Met slof rijden, nieuwe mode?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Met slof rijden, nieuwe mode?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-03 13:11

Afgelopen 2 jaar is mijn fries door mijn instructrice gereden.
Zij wilde daar echter alleen met slop op rijden.
Nou ik dacht dat zal wel goed zijn, zij heeft meer ervaring dan ik dus ze zal het wel weten.
naarmate de tijd vorderde kreeg ik almaar meer een rot gevoel erover.
alles werd te gedwongen, paard sloeg steeds op tilt terwijl ze zich voor je dood zou lopen als je het vroeg en tenslotte werd ze zelfs ziek.
Ik had er dus veel eerder mee moeten stoppen maar dat is achteraf kaarten.

Wat mij sinds dien opvalt is dat er hier in d ebuurt bijna alleen nog maar met slof word gereden.
de stal waar mijn inschructrice rijd ook daar rijd werkelijk bijna iedereen dag in dag uit met zo'n slof eronder.
vroeger pakje ik ook wel eens een slof voor mijn paard om daar eens een keer me ete rijden.
maar werkelijk dag in dag uit met zo'n ding kan toch niet goed zijn.

Word er overal gewoon veel met slof gereden op het moment of is het de nieuwe mode in zeeland?

We hebben weer al 404 dieren opgevangen in 2005. niet normaal meer dus.


Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 13:27

hoi hoi

Bij mij op stal zie ik het ook heel vaak, ik zelf ridj niet met slof, maar bij mij in de les mág je niet eens met slof rijden!

Dag lieve mama...

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 13:36

Ik heb nlg nooit met slof gereden. Als het nodig zou zijn zou ik het best willen doen, amar dan alleen onder begeleiding...

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 13:39

Ik zou het niet weten, hier zie ik er ook niemand mee rijden behalve dat ik het zelf van de week een keer gedaan heb. Volgens mij is het ook geen modebeeld.

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-03 13:44

nou je zou eens hier op die stal (manege) moeten komen, daar is het echt niet meer normaal. het is zelfs zo erg dat er iemand daarvan wedstrijd heeft ze eerst van te voren thuis losrijden met slof, paard inladen en naar concours gaan?

We hebben weer al 404 dieren opgevangen in 2005. niet normaal meer dus.

Saar

Berichten: 1225
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 13:48

Ik denk dat een slofteugel in sommige gevallen best heel erg nuttig kan zijn. Maar wat heeft het voor zin om altijd met een slof te rijden??? Dat geeft toch alleen maar aan dat je je paardje zonder slof niet lekker ontspannen kunt rijden Verward

strak óf kittig htg-kersje :? _O-

:# Z1+1 :#

manic

Berichten: 6985
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 13:58

Volgens mij is dat niet alleen nu en mode verschijnsel, maar iets wat altijd weer boven komt waaien. Ik kan me nl. van jaren terug nog herinneren dat iedereen ineens met slof reed...

Gelukkig heb ik dat soort hulpmiddelen niet nodig Lachen

musje

Berichten: 295
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 15:13

een slof is een goed hulpmiddel maar helaas ook een vrij moeilijk te gebruiken hulpmiddel. Ik heb zelf ook een half jaar tot een jaar met slof gereden en ben heel blij dat ik dat gedaan heb maar...mijn paard was 15 jaar en 15 jaar fout gereden (door de vorige eigenaar die er alleen maar met tiedermanteugel of slof mee reed en dan nog verkeerd gebruikt ook...hij zat van zijn neus tot staart vast ..kon niet eens een volte draaien)..ik deed dit dus onder begeleiding en op een gecontroleerde en eerlijke manier (van achter vnaar voren gereden en de slof zorgde er alleen voor dat mijn paard niet kon gaan sterren kijken de rest moest ik nog steeds zelf doen). Zo kon ik zelf een stuk beter leren paardrijden zonder dat mijn paard me of meteen de rest van de les afstrafte na 1 foutje en zonder dat ik hem verder verpeste nu hoef ik nooit meer een slof te gebruiken en loopt mijn paardje harstike lekker!

Ik denk dat de slof in jullie geval inderdaad als trend gebruikt wordt! een slof gebruik je om een bepaald probleem op te lossen en als iedereen met slof rijd is dat natuurlijk onzin! als of allemaarden met een slof gereden moeten worden...

bij mijn vroegere manege hadden we ook zulke trend..gestreepte bandages...ruitjes dekje...bijzetteugels..slof...gewoon onzin eigenlijk maar tja als zelf je instructrische hier aan meedoet...en ook nog bij een jong paard...ik weet niet....

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 15:49

Ik heb niet zozeer het idee dat het een modeverschijnsel is maar dat het nogal per stal verschillend is. Ik heb op meerdere stallen gestaan en bij sommigen reed vrijwel niemand met slof terwijl op een andere stal weer vrijwel niemand zonder slof reed.

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-03 15:50

ik ben er dus ook mee gestopt maar mijn paard was wel bijna kapotgereden op haar 6e.
ik heb zelf een handicap vandaar dat er iemand anders op reed maar ik heb nu een western zadel gekocht waardoor ik wat steviger zit en dan ga ik lekker op die manier wat "keutelen" zeg maar haha
enne uiteraard zonder slof.

wat vinden jullie er trouwens van om een Z2 paard elke dag met slof te rijden?
doet mijn (ex) instructrice dus.

We hebben weer al 404 dieren opgevangen in 2005. niet normaal meer dus.

manic

Berichten: 6985
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 15:53

Hangt erg van het paard en de ruiter af. Er rijden bij ons verscheidene mensen met slof, en bij sommige lopen me daarbij de rillingen over de rug, en bij andere helemaal niet. Vooral met paarden op hoger niveau denk ik dat over het algemeen de ruiter wel voldoende capaciteiten heeft om correct met slof te rijden en zie je vaak ook dat de slofteugel gewoon "los" hangt.

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-03 16:06

nou ik kan je verzekeren die slof is zo gespannen als een snaar van een viool hoor

We hebben weer al 404 dieren opgevangen in 2005. niet normaal meer dus.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 16:43

[quote="Horse Pleasure"]Afgelopen 2 jaar is mijn fries door mijn instructrice gereden.
Zij wilde daar echter alleen met slop op rijden.


wat ik niet goed vind is dat je instructrice niet eerst zonder slof, je paard wou rijden.

was het wel nodig om met de slof te rijden? kon ze je fries niet eerst uitproberen zonder? daarna kon ze nog besluiten mét te gaan rijden, en haar keuze voor de slof verantwoorden bij jou!

een goede uitspraak: een slof werkt goed als ie maar een halve seconde werkt *LOL*

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-03 17:14

ja in het begin reed ze zonder maar mijn paardje is behoorlijk pittig en bleef soms lopen.
toen ging ze de slof eronder doen.
bleek dat ze gewoon bang voor de zweep was dus die deed ze toen weg maar de slof bleef vervolgens wel hangen.

We hebben weer al 404 dieren opgevangen in 2005. niet normaal meer dus.

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 19:37

Bij ons op de manege was het 2 jaar geleden mode om met martingaal te rijden.Zo'n ramp is dat niet,want met dat ding kan je in principe niet veel verkeerd doen,maar het werd zo erg dat een hele hoop kinderen een martingaal gingen kopen en die dan voor manegepony's gebruiken.Je kan je niet voorstellen hoe verschrikkelijk het is om een paard met ponymartingaal en omgekeerd te zien lopen.Gelukkig is dit stomme gedoe overgewaait.Nu is het weer een lichtblauw shabrakje met tweety erop en rent iedereen naar de winkel om lichtblauwe bandages te gaan kopen.Wat ik hiermeer wil zeggen is dat overal wel zo'n trends voorkomen,de ene al dommer dan de andere.

Saar

Berichten: 1225
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 20:16

musje"]
..ik deed dit dus onder begeleiding en op een gecontroleerde en eerlijke manier (van achter vnaar voren gereden en de slof zorgde er alleen voor dat mijn paard niet kon gaan sterren kijken de rest moest ik nog steeds zelf doen). Zo kon ik zelf een stuk beter leren paardrijden zonder dat mijn paard me of meteen de rest van de les afstrafte na 1 foutje en zonder dat ik hem verder verpeste nu hoef ik nooit meer een slof te gebruiken en loopt mijn paardje harstike lekker!
[/quote]
Dit lijkt me een goed voorbeeld van wanneer je een slof kan gebruiken en hoe je hem moet gebruiken!

[quote="muckypup schreef:
Vooral met paarden op hoger niveau denk ik dat over het algemeen de ruiter wel voldoende capaciteiten heeft om correct met slof te rijden en zie je vaak ook dat de slofteugel gewoon "los" hangt.

Je kan het ook andersom zeggen: dat met paarden op een hoger niveau de ruiter over het algemeen voldoende capaciteiten zou moeten hebben om het paard correct te rijden zonder slof.

En om een Z2 paard dagelijks met slof te rijden vind ik ronduit belachelijk. In de proef kun je toch ook niet met een slof rijden?! Tenzij je instructrice er een goede motivatie voor heeft Verward

strak óf kittig htg-kersje :? _O-

:# Z1+1 :#

mdmoiselle

Berichten: 847
Geregistreerd: 04-12-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 20:17

Bij ons is het erg in om er een elastiek aan te knopen, maar dat vind ik minder erg dan een slof, daar zitten ze niet constant met hun handjes aan te rukken.

Ik heb zelf wel een slof, maar ik gebruik hem maar iets van 1 keer in het jaar (als ze (mijn paardje) me echt de keel uit hangt Knipoog ) . Ik heb er wel vaak een martingaal aan hangen.

Snowgirl

Berichten: 5
Geregistreerd: 27-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 20:25

Hier bij mij in de buurt zie je het ook heel erg vaak. En dan zelfs bij het buitenrijden Scheve mond

I love Snowgirl!

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-03 20:34

Saar schreef:
En om een Z2 paard dagelijks met slof te rijden vind ik ronduit belachelijk.


inderdaat

We hebben weer al 404 dieren opgevangen in 2005. niet normaal meer dus.

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 20:45

Deze discussie over het gebruik van de slof is al heel vaak gevoerd hier op bokt. Daar kom je ook nooit uit omdat de meningen ontzettend verschillen.

Of het een mode verschijnsel is. Wellicht dat mensen een probleem in het rijden van het paard graag bij het paard neerleggen dan eerst te kijken naar de houding en handelen van de ruiter zelf. Het kan een prima hulpmiddel zijn, maar vergeet ook niet naar jezelf te kijken.
Wellicht dat ruiters onderling veel naar elkaar kijken en denken ...he, die rijdt met slof dat kan ik ook wel eens proberen, zonder dus eerst het echte probleem te analyseren.

Als jouw instructrice elke dag met slof rijdt en dat staat jou niet aan. Sluit haar manier van rijden en omgaan met paarden dan wel bij jou aan?? Ik zou dan denk ik allang op zoek zijn geweest naar andere instructie. En daarbij iemand wordt ook niet veroordeeld op het dagelijks rijden met zweep of sporen. Komt allemaal op hetzelfde neer......alleen gebruiken wanneer je ze nodig hebt. Ik mag aannemen dat iemand met een spoortje ook niet hele dagen loopt te prikken. Zo kan een slof ook losjes hangen!

Op zoek naar de zon!!!

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 20:46

Tja, ik weet niet of het een modeverschijnsel is. Hier in de buurt (heeft mijn pony een tijdje gestaan) reed 1 meisje, die zat in de ek selecties bij de ponys ( met 2 ponys, sandokan, en haar eigen pony) en die reed altijd met slof. Dat moest zelfs van hun instructrice. Ik denk toch eerlijk gezegt wel dat zij weet waar ze mee bezig is. Daarintegen zijn er ook zat mensen, ook bij mijn huidige stal, waar ik zo mijn twijfels bij heb of die wel zo goed weten wat ze doen. Maar met slof rijden hoeft denk ik niet per defenietie slecht te zijn!


Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 21:02

ik zie eigenlijk steeds minder een slof.. eerst kwam ik dat ding overal en nergens tegen, maar nu valt het wel weer mee! Een slof kan je hartstikke goed helpen ( waarom zouden ze anders gemaakt zijn ). Maaar je moet ook zonder slof kunnen rijden! Af en toe een slof eraan kan niet verkeerd zijn ( moet je er wel mee kunnen rijden, en ook een reden hebben om hem te gebruiken .

ik rijd zelf nooit met slof, daarvoor kan ik niet goed genoeg rijden. en ikheb het ook helemaal niet nodig * gelukkig! *

(L)

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-03 21:15

Dimple schreef:
Als jouw instructrice elke dag met slof rijdt en dat staat jou niet aan. Sluit haar manier van rijden en omgaan met paarden dan wel bij jou aan?? Ik zou dan denk ik allang op zoek zijn geweest naar andere instructie.


Ik heb mijn paard dus 1 jaar ongeveer door iemand anders laten rijden (1 a 2 keer in de week zeg maar) en had zeker veel eerder daarmee moeten stoppen en niet moeten wachten tot mijn paard bijna kapot (tegen dampig) werd gereden.
Nee zoals zij met mijn paard omging beviel me dus steeds minder en minder.
bv een half uur een paard over zijn tempo laten lopen, 2 rondjes uitstappen en hem vervolgens op de tocht zetten???
dit raad ik niemand aan te doen, behalve als je van je paard af wil wat ik me niet voor kan stellen.

Ik zag dit dus ook pas toen ik mijn paard een week bij haar op stal (niet haar eigen stal maar waar ze rijd) had gezet, toen wiel me het pas echt op dat bijna al haar leerlingen en zij zelf dus alleen met slof rijden.

We hebben weer al 404 dieren opgevangen in 2005. niet normaal meer dus.

NANZA
Berichten: 738
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 21:18

Ikzelf ben echt fel tegen op het gebruik van zulke hulpteugels, maarja dat is mijn mening.Wel wil ik even zeggen dat je als je hem correct gebruikt, wat meestal dus niet gebeurt, het eigenlijk helemaal geen kwaad kan om met zo`n ding om te rijden.Maar helaas worden ze veel al verkeerd gebruikt en worden de meeste paarden en pony`s hierdoor kapot gereden, en dan is het uiteindelijk weer: die k.... knol kan ook voor geen meter lopen, terwijl dat helemaal door de ruiter zelf gekomen is, maar daar wordt niet bij nagedacht.

In my head I`m so ugly, but that`s oke because so are you!

3 jarige ruin Future x Farmer ..... Super paardje!

SchoentjeJarig

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 22:09

Snowgirl schreef:
Hier bij mij in de buurt zie je het ook heel erg vaak. En dan zelfs bij het buitenrijden Scheve mond


Ik doe juist een slof aan bij het buitenrijden, omdat je dan, als er iets zou gebeuren, juist iets meer controle hebt, aangezien ik vaak op vreemde paarden moet rijden.
Verder rij ik lang niet al mijn paarden met slof, ik vind ook dat je een paard maar "zelf" moet leren rijden. Maar bij sommige paarden kun je er niet altijd omheen, die zijn dan zo stug of juist heel erg fris. Die rij ik dan wel een aantal keer in de week met slof.
Een elastiek ben ik juist weer tegen, omdat als het paard nageeft, de elastiek vaak niet ontspant...

Instagram: @bianca.schoenmakers
Facebook: Bianca Schoenmakers Equestrian


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 bezoekers