Wat doe je met je paard als je ziek bent?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Wat doe je met je paard als je ziek bent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 09:58

Hier baal ik best van, juist in de maand dat de wei dicht is ben ik ziek Frusty

Pablo kan dus niet op wei. Gisteren en vandaag wordt hij gelongeerd door mijn moeder. Maar verder komt hij er niet uit, ik ben echt niet in staat om met hem te gaan wandelen/grazen ne mijn moeder durft dat niet, wat niet zo raar is omdat hij nogal fris kan zijn en gekke sprongen maakt en ik zou niet willen dat mijn moeder valt en zich bezeert (Pablo rent nooit ver weg, stopt weer bij het gras maar hij kan natuurlijk altijd wel iets doms doen en zich bezeren). En stal vriendinnen wil ik ook niet vragen, meestal gata het wel goed maar ik zou het echt niet willen dat hij inderdaad gek doet en er mensen/paarden gewond raken.

En het is hier vakantie dus overdag wordt er heel de dag gereden dus hij kan ook niet even los in de bak.

11 maanden per jaar kan hij elke dag de wei op, gromm maar nu dus niet.
Morgen neem ik heel veel paracetamol en ga ik sowieso zelf naar stal maar ik vind dit echt rot voor hem.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 10:16

Ik heb dit probleem dus ook al maanden lang gehad vanwege mijn chemokuren.
Ik kon wel naar Cerise, maar meestal niet haar beweging geven o.i.d. Verdrietig

Sinds 1 december echter staat ze op een stal waar ze zeker weten elke dag naar buiten gaat.
Weer of geen weer. Knipoog

Als het keihard regent gaan ze niet te lang, en mocht de wei echt glad en blubber zijn dan gaan ze de buitenbak in. Lachen
Verder heeft ze een ruime stal en wordt ze 4x per dag gevoerd.

Ik heb een paar (paarden-)vriendinnen die eventueel Cerise een keertje willen longeren voor me als ik langer dan een paar dagen niet naar stal kan, zoals bijv. nu, want op het moment ben ik aan de diarree... Haha!
Als ik nu zou gaan dan sta ik met Cerise in de buitenbak en ineens... oeps moet er niet aan denken: mag de bak als toilet dienen... Bloos

Maar goed vanavond probeer ik samen met mijn man te gaan, mocht ik dan naar 't toilet moeten dan kan hij Cerise vasthouden. Tong uitsteken

On topic: je zou kunnen zorgen voor 'opvang', voor die keren dat jij ziek bent. Stalgenootjes, vriendinnen, die jouw paard willen longeren of losgooien, ff lekker de benen laten strekken.
Eventueel van tevoren die vriendin een paar keer met je paard laten 'werken', zodat ze elkaar al wat kennen en je vriendin weet hoe je paard is.

Sterkte en beterschap! Lachen

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 10:24

Den heeft dan vrij en gaat zo als gewoonlijk het land op. Hij moet zaterdag naar de hengstenkeuring en ik was vorige week ziek. Dus bijna onmogelijk om hem keurings klaar te krijgen in een week. Toen heb ik gevraagt of Tamara hem wou longeren. Maar dit is voor het eerst geweest dat Tamara echt wat met Dennis gedaan heeft.

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 10:25

Ten eerste moet ik wel heeeeeeeeeel erg ziek zijn wil ik niet gaan. Ik kan een dag niet naar mijn werk gaan, maar sávonds wel naar stal gaan om Nic te verzorgen. Niet rijden uiteraard, maar wel kijken of alles goed met hem is, even knuffelen en weer snel terug mijn bed in.

Mensen met kinderen die ziek zijn, hebben ook nog steeds de zorg over hun kind dus ik ook over Nic. Nu hebben mijn vriend en ik het voordeel dat we het samen kunnen doen, maar anders verloopt het zoals bovenstaande.

Mocht ik echt doodziek zijn dan vraag ik een vriendin om even te kijken of alles goed is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 10:28

Dank je Dorine! Jij ook heel veel beterschap gewenst (want wat ik heb valt in het niets als ik aan jouw ellende denk).

Hij wordt dus wel flink gelongeerd en als ik langer ziek zou zijn vraag ik vakantiemeisje of zij een keer wil rijden maar normaal wandel ik met hem of laat ik hem grazen als hij de wei niet op kan en nu wordt hij alleen maar gepoetst en gelongeerd.

Als mijn moeder hem niet zou kunnen longeren zou ik wel een andere vriendin vragen maar mijn moeder komt toch op stal om haar paardje te rijden. Ik baal gewoon dat net deze maand weides dicht zijn voor reparaties en om het gras even rust te geven.

Meestal als ik ziek ben ga ik ook wel even maar ik ben nu echt niet in staat om naar stal te fietsen en als ik met de auto gehaald wordt rol ik tegen de tijd dat we op stal zijn de auto uit Party!! En hij krijgt gewoon zijn eten en schoon stro dus daar hoef ik me niet druk over te maken.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-03-03 10:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 10:30

Lastig probleem is dat.
Er moet bij mij echt wel heel wat aan de hand zijn wil ik niet naar Lois kunnen. In die gevallen kan ik altijd een beroep doen op mijn man.
Ik heb bij de keuze van mijn stal ook heel erg rekening gehouden met het feit dat ik wel eens een week-end weg wil. Dat was niet makkelijk om die te vinden maar ik heb nu een stal gevonden waar naar mijn mening voldoende professioneel met de paarden wordt omgesprongen. Ik wil met een gerust hart mijn paard een week-endje achter kunnen laten en omdat ik een enorm pietje precies ben voldoen maar heel weinig stallen daaraan. Dus ook als ik nu heel ziek zou worden en ik kan zelf niets regelen, dan kan ik altijd terugvallen op de verzorging van stalgenootjes of de eigenaar en zijn personeel en dat is voor mij een heel gerust gevoel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 10:38

Dat is dus een van de voordelen van allebei een paard hebben. Als de 1 om wat voor reden dan ook niet kan, kan de ander er wel even de ander bij doen. Meestal gaan beide paarden dan aan de longe en/of samen in de bak los.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 10:44

Ik ben gelukkig nog nooit zo ziek geweest dat ik niet in staat was om naar stal te gaan.
Als ik niet lekker ben ga ik dus toch even naar stal om te voeren en te knuffelen. Rijden en uitmesten laat ik dan gewoon zitten.

Soms ga ik een nacht bij mijn ouders slapen en dan vraag ik Kim (pinky_girl) of ze een voerbeurt kan doen en/of Yorghos op de wei zetten. Desnoods wil mijn vriend ook nog wel een keer voeren of water geven.

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 10:46

Nou toevallig heb ik het deze week ondervonden.
Ik ben even behoorlijk ziek geweest, maar Netty stond ook een beetje rillerig op stal.
Zeker nu ze tijdelijk in Raalte staat (voor de winterperiode) Is ze mijn verantwoordelijkheid. (het is niet mijn eigen paard)
Ik ben met dikke kleren en een berg asperines in mijn lichaam naar haar toegeweest en heb 4 dagen gelongeerd, gewoon kaal. Maar zo had zij wel haar verzetje en ik vond het ook wel lekker er even uit zijn.

Misschien niet slim, maar ik vond dat ik haar niet kon laten staan. Op haar eigen stal, staat ze de hele dag buiten, dus dan vind ik het minder erg. In Raalte staat ze een half dagje buiten en dat vind ik zielig. Dus als ik haar er dan even extra uit kan krijgen doe ik dat. Daarbij hebben we ook gelijk weer even aan ons sociaal contact gewerkt. Lekker gepoetst en een beetje gekeuteld. Clown
Ik ben niet zo'n keutelaar, dus voor haar was dat ook wel weer leuk, want zij daar en tegen vind het heerlijk om te frunniken en te knuffelen.

Fitzroy

Berichten: 25105
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 10:50

In uiterste nood bel ik Nouvel (stalgenootje) of de stalhouder en die zijn altijd wel bereid om hem even los te gooien.
Mijn man krijg ik met geen 10 paarden ernaar toe. Huilen

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 10:56

Ik mest vaak wel zelf uit en Jur die kan gerust een paar dagen blijven staan. Vaak gaan ze toch de wei op. Als ik echt niet kan, mest mijn vader uit. Zijn paard tenslotte.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 11:09

Bijrijder zijn cq. er een hebben is zo gek nog niet!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 11:09

precies *LOL*

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 11:12

Ik ga meestal wel even heen om te voeren, gewoon om even te kijken hoe ze er bij staat. Maar als ikecht heel ziek ben, vraag ik of iemand van stal haar wil doen. Ze blijft dan meestal wel gewoon op stal staan

Miran

Berichten: 4453
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 11:25

Als ik ziek ben, en mijn bijrijdster heeft geen tijd, is er altijd wel een stalgenootje die even wil mesten en haar in de paddock zetten en eventueel even longeren. Mocht er echt niemand kunnen, dan is de staleigenaresse wel bereid even snel te mesten en haar in de paddock te zetten.

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 11:26

Ik heb het geluk dat m'n moeder en zusje er ook op kunnen rijden, dus die doen dat als ik ziek ben (niet dat ik vaak ziek ben, eigenlijk bijna nooit)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 11:29

Als ik ziek ben stapt mijn instructrice erop Dat is helaas al een paar keer voorgekomen de afgelopen winter. Ik heb echt de ene griep na de andere Verdrietig

Amanda_T
Berichten: 5953
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 11:58

Als ik ziek ben, dan staat ze meestal helemaal stil.
Dan voert mijn vader of mijn moeder haar.
Men vader gaat als hij niet moet werken wandelen met haar, maar als hij moet werken blijft ze gewoon op stal als de wei te nat is.
Mijn moeder laat ik niet met haar wandele, want die heeft botontkalking, als die een bot breekt geneest dat nooit mee Verdrietig.
Dus dat vind ik te risky.
Maar dan word lasagan verzorgd door mijn ouders.
Want ik heb geen stalgenoten, wel een hele goede vriendin die haar wel zo uwillen verzorgen, maar die heeft ook nog bijrijdpaarden, en haar eigen paard.
Dus die heeft niet zoveel tijd om dat te doen denk ik.

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 12:02

Ik bel de mensen op waar Fayette op stal staat en dan mesten zij voor mij uit en poetsen ze haar. Op de wei zetten en voeren doen ze toch al. Verder zou ik er zodra ik me een beetje beter voel er gelijk naar toe gaan om even met d'r te knuffelen. En als ik het zou vragen zou mijn vriend er ook nog naar toe gaan om haar wat extra aandacht te geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 12:03

Als ik ziek ben bel ik de manege op en vraag of ze hem lekker buiten willen zetten en wat stro in zijn box willen gooien..... Ben ik TE lang ziek ga ik er gewoon heen..

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132045
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 14:01

Gelukkig ben ik nog nooit zo ziek geweest dat ik echt niet naar m'n paardje kon gaan.
Maar wat niet is, kan nog komen, en het is toch wel handig om iemand achter de hand te hebben die het hoogst nodige over kan nemen.
Mijn mannetje heeft op zich niks met paarden, maar ik heb hem wel geleerd hoe hij kan voeren en even de stal opstrooien.
Paard binnen en buiten zetten kan hij in noodgevallen ook alleen.
Longeren of rijden kan hij niet, maar dat vind ik in zo'n situatie niet zo erg omdat ik er voor het gemak maar vanuit ga dat het hooguit een paar dagen gaat duren.
Het zou dan even behelpen zijn, maar nood breekt wet en het meest belangrijk vind ik dan toch dat m'n paardje z'n natje en droogje krijgt.
Als het ziek zijn echt langer zou duren, dan heb ik gelukkig nog iemand achter de hand die bij zou kunnen springen; deze persoon verzorgt ook m'n paardje als ik bijv. op vakantie ben.

Katrien, heel veel beterschap, hopelijk knap je snel weer een beetje op !

sl0wm0ti0n
Berichten: 2812
Geregistreerd: 25-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 14:50

Ik heb een verzorgster die hem meestal 2 keer in de week doet. Ik ga gewoon als ik een "beetje"ziek ben, als ik echt mijn bed niet meer uit kan dan pas vraag ik mijn vader. (Het is eerder dat hij zegt dat het beter is als ik in bed blijf Knipoog ) of mijn moeder. Anders bel ik iemand van stal om te vragen of die ff kan opstrooien, maar meestal lukt het wel op deze manier.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 15:22

Als ik ziek ben ga ik juist, ik knap vaak helemaal op Haha! Mocht ik nou echt ZO ziek zijn, dat het beter is als ik niet ga, gaan mijn ouders meestal of vraag ik Esther (pareltje van Bokt) om even te wandelen met Bud Lachen

Dancer

Berichten: 2146
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 16:41

Ik heb het geluk dat ik een man heb die mijn paard kan rijden als ik ziek ben (zoals deze week dus). Ik ben sinds vorige week zaterdag ziek en was dus zo eigenwijs om toch te willen rijden. Zaterdag hield ik het nog aardig vol maar zondag was het met vijf minuten bekeken. Dus vanaf maandag rijdt Bart op Special (gaat ze alleen maar beter van lopen, dus nog een geluk bij een ongeluk).

verana

Berichten: 2807
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 17:32

als ik echt ziek ben zoals nu dan (ben geopeert)
dan doet een goede vriendin van mij amber mijn paardje!
maar omdat isabella nu is verkocht heb ik daar geen problemen meer mee.
nu rijd ik wel weer een paard voor mensen maar daar hebben we samen
iemand voor gezocht! is wel zo fijn omdat ik er straks wel weer mee moet
werken Knipoog
maar is wel fijn zo geen problemen meer met ziektes omdat ik dan met mijn eigen paardje zit!