, Sky_As, Suliko en 149 bezoekers