Levenovertuiging

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 

Hoe zit het met de spiritualiteit van de bokkers?

Ik geloof niet in een hogere macht/kracht
15 (16%)
Ik weet niet of er iets hogers is, ik twijfel
23 (25%)
Ik geloof in iets hogers, maar ik weet niet in wat
35 (39%)
Ik ben overtuigd en ben spiritueel bezig (Christendom, Jodendom, Islam)
7 (7%)
Ik ben overtuigd en spiritueel bezig (natuurreligie)
2 (2%)
Ik ben overtuigd en ben spiritueel bezig (overig)
7 (7%)

Totaal aantal stemmen: 89


Jannelientje

Berichten: 317
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Goirle

Levenovertuiging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-03 20:43

Ik wil graag weten hoe het met jullie levenovertuiging/spiritueel leven zit.

Denk niet aan het probleem maar aan de oplossing!


Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 20:45

ik ben zelf niet gelovig, ook niet gelovig opgevoed, maar geloof wel in een spirituele macht. dus in paranormaal begaafde mensen.
ik ben een keer door zo iemand behandeld voor mijn rug en het heeft goed geholpen ook.

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 20:48

Ik ben gedoopt en heb de communie en het vormsel gedaan. Ben Rooms Katholiek, maar naarmate ik ouder werd heb ik uitgevonden dat veel dingen in de bijbel gewoon niet kloppen. Maar ik geloof wel zeker en degelijk in een hogere kracht. Als ik het echt moeilijk heb bid ik ook wel voor dingen die gigantisch fout zijn gegaan of fout gaan...

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 21:27

ik geloof niet. simpel omdat het niet bestaat. ik snap niet hoe mensen zich kunnen druk maken of er leven is na de dood! nee! uit stof zijn wij geboren en tot stof zullen wij wederkeren. het is niet eens een overtuiging het is gewoon zo. wetenschappelijk bewezen. alle bokkers en hun paarden en het drinken van de paarden en de bomen en de tafels en de auto's, al hun atomen zijn ook atomen die behoorden aan de wereld vd dino's bv. wij bestaan uit dino-atomen.
dit is mijn overtuiging. ik blijf bij hetgene bewezen is. al kan ik eens uitschieten, ik bedoel anders reageren. maar als ik de situatie achteraf bekijk, moet het via de wetenschappelijke weg. de andere categorie is voor de 'ik' die niet in fysica gelooft Lachen (die bestaat hoor)

Enya - Daya :-)

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 21:31

Dat er helemaal niets is, dat is niet bewezen, en dat zal ook nooit bewezen worden. Ik weet niet wat waar is en wat niet, al zijn er idd sommige dingen uit de bijbel die gewoon recht tegenover sommige dingen staan die wel bewezen zijn. Zoals bijvoorbeeld wordt gezegd dat Adam en Eva de eerste levensvormen op aarde zouden zijn. De evolutie is bewezen en er zijn ook dinosaurusbotten gevonden. Maar dan rest nog een vraag: hoe weet je daadwerkelijk hoe oud het materiaal is wat gevonden is? Je kan er wel een computer op zetten die uitrekend hoe oud het is, maar dan weet je het nog niet zeker. Het enigste wat je zeker weet, is wat je zelf meegemaakt hebt!

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 21:36

weet je dat al wel zeker??? op een bepaald moment moet je een grens trekken. óf je aanvaard wat bewezen en berekend is doorheen de jaren (wiskundig bepalen van de ouderdom v bep gesteenten onder andere), of je aanvaard ook dat niet. maar dan kan je je eigen niet aanvaarden. want jij, bent wetenschappelijk bewezen. als je een voorwerp vastneemt, neem je et dan ook vast? als dat vanzelfsprekend is, dan zullen de wetenschappers ermee lachen dat we twijfelen aan datgene wat voor hem bewezen is. omdat wij dom zijn en dat niet gestudeerd hebben.
een kant van mij gelooft enkel in wetenschappen, een andere kant van mij geloof in geen enkele wetenschap en twijfelt of áls ze een glas vastneemt, ze dat ook vastneemt. maar die kant is te moeilijk. dus blijf ik bij de wetenschappelijke kant. heeft niet iedereen zo 2 kanten?

Enya - Daya :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 21:39

ik ben rk opgevoed
maar ben dus helemaal niet gelovig in een God
eigenlijk vind ik het 1 van de grootste misdadigers die er is.
Die laat al die ellende toe
heeft het zelfs geschapen als je alles moet geloven.

Maar ik gekoof wel dat er meer is.
geen god, maar wel gidsen en begeleiders om ons heen.

Ik geloof ook in de geneeskracht van mensen.
Spiritueel zoals het dan maar ff genoemd word.
Ze hebben bij mij en kawa dingen gezegt en gedaan die niemand kon weten.
Dus ja, daar ben ik wel van overtuigd.

En zo iemand zal Jezus ook wel geweest zijn.
iemand ie hand op kon leggen of zo.
Maar meer ook niet.

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 21:45

Btw wie zegt dat iedereen leeft? Iemand de Truman show gezien? Misschien ben je gewoon iemand die voor de gek wordt gehouden in feite? Je weet het niet, en waarschijnlijk, zul je er nooit achter komen. Ik blijf er gewoon bij dat er vast iets groters kan zijn, maar dat wat bewezen is, bewezen is. Maar ik vraag me idd af en toe af, waarom sommige dingen moeten...

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 21:46

die vormen van genezing zijn voor mij ook aanvaardbaar, als je wil aanvaarden dat ze niet speciaal zijn. dat je kan weten waarom dat werkt. anders sta ik er sceptisch tegenover. (hoewel ik ook al gekke dingen gezien heb Lachen )

Enya - Daya :-)

Rivendell

Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 21:46

Ik geloof niet in God of zoiets dergelijks. Ik denk alleen wel dat er iets meer is dan dit leven.
Qua ontstaan van de mensheid, geloof ik in de evolutietheorie. Alle bewijzen van de ontwikkeling van ééncellige to de huidige mens is bekend. Het verhaal van het onstaan van de volledige mensheid uit Adam en Eva vind ik onzin.
Ik geloof dus wel dat er iets meer is. Ik heb zelf meerdere malen dingen meegemaakt waardoor ik dat geloof.

Welsh Ponies en allerlei soorten kippen

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 21:48

Ik geloof dat alles om mij/ons heen het goddelijke is.
Ik geloof dat de natuur een spiegel is waarin je al je
aardigheden kunt vinden. Hoe meer je in die spiegel kijkt, des te beter je jezelf leert kennen. Dat is het geheim van moeder aarde en ook de reden dat jij je alleen in de natuur met haar kunt verenigen. Zij is het die je de spiegel voorhoud, en zij is het die spiegelt. Zij is de spiegel en het spiegelbeeld. En zij is ook degene die in de spiegel kijkt en die zichzelf ziet. Ik geloof dat alles één is, en dat je het zelf bent.

Ik denk dat het duidelijk mag zijn dat ik de een na laatste optie heb gekozen.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

sl0wm0ti0n
Berichten: 2812
Geregistreerd: 25-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 21:54

Ik ben van huis uit niet gelovig opgevoed. Ik zit wel op een Christelijke school, en heb een paar vriendinnen die naar een evangelische kerk gaan. Ik ben daar zelf een paar keer mee geweest en vond het heel ontroerend. Er werden dingen gezegd waar ik het helemaal mee eens was, er werden dingen gezegd waar ik ook wel achter sta maar aan de andere kant vind ik er weer heel veel dingen niet van kloppen. En zo is het met elk geloof. Ik ben er ook niet voor om elke Zondag in de kerk te zitten, dat hoeft voor mij niet zo. Eigenlijk ben ik nog maar op het begin van mijn leven en begin dingen te ontdekken en uit te zoeken, en heb op het moment een beetje een geloofs crisis.. Knipoog Weet niet zo goed wat nou "goed" is en wat niet, wat ik nou moet geloven en wat niet..

Verder geloof ik ook in spirituele krachten e.d. Er zijn een paar dingen gebeurd die echt ongeloofwaardig zijn, maar voor mij duidelijke bewijzen dat dat toch echt bestaat.

sl0wm0ti0n
Berichten: 2812
Geregistreerd: 25-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 21:56

Dat vind ik mooi gezegd Orri, daar ben ik het helemaal mee eens. Lachen Ik heb me er alleen nog niet erg in verdiept.

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 22:01

Ik ga wel 's zondags mee naar de kerk soms. Iig puur uit interesse, ik ben wel nieuwsgierig naar de geloven, en hoe alles is begonnen daarmee. Soms heb ik wel het gevoel dat er iets van klopt. Maar wat je vaak ook ziet is, zodra je iets leest uit de bijbel, bijv dat mozes het water openspleet, en je ziet dan een hedendaags persoon die iets bijzonders kan wat onverklaarbaar is, dat dan niemand het geloofd. Dat vind ik raar...

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 22:04

niet iedereen gelooft in mozes. ik denk zelfs dat er weinigen zijn die mozes wel geloven en de hedendaagse mens niet. ik geloof niet in de bijbel, omdat er zoveel rond staat. en zoveel gekke dingen. soms moeten we op school stukken uit de bijbel lezen. vrouwen die worden gestenigd omdat ze vreemd gingen, lammeren die geofferd worden (weer een vgl hoor Lachen ), speciaal voor een god, je moet in je eigen geloven en niet in een geloof, als je begrijpt wat ik bedoel. niet iemand blind volgen, ook geen geloof, maar zelf zo rationeel mogelijk denken over het irrationele Lachen

Enya - Daya :-)

sl0wm0ti0n
Berichten: 2812
Geregistreerd: 25-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 22:08

Ja das ook wel weer waar.. *ZUCHT* het is helemaal niet goed als je zo diep over alles na gaat denken :s

"What we call human nature, is actually human habit.."

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 22:10

De mensen die geloven in de bijbel, geloven ook in mozes neem ik aan? Als je mozes namelijk niet geloofd, waarom zou je de rest van de bijbel wel geloven? (btw ik weet niet precies wat het verschil tussen het nieuwe en het oude testament is, dus neem me niet kwalijk als het een niet in het ander voorkomt).
Ik had het dus ook alleen over iedereen die in de bijbel geloofd Lachen

mdmoiselle

Berichten: 847
Geregistreerd: 04-12-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 22:14

Ik geloof nergens in. Ik denk dat het allemaal stom toeval is dat wij hier allemaal op deze aardkloot rondhuppelen. Spiritualiteit vind ik geldklopperij, het is een self-fullfilling prophecy. Als je maar hard genoeg roept, JAAA IK KAN HET, ga je het zelf nog geloven ook.

Al die mensen die mij zo nodig hun christelijke meninkjes op moeten drukken moet ik niet, laat ze maar een ander zielig persoontje vinden, daarom kan ik ook nooit langer dan 1 seconde naar programma's van de EO kijken. Haha!

Jannelientje

Berichten: 317
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Goirle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-03 23:02

Het oude testament is het oorspronkelijk Joodse deel dat in de bijbel is opgenomen, het gaat onder meer over het leven van Mozes. Het nieuwe testament is toegevoegd door de christenen en gaat over, je raad het al, christus.

Het zou flauw zijn om hier naar jullie visie te vragen en zelf geen antwoord te geven op de vraag. Ik denk wel dat er iets is, maar voor mijn gevoel is dat geen god of godin. Ik zie gewoon deze hele wereld als iets bijzonders, iets speciaals. Ik ben ook erg geinteresseerd in filosofie, en vaak spreekt de filosofie (mijn verstand) veel dingen af. Toch kan ik niet ontkennen dat ik denk dat er iets is. Voor mij is dat de natuur, de aarde, het heelal. Ik weet niet of dat ook spiritualiteit is, maar ik denk dat de natuur ook een kracht is op een bepaalde manier. De werkelijke wereld is een wonder. Ik denk niet echt dat er iets is als bovennatuurlijk, ik denk juist dat het nauurlijke al speciaal is.

Ik ben in ieder geval geen aanhanger van een bestaande godsdienst, als het christendom. Vooral omdat daar vooral het mannelijke wordt benadrukt en het vrouwelijke wordt ontkent.

Ik ben echter nergens zeker van. Ik kan natuurlijk niets bewijzen en tot nu toe heb ik nog niets ervaren dat een god of bovennatuurlijke wereld voor mij persoonlijk heeft bewezen.

Denk niet aan het probleem maar aan de oplossing!

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 23:10

ik geloof dat in alles het goddelijke aanwezig is. en dat als je het goddelijke in jezelf vindt, tot verlichting komt. van alle religies die ik bestudeerd heb, spreekt het boeddhisme me het meeste aan. vooral omdat het niet om een externe macht of entiteit draait, maar een interne. ook de kern waar het in het boeddhisme om draait, de vier waarheden, geven voor mij een betekenis aan het menselijk bestaan en alle ellende die dat met zich mee brengt.

Amor Vincit Omnia

Jannelientje

Berichten: 317
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Goirle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-03 23:17

Het boedhisme vind ik ook erg interessant, maar ik weet niet of die religie bij me past. Ik denk dat ik nooit in een al bestaande religie ga geloven. Ik heb mijn eigen levensvisie. Het Taoisme en oude nattuurreligies (in minder mate wicca) vind ik trouwens ook heel boeiend, maar dat heb ik bij vel religies. Het Christendom boeit me in zoverre dat ik nieuwsgierig ben welke elementen het andere oudere religies heeft overgenomen. Het is voor mij wel duidelijk dat dergelijke godsdiensten zeker niet bij passen, ik wordt eigenlijk ook boos over de antivrouwelijke verhalen in de bijbel. Het is niet echt alsof ik iets tegen christenen heb, maar ik kan me wel doodergeren aan de geschiedenis van de Kerk.

Denk niet aan het probleem maar aan de oplossing!

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 23:18

Ik ben christelijk opgevoed... dat wil nog niet alles zeggen... Ik ben zelf ook christelijk. Daarbij zeg ik wel... dat alles wat in de Bijbel staat voor mij niet altijd makkelijk te bevatten is. Er zijn dingen waarvan zeg oke... dat geloof ik daar zit een kern van waarheid in... Maar er zijn ook voor mij totaal onverklaarbare dingen die ik moeilijk vind te begrijpen en geloven.

Maar over het gene wat hier gezegd word over dat er niets uit de Bijbel bewezen is, daar benik het niet mee eens. Er is een tijdje geleden een interview gweest met een wetenschapper die de evolutietheorie aan het uitzoeken is, en deze beste man komt steeds meer tot de ontdekking dat heel die theorie eigenlijk van geen kanten klopt... Daarnaast heeft hij de Bijbel bestudeert, hij staat voor een aantal raadsels, maar hij geeft eerlijk toe dat de Bijbel een verklaring geeft van hoe deze wereld tot stand is gekomen dan dat de evolutietheorie ooit zal laten zien.
Maar goed dat is mijn mening... Misschien is dit complete bull-oliebol... maar dat maak je mij niet wijs...

Ik ben wel van mening, na een jonge vrouw gesproken te hebben die heks is geweest en tot geloof is gekomen. Dat er meer is, geesten enz. Maar ik weet wel dat het niet goed is zowel witte als zwarte magie!

Maar nogmaals het is mijn mening... ik lees dat interview... ja en wie weet wie het was het geen wetenschapper die geinterviewd is, maar ik heb mijn ervaringen om vaststellen dat God er is, en dat er in de Bijbel een behoorlijke kern van waarheid inzit!

Wat al de onvrede, oorlogen in de Bijbel betreft... die mensen waren toen ook geen lieverds, toen was er ook haat, onvrede, verkrachtingen... dat is er nu nog! Naar mijn idee geeft de Bijbel alleen weer dat ook in die tijd de wereld niet alles was....

En het enige wat je zeker weet is dat je doodgaat... de rest weet je niet zeker... je leven niet, wat je ziet niet... niks...

....

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 23:28

Esmee, deze aardige onderzoeker heeft nog totaal op geen een punt wetenschappelijk bewezen dat de evolutietheorie niet klopt, en er zijn gewoon botten gevonden van mensapen en precies de overgang van aap naar mens, het past allemaal precies in elkaar. Je bent het dan wel niet eens dat er niets uit de bijbel bewezen is, maar het tegendeel, daar zeg je niets van. Er is gewoonweg nog niets uit de bijbel bewezen, jij geeft als tegenwoord alleen dat de evolutietheorie nog niet zou kloppen. Dat is geen bewijs dat de bijbel wel klopt. Ik respecteer andermans geloof, en ga daarom ook mee naar de kerk, maar ik vind het soms wel (weet niet hoe ik het moet noemen, maar ik zal het maar even het volgende noemen:) niet aardig, dat niet gelovige mensen soms uit de kerk buitengesloten worden omdat ze niet gelovig zijn. Ik vind het heel interessant, maar ik zat een keer in de kerk, en toen werd er dus iet in de trend gezegd van "mensen die thuiskomen uit de kerk en god in twijfel nemen, de grootste zonde begaan van al". Dat vind ik niet 'eerlijk' zijn. En ik voelde me op dat moment redelijk rot en van alle kanten aangekeken. Ok ik haal met de woorden hierboven het geloof ook wat naar beneden, maar er zijn fysieke bewijzen voor gevonden...


SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 23:36

Esmee schreef:
maar hij geeft eerlijk toe dat de Bijbel een verklaring geeft van hoe deze wereld tot stand is gekomen dan dat de evolutietheorie ooit zal laten zien.
ik ben erg benieuwd hoe deze 'wetenschapper' het feit verklaard dat de mens nu 2 miljoen jaar bestaat of dat de stad jericho al 10.000 jaar geleden gesticht is. als die man deze uitspraak echt gedaan heeft neemt geen enkele wetenschapper hem serieus.

Amor Vincit Omnia

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 23:36

Ik ben katholiek en gedoopt, maar nooit actief gelovig geweest.
Ik geloof dan ook niet in een God zoals die door veel mensen wordt gezien. Als een allesoverheersende macht die het leven heeft geschapen, in stand houdt en behoed. En in het "grondpersoneel" heb ik al helemaal weinig vertrouwen.
Ik ben ook niet geïnteresseerd in harde bewijzen of allerlei theorieën. Ik geloof wel dat er een andere macht is, ik noem het expres geen hogere macht. Dat er iets is dat wij niet zien, niet weten. Hoe ik me dat moet voorstellen weet ik zelf ook niet zo goed, maar ik denk dat de natuur er een grote rol in speelt.
Ik vind het nogal arrogant om te geloven dat alles met de mens begonnen is.

* To Belg, or not to Belg *


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Black_Moon, EmptyWords, Flying_Angel, Googlebot, IASCrawler, Irma77, Jessica_1998, Stanleytje en 190 bezoekers