hoefkatrol

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
WenS

Berichten: 747
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Nijmegen

hoefkatrol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-03 20:16

Ik ken een paard met hoefkatrol.
Zijn zenuw is doorgesneden geweest en
de vezels zijn nu weer tegen elkaar aan
het groeien. Dus hij voelt de pijn weer.
Het is niet mijn paard, maar ik zou toch
graag weten of hier nog iets aan is te doen ?
Ook word er gefokt met dit paard; dat lijkt
mij niet verstandig; Hoefkatrol erfelijk of niet ?

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 22:41

Ze weten het niet zeker, maar ze denken wel dat HKO erfelijk is. Ik zou in ieder geval niet met een paard fokken waarvan ik wist dat het HKO heeft. Zeker niet als het een jong paard betreft.

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 23:22

Je bedoeld zeker hoefkatrol ontsteking? Elk paard heeft namelijk een hoefkatrol. Sorry, flauwe opmerking. Haha! Ik weet niet of het erfelijk is, maar volgens mij zijn er speciale hoefijzers voor. Of is een operatie aan de hoefkatrol mogelijk. Maar ik denk dat als dit mogelijk was geweest, de eigenaren dit wel hadden gedaan, en geen geld hadden gespendeerd aan een in nederland illegale operatie.

nathalie1

Berichten: 186
Geregistreerd: 05-08-02
Woonplaats: hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 23:56

www.hoefkatrol.com
Mijn paard was 1 jaar geleden opgegeven ben 2 keer bij antoine de bodt geweest en het gaat nu echt super.
Alleen door de juiste training van de ruiter kan het goed komen.

WenS

Berichten: 747
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-03 00:39

Mystica schreef:
Je bedoeld zeker hoefkatrol ontsteking? Elk paard heeft namelijk een hoefkatrol. Sorry, flauwe opmerking. Haha! Ik weet niet of het erfelijk is, maar volgens mij zijn er speciale hoefijzers voor. Of is een operatie aan de hoefkatrol mogelijk. Maar ik denk dat als dit mogelijk was geweest, de eigenaren dit wel hadden gedaan, en geen geld hadden gespendeerd aan een in nederland illegale operatie.


Ja, ik bedoel een hoefkatrol ontsteking; ze snijden natuurlijk niet voor niets de zenuw door
Volgens mij is trouwens het doorsnijden van de zenuw geen illegale operatie, want ik heb op websites van verschillende paardenclinic's deze operatie zien staan als laatste oplossing; als speciaal beslag of medicijnen niet helpen. Zo heeft het paard geen pijn, maar hij mag bijv. niet meer aan wedstrijden meedoen. Er is mij alleen niet bekend wat er nog aan gedaan kan worden als de vezels weer aan gaan groeien en het paard dan toch weer pijn krijgt ?

Mac: Je hebt gelijk; ik zou ook nooit met zo'n paard gaan fokken,
maar hoe kan ik ervoor zorgen dat zijn eigenaren daar hetzelfde over
gaan denken? Mooie profiel foto trouwens ! Lachen

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 10:23

De zoon van de eigenaar van een paard waarvan de pezen zijn door gesneden, is dierenarts een werkt op een grote kliniek ergens in het midden van het land. Hij heeft dit paard meegenomen naar België, omdat deze ingreep in nederland verboden was. Ik weet niet wat je eraan kan doen als alles weer aan elkaar groeit. Heb ik trouwens nog nooit meegemaakt, maar het zal vast wel kunnen.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 11:52

WenS"]
Mac: Je hebt gelijk; ik zou ook nooit met zo'n paard gaan fokken,
maar hoe kan ik ervoor zorgen dat zijn eigenaren daar hetzelfde over
gaan denken?
[/quote]
Tsja, dat gaat helaas niet. Soms is zo'n merrie de oogappel van de eigenaren, en willen ze dolgraag een veulen van haar. Begrijpelijk, maar niet echt handig voor het nageslacht als HKO erfelijk blijft te zijn ...

[quote="WenS schreef:
Mooie profiel foto trouwens ! Lachen

Ja, herken je 'm Knipoog ?

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 12:05

Het paard van mijn vriendin had ook HKO. Dit kwam op 5 jarige leeftijd naar voren. Hij werd ook geopereerd (zenuwsnede), overigens ook in Nederland bij een goed bekend staande kliniek. En vorig jaar rond deze tijd begon hij weer onregelmatig te lopen. Na het 2 maanden aangezien te hebben (een paard kan zich ook wel eens verstappen op de wei en zo idioot als hij altijd deed de eerste 10 minuten op de wei vonden we dat geen raar idee) toch maar weer de DA erbij gehaald. Die verdoofde de zenuwen in zijn voorbenen (daar waar ze doorgesneden waren) en Joey liep gelijk weer regelmatig. Conclusie: de zenuwen waren weer aangegroeid Verdrietig Ze hebben toen de knoop doorgehakt en hem weggebracht naar de slacht. Op de wei zetten was geen optie want hij leed op het eind al echt veel pijn (normaal rende hij in galop naar de wei, de laatste dagen ging dat in stap, echt hartverscheurend om te zien Verdrietig ), opereren ook niet meer omdat mijn vriendin ondertussen al in Belgie studeerde en ze eigenlijk voor hem op zoek waren naar een goed tehuis als recreatiepaard totdat hij dus weer kreupel werd. Joey mocht helaas maar 9,5 jaar worden.........

Ik zou niet met een paard met HKO gaan fokken. Er is een vermoeden dat dit erfelijk is maar voor zover ik weet nog niet echt 100% bewezen. Maar ik zou de gok liever niet nemen.

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 14:29

WenS schreef:
Ik ken een paard met hoefkatrol.
Zijn zenuw is doorgesneden geweest en
de vezels zijn nu weer tegen elkaar aan
het groeien. Dus hij voelt de pijn weer.
Het is niet mijn paard, maar ik zou toch
graag weten of hier nog iets aan is te doen ?
Ook word er gefokt met dit paard; dat lijkt
mij niet verstandig; Hoefkatrol erfelijk of niet ?

Mijn paard heeft ook hko en ik ben uiteindelijk bij Rodinde Hoogenraad terecht gekomen. Ze is dierenarts/accupuncturiste/manueel therapeut. Zij kwam bij mijn paard tot de conclusie dat de peesschede te smal was voor de pees waardoor een zenuwuiteinde dat daar zit klem kwam te zitten. Dit is opereerbaar waarbij de peesschede opgerekt wordt en het stukje zenuw (evt. niet altijd noodzakelijk) verwijderd kan worden (en is dus geen volledige zenuwsnede).
Dit komt schijnbaar bij veel paarden voor en blijkt ook een oplossing te zijn voor paarden waarbij slijtage op het botje te zien is, maar waarbij die slijtage niet de oorzaak is van de kreupelheid. Er bestaat dus een reeele kans dat dit bij jou paard ook het geval is. Zeker een onderzoekje waard! Mijn 'normale' dierenarts kende deze optie nog niet, maar deze mogelijkheid is geloof ik op vrij nieuwe uit america komen overwaaien. De operatie kan staand onder lokale verdoving en een roesje gebeuren. Mijn paard is inmiddels geopereerd en het leek allemaal goed te gaan tot ze door een vreemde actie een hechting kapot maakte waardoor een ontsteking is ontstaan. Die proberen we nu dus te verhelpen en dan hoop/verwacht ik dat ze weer normaal kan funktioneren.
Wat overigens ook nog zou kunnen bij je paard is dat de zenuw niet is aangegroeid, maar dat er een neuroom is ontstaan. Dit is ook pijnlijk en kan dus de kreupelheid veroorzaken. Dit zou je ook kunnen laten onderzoeken.
Wat betreft de erfelijkheid: de dierenarts heeft tegen mij gezegd dat hko niet erfelijk is. Wat wel erfelijk is, is de aanleg voor hko. Of te wel bouw'foutjes' die tot hko kunnen leiden. Ik denk niet dat ik ooit met mijn paard een veulen ga fokken omdat ik het risico niet wil nemen, maar mocht dit wel de bedoeling zijn bij jou paard dan zou ik een basistype paard nemen met zo min mogelijk 'aanleg'.

Mist

Berichten: 9487
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 20:12

Op www.hoofcare.nl staat uitgebreide info en beslag mogelijkheden voor paarden met hoefkatrolontsteking. Wat Jolande zegt heb ik nog nooit van gehoord maar het klinkt als heel positief nieuws ! Ik heb haar berichtje doorgemaild aan mijn hoefsmid (de auteur van die site) om te vragen of hij hier eerder van gehoord heeft, hij is sowieso altijd geinteresseerd in nieuwe behandel methoden.

veel sterkte!
groetjes.

Novelle
Berichten: 999
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 23:02


chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 00:23

Ik zou nooit van mijn leven fokken met een paard dat HKO heeft. Tenzij dat je weet dat je dat paard levenslang kan onderhouden.

HKO kan wel degelijk erfelijk zijn, zo ook kan het aan de voeding liggen en aan een verkeerde training (overbelasting).

Ik zou eerst weer eens naar de DA gaan en daar in overleg gaan of men het weer kan proberen met ontstekingsremmers, een inspuiting of zenuwsnede.
Persoonlijk ben ik niet voor zenuwsnede. Als deze operatie dan toch wordt uitgevoerd heb je het beste resultaat bij paarden die hoog in het bloed staan.
Een aantal gevaarlijke punten bij een zenuwsnede is dat paarden kunnen gaan struikelen, de dingen die dan kunnen gebeuren kan je zelf wel bedenken. Verder moet je de hoeven erg goed controleren (aantal keren per dag), ze voelen immers niet als er een steentje of bv een spijker in hun hoef zit.
Zelf heb ik een paard gekend dat tijdens een zenuwsnede in schok is geraakt en overleden, hoeft niet aan de operatie te liggen. Volgens mij is dit een algemeen operatie risico dat kan optreden.
Officieel is het idd zo dat met paarden die een zenuwsnede hebben gehad geen wedstrijden meer gereden mogen worden. Ik persoonlijk denk dat dat nog wel gebeurd.

Btw, www.hoeflatrol.com is dat een nieuwe site Knipoog

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 18:47

Citaat:
Ik zou eerst weer eens naar de DA gaan en daar in overleg gaan of men het weer kan proberen met ontstekingsremmers, een inspuiting of zenuwsnede.


Persoonlijk zou ik eerst eens naar AdB gaan, die kost maar 50 euro voor een uurtje.
Als dat niet werkt kun je altijd nog ong 2500 euro uitgeven aan dingen zoals zenuwsnedes, inspuiten ontstekingremmers etc etc.

Ik heb de hele molen meegemaakt(behalve zenuwsnede) en uiteindelijk koste de 'genezing' maar 50 euro .

RockyLover

Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-08-02
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 20:46

ja, bij ons op stal is er ook een paard met hoefkatrol, dit is haar laatste weekje Verdrietig Met haar is ook altijd wat Huilen

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 12:36

Cowgirl schreef:
Citaat:
Ik zou eerst weer eens naar de DA gaan en daar in overleg gaan of men het weer kan proberen met ontstekingsremmers, een inspuiting of zenuwsnede.


Persoonlijk zou ik eerst eens naar AdB gaan, die kost maar 50 euro voor een uurtje.
Als dat niet werkt kun je altijd nog ong 2500 euro uitgeven aan dingen zoals zenuwsnedes, inspuiten ontstekingremmers etc etc.

Ik heb de hele molen meegemaakt(behalve zenuwsnede) en uiteindelijk koste de 'genezing' maar 50 euro .


Ieder zijn eigen ding he, voor mij hoeft ADB er niet aan te pas te komen...

Mijn "genezing" kostte ook niet meer hoor, daar heb je goede DA's voor. Knipoog

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 19:30

Mijn paard heeft hoefkatrol en staaat op speciale hoefijzers! Maar zij heeft hoefkatrol door de ouderdom! Dus m.i. is er geen enkele reden om niet met haar te fokken! Het is inderdaad een ander verhaal als een jonge merrie hoefkatrol heeft!!

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 14:09

HKO is zo ver ik nu weet niet erfelijk. Het woord zegt het al het gaat om een ontsteking en een ontsteking is niet erfelijk belast.
Wat wel erfelijk is is OC en OCD. Dit zijn duidelijke bot en kraakbeen afwijkingen ontstaan door de slechte vorming van bot of verkalking van kraakbeen. Of in sommige vormen van OC differentieren de cellen gewoon niet naar botcellen en valt er op de plaats waar dat gebeurd gewoon een gat in het bot.
Wat wel erfelijk is kleine voeten, smalle peesschedes enz enz factoren die de kans op zo’n onsteking verhogen.

Ik zou ook niet fokken met een HKO paard maar niet uit erfelijkheids overwegingen. Ik zou het niet doen omdat de belasing op de benen en voeten van zo’n merrie dan toe neemt als het veulen groeit. Vaak hoor je dat deze merrie’s heel veel slechter gaan lopen als ze dragend zijn. Je kunt ze dan niet met medicatie ondersteunen en de dracht kan een letterlijke een lijdensweg voor haar worden. DAT zou ik er nooit voor over hebben.

Pantharei7
Berichten: 712
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 14:53

mijn pony heeft ook hoefkatrolontsteking en die is dus pas 5 jaar oud.
Hij heeft op speciale ijzers gelopen en toen ging het goed. In de winter zonder ijzers en nou is hij dus weer kreupel.
Hij krijgt nu weer ijzers en ik hoop dat hij weer goed gaat lopen.

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 12:15

Marlon7
Ik zie dat je in Waalre woont. Misschien is het voor jou en je pony een keer goed om naar een les van Antoine de Bodt te komen kijken of zelfs mee doen. Hij komt elke maand in Nuenen bij King Stables.
De datums vindt je terug op http://www.kingstables.com

succes met je pony