Voor de mensen die in een dip zitten

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nilson
Berichten: 34
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Leiden

Voor de mensen die in een dip zitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-03 13:27

De laatste maanden ging het niet goed met mij. Mijn werk en studie, ook met de paarden ging alles slecht. Ook nog eens relatieproblemen, kortom ik voelde mij miserabel. Maar nu zie ik alles positiever in. Dit volgende gedicht verwoord mijn gevoel, misschien dat anderen die ook in een dip zitten er wat aan hebben.

Ik ga door
Ik geef niet op
Ik ga ervoor
Geen bord meer voor m'n kop

Ik ga door
Ik laat me niet kisten
Geen twijfels meer, geen gestoor
Want ik heb kwaliteiten waar jullie niet van wisten

Doorgaan
Ook al wordt het m'n dood
'T wordt tijd dat jullie me zien staan
Ik krabbel op uit m'n zelfgemaakte goot

Doorgaan
Ook al denkt iedereen dat ik het niet in mij heb
Niet langer meer in die waan
Want tot dusverre is mijn leven nep

Doorgaan
Ik begin m'n tweede leven
Aangedaan

Spikkel

Berichten: 4030
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 13:37

Mooi gedicht joh !!!Ik hoop zeker dat mensen die het leven niet meer zo positief bekijken hier iets aan hebben !Echt mooi geschreven Lachen.

marel

Berichten: 681
Geregistreerd: 03-12-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 14:04

Ten eerste vervelend zeg zo'n nare periode, gelukkig dat je het allemaal weer wat zonniger inziet!

Het tweede wat ik zeggen wil en wat zonder enige omhaal de boodschap is die ik een ieder meegeven wil, is als je niet kan schrijven, omdat je er simpelweg geen aanleg voor hebt, je dat ook niet moet doen!
Al te vaak ziet men ze zitten: op terrasjes, op werkkamers, in parken, of wat mij betreft, voor mensen zonder enige realiteitszin, zittend tussen struiken of bomen, en met meer realiteitszin, aan een strop hangend in de bomen. Ik heb het dus over volledig ongetalenteerde schrijvers en dichters. Wie heeft er niet een gedicht van een vriend of vriendin opgedrongen gekregen, gedichten die alleen schaamrood op de kaken weten te toveren, maar meer ook niet.
Ik wil hiermee niemand de grond inboren, maar stukje reflectie op zijn tijd lijkt mij geen kwaad kunnen.

Spikkel

Berichten: 4030
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 14:30

Marel , bedoel je dus dat Nilson haar gedicht helemaal geen zin heeft en dat ze niet kan schrijven ???Als jij dit kan zeggen op één gedicht ?Maar kan jou ook verkeerd gebrepen hebben natuurlijk.

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 14:52

Nilson, fijn dat het weer beter met je gaat na zo'n nare periode, en inderdaad gewoon doorgaan en voor jezelf een nieuwe start maken.

Marel, vind je het niet een klein beetje ongepast om zo op zoiets te reageren? Iemand probeert hier iets te zeggen en heeft geen boodschap aan jouw kritiek. En daarbij, als jij iets niet mooi vind, hoeft dat nog niet voor een ander te gelden. Ik neem aan dat jij een groot schrijftalent bent dat je dit zegt?

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 14:56

Wat goed om te horen dat het beter met je gaat Nilson!

Marel, ik vind het ook erg ongepast om (zeker in dit topic) op die manier te reageren. Voor Nilson heeft het een grote waarde, en er wordt toch niet gezegd dat ze (?) haar gedichten gaat bundelen ofzo?

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 14:57

Dit soort dingen in je achterhoofd houden kan je overal doorheen slepen.

Als je in diepe dalen komt kom je erop gegeven moment ook weer uit, maar je zal dan wel door moeten vechten.
Ik heb zo heel wat afgevochten in mijn jeugd en ben er toch bovenop gekomen, volhouden en doorvechten, en wetend wat andere mensen niet weten, kennis hebben van jezelf, want je bent het zeker waard, ieder mens is het waard.

Ik ben gelukkig al heel lang niet in een diep dal geweest, ik ben nu aan het bijkomen van mijn vechten door de diepe dalen heen.


Marel, kunstzinnig schrijven kan heel mooi zijn, sommige mensen hebben daar een gave voor en hoeven daar niets voor te doen, het gaat als vanzelf.
Een ander legt zijn grootste moeite en zijn diepste emotie in een gedicht en zal wellicht wel niet zo begaafd zijn, maar zijn ziel ligt er wel in.
Als mensen zo hun ziel erin leggen of volgens hun gevoel schrijven, dat vind ik juist mooi.

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 22:55

Ik zit niet in een dip, maar vindt het prachtig om te lezen dat iemand vanuit een doorstane "donkere" periode weer anderen tot steun wil zijn. Je mag met recht trots zijn op deze eigenschap.

sl0wm0ti0n
Berichten: 2812
Geregistreerd: 25-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 23:14

Ik denk dat als het voor iemand oplucht om van zich af te schrijven op deze manier, iemand dat vooral moet doen!

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 00:22

Marel zegt toch dat het niet bedoeld is om haar de grond in te boren?
Gewoon een advies en ik kan me er best wel in vinden, hoe vaak lees ik bijvoorbeeld hier op bokt een gedicht waarvan ik kromme tenen krijg en waar andere mensen dan kippenvel van zeggen te krijgen Verward Ik heb het nu over gedichten op bokt in het algemeen, niet specifiek over de jouwe.

Maar fijn dat het beter met je gaat Lachen

xXIreenXx

Berichten: 1067
Geregistreerd: 19-07-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 00:35

Ik ben blij dat het nu beter met je gaat, en je gevoelens uiten door een gedicht te schrijven vind ik goed, en als jij je kunt vinden in je eigen gedicht is dat tog mooi? boeie wat andere er van vinden

ruiterinrust
Berichten: 1012
Geregistreerd: 20-04-02
Woonplaats: ugchelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 01:57

Ik vind het altijd erg prettig als het beter met mensen gaat, nadat ze in een dipje gezeten hebben. Wat mij opvalt is dat de gedichten op bokt altijd worden onthaald met reacties als ik vind het mooi etc. Ik begrijp niet waarom er consternatie ontstaat als er een keer iemand vertelt dat die het niet mooi vindt. Als je iets plaatst op een forum als bokt hoor je toch ook te mogen zeggen dat je het helemaal niks vindt. Ik vind bovenstaand gedicht geen hoogstandje. Daarmee zeg ik toch niets negatiefs over diegene die het geschreven heeft. Dat is mijn mening op iets dat diegene geplaatst heeft. Ik vind alleen maar reacties als......wat een mooi gedicht nogal eenzijdige berichtgeving. Er zijn ook mensen die het niet mooi vinden. Wees blij en als je daar niet tegen kan moet je het lekker niet plaatsen.....
Frappant dat diegene die het geschreven heeft er (nog) niet over gevallen is, maar in mijn ogen is het alleen maar eerlijk en all in the game

Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 11:50

Persoonlijk vind ik het niet echt van 'tact' getuigen als je je bij zo'n onderwerp negatief over het gedicht uitlaat, wat je er ook van vindt.
Natuurlijk hoeven mensen niet te zeggen dat ze het een mooi gedicht vinden, maar kritiek vind ik hier zeker niet gepast.
Dit lijkt een beetje op een olifant in een porseleinkast.

Nilson, fijn dat je het van je af hebt kunnen schrijven en er zijn vast mensen die wat aan jouw gedicht hebben.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 11:53

Helemaal mee eens Fitz!
Een gedicht wat een iemand niet aanspreekt kan een ander misschien wel tranen bezorgen. Hoe 'krom' het misschien ook geschreven is, het komt (meestal) wel uit iemand zijn hart! En dan is het nogal hard omdaar zo'n reactie op te geven.

Nilson, fijn dat je je gevoel met andere probeert te delen.

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 13:16

marel schreef:
Ten eerste vervelend zeg zo'n nare periode, gelukkig dat je het allemaal weer wat zonniger inziet!

Het tweede wat ik zeggen wil en wat zonder enige omhaal de boodschap is die ik een ieder meegeven wil, is als je niet kan schrijven, omdat je er simpelweg geen aanleg voor hebt, je dat ook niet moet doen!
Al te vaak ziet men ze zitten: op terrasjes, op werkkamers, in parken, of wat mij betreft, voor mensen zonder enige realiteitszin, zittend tussen struiken of bomen, en met meer realiteitszin, aan een strop hangend in de bomen. Ik heb het dus over volledig ongetalenteerde schrijvers en dichters. Wie heeft er niet een gedicht van een vriend of vriendin opgedrongen gekregen, gedichten die alleen schaamrood op de kaken weten te toveren, maar meer ook niet.
Ik wil hiermee niemand de grond inboren, maar stukje reflectie op zijn tijd lijkt mij geen kwaad kunnen.


Hier wil ik toch nog even op terugkomen:
En wie ben jij dan wel om te bepalen wat wel of niet kan???? Of iemand aanleg heeft of niet? Of iemand iets mag plaatsen of niet? Ben heel erg benieuwd naar jouw antwoord.

marel

Berichten: 681
Geregistreerd: 03-12-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 13:39

Ik begrijp die ophef niet, ik heb geen woord gezegd over nilson haar gedicht, ik vond het alleen een mooie kans om eens wat te melden over het gemiddelde 'gedicht' wat ik op bokt lees. Maar er wordt dus meer genoegen genomen met sociaal wenselijke antwoorden?
Ik vind het uiterst pijnlijk om te lezen dat mensen zonder enig gevoel voor dichten, een infantiel werkje neerknallen, en nog pijnlijker de reacties. Want ik geloof nooit dat er werkelijk 20 mensen zwijmelen bij een simplistisch gedicht dat mijn 5 jarige nichtje nog had kunnen maken.
Kritische beoordeling van dichtwerk doet dienst als grove richtlijn ter evaluatie van de kwaliteit van je werk.

Ik kan mij best vinden in wat Llewella zegt, maar begrijp nooit zo goed waarom het in dichtvorm moet worden neergezet, terwijl het in geschrift zoveel beter over zou komen.
Verder is mijn reactie absoluut geen vorm van enig disrespect, en dat weet nilson zelf ook.

marel

Berichten: 681
Geregistreerd: 03-12-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 13:49

opala schreef:
Hier wil ik toch nog even op terugkomen:
En wie ben
jij
dan wel om te bepalen wat wel of niet kan???? Of iemand aanleg heeft of niet? Of iemand iets mag plaatsen of niet? Ben heel erg benieuwd naar jouw antwoord.


Ik breng puur mijn mening naar buiten, leg niemand een dichtverbod op. Ik heb waarschijnlijk wat meer affiniteit met goede gedichten dan de gemiddelde bokker, lees in de regel geen werk van mensen die nog nooit van een jambe of elegisch distichon hebben gehoord.

Ga mij steeds meer afvragen in welke wereld jullie leven, de gemiddelde volwassene moet toch vaker in aanraking komen met kritiek lijkt mij...

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 15:23

Een topic maken om je ergernissen te uiten is tactischer dan het in een topic van een ander waarin ze haar verdriet (in wat voor vorm dan ook) uit te zetten denk ik. Iedereen denkt dan dat het algemeen geldt, terwijl nu iedereen denkt dat je haar gedicht bedoelt.
Dat is niet jou en niet haar bedoeling toch?

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 18:45

Rom, er staat nu al een keer of 5 dat het niet specifiek om haar gedicht gaat, degene die dat nu nog niet door heeft is of heel dom of heeft stront in zijn/haar ogen, dus ik zou het maar helemaal niet over 'iedereen' hebben.

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 13:38

Ik denk dat ik het daar wel mee eens ben.........Verder vind ik het een mooi gedicht.