Dubbele kruin op voorhoofd, wat voor karakter?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cute

Berichten: 2659
Geregistreerd: 08-08-02

Dubbele kruin op voorhoofd, wat voor karakter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-03 08:45

Men zegt dat paarden met 2 kruinen onder elkaar (op het hoofd) gevoelige dieren zijn die zeer overwachts kunnen reageren, niet de makkelijkste paarden. Ook in het boek de persoonlijkheid van je paard staat dit beschreven. De bedoïden zouden zelfs niet eens met dit soort paarden fokken om die reden.

Mijn paard heeft ook een dubbele kruin en alhoewel ze heel af en toe wel eens haar buien heeft Extreme duivel (maar daar is ze jong voor) is ze toch vrij koel in haar hoofd en erg lief en aanhankelijk.

Wie heeft of kent er een paard met dubbele kruin en wat is het karakter van dat dier?

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 10:28

Mijn merrieveulen heeft dat ook (jaarling nu), ze heeft een kruin in 'r sterretje op het voorhoofd en een cm of 5-8 eronder nog één. Ze is best wel lief (tegen mij vooral), maar ook héél pittig. En dat ze onverwachts reageert steek ik nu, op 'r nog jonge leeftijd ... ik ben wel benieuwd naar de bron van dit gegeven! Kan je het inscannen en 's mailen? M'n email zie profiel!

Ikzeidegek
Berichten: 37
Geregistreerd: 06-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 10:47

pff, wat KOLDER!

wij hebben het eens bekeken, 80 paarden naar hun hoofd gekeken, van die 80 waren er 20 met twee of meer kruinen, van die twintig waren er twee moeilijkijk tegenover 23 van de 60 met 1 kruin.

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 10:54

Geinig, we hebben er ook 1 die erg apart kan reageren. Kan slecht tegen druk en is snel gestressed. Volgens de verkopers een moeilijk paard en wij hebben onze handen er idd behoorlijk vol mee gehad. Wel eerlijk en ook wel dapper, zeker als hij de dingen eenmaal gezien heeft.
Dus als je 'm nu ziet lopen zeg je, oh een hele koele.
Maar laatst flipte hij dus wel weer omdat onze instructrice een sigaretje op stak Verward . Duidelijk geval van niet-roker Haha!
Zij refereerde toen aan die twee kruinen. Ze heeft er namelijk nu zelf ook een staan met 2 kruinen en die kan ook zo apart reageren.

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 11:31

Mijn Haf heeft ook 2 kruinen en is ook niet de makkelijkste. Niet gemeen, maar kan wel onverwacht reageren, voornamelijk onder het zadel.

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 11:43

Fayette heeft ook twee kruinen onder mekaar. Een precies tussen haar ogen en eentje een cm. of 4-5 eronder. En het lijkt of ze nog met elkaar in 'verbinding' staan ook. Ik heb begrepen uit het boek van Linda Tellington-Jones dat paarden met zulke kruinen moeilijke paarden kunnen zijn maar als je eenmaal hun vertrouwen hebt gewonnen dat ze door het vuur voor je gaan. Fayette is idd voor een Tinker geen gemakkelijke tante, over het algemeen heeft ze het rustige karakter van de Tinker maar ze kan ook zo binnen een paar seconden super opgefokt zijn en zou ze niet misstaan op een wei vol opgefokte volbloedjes Haha! Maar dan kan ze helemaal knetter in de kop zijn ze blijft mij wel vertrouwen.
Paarden met een kruintje precies tussen de ogen waren, dacht ik, erg ongecompliceerd. Goede sulletjes over het algemeen, en dat klopt wel ongeveer met de paarden met een kruintje die ik ken
Hoe het nou precies zat weet ik niet meer (heb het boek al aantal jaar geleden gelezen) maar ik vond het wel interessant om te lezen.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 11:46

Ik vind het zo'n ONZIN!!!
Twisted mind noemen ze het geloof ik. Nou, je wil niet weten hoeveel kruinen ik op m'n hoofd heb, maar ik heb absoluut geen "twisted mind".
Uiterlijk aan innerlijk koppelen... nee, ik geloof daar niet in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 11:47

Ry heeft een dubbele kruin en hij is ind niet 1 van de makkelijkste...
Afbeelding

Hij heeft er 2 naast elkaar...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-03-03 11:50, in het totaal 1 keer bewerkt

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 11:48

Mmmmm ... Flettie ... Waar valt m'n pony dan onder??? Eén kruin in 'r sterretje tussen de ogen (dus een lamme goedzakje) en één er net iets onder ... (moeilijk dus) ....... Pfffffff ... denk dat alle paarden zo hun eigen aardje hebben! Mensen hebben messchien gewoon voor alles graag een uitleg die dan nog 's hun tekortkomingen of vragen bedekt/verklaart. Zou het dat niet kunnen zijn????

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 11:50

Tessebes schreef:
Ik vind het zo'n ONZIN!!!
Twisted mind noemen ze het geloof ik. Nou, je wil niet weten hoeveel kruinen ik op m'n hoofd heb, maar ik heb absoluut geen "twisted mind".
Uiterlijk aan innerlijk koppelen... nee, ik geloof daar niet in.

Maar we hebben het niet over mensen maar over de kruinen van paarden.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 11:52

flettie"]
[quote="Tessebes schreef:
Ik vind het zo'n ONZIN!!!
Twisted mind noemen ze het geloof ik. Nou, je wil niet weten hoeveel kruinen ik op m'n hoofd heb, maar ik heb absoluut geen "twisted mind".
Uiterlijk aan innerlijk koppelen... nee, ik geloof daar niet in.

Maar we hebben het niet over mensen maar over de kruinen van paarden.
[/quote]

Maar waarom zou dat alleen bij paarden zijn? Dat zou toch helemaal krom zijn?

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 11:55

sonjabelgium schreef:
Mmmmm ... Flettie ... Waar valt m'n pony dan onder??? Eén kruin in 'r sterretje tussen de ogen (dus een lamme goedzakje) en één er net iets onder ... (moeilijk dus) ....... Pfffffff ... denk dat alle paarden zo hun eigen aardje hebben! Mensen hebben messchien gewoon voor alles graag een uitleg die dan nog 's hun tekortkomingen of vragen bedekt/verklaart. Zou het dat niet kunnen zijn????

Nou ja, net als Fayette dus Haha! Ik weet ook niet meer precies hoe het nou werkte maar het boek was iig van Linda Tellington-Jones. Heb het destijds uit de bieb geleend dus heb het nu niet meer in huis. Of ik het moet geloven? Kweet niet maar ik vond het wel interessant om te lezen en op zich de moeite waard om eens in je eigen omgeving te kijken of wat zij zegt ook klopt. En met name die goede sullen met een kruintje ben ik vaak tegengekomen en ken ik persoonlijk erg goed (koudbloedjes maar ook KWPN-ers, Westfalers, Welshjes, Arabiertjes, etc.). Maar het was niet alleen afhankelijk van de kruintjes op het hoofd. De bouw van het hoofd zelf, de vorm van de oren, de vorm van de neus en neusgaten, de vorm van de kaak, mond, lippen e.d. behandelde zij ook. Volgens haar kon zij aan de hand van de vorm van al die dingen zien wat voor een karakter een voor haar totaal vreemd paard.

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 11:58

Mijn 3-jarige PRE hengst heeft 4 kruinen op zijn voorhoofd. Despiërto is eigenlijk superlief voor een hengst. Hij begint nu wel echt het mannetje te worden maar ja dat mag wel met 3 jaar.

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 11:59

Tessebes"]
[quote="flettie"][quote="Tessebes schreef:
Ik vind het zo'n ONZIN!!!
Twisted mind noemen ze het geloof ik. Nou, je wil niet weten hoeveel kruinen ik op m'n hoofd heb, maar ik heb absoluut geen "twisted mind".
Uiterlijk aan innerlijk koppelen... nee, ik geloof daar niet in.

Maar we hebben het niet over mensen maar over de kruinen van paarden.
[/quote]

Maar waarom zou dat alleen bij paarden zijn? Dat zou toch helemaal krom zijn?
[/quote]
Geen idee, maar dan zou ik erg ongecompliceerd zijn want ik heb op mijn vlooienpaadje na geen enkele kruin op mijn hoofd Haha! En ongecompliceerd ben ik dus echt niet Schijnheilig Maar ja, dat vrouwtje van Tellington-Jones is ervan overtuigd dat het 'werkt'. Voor dat ik dat geloof wil ik het zelf in praktijk getest hebben maar daar heb ik dus helaas de tijd niet voor. Eerst zien dan pas echt er in geloven. Nu denk ik: Ja, zou best wel eens waar kunnen zijn. Echt geloven doe ik het zelf dus ook (nog) niet.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 15:24

Dat zijn allemaal fabeltjes joh...alsof de richting van de haargroei het karakter van een paard bepaalt Frusty

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 18:02

het een heeft met het ander te maken maar om het nou zover te gaan zoeken in de kruin van... achwat. onlangs is bv wel bewezen dat de haarkleur van honden verband houdt met het karakter. iets met bepaalde eigenschappen van de genen enzo. je ziet het kán.
maar dan nog, ik denk dat hoeveel er ook van waar is, er teveel andere factoren meespelen om uit 1 iets als de kruinen, het karakter te kunnen bepalen.

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 18:22

Ik geloof daar niet in hoor!
Voor wat betreft vachtkleuren van honden en katten: dit is vooral voor raskatten zo (perzen), dat de kleur van de vacht verband houdt met het karakter. Nu heb ik een gewone htk kater (rood) en alle rode katten die ik ken, zijn allemaal babbelkonten. Schildpad- en lapjeskatten zijn vaak fel en bitchy, terwijl ik daar al zo twee uitzonderingen op weet: Tijger (moeder van mijn kat) en Fleurtje, die twee dieren zijn wel apart maar ronduit lief Lovers .

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 18:54

ponyzotje schreef:
het een heeft met het ander te maken maar om het nou zover te gaan zoeken in de kruin van... achwat. onlangs is bv wel bewezen dat de haarkleur van honden verband houdt met het karakter. iets met bepaalde eigenschappen van de genen enzo. je ziet het kán.
maar dan nog, ik denk dat hoeveel er ook van waar is, er teveel andere factoren meespelen om uit 1 iets als de kruinen, het karakter te kunnen bepalen.


Uiteindelijk heeft Tellington-Jones een hele analyse gemaakt, waarvan de kruinen maar een klein onderdeel zijn. De ogen, oren, neusgaten, kaaklijn, profiel etc. zijn ook allemaal belangrijk. Ik heb dat boek ook ooit eens van de bieb geleend en eens gekeken bij een paar paarden die ik kende, maar het klopt wel aardig. Er zijn natuurlijk altijd wel uitzonderingen.

Cute

Berichten: 2659
Geregistreerd: 08-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-03 19:29

Thanx voor jullie reacties.
Sonjabelgium ik heb het boek bij mijn ouders liggen, zal het stukje over die dubbele kruin hier morgen wel neer zetten. Ik heb geen scanner maar zal het wel even overtypen.

Het is inderdaad het boek van Tellington-Jones. En ze kijkt inderdaad niet alleen naar de kruinen maar ook naar de rest van het hoofd (oren, ogen, neus, mond, kin etc.) Ik heb het op een aantal paarden toegepast die ik goed ken van karakter en daar klopte het toch wel aardig bij.

Er wordt ook veel gesproken over het feit dat een paard met een groot oog een makkelijker karakter heeft dan een paard met een klein oog, dat hebben jullie ook vast wel eens gehoord.

Na het lezen van het boek geloof ik er best wel in. Of ben ik te goed gelovig Verward

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 20:03

Cute_12 schreef:
Na het lezen van het boek geloof ik er best wel in. Of ben ik te goed gelovig Verward

Vind ik van niet hoor Haha! Naar mijn idee zit er een kern van waarheid in en het lijkt me erg interessant om het zelf eens te gaan onderzoeken, maar zoals ik al eerder heb gezegd heb ik hier geen tijd voor

Cute

Berichten: 2659
Geregistreerd: 08-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-03 20:06

Wat me wel opvalt uit deze reacties. Mensen die zelf een paard hebben met een dubbele kruin bevestigen dat onverwachts reageren. De mensen die er geen kennen geloven er niet zo in.

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 20:07

Ik heb er eerder van gehoord.
Het is niet zekerheid maar het kan best zo zijn.
Je moet er niet vanuit gaan dat wanneer je een paard tegenkomt met 2 kruinen dat die meteen moeilijk is.
En een paard met 1 kruin een makkelijke.

Maar het is een soort hulpstukje.
Stel:je hebt een moeilijk paard,kijk dan naar zn voorhoofd.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 23:42

Cute_12 schreef:
Thanx voor jullie reacties.
Sonjabelgium ik heb het boek bij mijn ouders liggen, zal het stukje over die dubbele kruin hier morgen wel neer zetten. Ik heb geen scanner maar zal het wel even overtypen.


Bedankt hoor, ik kijk er al naar uit! Ben 's benieuwd wat er van m'n jonge dame in overeen komt! Vanavond hadden we toevallig een "aanvaring" met mevrouw. Ze wou niet blijven staan aan het touw, en heeft voor de verandering 'r halster stuk getrokken (NOG EEN)! Toen m'n man 'r op 'r donder gaf wou ze niet meer met 'm meelopen, ook niet naar de wei of zo, dus krijgt ze terug op 'r donder. Na veel trekken komt ze mee, maar mijn man heeft het niet zo op aanmoedigingen, dus hij zegt niets dat ze meekwam (geen positieve impuls dus op het gewenste gedrag). Toen weigerde ze gewoon nog te lopen PUNT UIT. Ze liet zich niet vangen van hem ook, daar was het vrouwtje voor nodig in de buurt! Pas toen ik bij 'r kwam staan liep ze terug mee ... als koppigheid bij het onderdeel hoort heeft ze hier alvast wel iets van weg al vind ik dat mijn man groten deels de oorzaak van de situatie is!!! Straffen omdat een halster breekt ... kan niet (hangen ook niet, maar daar was het al te laat voor, dit moest bestraft geweest zijn voordat de halster brak, niet erna), een mep geven als ze niet wil lopen (wat ze kent), goed, maar dan geen gevolg geven op de juiste reactie (stap naar voor) ... tja ... kindjes gaan ook pas vorderen als ze aangemoedigd worden. Dubbele kruintjes-situatie of niet??? Haha!
En ... dat ze tegenover mij geen wrok draagt werd meteen duidelijk, ik heb 'r vanavond voor het eerst een deken opgelegd en met een touw om 'r buik vastgelegd (behandeling tegen luizen gehad en de DA raad het aan om het zo een nacht goed in de vacht te houden). Ze liet het mooi van me gebeuren .... dubbele kruintjes zijn messchien selectiever over wie "hun mens" is !

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 23:42

Hallo, wil iedereen het boek wel even goed lezen, alvorens allerlei conclusies te gaan trekken.
Linda schrijft nergens dat je uit kruintjes een karakter kunt lezen. Het gehele paard vertelt je zijn karakter aan de hand van ALLE kenmerken die Linda beschrijft. Onzin is het niet, erger nog, bij mensen werkt het precies hetzelfde, je gelaatsuitdrukking en -kenmerken, je houding en je handelen vertellen alles over je karakter.
Het is een kwestie van kijken en vergelijken op ALLE kenmerken. Daaruit kun je dan lezen in welke richting het karakter gaat. Als je hier ervaring mee krijgt door veel naar paarden te kijken, dan lees je uit al die kenmerken het karakter.

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 11:48

Dar heeft ook twee kruinen onder elkaar, maar als een paard ongecompliseerd is, is het Dar wel.

Debo, ze zeggen (met de nadruk op zeggen Haha! ) dat twee kruinen naast elkaar geluk brengen.