paardenmarkt utrecht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-01 14:09

Ik hoor dat hier eigenlijk alleen maar zooi en veulens staat.
Een van jullie hier weleens geweest?
Wat zijn jullie ervaringen?


Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-01 15:55

Ik ben er een tijdje terug (voor de mkz dus) geweest en ik vond het allemaal heel er meevallen. Er staat natuurlijk ook troep tussen en veel shetlanders, maar ook hele mooie paarden. Die zijn natuurlijk wel wat duurder. Met die veulens vond ik eigenlijk wel meevallen. Ik heb er maar 3 of 4 gezien, maar ik was er natuulijk ook niet in augustus, september, want dan is het veulenseizoen aangebroken. Je weet wel, veulen is 6 maanden, weg ermee.

aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-01 16:00

Hey Stef,

in Utrecht niet nee, aangezien ik hier in België woon, maar heb er hier wel al verschillende gezien en dat is ronduit afschuwelijk. KOOP NOOIT OP EEN PAARDENMARKT!!! Maar ik veronderstel dat de meeste onder jullie dat wel weten.
Die paarden hebben meestal geen papieren, je weet niet van waar ze komen, je hebt veel meer kans om bedrogen te worden dan bij een particulier.
Het zijn dan ook meestal onervaren mensen die zich laten verleiden om is 'rap ff' een paard te kopen op een dergelijke markt.
Ik vond toen ik op zo'n paardenmarkt was dat er ook veel paarden tussenstonden die er echt niet goed uitzagen: een lopende neus vol slijm, tranende ogen, afgeschoren manen (waarschijnlijk om het schuren wat te verstoppen), doffe vacht,... De paarden hadden ook allemaal zo'n zielige houding!!
En hoe ze daar gekeurd worden!!!
Er zullen natuurlijk ook wel enkele goede paarden tussenzitten hé, het is nu niet dat ze allemaal ongezond zijn ofzoiets, maar dan is het nog het karakter waar je niets over weet hé...
Enfin ja, mij hebben ze er twee keer mee naartoe gekregen en ik ben er depressief van teruggekomen, dan ben ik toch maar blij hoe goed onze paardjes het hier hebben.

Maar als er nu bijna geen paarden meer worden gekocht op zo'n markt gaat het na een tijd ook wel afgeschaft worden hé denk ik.
Hier in België is de dierenrechtenorganisatie GAIA er ook sterk tegen aan het opkomen.

Dus, zorgen jullie dat dat in Nederland ook gebeurt, mocht dit nog niet het geval zijn.


Groetjes en veel liefs,



Sarah

Die fjorden, die gaan nog al, hé!!! Knipoog yeahhaaaaaa

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-01 16:05

Ik heb mijn fjord op de markt gekocht toen hij 4 maanden oud was.
Okay hij was wat verkouden en wegens STAL omstandigheden Extreme duivel heeft dat heel lang geduurd, maar verder is het nu een kerngezond en sterk paard met papieren en een A premie.
Een veulentje kan je best wel kopen daar kan immers nog niet zoveel aan mankeren. Wel goed op beenstanden, gebit enz enz letten.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-01 17:13

Je kunt heus wel goede paarden op een markt kopen hoor! Je moet natuurlijk wel evaring er mee hebben en inderdaad goed letten op beenstanden, tanden enz. Mijn pony komt ook van de markt, blijkt hij later papieren te hebben, spring afstammeling, en dat stond gewoon op de markt....

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-01 17:20

het gaat mij niet om markten in het algemeen, maar specifiek om Utrecht.
Wie heeft ervaring met Utrecht?

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-01 17:22

Daar ben ik geweest hoor, stond mijn paard ook te koop. Ik vind er niets verkeerds aan, maar dat moet je zelf maar oordelen. Het ligt er natuurlijk ook wel aan WAARVOOR je gaat.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-01 17:24

ik kan er dus veilig heen zonder met een trailer vol verwaarloosde zielige shetjes terug te komen?

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-01 17:26

Die staan er heus wel hoor, maar je moet gewoon dan de goede er uit pikken. Oja, toen wij er heen gingen was het parkeergeld 6 gulden. Is misschien wel handig om te weten.

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-01 17:27

Ik denk dat dat aan je zelf ligt. Ik zou niet zonder zielige pony's terug kunnen komen. Misschien ga ik een keer naar een paarden markt maar dan gaan wel wel ZONDER trailer anders kan hij gewoon niet leeg blijven.
XXX
Ciz

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-01 21:34

Had het ff verkeerd begrepen, sorry


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Nonnie op 2001-07-19 23:19 ]</font>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-01 22:00

Wat markten betreft (in het algemeen) is het inderdaad altijd de vraag wat er vantevoren met je paard gebeurd is. Niet dat dat anders niet zo is maar je kunt er geen proefrit maken. Het meest betrouwbaar op zo'n markt zijn toch de groene dieren die je zelf zadelmak kunt maken. En mocht er lichamelijk iets mis zijn, dan herstelt zich dat bij een jonge pony toch sneller dan bij de oudere dieren. Bij de paardenmarkt in Hedel waren er trouwens opvallens weinig shetten, wel veel Friezen en Hafli's. De meeste dieren stonden er goed bij maar er was ook een paard dat er erg slecht aan toe was (ontstoken been door een verwonding tijdens de trailerrit). Dat maakt je wel even flink misselijk...

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-01 22:06

Ik bedoel het ook niet slecht ofzo, maar op een markt weet je gewoon (bijna) niet wat je koopt, een groot risico dus, en helemaal als je niet goed weet waar je op moet letten

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-01 08:48

Hoeveel paarden 'aan de top' komen niet uit Zuidlaren vandaan?????? Ben ook wel eens in UTrecht geweest en touwtje aan het halster en erop... Tis niet dat je uitgebreid kan rijden maar je kan zeker wel ff voelen of ie regelmatig gaat...

Snuitmans (B+14, pr 205) (L1+2)

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-01 09:21

Zou heel goed kunnen Roos, maar niet voor niets wordt het kopen van een paard altijd afgeraden. Ten zij je er echt veel verstand van hebt, en dan nog loop je een groter risico dan normaal. Je weet idd de achtergrond niet, en het karakter kun je al helemaal niet bepalen.

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-01 09:22

Ik ga weleens naar de markt in Utrecht om gewoon te kijken wat er loopt en staat maar er staat zeker niet alleen maar zooi hoor! Als je goed kijkt en observeerd (ook buiten) zie je vaak heel leuke paardjes staan. Maarja je kunt er niet in kijken en beoordelen of ze het een en andere hebben toegediend om gebreken te verbergen maar dat is op elke markt zo

Hoofd AMF.
ik heb er 1, een chocolad met wit katertje,
Gizmo !! Mijn icon is zijn vader.

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-01 13:11

En niet alleen op de markt hoor. Als ik een klerelijer heb staan en ik geef hem wat staat ie gewoon thuis en dan kom jij kijken en dan kan je toch ook niet zeggen of ie al dan niet iets toegedient heeft gekregen.? }>

Snuitmans (B+14, pr 205) (L1+2)

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-01 15:30

Oke, tuurlijk kan je dat doen, maar als ik het paard had gekocht, bracht ik hem zo weer terug! En op een markt kan je dat nie...... }>

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-01 16:02

Wat je zeker niet doen op een markt is naar elk zielig paardje gaan staan kijken.
Je moet jezelf ff hard opstellen en serieus blijven om te kunnen vinden wat je zoekt.
Dat is wat ik heb geleerd toen ik daar in zuidlaren was. Er liep daar toen ook een pony dat zo hoefbevangen was dat het dier amper kon staan. wat doe je je geeft het een blik en loopt dan vlug weer door.
jezelf ff hard maken.

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-01 16:08


Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-01 17:02

Citaat:
Op 2001-07-20 10:21, schreef Nonnie:
Je weet idd de achtergrond niet, en het karakter kun je al helemaal niet bepalen.



Bij een paard die je koopt bij een particulier kun je ook niet goed de achtergrond bepalen en het karakter evenmin. Een particulier kan zomaar wat over het paard vertellen, want soms helemaal niet waar is, en het paard kan evengoed verdoofd of iets dergelijks zijn.

_________________
Doe eens gek, bok wat vaker.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Manon op 2001-07-20 18:03 ]</font>


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: greendragon en 24 bezoekers