slof, thiedeman, martingaal, stoot... huh??uitleg!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Shiloh

Berichten: 19773
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

slof, thiedeman, martingaal, stoot... huh??uitleg!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-03 21:17

Ok ik heb een vraag. als ik hier dingen lees dan hoor ik allerlei dingen over slof, thiedeman, martingaal, stoot, etc.. etc...

Ik rijd al vrijlang op een manege, en op een manege kom je nou eenmaal niet echt in aanraking met dit soort dingen, ik zie wel een hoop, maar nu wilde ik aan jullie vragen, of jullie al dat soort dingen een beetje op een rijtje willen zitten, wat het is, wat ze doen, en liefst met foto,....

Ik zou namelijk wel eens het verschil allemaal willen weten...

thanx alvast...

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"


Liselot

Berichten: 32174
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 21:26

okee, we beginnen bij de martingaal. deze schaket alleen in als het nodig is, dus als het paard het hoofd te hoog brengt. als het hoofd weer omlaag gaat hangt ie weer slap. deze hulpteugel word nog wel eens gebruikt bij maneges
foto martingaal:
Afbeelding

thiedeman; de thiedeman schakelt net zoals de martingaal vanzelf in en uit. alleen schakelt deze teugel niet alleen in als het paard het hoofd omhoog brengt, maar ook als het paard het hoofd naar voren brengt.
foto thiedeman:
Afbeelding

slofteugel; met deze teugel wordt het paard eigenlijk neerwaarts gedwongen. het ligt er wel aan hoe strak je hem neemt. deze hulpteugel moet je alleen of onder begeleiding beruiken of als je echt goed weet wat je doet, want hij kan heel wat schade aanrichten
foto slofteugel:
Afbeelding

chambon; met deze hulpteugel word veel ruggebruik gevraagd, het hoofd word echter wel naar beneden gedwongen
foto chambon:
Afbeelding

gogue; redelijk dezelfde werking als chambon, maar bij deze teugel word het paard meer voorwaarts neerwaarts gedwongen en doordat hij helemaal rondloopt is er een constante aanleuning
foto gogue:
Afbeelding

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Rinoa

Berichten: 5528
Geregistreerd: 28-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 21:28

Wow Lissy, echt een superduidelijke uitleg (ik zie zelf ook door de bomen het bos niet meer.....martingaal en slof kon ik wel herkennen maar die andere....)

:D

Liselot

Berichten: 32174
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 21:29

ik heb zelf van de chambon en giogue niet erg veel verstand... ik heb gehoord dat ze vooral goed zijn bij het trainen van jonge paarden

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Shiloh

Berichten: 19773
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-03 21:31

hee thanx man het is me nu helemaal duidelijk...
maar wat ik ook wel eens heb gezien, eigenlijk laatst nog op een foto, volgens mij was het een martingaal, maar uhm daar zat een gek driehoekig matje voor, mischien begrijp je wat ik bedoel, anders zal ik proberen die foto's nog even te vinden....

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

Liselot

Berichten: 32174
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 21:39

klopt sommige martingalen hebben die uhmm... hoe heten die ook al weer... nou ja daar waat hij zich splitst naar de teugels een driehoekig stuk leer ertussen, waar dat voor dient weet ik niet precies, maar de martingaal heeft dan eigenlijk nogwel dezelfde werking

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 09:04

dat zorgt ervoor dat de martingaal niet te ver kan splitsen, als je de teugels uit elkaar brengt. Het preciese nut is me ook niet bekend.

Nog een toevoeging:


de vaste martingaal (of stootteugel):
deze loopt ook van de singel door een riem om de hals, maar ipv. dat hij zich splitst en naar de teugels loopt, loopt er hier één riempje naar de neusriem. Deze werkt dus directer in op het hoofd, en heeft geen invloed op de teugelvoering.
Afbeelding
bij een stootteugel wordt vaak een enkele bijzetteugel gebruikt , in het effect is er weinig verschil.

Ikzeidegek
Berichten: 37
Geregistreerd: 06-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 10:09

waar de rijkunst ophoudt begint de zadelkamer Knipoog

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 10:38

zo das ff duidelijk weet ik het allemaal gelijk ook weer Haha!

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 11:52

Ja, bij mij is het nu ook helemaal duidelijk! Niet dat Shiloh ermee gaat rijden hoor! Ik ook niet maar het is heel handig om te weten wat nou precies wat is en waarvoor het dient als erzovel over gesproken word.

Sully Mijn eerste eigen 2 jarige haflinger sinds 24 juli 2021 <3
Vera Alweer 6 jaar mijn liefste verzorgpony <3 M1+3 <3
[ITP] Ons laatste wedstrijdweekendje weg! Nu M1 :)

Shiloh

Berichten: 19773
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-03 13:09

Ja idd, ik ga er niet mee rijden, dat kan niet eens, aangezien ik op manege pony's rijd, en de eigenaar dat nooit goed zal vinden... Maar het is toch handig om te weten....

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 19:18

En wat is dan juist een stootteugel? Gewoon twee teugels die aan het bit vastgemaakt zijn en aan de singel?

Liselot

Berichten: 32174
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 19:40

de stootteugel is eigenlijk te vergelijken met een vaste martingaal... die laatste is hierboven uitgelegd

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 08:26

alletwee zelfs *LOL*

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 08:35

En bijzetteugels zijn hetzelfde als stootteugels, maar dan aan weerszijden van het paard aan het bit vast gemaakt en lopen aan weerszijden aan de zijkant van het paard naar de singel toe.

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 08:40

Ik was even op zoek naar een foto van een bijzetteugel, kom ik de Laufferteugel tegen. Nooit eerder van gehoord, dus ik denk: zet hem hier neer....

De Laufferteugel : De Laufferteugel bestaat net als de bijzetteugel uit twee leren riemen, maar deze zijn wat langer. Ook de Laufferteugel heeft aan de ene kant een haak en aan de andere kant een mogelijkheid om langer en korter te maken. De riem wordt vastgemaakt aan de zijkant van de longeersingel, door de bitringen gehaald en dan weer vastgemaakt aan de zijkant van de longeersingel. Het lijkt veel op de slofteugel alleen de bevestiging is anders. Doordat je de teugel aan de zijkant bevestigt i.p.v. tussen de voorbenen door, heb je dezelfde zijdelingse begrenzing als bij de bijzetteugel. Als je een longeersingel met ringen op verschillende hoogtes hebt, kun je de teugel op verschillende manieren bevestigen. Hier kun je een beetje mee experimenteren, maar de hoek mag nooit te groot zijn. Met de Laufferteugel kan het paard voorwaarts-neerwaarts lopen zonder dat de neus achter de loodlijn komt.

Als je trouwens in een paardensportspeciaalzaak vraagt naar een Laufferteugel heb je grote kans dat ze niet weten wat je bedoelt of dat ze het niet hebben. Je kunt er met een beetje creativiteit gewoon een slofteugel voor gebruiken of een koord (katoen of nylon) van ongeveer 6 meter lengte.

Afbeelding

En de bijzetteugel: De bijzetteugel De bijzetteugel bestaat uit twee leren riemen. Aan het ene eind zit een haak om aan het bit vast te maken en aan het andere eind wordt de riem aan de singel vastgemaakt. Daar is de teugel ook
verstelbaar. Vaak zit in het midden een rubberen ring. De bijzetteugel wordt erg veel gebruikt. Een voordeel is dat de teugel makkelijk in gebruik is en het paard kan zijn hoofd maar beperkt zijwaarts bewegen. Een nadeel is dat het paard het hoofd wel neerwaarts, maar niet voorwaarts kan brengen. Als het paard zich naar beneden wil strekken, komt de neus achter de loodlijn. Een ander nadeel is dat de bijzetteugel soms los gaat hangen. Er is dan geen constant contact met de paardenmond.

Afbeelding

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 08:45

LiSSy schreef:
klopt sommige martingalen hebben die uhmm... hoe heten die ook al weer... nou ja daar waat hij zich splitst naar de teugels een driehoekig stuk leer ertussen, waar dat voor dient weet ik niet precies, maar de martingaal heeft dan eigenlijk nogwel dezelfde werking


Die worden meestal gebruikt in de paardenkoersen (galop). Kan me alleen voorstellen dat het driehoek ervoor is dat de martingaal een beetje op zijn plaats blijft en niet te ver naar achteren schuift, waardoor de hevelwerking verloren zou gaan....

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 08:56

En dan heb je nog de Pessoateugel, waarmee je je paard bij het longeren op verschillende hoogtes kan instellen, het ruggebruik en buikspiergebruik kunt stimuleren, net hoe je hem hebt ingesteld.

Lage instelling voor beter ruggebruik:

Afbeelding

Middel voor ontwikkeling van de halsspieren:

Afbeelding

hoog:

Afbeelding

gekruisd:

Afbeelding

De beste gang om spieren te kweken is de draf. De beste gang om beter balans te krijgen is de galop.


The Pessoa training system:

Foreword:

Most schooling reins are attached to the girth, thereby only pulling the horse’s head into a correct position and neglecting the important development of back muscles.

Developing the back muscles:

With the PESSOA SYSTEM the back muscles are forced to work, firstly in a low position, which helps to develop the muscle at the base of the neck, and subsequently in a high position, which is similar to that of the horse when ridden.

Balance:

When cantering, the PESSOA SYSTEM forces the horse to take the weight off the forehand and bring his hindquarters under him, thus improve balance.

It’s generally felt that the best gate to build muscles is the trot and the best gait to create better balance is canter.
It’s therefore recommended to start working at a trot and only when this gait is satisfactory to proceed to the canter.
The aim of the work at the canter is to obtain a neck position witch resembles that of the horse under saddle.
The progression of work from a low to a high position should not be hurried.
Each position should be well established before moving to the next.
Finally, the work session should not be too long, to avoid stiffness and muscle strain.

Je suis Charlie.

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 11:38

die laufferteugel is eigenlijk gewoon de touwtjes van Haanstra *LOL*

eveline_B

Berichten: 2828
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 11:47

Ja, die gedachte had ik ook al. Maar de touwtjes zijn dan wel een stuk goedkoper.

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 11:53

ja, voor max 10 echte guldentjes ben je wel klaar *LOL*

Ratjetoe
Berichten: 1525
Geregistreerd: 07-03-03
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 16:49

hoihoi,

de martingaal met het stukje "mat" ertussen heet een dichte martingaal en zorgt ervoor dat een paard tijdens het rijden/springen niet de martingaal vast kan pakken want dan kunnen er hele vervelende dingen gebeuren over de kop vliegen enzo. Ik kan het weten, heb ook zo'n mafkees gehad!!

Shiloh

Berichten: 19773
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-03 17:09

Oh echt top man, ik had nooit zo'n uitleg kunnen verwachten eignelijk, ik snap het nu echt helemaal... Alleen 1 vraagje nog... DE foto's van de bijzetteugel is zeg maar bij het longeren, maar ik dacht dat je met een bijzetteugel dus moest rijden, en het dan gewoon als tweede teugel in je handen hebt...

En de bijzet teugel, snap ik daar nu uit dat het dus van de singel naar het bit loopt, op een vaste lengte, en van het bit naar de longeersingel, of zoals ik dacht naar de hand, ook op een vaste lengte...

Want wat ik ook wel eens zie, zijn zeg maar teugels die van de singel los door de bitring gaan, en vervolgens als tweede teugel naar de hand.. Wat is dat dan?

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 17:45

Dat is een slofteugel...

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 21:34

Bij een bijzetteugel heb je gewoon maar een teugel in de hand. De hulpteugel gaan van bit naar singel, aan de zijkant van de ribben. Als hij van bit tussen de voorbenen doorgaat is het een stootteugel.

Je suis Charlie.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 bezoekers