[AR] Hoe leren ik & mijn pony mennen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Thortana
Berichten: 4384
Geregistreerd: 25-08-01

[AR] Hoe leren ik & mijn pony mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-03 23:03

Hallo Bokkers,
ik heb een vraag voor jullie
ik wil een welshje aanschaffen en daar mee gaan mennen
de welsh wie ik wil is nog niet betuigd en ik weet er ook nog niks van
Mijn vraag is waar kan je leren mennen en waar kan je je paard laten leren mennen?
hoe hebben jullie je pony/paard betuigt , hoeoud was je paard/pony en heb je dat met speciale mensen erbij gedaan of eerst curcussen en toen zelf gedaan

alle info en tips zijn welkom want ik wil zelf leren mennen en wil dan ook mijn pony leren te lopen voor een karretje

renee


Essie

Berichten: 1785
Geregistreerd: 25-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 23:07

Als je er zelf helemaal niks van weet zou ik zeker mensen erbij halen die dat wel kunnen. Ik heb een mencurcus gevolgt en mijn menbewijs gehaald. Ik heb hierdoor redelijk leren mennen (je leert het tich door het te doen, maar het is goed om de basis dingen goed te leren) Ik weet bij jou in de buurt geen plaatsen waar je je paard kunt beleren voor de kar of een mencursus kunt volgen, maar die zijn er vast wel. Mijn paard was al beleerd toen ik hem kocht. Het lijkt mij iniedergevl het verstandigst om lessen te nemen en je paard te laten beleren.

The future is nothing more than another today. It's just that when you get there, you have more yesterday's behind you and a fewer tomorrows to look forward to.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 23:49

Als je er zelf nog geen ervaring mee hebt, dan zou ik hem laten beleren. Zelfs al zou je je koetsiersbewijs of mendiploma hebben, dan heb je nog niet de ervaring om hem te beleren. Informeer gewoon eens in de buurt bij mensen die mennen of zij niet iemand weten die je pony op professionele wijze kan beleren.

Thortana
Berichten: 4384
Geregistreerd: 25-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-03 00:23

oke thx dat gaa ik zeker doen

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 22:54

Heb je al een welshje op het oog dan?
(effe offtopic)

"The world is best viewed through the ears of a trotter"

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30595
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 20:10

Mijn pony was 4 of 5 toen hij voor de kar ging. Maar liep toen al onder het zadel. En het was makkelijk met hem. Mijn kennis die veel ervaring heeft, heeft het hem geleerd.
Maar idd eerst zelf leren en dan door iemand anders je pony laten beleren.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 21:30

Ik heb het helemaal fout gedaan. Ik kan/kon nog niets en Den was ook groen. Ik ben gewoon aan gaan klooien. En dit is zeker niet de goeie manier. Door dat Dennis hengst is, dus soms wat heftiger, ben ik wel eens in de problemen gekomen omdat ik gewoon geen ervaring heb(niet omdat Den een monster is ofzo hoor).
Inmiddels heb ik helaas nog steeds geen les gehad maar wel veel ervaring op gedaan en veel gelezen. Het gaat nu prima. Maar ik vraag niet meer dan echte recreatie ritjes. Ik heb nu meerdere pony's zo ver beleerd dat je dat er mee kan. Ik wil heel veel verder komen maar heb het geld niet voor een net tuig en les.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 00:03

Veel lezen is leuk en belangrijk, maar zonder praktijk(les) kom je er doorgaans niet. Helaas kunnen de meeste pony's niet lezen Haha! en gaat het dus in de praktijk al snel anders dan in de boekjes staat.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 10:36

Heb je al een Welshje op het oog?
Zo niet, dan kun je natuurlijk altijd nog op zoek gaan naar een betuigde welsh. Dat scheelt een hoop werk!

Thortana
Berichten: 4384
Geregistreerd: 25-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-03 12:47

ja ik heb er an 1 op het oog een drachtige welshmerrie van 3 jaar oud nog niet betuigd en niet onder het zadel bereden, wel heel braaf en 1.17 hoog

Afbeelding

en als dat niks wordt wil ik bij dezelfde mensen kijken voor een van deze hengstjes:
Afbeelding
een 10 jarige hengst van 1.32 hoog -> betuigd en bereken

of:
Afbeelding
een zwarte hengst, 13 jaar van 1.17 hoog , fokt zeer goed w.o. veel zwart.

dus een van deze 3 kan het wel worden

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 13:32

Wil je zelf ook gaan fokken ??? En heb je ook al ervaring met hengstjes???
Want hengsten zijn wel heel anders in gedrag dan merries....

"The world is best viewed through the ears of a trotter"

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 14:29

Het stallen van een hengst is ook moeilijk, ik weet niet of je een eigen stalling hebt? Verder zie ik ook dat je het over A-maatjes hebt. Wat wil je er verder mee doen? Het lijkt me handiger om een paar maatjes groter te kopen, zodat je er ook nog een op kan rijden. Onder het zadel rijden is ook erg belangrijk voor pony's die aangespannen lopen.

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 21:45

Tessebes schreef:
Het stallen van een hengst is ook moeilijk, ik weet niet of je een eigen stalling hebt? Verder zie ik ook dat je het over A-maatjes hebt. Wat wil je er verder mee doen? Het lijkt me handiger om een paar maatjes groter te kopen, zodat je er ook nog een op kan rijden. Onder het zadel rijden is ook erg belangrijk voor pony's die aangespannen lopen.


KAN belangrijk zijn. Ik ben het met je eens dat het wel beter is om de pony ook onder het zadel te trainen.
Echte......die mogelijkheid heb je niet altijd. Ook voor de kar kan een pony (A-maat) goed getraind worden.
Dhr Strookappe (geloof ik) rijdt met een 4-span minishetjes die dressuurmatig alle paarden die ook onder het zadel gereden worden verslaan. Je kunt mij niet wijsmaken dat die ook goed onder het zadel gereden worden.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat het geen must is om die pony ook te rijden. In sommige gevallen is het IMO zelfs beter van niet!

Mirjam

"The world is best viewed through the ears of a trotter"

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 21:50

Neem bijvoorbeeld iemand als IJsbrand Chardon, die spant z'n paarden 1 of 2x per week in. De rest van de week lopen ze onder het zadel en aan de dubbele longe, zo kan de juiste stelling en buiging berijkt worden en het geheel meer verfijnd worden.

Verder ben je niet altijd in staat om een pony voor de wagen te rijden, je zal altijd met z'n tweeen moeten zijn, of je moet een grote bak tot je beschikking hebben. Het is over het algemeen makkelijker als je een pony eens onder het zadel kan pakken als dat nodig is.


Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 00:21

Tessebes schreef:
Neem bijvoorbeeld iemand als IJsbrand Chardon, die spant z'n paarden 1 of 2x per week in. De rest van de week lopen ze onder het zadel en aan de dubbele longe, zo kan de juiste stelling en buiging berijkt worden en het geheel meer verfijnd worden.


Precies, met longeren kun je ook erg veel doen. Maar pony's zijn toch zeker niet 'minder' dan paarden en je kunt begrijpen dat voor die kleine pony's niet altijd een ruitertje is te vinden die de pony's ook echt goed onder het zadel kan laten lopen. Bij een KWPN'er van 1.60m en hoger is dat natuurlijk een stuk makkelijker.

Nogmaals...ik ben het met je eens dat het beter kan zijn als de paarden ook onder het zadel getraint worden, maar daar heeft niet iedereen de middelen voor...

"The world is best viewed through the ears of a trotter"

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 10:55

Het ligt er natuurlijk ook aan wat ze precies wil met die pony. Het lijkt me gewoon makkelijker als je zo'n beestje ook een onder het zadel kan pakken ipv altijd maar longeren en voor de wagen.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 15:46

Wel graag ontopic blijven.

Over je vraag;

Tuurlijk kan je pony leren mennen (oke, uitzonderingen daar gelaten).
Als ik jou was zou ik gewoon op zoek gaan naar iemand met veel ervaring die het jou en je pony wil leren.
Ik heb onder begeleiding Pinky beleerd en daar ben ik behoorlijk tevreden over. Hij was toen 2.5 jaar. Succes

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers