De paarden als proefkonijnen voor mijn studie

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

De paarden als proefkonijnen voor mijn studie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-03 12:46

Voor een van de vakken moeten we een gedragsonderzoek doen bij paarden. Dit moest je met groepjes van ongeveer 3 personen doen en wij hadden het exploratief gedrag gekozen. Jurita, Razinda en Orri gingen als proefkonijnen fungeren. De resultaten waren verbluffend! Cool ... Gaaaap

We hebben de trailer van Orri bij ons in de paddock gezet (de trailer is paddockmak he Orri? Knipoog ) en de paarden 1 voor 1 losgelaten. de bedoeling was dat we een protocol gingen maken van hun gedrag als er een vreemd object in hun vertrouwde omgeving stond en wat de invloed van voer dan was. Dus eerst zonder voer en daarna met.

Als eerste was Jur. Snuiven dat ze deed! Afwisselend kijken, snuiven, wegrennen. Maar mooi niet in de buurt van de trailer komen (terwijl ze zo makkelijk op de trailer is dat je haar wel in je eentje kunt laden). Hier trokken we al de conclusie dat ze de trailer in de paddock niet associeren met een trailer waar ze in moeten voor bijv. een wedstrijd. Jur kwam niet in de buurt van de trailer en toen ik met hooi aan kwam (hadden ze nog niet gehad want we deden het vroeg) kwam ze eerst op me af rennen om hooi te pakken maar toen ik het in de trailer deed, al was het op de klep, kwam ze nog steeds niet in de buurt. Haar honger was dus niet sterker dan de angst voor het onbekende. Haha!

Toen Razin, die normaal wat nuchterder is dan Jur. Maar Razin ging als een gek door de paddock rennen, bokken, snuiven en ook zeker niet in de buurt komen. Soms een klein beetje in de buurt van de trailer komen, met uitgestrekte hals, maar zeker niet te dichtbij. En dan hard wegrennen. Toen ik met hooi aankwam, ging ze eerst achter me aan, maar ook zij durfde niet het hooi van de trailer te pakken. Alleen toen ik zelf in de trailer ging zitten kwam ze naar me toe en durfde ze wel. Maar dit was niet voor het onderzoek, ik was alleen benieuwd of ze me nog steeds zo vertrouwt. Gelukkig wel dus. Lachen

Toen Orri. Orri was al wel vertrouwd met een trailer in de paddock, dat had hij op zijn vorige stal al vaak genoeg meegemaakt. Hij kreeg zelfs weleens eten op de trailer om hem te laten wennen. Daarom (denk ik) reageerde hij helemaal niet angstig. En dat terwijl hij wel de moeilijkste is met laden. En ook is hij het 'heetst' onder het zadel, nu met die trailer in de paddock was hij behoorlijk kalm. Hij ging zelfs liggen rollen naast de trailer, hij voelde zich dus duidelijk op zijn gemak. Even later ging hij ook wat rennen en dat was zo grappig, ging hij in galop op een volte, galoppeerde recht op de trailer af, galoppeerde bijna de trailer op, bleef dan even staan en ging weer netjes achteruit en weer verder rennen. Echt een ondeugend spelletje. Verder snuffelde hij rustig aan de trailer, het deed hem niet veel. Toen ik met hooi aankwam en dat in de trailer legde, ging hij ook rustig de klep op, pakte een pluk hooi, ging achteruit en rende dan bokkend met die pluk hooi in zijn mond weg! Clown
En dat ging zo de hele tijd door, hij had er echt lol in!

Dus eigenlijk toch best een grappig onderzoekje, de merries reageerde wel zoals ik al dacht en Orri verbaasde me toch enigszins, hij heeft nog wat leven gegeven aan ons onderzoekje. Haha!

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 13:02

Haha! Leuk onderzoek! Je zal wel erg gelachen hebben om de reacties van je paarden. Grappig dat ze dan toch die trailer ineens eng vinden als die in een andere omgeving staat dan ze gewend zijn. Weer wat geleerd!

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 14:36

gedragsonderzoek is zoooooooo cool!!! *LOL* Echt leuk om te merken dat je paarden zich dan heel anders gaan gedragen dan je eigenlijk gewend bent Haha!

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 14:40

Hahahaha.. Het gedrag van Or verbaast me juist niks!! *LOL*

Van je merries weer wel hahaha....
Or is een boef met humor Haha!

Maar, 'al vaak genoeg' ik schat een keer of 4-6 maximaal *LOL*
Misschien lijkt het vaker als je de krassen op de stickers bekijkt en ik heb een paar keer het rubberen randje terug kunnen stoppen bij de raampjes, maar ach *LOL*

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 23:04

Hihi, ik vodn dat ook altidj leuk, gedragsonderzoek. Leuk geschreven, ik zie het helemaal voor me.

Signe

Berichten: 5812
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 15:34

Wauw heel leuk dit. maakt me wel nieuwsgierig hoe mijn Blizz zou reageren.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 15:41

wat studeer je? Haha!
haha moet wel lache geweest zijn met orri. en wel goed dat ze je nu nog vertrouwen (de merries) . je weet maar nooit Lachen

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-03 00:08

Dank voor de reacties! Lachen

Ponyzotje, ik studeer 'Management, paardenhouderij en sport' aan de C.A.H. in Dronten.

Orri, ik dacht dat het vaker was gebeurd! Haha!
Zeker aan de krassen op de Fries te zien. Orri houdt zeker niet van Friezen! *LOL*

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 00:09

Hij is ijdel.... Knipoog