Teugelvoering

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-01 20:56

Met 2 handen lukt me redelijk, maar hoe hou je je teugels vast als je met 1 hand rijdt? En in welke hand dan?

DubbelFun

Berichten: 88655
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-01 21:05

Je houd allebei je teugels in een knuistje (teugels van boven naar onderen) met tussen de 2 teugels je wijsvinger. De meesten hebben de teugels links, maar ik heb ze liever rechts. Als je met een romal rijdt (2 teugels die overgaan in 1) dan houd je je handen als volgt: 1 hand: teugels in je knuistje (zonder vinger ertussen EN teugels van beneden naar boven) en de andere hand 50 cm lager.

Sprite

Berichten: 608
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-01 21:36

Sugarmiss omschrijft perfect zoals het hoort.

Maar zelf houd ik de teugels liever anders vast. Namelijk gewoon een teugel naar links en de ander naar rechts en dan middenin met de vlakke hand. Dit omdat ik dan heel handig de teugels snel door mijn hand kan trekken en verkorten als dat nodig mocht zijn. Bovendien kunnen zo ook de teugels niet langs het paard vallen en blijven ze altijd in z'n nek liggen.

Maar ik doel hiermee op een rit in het bos waar het paard altijd ineens kan schrikken en je snel weer (met twee handen) wilt kunnen reageren. Mijn paard is tenslotte nog jong en denkt vaak dat hij best vlak langs die ene boom kan, daarbij vergetende dat het zadel en mijn knie er ook nog zijn *LOL*

Deze teugelvoering is dus recreatief gezien heel geschikt, maar niet wedstrijd gericht.