Mijn ervaring met bijzetteugels

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CharazJarig

Berichten: 24282
Geregistreerd: 12-04-02

Mijn ervaring met bijzetteugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-03 04:42

Ik weet dat er al veel discussies over geweest zijn, maar ik wil gewoon een keer een goeie discussie (dus niet eentje die uitloopt in een ruzie).

Ik zal beginnen met mijn 'ervaring' met bijzetteugels:
Ongeveer een jaar geleden toen wij onze pony Valentijn kregen, liep hij niet aan de teugel. Dit kwam omdat mijn zusje en ik daar geen ervaring in hadden (we kwamen nl. zo van de manege). Ik ben toen bij iemand gaan lessen, en zij kwam met de tip om er een scherper bitje in te doen. Ik vind het zo jammer dat ik toen naar haar geluisterd heb, want hier heb ik een heleboel me verkloot, pony liep nog steeds niet aan de teugel (ze had inmiddels uitgelegd wat ik moest doen).
Dus kwam ze met het idee er bijzetteugels aan te doen, natuurlijk liep Valentijn toen met z'n koppie omlaag, maar als de bijzetteugels eraf gingen liep hij met z'n hoofd in de wolken.
Later ben ik bij iemand anders gaan lessen omdat het niks opschoot en ik geen stap verder kwam.

De bijzetteugels mochten er van haar niet meer aan en het ging steeds beter, ik heb toen een keer gewoon een bustrens gekocht (gewoon om te kijken hoe hij daar op zou reageren) en daar liep hij echt fijn op.

Het scherpe bit en de bijzetteugels liggen in de kast en komen daar ook waarschijnlijk niet meer uit.
Nu rij ik inmiddels niet meer met Valentijn, maar mijn zusje. Het gaat echt hartstikke goed.
De bijzetteugels hebben meer kwaad dan goed gedaan, de pony kon het ook allemaal wel en had ook L gelopen (nu 5 jaar geleden).

Ik zal nu dus nooit meer zo snel bijzetteugels gebruiken of een scherp bit. Bijzetteugels kunnen handig zijn, als je ze goed gebruikt. Maar voor mij geen bijzetteugels meer.

Ik probeer hier niet optescheppen over mijn 'ervaringen' en hoe goed ik ben, dat ben ik nl. niet. Ik ben nu 14 jaar en heb sinds een jaar een eigen paardje, maar van het verhaal wat ik net vertelde heb ik wel ontzettend veel geleerd.

Graag jullie commentaar hier op.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 09:45

Iedereen leert van zijn fouten en daarbij hoort dat als je werkt met paarden, die de dupe er van kunnen worden.
Geen enkele ruiter die niet zulke of andere fouten hebben gemaakt waarbij het paard de gebeten hond was. En op zich zie ik niet echt welke schade je hebt toegebracht aan Valentijn?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 09:47

Het is jammer dat jullie zijn aangemoedigt om hulpteugels op de verkeerde manier te gebruiken.

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 09:54

Ik heb ook een ervaring met hulpteugels, mag dat ook Haha! ?

Ik reed een paar jaar gelden een merrie in Barneveld. Ik kon rijden, maar daar was alles mee gezegt. Het enige wat er nog bij had, was de "gave" dat ik goed met het paard kon opschieten en tot nu toe de enige was die normaal met haar om kon gaan. Klinkt een beetje arro, maar dat was nu eenmaal zo Haha!

So far so good. Ik kreeg les van de eigenaar, die aardig wat ervaring met paarden heeft, opleiding in duitsland enz enz.
Kiola was een fijn paard maar wel erg lastid af en toe. Maar daar wist hij wel een truukje voor. na een tijdje gereden te hebben op haar, ging het steeds beter, alleen liep ze erg onder mij vandaan in de galop en de nageeflijkheid kwam met horten en stoten, niet vreemd, want ik had er nog niet heel veel ervaring mee. Ik maakte me daar ook geen zorgen over, ik wilde fijn rijden op haar en ik had zoiets als de ontstpanning komt, komt dat ook wel (ik voelde dat dat met elkaar te maken had)
Maar de eigenaar dacht daar anders over, het moest maar eens afgelopen zijn met dat gezanik en op een kwade dag kwam hij meet lange stuk teugel, het leek wel een longeerlijn, maar dan iets korter, ik had geen idee wat het was.
"dit"zei hij, "is een slofteugel" Ik had daar weleens van gehoord en wist dat niet veel mensen daar blij mee waren, maar goed als hij het zegt. Ik zei dat ik niet wist hoe dat werkte, maar dat gaf niet. Dat leerde ik gauw genoeg. Nou, idd.
Het enige wat ik moest doen, was de slofteugel aantrekken als ze niet luisterde. Het zal wel, dacht ik. Slofteugel erom en ik rijden, ik vond het helemaal niets en vond het doodeng, niet wetend wat dat ding deed.
Ik liet hem zo los mogelijk. Maar hij zei, trek hem strakker aan, tja, wat doe je in zo'n geval? Een normaal mens, zou zeggen dat ie niet wijs was, maar ja, ik durfde dat niet. Ik trok hem iets strakker. Moest aan galloperen en toen gebeurde het......Doordat zij geen ruimte had, struikelde ze, door het struikelen trok ik nog harder, haar hals wilde naar voren en mijn handen bleven achter. Het was een drama. Ik was laaiend en durfde nu wel te zeggen dat ie gek was!!!!!
Ik heb dat ding eraf getrokken en ben er weer op gegaan, ik zei dat ik het zelf wel deed. Kiola was aardig geschrokken en liep verder hartstikke braaf. Het klinkt niet zo heel dramatisch, maar weet wel beter.
Voor mijn nooit meer een slof teugel!!!!! Zeker niet als je er geen verstand van hebt. Hoe dom en naief kun je zijn...... Tja, ik schaam me wel nog steeds, maar ik heb wel geleerd, helaas op een verkeerde manier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 10:14

Zowel het verhaal van Tigger als Newforestlover geven aan dat het probleem niet in de hulpteugel zit, maar in de baggerslechte instructie die beide ruiters kregen.
Dus eigenlijk moet dit topic geen "bijzetteugels" in de titel hebben, maar "slechte instructeurs".

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 10:29

Je zou het bijna denken ja, maar toch wijt ik een gedeelte aan mezelf, ik had op mijn gevoel in moeten gaan. Maar zoals ik al zei, als het niet je eigen paard is, ben je toch wat voorzichtiger. Je bent blij dat je een leuk paard onder je kont hebt.
Alhoewel ik me nu nooit meer iets laat voorkouwen, wat mij niets lijkt. Daar ben ik heel eerlijk in geworden. Ik zeg nu gewoon of ik het wat vind of niet.
Ik rijd overigens dit paard al jaren niet meer. Ik ben ermee gestopt op een goed moment. Maar met pijn in mijn hart. Het was een lief paard geworden en ik was erg gek op haar. Maar ik wist toen al dat ik niet meer terug zou komen. Ik moest op uitzending en daarna ben ik verhuist. Ik ben er nog 1 keer geweest, wat ik beter niet had kunnen doen. Kiola werd toen niet meer gereden en stond in een stal weg te kwijnen. Heel rot allemaal. Het vreemde was, ze hadden daar een merrie, Meduria en die stond altijd naast Kiola, werd niets mee gedaan, omdat dat echt een draak eerste klas was, maar nu werd meduria gereden en stond er toppie bij en Kiola als een stuk oud vuil.
Tja, hoe raar kan het gaan. Nee, ik heb daar mijn lesje geleerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 10:39

Inderdaad, typisch een verhaal over slechte instructeurs en groene ruiters. En dus in de laatste plaats een verhaal over bijzetteugels.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 10:41

Je kunt best een aantal keer met bijzetteugels werken, bijv met slof, maar mijn ervaring is dat als je die vaak gebruikt je het gevoel kwijtraakt.
Ik doe hem dus alleen om als je met een paard moet vechten. Dan zou ik hem een keer om doen en de volgende dag weer zonder opstappen.
Regelmatig met slof rijden vereist heel veel rijkunst, zodat je niet afhankelijk wordt van de slof zeg maar.

CharazJarig

Berichten: 24282
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-03 15:17

Het geen dat ik bij Valentijn heb aangericht is bijna niks, omdat hij al 10 jaar was en dus al wist hoe het moest, maar ik heb wel vaak overwogen om hem toen weg te doen, omdat het altijd slecht ging en hij steeds sterker werd en ik er met tegenzin opstapte.

Maar wat als dit bij een minder ervaren pony was gebeurd? Dan had ik mijn pony volgens mij wel flink verknalt.

En als je les neemt van iemand die zelf Z ruiter is, dan denk je als eigenlijk 'beginner' nog, die zal wel gelijk hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 19:40

essie79 schreef:
Je kunt best een aantal keer met bijzetteugels werken, bijv met slof, maar mijn ervaring is dat als je die vaak gebruikt je het gevoel kwijtraakt.
Ik doe hem dus alleen om als je met een paard moet vechten.

Met je paard moet je nooit een gevecht aangaan en al helemaal niet met een slof Lips are sealed Problemen met paarden moet je intelligent benaderen, niet op kracht.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 22:19

Och, heb die van mij travers geleerd met een slof. Was er al tijden mee aan het klooien maar hij snapte absoluut niet wat de bedoeling was. Door 1 keer met de slof te rijden zodat ik hem beter kon begrenzen viel bij hem ineens het kwartje en heb ik de slof weer achterin de kast gehangen.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 01:13

Ik heb van de week met slof gereden om mezelf het gevoel te laten voelen en Gam...? die liep geweldig. Samen voor het eerst op de slof. Ik zal heus nog wel een keer met slof rijden, zie het drama ook niet in.

Wat is het verschil tussen longeren met bijzetteugels/slof en rijden met hulpteugels?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 09:47

Pellie schreef:
Wat is het verschil tussen longeren met bijzetteugels/slof en rijden met hulpteugels?


Als je longeert met slof of bijzet, dan zet je de hulpteugel vast op een bepaalde lengte en ga je aan het werk.
Met rijden zijn ruiters helaas vaak geneigd om de slof steeds korter te houden of op het moment dat het paard nageeft niet zelf ook na te geven. Ze missen dan ineens het gewicht in hun handen, en pakken dat meteen zelf weer. Vaak totaal onbewust.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 10:24

Jippie"]
[quote="essie79 schreef:
Je kunt best een aantal keer met bijzetteugels werken, bijv met slof, maar mijn ervaring is dat als je die vaak gebruikt je het gevoel kwijtraakt.
Ik doe hem dus alleen om als je met een paard moet vechten.

Met je paard moet je nooit een gevecht aangaan en al helemaal niet met een slof Lips are sealed Problemen met paarden moet je intelligent benaderen, niet op kracht.
[/quote]

Als je 3 kwartier bezig bent om je paard aan het werk te krijgen, omdat hij simpel weg zijn kont onder het werk uitdraait, waarom zou je die tijd niet verkorten dmv slof. Wil niet perse zeggen dat je dan 3 kwartier mbv die slof zijn kop tussen zijn knieen trekt. Dan is 10 minuten met slof al genoeg en kun je hem dan al af doen eventueel.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 10:46

dus ik wil juist voorkomen dat ik een gevecht aanga met mijn paard want dat win ik nooit niet op kracht en niet mentaal zeg maar.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 13:42

Ah op zo'n fiets Sonja, ik vond het juist heerlijk om 'niks' in mijn handen te hebben!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 11:06

ik vind de slof een fantastische hulpteugel maar niet om een gevecht te kunnen winnen van je paard. Je gebruikt de zweep toch ook niet om je paard links-rechts om zijn oren te meppen [hoop ik Schijnheilig ]
Als je al in termen van 'vechten' gaat spreken dan mis je toch wel de essentie van de dressuur. Dressuur gaat over wederzijds respect en vertrouwen en niet over dwang en vernedering.
Je kunt nooit sterker zijn dan je paard, wel slimmer.

jamylover

Berichten: 1462
Geregistreerd: 15-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 16:23

Mijn ervaring met bijzetteugels en het veranderen van bitten:

-Jamey loopt niet zo goed op een scherp bit, dus vandaar dat ik een normale gebroken trens heb, daarmee gaat het goed en ze pakt hem ook niet meer zo vaak tussen de kiezen

-Ik rijd soms met martigaal, als ik wil springen of als ze heel druk is, dat is meer voor me eigen gevoel dat ik haar dan houd.

-Als ik de martigaal eraf doe loopt ze niet met haar hoofd in de lucht, maar gewoon netjes naar beneden.

-Verdere hulpteugels gebruik ik niet, alleen een elastiek voor het longeren.

-Ik rijd met 2 teugels sinds gisteren en dat gaat eigelijk wel fijn zo, weet inet waarom, maar het gaat fijn.

jamylover

Berichten: 1462
Geregistreerd: 15-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 16:23

Jippie schreef:
ik vind de slof een fantastische hulpteugel maar niet om een gevecht te kunnen winnen van je paard.
Als je al in termen van 'vechten' gaat spreken dan mis je toch wel de essentie van de dressuur. Dressuur gaat over wederzijds respect en vertrouwen en niet over dwang en vernedering.
Je kunt nooit sterker zijn dan je paard, wel slimmer.

Amen Heel mooi en goed gezegt.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 11:01

lieve jippie,

Ik bedoel niet letterlijk een gevecht maar een hulpmiddel als het eens iets minder gaat. Volgens mij denk je nu dat ik zo iemand die willens en wetens wil bereiken dat het paard doet wat ik wil en daarvoor alle middelen zal aangrijpen om dat voor elkaar te krijgen maar dat is helemaal niet zo.
Alleen als je een paard hebt gehad die er soms alles aan doet om niet aan het werk te gaan en alleen daarmee 3 kwartier bezig bent om hem te overreden dat wel te doen dan kan een slof eens makkelijk zijn.
Wanneer gebruik jij dan een slof?

jamylover

Berichten: 1462
Geregistreerd: 15-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 20:19

Ik weet dat je het niet tegen mij hebt, maar als ik een sterk paard rijd, op welke manier dan ook, dan rijd ik hem niet op de teugels, maar op me zit en op me benen.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 10:08

Dus dat betekent dat jij liever drie kwartier op een paard zit wat elke keer een sprintje trekt en overal voor schrikt en dan heb je ook niets bereikt. ik had namelijk een paard van 1.75 en ben zelf net 1.65 en die had dat weleens een tijdje. Ik hou zo'n paard niet met mijn benen en zit.
Wanneer is een slof dan wel een goed hulpmiddel?
Ik moet er wel bijzeggen dat ik in de 5 jaar misschien 10 keer een slof heb aangehad en probeer dus ook niet de slof te promoten. hoewel dat er opeens nu wel op lijkt in de laatste paar berichten.