is een eigen paard eigenlijk wel iets voor mij?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
IcePrincess

Berichten: 7741
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

is een eigen paard eigenlijk wel iets voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-03 18:17

natuurlijk wil ik net als iedere andere paardengek ook een eigen paard.
ik had het ook al helemaal uitgekient; als ik in m'n 3e of 4e jaar van school zit koop ik een (tinker)veulen, die kan ik dan gewoon onderhouden van m'n bijbaantje en als ik dan van school af ben en een echte baan heb dan kan ik hem daarvan echt goed onderhouden en alles helemaal zelf betalen Lachen .

alleen begin ik de laatste wel erg te twijfelen of dat nou wel zo verstandig is voor mij. ik heb nog nooit een eigen paard gehad en weet eigenlijk niet of ik die verantwoordelijkheden allemaal wel aan kan. eigenlijk zie ik het niet zo zitten om dan elke dag naar dat paard te moeten gaan. ik wil hem dan ook wel gewoon op een weilandje zetten zodat ik in uiterste nood niet hoef te gaan. misschien dat als ik eenmaal een paard heb het ook niet erg meer vind om elke dag te gaan.
maar ook met geld zie ik al wat problemen aankomen, ik weet niet hoeveel je ongeveer per maand aan een paard kwijt bent en hoeveel je dan voor jezelf over houd. en kom ik dan niet in geldnood als het paard ineens ziek is?

ik zit met zoveel vragen dat ik echt heel erg ga twijfelen of ik wel een eigenpaard zal nemen. ik ben wel al aan het rondkijken wat je voor een goed veulen zo ongeveer betaald en wat de onderhoudskosten ongeveer zijn maar toch kom ik er niet uit.
misschien dat ik het maar gewoon bij verzorgpaarden moet houden.

dus om een lang verhaal kort te maken:

wat zijn jullie ervaringen met een eigen paard?
hou je nog wel geld en tijd over voor jezelf?
heeft iemand wel eens spijt gahad dat je een eigen paard hebt gekocht?
enz.

en wat vinden jullie dat ik het beste kan doen?
gewoon doen, even wachten of gewoon de droom laten varen?

alvast bedankt Lachen (en sorry voor het lange verhaal)


Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 18:27

Enige manier is denk ik een tijdje een bijrijdpaard te zoeken, zodat je kunt kijken of je het leuk vindt, of je er tijd voor hebt en of je de verantwoordelijkheid kunt dragen.
Daarnaast kun je het geld wat je berekend hebt maandelijks kwijt te zijn, elke maand apart zetten en dan kijken of je elke maand rond komt.
Dan kun je ook zien of je voor jezelf genoeg overhoudt.

Ik heb nu de laatste 3 jaar verschillende bijrijdpaarden gehad, en heb meer geleerd dan de 13 jaar daarvoor op de manege wat er allemaal bij komt kijken om zelf verantwoordelijk te zijn voor een paard.
IJsco had ik geleast en naar mijn eigen weiland gehaald.
Daardoor had ik altijd de verantwoordelijkheid voor haar. Denken om wormspuiten, entingen, hoefsmid, het voeren enz enz.
Dan merk je pas wat het echt inhoudt.
Dat kun je denk ik alleen ervaren door het zelf een tijdje uit te proberen.

Nu met Tinka wordt ik er ook erg in betrokken wat het allemaal inhoudt.
Dus mocht ik een eigen paard kopen, dan kan ik wel zeggen dat ik precies weet wat er allemaal bij komt kijken. En dat lijkt me een goede voorbereiding, omdat ik dan niet voor verrassingen kom te staan.

En vaak ben je er niet met de maandelijkste kosten die je zelf berekend hebt. Je hebt een keer een extra halster nodig als ze die kapottrekken, een rol lint om het weiland weer netjes te maken, zalfje hier, zalfje daar, enz enz.

Dus gewoon een paar maanden kijken of het je echt lukt om die maandelijkste kosten te sparen op een aparte rekening, en of je toe bent aan een eigen paard door een verzorgpaard oid te nemen.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 18:31

Wat leuk dat je ook een tinker wilt!

Maar weet je wel zeker dat je een veulen wilt? Ze zijn zeker niet goedkoper in het onderhoud dan een volwassen paard. en je moet ontzettend veel geduld hebben totdat je eindelijk kan rijden, werkt nogal demotiverend als je alleen kan wandelen met je paard.

Ik heb op mijn 18e mijn eerste echte paard gekocht. Ik heb ook altijd alles zelf betaald en reken maar dat je bijna geen geld meer overhoud voor jezelf. Mensen met paarden hebben zelden geld.

Even kostenplaatje: (zoals het bij mij was)

Aankoop Tinker € 2500
Hoofdstel €40
Zadel €200
Halster €15
Dekens €150

Verdere spullen als borstels e.d had ik al
Zoals je ziet begon ik goedkoop.

Maar ondertussen heb ik gekocht (in 1 jaar)
Nieuw hoofdstel €103
Nieuw zadel €550
Dekjes €150
Dekens €300

Verdere kosten:
Voer €25 per maand
Verzekering €103 per 3 maanden
Veearts ruim €300 maar Nuala is dan ook gedekt dit jaar
Hoefsmid €100
Tandarts €50
Stalling €100 p.m (en ik heb mijn paarden aan huis! Maar moet dus stallng betalen aan mijn vader sinds kort..)

Zo kom je dus op een gigantisch bedrag uit, je begint meestal wat rustiger, dus je koopt het goedkoopste hoofdstel enzo, en dan later vervang je alles hahaha

Zorg ervoor dat je minimaal kan betalen:
Stalling (incl voer,hooi en stro)
Verzekering (ik heb incl. medische kosten)
Hoefsmid

probeer anders een tijdje een bepaald bedrag weg te zetten per maand. Dit moet precies zoveel zijn als dat je kwijt zou zijn aan stalling enzo.

Lukt dit je? Dan kan je van het gespaarde bedrag je paard kopen!

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 18:31

Ik ben het met Cody eens. Een manier om er achter te komen is een bijrijpaard te zoeken, waar je ook verantwoording over hebt.

Houd ook goed in de gaten dat er altijd wel iets kan zijn, wat geld kost.

Maak ook keuze's wat je bereid bent om te doen of te laten voor een eventueel paard.

Kim82
Berichten: 908
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: ENSCHEDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 18:40

Ik was ook altijd overtuigd dat ik rond mijn 20e een paard zou kopen. nu weet ik het ook niet meer zo zeker.
Ik heb nu een verzorgtinker en ik heb hier zo veel plezier in dat niet zo nodig een eigen paard hoef.
Misschien komt het ooit nog wel, misschien ook niet. Voorlopig richt ik me op mijn verzorgpaardje en op het huisje waar mijn vriend en ik naar op zoek zijn. Ik weet natuurlijk ook nog niet precies wat dat allemaal gaat kosten per maand. Als we nog geld overhouden kijk ik wel verder.
Bij mij gaat het dus vooral om het financiele. Als ik deze baan kan houden verdien ik genoeg en heb ik er genoeg tijd voor. Ik werk van 7.30 tot 15.00 en dat zijn echt ideaale werktijden!

Ook bekend als Kim20!

IcePrincess

Berichten: 7741
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-03 18:45

de reden waarom ik perse een veulen is vanwege de band die je dan met zo'n beest kunt opbouwen (ja, bij een ouder paard kan dat ook maar bij een veulen is dat toch net wat anders) ik verwacht ook niet dat de kosten van een veulen lager liggen maar bij een veulen heb je iig in het begin geen zadel enzo nodig. ik wil wel graag een kustof zadel dus dat is dan ook meestal al wat goedkoper, hoofdstel, halsters en dat soort dingen heb ik al en die vervang ook wel tijdig als dat nodig is.

owja, wat ik er nog was vergeten bij te zetten...zijn de kosten van een hengst hoger als van een merrie of maakt dat niets uit? ik zou het liefste een hengst willen en hem hengst laten (tenzij hij onhandelbaar wordt)
ik weet niet waarom maar ik voel me toch meestal meer aangetrokken tot mannelijke beesten Verward .

als het allemaal een beetje meezit heb ik binnenkort ook wel een bijrijdpony en zal dan zeker gaan kijken of een eigen paard wel wat is dan.

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 19:03

je kunt met elk paard ban d opbouwen hoor! Zul je zelfs wel moeten al zijn ze 25 jaar oud.....Neem lekker een lease-paardje, kun je misschien nog wel door sparen tot je zeker geld hebt. En ga eens rondkijken hoeveel stalling zou kosten op de plek waar je hem graag zou willen...

ebony

Berichten: 852
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 20:42

merries zijn meestal duurder dan hengsten maar als je m moet laten ruinen kost dat natuurlijk ook weer veel geld,voor een shetje is dat hier al 150 euro.

mijn lieve spirit is naar seren verhuisd.

carrie79

Berichten: 1002
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 20:50

Als je het niet zeker weet begin er dan niet aan!
Een paard kopen kan altijd nog, en inderdaad de kosten zijn hoog!
Alleen de veearts al, en dan niet te vergeten wat als er een ongelukje gebeurt en er moet een operatie o.i.d plaatsvinden. Het hele rijtje wat eme27 opnoemde moet je wel meenemen!
Ik zou er nog eens goed over denken!!!

je kunt alleen tijd verspillen als je vergeet er van te genieten ;)

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131998
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 21:35

IcePrincess schreef:
alleen begin ik de laatste wel erg te twijfelen of dat nou wel zo verstandig is voor mij. ik heb nog nooit een eigen paard gehad en weet eigenlijk niet of ik die verantwoordelijkheden allemaal wel aan kan. eigenlijk zie ik het niet zo zitten om dan elke dag naar dat paard te moeten gaan. ik wil hem dan ook wel gewoon op een weilandje zetten zodat ik in uiterste nood niet hoef te gaan.


Dit lijkt me geen goede basis om een eigen paard aan te gaan schaffen !
Absoluut niet vervelend bedoeld, maar ik denk dat als je nu al twijfelt of je wel zin hebt om elke dag naar je toekomstige paardje te gaan, dat je er dan beter niet aan kunt beginnen.

Misschien heb je gewoon nog wat meer tijd nodig en komt de tijd nog dat je zeker weet dat als je een eigen paard hebt, er ook voor 100% voor zult gaan.
Gun jezelf die tijd, dat is beter voor jou, maar ook voor je toekomstige paardje.
Ondertussen zijn er vast nog wel mogelijkheden om op een leuke manier met (andere) paarden om te gaan, zonder dat je meteen met handen en voeten gebonden bent aan een eigen paard.
Beter een keer teveel nagedacht dan achteraf moeten concluderen dat je er beter niet aan had kunnen beginnen !

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 23:01

Ik heb sinds zondag mn eigen paardje. Ik wist gelukkig wel wat t was om een paard zelf te moeten verzorgen enzo. Als ik een paard voor Jan reed dan was ie van mij, en als ik r nix mee deed gebeurde dr ook nix. Moest zelf achter de smid, va, aanbellen. noem maar op. Was ook al haast elke dag op stal, en beschouwde ze ook als eigen paarden, voelde me ontzettend verantwoordelijk voor die beesten. (Misschien kwam daarom de klap elke x zo hard aan als ze waren verkocht?)
Stiekum voelt t toch wel een beetje anders hoor, een eigen knollie. Ik ben met haar wel een beetje mieperiger dan met Max en andere paarden van Jan, terwijl ik dan toch ook wel kritisch was. *LOL*
Qua kosten ben ik ongeveer kwijt:
stalgeld: maandelijks 150 euro , all-in
hoefsmid: 20 per 2 maand (voorlopig enkel bekappen, ze heeft altijd al blote voeten gehad)
wormenkuur: 12 euro per 2 maand, af en toe eentje van 8 euro ipv 12 euro, maar alleen swinters, ivm horzels.
appeltjes, muesli: 8 euro per maand, is gewoon voor erbij omdat ze t zo lekker vind
verder heb je natuurlijk kosten van entingen, veearts, nieuwe spullen, poedertjes en zalfjes, vul maar aan.
Ik rijd nu nog geen wedstrijden en heb nog geen les, dus dat geld ben ik niet kwijt.
Laatst bijgewerkt door Concorde op 04-03-03 23:13, in het totaal 2 keer bewerkt

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 23:02

Ik denk wel dat een bijrijdpaard heel wat anders is dan een eigen paard...

Ik zit zelf al een tijd te denken aan een grotere pony te kopen zodat ik lekker buiten kan rijden en lekker kan trainen enzo..Ik mis het rijden nl best erg nu ik niet zo veel meer met michelle kan rijden enzo,maar het gekke is is dat ik juist niet veel zin heb om op andere paarden te rijden..klinkt gek maar is gewoon zo..

Ik geniet echt 10 keer meer als ik met michelle een rondje doe,dan op iemand anders z'n paard..

Iig als ik jou was zou ik niet aan een veulen beginnen... is misschien goedkoper en in het begin leuk,maar vergis je niet hoor want ik denk dat je het snel zat wordt.

Als je een eigen paard koopt,ga je er van houden en echt dan heb je er veel voor over...tenminste..dat heb ik.

Maar als je dalijk stage ga lopen dan heb je wel de kans dat je niks gaat verdienen... en dan kan je dus ook niks betalen..
Bij de meeste plekken krijg je zo'n 230,- euro per maand en dat is ook niet veel om zo'n beest te onderhouden..

Willen je ouders niet mee helpen?

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 08:41

Over kosten: je moet ook denken aan verzekering, les heb je echt ook nodig, al is het 1x per maand, bij jong paard evt paardentandarts als wisselen niet goed gaat, innetningen, (sommige plaatsen 2x per jaar), trailerhuur bij ziekte, als je jong paard koopt moet je na tijdje ander zadel misschien.....
Kost best veel, moet je echt ervoor over hebben.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 10:34

IcePrincess schreef:
Eigenlijk zie ik het niet zo zitten om dan elke dag naar dat paard te moeten gaan. ik wil hem dan ook wel gewoon op een weilandje zetten zodat ik in uiterste nood niet hoef te gaan. misschien dat als ik eenmaal een paard heb het ook niet erg meer vind om elke dag te gaan.


Dit vind ik een nogal vreemde redenatie. Ook een paard dat op de wei loopt zul je elke dag moeten controleren, hoor. Is de omheining nog heel, heeft je paard niet per ongeluk in de draad gehangen, is er nog voldoende water? Ik noem maar een paar dwarsstraten.
En een veulen kun je niet in zijn eentje op een wei gooien. Zo'n beestje heeft gezelschap nodig, liefst van meerdere jonge dieren.

Uit jouw verhaal maak ik op dat je eigenlijk helemaal geen tijd, geld en zin hebt in een eigen paard. Ik denk dan ook dat je beter nog een paar jaar een verzorg- of bijraadpaard kunt houden totdat je er wel zeker van bent dat je er klaar voor bent.

* To Belg, or not to Belg *

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 19:30

als je twijfeld zou ik het NIET doen. als je nou al geen zin hebt om elke dag naar je paard te gaan zou ik echt geen paard kopen. en ook als je paard op een weitje staat met voldoende eten en water is het verstandig om elke dag even langs te gaan, want hij kan natuurlijk altijd ziek worden of in de draad vastzitten oid.

ik onderhoud m'n paard zelf maar het kost veel geld en tijd en je als je er dan niet 100% achterstaat moet je het dus echt niet doen, want dan krijg je zeker spijt.

ik zou zoals al meerdere mensen hebben gezegd een verzorg paard zoeken. en als het je naar een jaar (of langer) nog bevalt kun je altijd nog naar een eigen paard gaan kijken. ik heb ook eerst 4 jaar pony's verzorgd voordat ik loulou kocht. maar zoals je er nu tegen aan kijkt zou ik het zeker niet doen.

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 20:19

ik snap precies wat je bedoelt. Ik zag het ook al voor me, een veulentje kopen (ook een tinker) en wanneer ik afgestudeerd zou zijn dan haar inrijden, maar daar ben ik maar van af gaan zien, omdat het veel tijd en geld in beslag neemt (geld vind ik niet zo erg, maar de tijd).
Je kan beter met een ouder, ervaren paard beginnen. Als je zelf nooit eerder een paard hebt gehad dan kan je beter met een ouder paard beginnen.
Je moet wel eerst zeker van je zaak zijn. Het is behoorlijk zielig voor het beestje als hij eerst naar iemand toegaat en daarna dat hij weer weg moet, omdat je hem eigenlijk toch niet zo graag wou. Het kost inderdaad veel tijd voor je beestje, tenzij je op een stal staat met stapmolen, waar uitgemest wordt en voor je gevoerd wordt, maar ik vind dat je dan geen gevoel hebt dat je een eigen paardje hebt, omdat alles voor je gedaan wordt. En zoiets kan heel duur zijn.
Zeker de stalling rondom hoogvliet is niet al te goedkoop. Mijn verzorgpony's staan in Rhoon en daar ben je voor de goedkoopste stal 150 euro kwijt en voor de duurste 320 euro.
Of je kan het goed treffen dat je bij een boer mag staan.
Tijdrovend is het ook heel erg. Elke dag naar je paardje, elke dag borstelen en hoeven uitkrabben (voor controle wondjes), elke dag eten geven en elke dag er op uit met je paardje (tenminste, dat doen wij, ze moeten in ieder geval hun beentjes gestrekt hebben).
In totaal qua tijd ben je ongeveer 1a2 uur per dag kwijt.
En qua geld ongeveer 250 euro per maand, maar dan zonder de eventuele gebreken en ziektes die kunnen komen.
Dus denk er heel goed overna en doe jezelf en dat beestje niet aan om de verkeerde keuze te maken.
Succes!

Er zijn geen paarden die op ezels rijden, maar er zijn wel ezels die op paarden rijden!

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 20:19

ik snap precies wat je bedoelt. Ik zag het ook al voor me, een veulentje kopen (ook een tinker) en wanneer ik afgestudeerd zou zijn dan haar inrijden, maar daar ben ik maar van af gaan zien, omdat het veel tijd en geld in beslag neemt (geld vind ik niet zo erg, maar de tijd).
Je kan beter met een ouder, ervaren paard beginnen. Als je zelf nooit eerder een paard hebt gehad dan kan je beter met een ouder paard beginnen.
Je moet wel eerst zeker van je zaak zijn. Het is behoorlijk zielig voor het beestje als hij eerst naar iemand toegaat en daarna dat hij weer weg moet, omdat je hem eigenlijk toch niet zo graag wou. Het kost inderdaad veel tijd voor je beestje, tenzij je op een stal staat met stapmolen, waar uitgemest wordt en voor je gevoerd wordt, maar ik vind dat je dan geen gevoel hebt dat je een eigen paardje hebt, omdat alles voor je gedaan wordt. En zoiets kan heel duur zijn.
Zeker de stalling rondom hoogvliet is niet al te goedkoop. Mijn verzorgpony's staan in Rhoon en daar ben je voor de goedkoopste stal 150 euro kwijt en voor de duurste 320 euro.
Of je kan het goed treffen dat je bij een boer mag staan.
Tijdrovend is het ook heel erg. Elke dag naar je paardje, elke dag borstelen en hoeven uitkrabben (voor controle wondjes), elke dag eten geven en elke dag er op uit met je paardje (tenminste, dat doen wij, ze moeten in ieder geval hun beentjes gestrekt hebben).
In totaal qua tijd ben je ongeveer 1a2 uur per dag kwijt.
En qua geld ongeveer 250 euro per maand, maar dan zonder de eventuele gebreken en ziektes die kunnen komen.
Dus denk er heel goed overna en doe jezelf en dat beestje niet aan om de verkeerde keuze te maken.
Succes!

Er zijn geen paarden die op ezels rijden, maar er zijn wel ezels die op paarden rijden!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 20:26

Het is natuurlijk al een verschil waar je je paard dadelijk stalt.

In een weilandje, moet je juist elke dag komen om eten te geven en alles te controleren.

Of sta je op een vol pension stal waar je paard elke dag buiten word gezet, gevoerd, stal gemest enz.
Dan kun je eerder een dagje overslaan.

Kun je geen bijrijdpaard vinden waar je toch veel verantwoordelijkheid hebt.

Ik heb al erg veel ervaring op gedaan bij andere mensen hun paarden.
ik was de enige die reed.
Voerde daar savonds ook altijd
stal werk enz kwam op mij aan.

Super leuk en leerzaam.
Voor mij was de overgang naar een eigen paard dus geen verschil.

Les_Fjal

Berichten: 1926
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 13:08

IcePrincess schreef:

owja, wat ik er nog was vergeten bij te zetten...zijn de kosten van een hengst hoger als van een merrie of maakt dat niets uit? ik zou het liefste een hengst willen en hem hengst laten (tenzij hij onhandelbaar wordt)
ik weet niet waarom maar ik voel me toch meestal meer aangetrokken tot mannelijke beesten Verward



Een hengst is duurder ja. Met oog op de stalling.
Als je al een hengst kwijt kan, betaal je daar vaak meer voor. Tenminste...zo heb ik het ervaren.

Dan komt er nog eens bij kijken dat je vaak erg veel moeite moet doen om een hengst te stallen.
Ze kunnen zowiezo al niet het land op als er merries bij staan...
Veel boeren zien het ook niet zitten om een hengst op stal te hebben..

Ik heb het geluk dat ik op een kleine prive stal sta, en daar , ook nog met moeite, een hengst kan houden.

Verder lijken me de voorgaande reacties al voldoende op het feit of je een eigen paard iets voor je zou zijn....

Succes er verder mee...

Eentje is niet genoeg...Meer...Meer...Meer !!

~`Life's there for the ones who love to live and take it all, for it is free...~` -*Sonata Arctica*-

Saar4
Berichten: 2346
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 15:57

Ik zou je in ieder geval afraden een veulen te kopen. Als je nog niet zo veel ervaring hebt, kan je het opvoeden van veulens beter aan mensen met meer ervaring overlaten. Tevens vindt ik het ronduit misdadig om een veulen alleen in een weiland te zetten. Als je toch een veulen wilt moet je er in ieder geval voor zorgen dat hij genoeg speelkameraadjes heeft.

Maar zoals nu al heel vaak genoemd is, je kan denk ik het beste beginnen met een bijrijdpaard. Daar leer je echt een hele hoop van en je kan kijken of je wel echt een eigen paard wil. Eventueel kan je er voor kiezen om het te houden bij een bijrijdpaard.

Wat de financieen betreft, je moet er natuurlijk rekening meehouden dat je altijd voor een onvoorziene uitgaaf kan komen te staan. (ziekte, kreupelheid, enz) Als je het allemaal net aan kan betalen zou ik het dus niet doen.

Veel succes!

loveyaliefie
Berichten: 283
Geregistreerd: 04-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 18:17

zoals al vaak gezegd hierboven let er op dat het niet alleen kosten zijn voor stallen en eten maar ook dierenrts enz je paard kan altijd streukelen enz wat ook erg belangrijk is is dat je genoeg tijd hebt om het paard de aandacht te geven die het nodig heeft. als je bv een veulen hengst koopt moet je hem toch zoveel mogelijk aandacht geven (bij elk paard eigenlijk) om ervoor te zorgen dat het een hengstje word dat gewoon met mensen om kan gaan als jij een hengst op een wei zet waar je 1 keer in de maand heen gaat leert dat hengstje ook niet hoe hij zoch moet gedragen en dat geld niet alleen vor hengsten maar voor alle ruinen en merries

ajbdhrtls138
Berichten: 1040
Geregistreerd: 26-08-01
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 20:40

wat de meeste al zeggen is het ideaal om een bijrijdpaard te hebben. Ik heb zelf twee bijrijdpaarden waar niemand anders op rijd. Ik kan wel zeggen dat ik sinds ik op de stal waar ik nu bezig ben kom veel geleerd heb, ik ben anders tegen veel dingen aan ben gaan kijken m.b.t paarden en hun verzorging. Een voorbeeldje, eerst dacht ik altijd elk paard is leuk en als ik een paard koopt maakt het niet uit of het een sportpaard is en hoe oud hij is enz. Nu weet ik dat ik wel een paard zou willen met wat dressuuraanleg omdat ik best fanatiek ben. Dit soort dingen zijn handig om te weten. Je hebt er ook veel aan om op verschillende plaatsen te kijken hoe mensen hun paarden houden. Staat ze op een manege in volpension of op een weiland, gaan ze er iedere dag uren naartoe of niet, is het paard hun leven geworden of houden ze zich ook bezig met andere dingen.
Dit zijn de redenen waarom het heel leerzaam is om overal rond te kijken, en dan pas aan eigen paard te beginnen. het hoeft natuurlijk niet maar handig is het zeker.
nou succes in ieder geval, zolang je het nog niet weet hoef je niks te beslissen

RockyLover

Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-08-02
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 21:02

Oscar"]
[quote="IcePrincess schreef:
alleen begin ik de laatste wel erg te twijfelen of dat nou wel zo verstandig is voor mij. ik heb nog nooit een eigen paard gehad en weet eigenlijk niet of ik die verantwoordelijkheden allemaal wel aan kan. eigenlijk zie ik het niet zo zitten om dan elke dag naar dat paard te moeten gaan. ik wil hem dan ook wel gewoon op een weilandje zetten zodat ik in uiterste nood niet hoef te gaan.


Dit lijkt me geen goede basis om een eigen paard aan te gaan schaffen !
Absoluut niet vervelend bedoeld, maar ik denk dat als je nu al twijfelt of je wel zin hebt om elke dag naar je toekomstige paardje te gaan, dat je er dan beter niet aan kunt beginnen.

[/quote]

Dit was ook mijn 1e reactie! Ik zou als ik jou was eerst voor een paar dagen in de week een bijrijpaard zoeken er zijn er genoeg te vinden!

prompter

Berichten: 11051
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 21:14

Met een veulen kun je alleen maar een goede band opbouwen door er elke dag heen te gaan en er wat mee te doen - en je zegt dat je het niet ziet zitten om er elke dag heen te gaan! Een veulen in zijn eentje in een weiland is ook niet bepaald ideaal, zo'n jong dier heeft minstens 1 speelkameraadje nodig. En een hengst kopen, als je nog nooit een eigen paard hebt gehad? Dat is toch wel een beetje Pennymeisjesgedrag, leer eerst maar eens voor een merrie of een ruin zorgen, een hengst is geen speelgoed en heeft een ervaren eigenaar nodig!

Als je uberhaupt al twijfelt of een paard wel iets voor je is, begin er dan niet aan. Het zal je alleen maar tegenvallen, doe zoals iedereen je hier aanraadt: zoek een verzorgpaard, dan zie je vanzelf of het iets voor je is. Ik hoop dat je een goede keuze kunt maken, en wat je ook kiest: heel veel plezier toegewenst, of het nou met een eigen paard is of niet. Ik heb al 25 jaar eigen paarden, ik heb er nooit spijt van gehad, maar oh wat kost het een hoop tijd en geld. Toch zou ik nooit meer anders willen...

Extremely rare and Beyond Compare


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AM_KL, bella24, cabochon1, myk_en_shant, nine1987 en 116 bezoekers