auto's en trailers...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Signe

Berichten: 5806
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

auto's en trailers...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-03 20:43

Wie weet hoe het zit met auto's en trailers en wat je met wat mag trekken.

Ik dacht dat je met een zware auto een eenpaardstrailer mag trekken zonder e rijbewijs.

Maar wat is een zware auto en hoeveel weegt een trailer, want volgens mij mag je zonder e rijbewijs tot 750 kg trekken en daar zit je als snel op denk ik zo.

Een anderhalfpaards of tweepaards trailer mag je alleen met een busje of een 4x4 trekken dacht ik?

Wie weet het zeker?

Ik illustreer en maak kunst http://www.signeofhorses.com
En ben parttime viking op Instagram @signeofhorses


FotoDesign

Berichten: 1803
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 20:47

Heeft inderdaad met het gewicht te maken, harry vertelde het van de week nog die las het ergens op internet hij is nu met de hondjes wandelen maar ik zal het straks eens vragen.

Onze 4X4 is zo zwaar dat hij een 2 paards trailler magtrekken zonder E rijbewijs. de auto moet zoveel x zwaarder zijn de de aanhanger..(vol geladen) dus met twee paarden er op..

vroeger stond dat ook in het rijbewijs.

Ik kom hier op terug

Monique

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 21:21

fijn! Lachen

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 22:11

Met E bewijs :
Je mag trekken wat de auto volgens kenteken mag trekken.
Voorbeeld : de auto mag 1300 kg trekken.
De trailer weegt leeg 650 kg. Dan mag je nog max. 650 kg. laden (indien de trailer dat toe staat), dus max. 1 paard.

Zonder E bewijs :

Als je auto leeg 1300 weegt, mag het gewicht van de trailer plus zijn
laadvermogen de 1300 kg niet overschrijden. Bovendien mag het samen niet meer dan 3500 kg zijn. Een tweepaardstrailer die b.v. een eigengewicht van 650 kg en een laadvermogen van 1400 kg heeft mag je dan dus niet trekken.

Er zijn nog meer regeltjes, maar dit zijn de belangrijkste.
Frapant is dat zonder E-bewijs naar het laadVERMOGEN en met E-bewijs naar de daadwerkelijke lading gekeken wordt.
Laatst bijgewerkt door Pegasus op 15-01-03 22:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Romy

Berichten: 912
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 22:15

Ik heb ook wel eens gehoort dat iemand zijn 1,5 paards trailer in gewicht liet TERUGBRENGEN, op de papieren dus, zodat zij, met haar B rijbewijs hem wel mocht trekken??
Iemand hier iets over gehoord?

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 22:19

Dat kan ja, omdat zonder E-bewijs het laadVERMOGEN een rol speelt. Het laadvermogen wordt per astype vastgesteld. Je kunt voor een en dezelfde trailers dus verschillende laadvermogens hebben. Het eigengewicht + laadvermogen mag het max. trekgewicht van de auto en leeggewicht niet overschrijden. Dus als hij b.v. 1300 kg. mag trekken en leeg toevallig ook 1300 kg weegt, maar de trailer leeg 600 weegt met een laadvermogen van 800 kg (600+800 = 1400), dan moet hij het laadvermogen terugbrengen naar 700 kg. om hem wel te mogen trekken met een B-rijbewijs. Of een andere auto kopen, en dat is vaak veel duurder.
Laatst bijgewerkt door Pegasus op 15-01-03 22:40, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Berichten: 37524
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 23:52

tinkernikky schreef:
Onze 4X4 is zo zwaar dat hij een 2 paards trailler magtrekken zonder E rijbewijs. de auto moet zoveel x zwaarder zijn de de aanhanger..(vol geladen) dus met twee paarden er op..



Bestaat niet dat je een tweepaardstrailer mag trekken zonder E-rijbewijs.
Een tweepaards mag 2000kg wegen, daar zou dus een auto van 2000kg voor moeten, die heeft ook laadvermogen, dan blijf je dus never onder de 3500kg treingewicht.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 15:54

idd, met een B-rijbewijs mag je zo'n combinatie alleen rijden als de auto en trailer samen 3500 kg wegen en de auto zwaarder dan de trailer weegt. Voor andere situaties geldt het E-rijbewijs en dan was er ook nog het C-rijbewijs voor nog grotere/zwaardere cominaties/wagens Haha!

Toevallig moest ik dat leren voor mn tentamen gisteren, alleen weet de normen voor E en C niet meer uit mn hoofd.

Lavanta

Berichten: 2485
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 15:56

Hmm deze informatie is altijd wel handig om te weten.... *LOL*

Winnowill VTH (v. Numero Uno) naar de Hengstenkeuring??!!!


Paardenkracht: Het buitengewone vermogen van een paard om de mens op te beuren.

MarkKH
Berichten: 551
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 17:04

de regels hieromheen zijn behoorlijk complex, agenten weten vaak ook niet precies hoe het in elkaar steekt. (Men weet natuurlijk wel dat je zonder E niet een grote bus met oliebollenkraam mag rijden..) maar paardentrailers, caravans enzo wordt niet veel op gelet...

Probleem is ook niet zozeer de boete die je kan krijgen maar als je een ongeluk krijgt kan de verzekering moeilijk gaan doen dat je zonder rijbewijs hebt gereden.... maar ik vraag me af of dat wel eens gebeurt is.. iemand ervaring??

FotoDesign

Berichten: 1803
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 21:01

Wanneer heb je rijbewijs E nodig?
Om dat te kunnen vaststellen moet u twee dingen weten. Ten eerste: Wat is het leeg gewicht van uw auto?Ten tweede: Wat is het maximaal toelaatbaar gewicht van uw aanhanger (caravan)?

Het leeg gewicht van uw auto vindt u op het kentekenbewijs deel I van uw auto. Bij de aanhanger of caravan is de Toegelaten Maximum Massa (TMM) een gegeven wat op het registratiebewijs of kenteken van de aanhanger of caravan staat. De TMM is dus het eigen gewicht van de aanhanger plus het toegestane laadvermogen! Hebt u het registratiebewijs niet bij de hand omdat u een aanhanger leent of huurt kunt u ook op het registratieplaatje kijken. Dit is een metalen plaatje wat de fabrikant aanbrengt op de aanhanger. Meestal is het op of in de buurt van de dissel aangebracht. Daarop staat ook het maximum gewicht van de aanhanger. Meestal is dit hetzelfde gewicht wat ook op het registratiebewijs vermeld staat.

Rijbewijs B is voldoende bij:
AANHANGWAGEN T/M 750 KG
Geeft de bevoegdheid tot het besturen van een personenauto met een aanhangwagen die, inclusief laadvermogen, niet meer weegt dan 750 kg.

AANHANGWAGEN MEER DAN 750 KG
In bepaalde gevallen is het bovendien toegestaan een zwaardere aanhangwagen dan 750 kg te trekken met alleen rijbewijs B. Daar zijn echter twee voorwaarden aan verbonden:

de aanhanger mag, inclusief laadvermogen, niet meer wegen dan de ledige massa van het trekkende motorvoertuig;
de TMM van de totale combinatie mag niet meer zijn dan 3500 kg..
rijbewijs BE
WANNEER HEB JE RIJBEWIJS BE NODIG?
Met rijbewijs BE bent u niet beperkt in het gewicht van de aanhangwagen die u mag trekken. Ook het gewicht van de totale combinatie is niet van belang. Deze mag meer dan 3500 kg bedragen. Alleen voor het trekkende voertuig geldt, dat de TMM niet meer dan 3500 kg mag bedragen.

Voor de rijbewijs-eisen is het dus niet belangrijk of een aanhanger beladen is of niet. Het gaat om het "papieren" gewicht van de aanhanger. Dat is bepalend of u rijbewijs E nodig hebt of niet.


Let op! Dit gaat alleen over de bevoegdheid van de bestuurder om een auto met aanhanger te besturen. Of een auto ook daadwerkelijk geschikt is om een bepaalde aanhanger met lading te mogen trekken is een heel ander verhaal!



VOORBEELD:


Ledige massa: 700 kg
TMM aanh.wagen : 730 kg

Rijbewijs B
Toegestane maximum massa van de aanhangwagen is minder dan 750 kg.

VOORBEELD:


Ledige massa: 750 kg
TMM aanh.wagen : 950 kg

Rijbewijs BE
Toegestane maximum massa van de aanhanger is meer dan 750 kg en het is zwaarder dan de ledige massa van het trekkend voertuig.

VOORBEELD:


Ledige massa : 2800 kg
TMM aanh.wagen : 850 kg

Rijbewijs BE
Toegestane maximum massa van de aanhanger is meer dan 750 kg en de totale combinatie is zwaarder dan 3500 kg.

VOORBEELD:


Ledige massa: 1650 kg
TMM aanh.wagen : 1200 kg

Rijbewijs B
Toegestane maximum massa van de aanhanger is minder dan de ledige massa van het trekkend voertuig en de toegestande maximum massa van de totale combinatie is minder dan 3500 kg.

Over het algemeen hebben geremde aanhanger meestal een TMM dat al gauw boven het gewicht van een gemiddelde personenauto komt. Dus is rijbewijs E meestal vereist.

Ongeremde aanhangers mogen niet meer wegen dan op het kentekenbewijs van de trekkende auto staat vermeld, of, indien dit niet is vermeld, de helft van het gewicht van het trekkende voertuig tot een maximum van 750 kg. Deze zijn over het algemeen dus wel met een rijbewijs B te berijden.


Wordt u betrapt met een aanhanger waarvoor u geen rijbewijs heeft kost een boete daarvoor € 180,- (Bron boetebase OM). Mogelijk nog belangrijker zijn de kleine lettertjes in uw verzekeringspolis. Vrijwel alle verzekeringsmaatschappijen stellen als eis voor dekking dat u in het bezit moet zijn van een geldig rijbewijs. Hebt u dat niet zijn de consequenties bij een aanrijding dat uw verzekering niet uitkeert of de kosten op u gaat verhalen. Vooral bij letsel kan dat persoonlijk faillisement betekenen!

Later meer over belading van aanhangwagens!


http://www.blikopdeweg.nl/Nieuws___info/rijbewijs_e_bij_b.html

Wij hebben een Nissan patrol met lange laadbak.
Was 4 zitter is nu 2 zitter
Want we hebben wel 4 deuren(5)
Monique

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 22:19

MarkKH schreef:
de regels hieromheen zijn behoorlijk complex, agenten weten vaak ook niet precies hoe het in elkaar steekt. (Men weet natuurlijk wel dat je zonder E niet een grote bus met oliebollenkraam mag rijden..) maar paardentrailers, caravans enzo wordt niet veel op gelet...

Ik hoorde dat er op wedstrijden regelmatig gecontroleerd wordt en dan met name op de bevoegdheid van de bestuurder (of hij een E-bewijs nodig en ook heeft). Dat kan namelijk eenvoudig door de papieren na te kijken. Als iemand al een BE rijbewijs heeft, dan wordt het lastiger, dan moet de aanhanger inclusief lading (lees paard) gewogen worden. Dat zullen ze wel niet zo snel doen.
Hierachter nog een handig schema om te bepalen of je B of BE nodig hebt (lees ipv caravan - trailer) :

Afbeelding

Overigens wil het nog niet zeggen dat als je het juiste rijbewijs hebt, je alles mag trekken. Op het kenteken van de auto staat het maximaal toelaatbare trekgewicht. De aanhanger + lading mag dit niet overschrijden.
Ook mag je niet meer lading in de aanhanger doen dan toegestaan voor die aanhanger.

Signe

Berichten: 5806
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-03 01:46

AAARRRRGGGhhhh mijn eenvoudige brien probeert dit te behapstukken... het laatste plaatje helpt daar iets bij...

Maar nu een volgende vraag... wat weegt een gemiddelde eenpaardstrailer. of liever wat is het TMM van een gemiddelde eenpaards trailer.

Mijn nissan micra heeft een gewicht van 750 kg.. dus kan ik Blizz zo zonder trailer aan de trekhaak binden!! HAHAHAHHEWHAHAHAHAHAHWHAH.... ( zou ik nooit doen hoor! Zo'n geel nummerbord vind ik estetisch niet verantwoord WHAHAHEHHAHAHEHAHHAHAHAHAH)

* bij twijfel aan geestelijke gestelheid van dapperdier even tijdstip van post observeren en blondheids factor 9 meeberekenen*


hihihihihih Lips are sealed

Ik illustreer en maak kunst http://www.signeofhorses.com
En ben parttime viking op Instagram @signeofhorses

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 19:53

Hier b.v. de specificaties van Atec trailers :
Afbeelding
En nog eentje van Weijer (Favorite) :
SPECIFICATIES
Binnenmaat (van-tot):
282x132x220
333x170x220
Eigen gewicht (van-tot):
580kg - 880 kg
Laadvermogen (van-tot):
520kg - 1620 kg
Totaalgwicht (van-tot):
1100kg - 2500kg
Buitenmaat (van-tot):
181x270 - 222x275
Kleuren:
Bruin - Groen - Wit - Grijs

Minder dan 750 kg lukt dus niet. Maar ik zou ook niet met een auto van 750 kg een trailer gaan trekken. Toch maar een andere auto ?

Zabbie
Berichten: 1333
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 18:10

ik heb in januari mijn E rijbewijs gehaald, omdat ik niet met mijn trailer mocht rijden zonder dit rijbewijs, althans met mijn auto. Ik heb een suzuki vitara met een ledig gewicht van 1030 kg. De max. massa die ik geremd mag trekken is 1450 kg. Mijn trailer weegt maximaal, incl. laadvermogen 1300 kg. De auto van mijn vader, ook een suzuki vitara, maar dan een nieuwe en 5 deurs, weegt 1350 kg, en met die auto mocht ik dus wel zonder rijbewijs mijn trailer meenemen. MAAR LET OP!!! dit gaat veranderen, volgens mijn rijinstructeur wordt straks voor iedereen een E rijbewijs verplicht, en is dat niet meer afhankelijk van het gewicht van de auto !


Signe

Berichten: 5806
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-03 20:22

Ik heb inmiddels een andere auto gekocht en die mag meer trekken, maar nog niet genoeg voor een trailer. voorlopig blijfik dus afhankelijk van anderen.

Ik illustreer en maak kunst http://www.signeofhorses.com
En ben parttime viking op Instagram @signeofhorses

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 21:36

Ik wordt hier helemaal gaar van! Al die regeltjes!!!

Sig, kijk eens?

1 Paards trailer
Merk: Kumo(nl)
Binnenmaten: 280x106x205(LxBxH)
ledig gewicht:540kg.
laadvermogen Sigaar60kg.(samen1300kg.)
bouwjaar 1987


Nette 1 paards Wesco trailer, nieuwe koppeling, hardhouten vloer. rijdt goed. laadbermogen 1300 kilo. eigen gewicht 390 kilo. bouwjaar 1979

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 21:47

Nog ff... ik mag met onze Merc-bus zo goed als alles trekken en zelfs met mijn Seatje van 1121 mag ik een kleine trailer + inhoud trekken, HAHA!!

Nu nog léren rijden!! Haha!

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

Signe

Berichten: 5806
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-03 15:21

Mijn nieuwe oude auto is een bestelbus met een ledig gweicht van 995. is niet genoeg dus, het zou kunnen met een Blizz erachter, maar dan mol ik mijn auto.

Ik illustreer en maak kunst http://www.signeofhorses.com
En ben parttime viking op Instagram @signeofhorses


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Peggylee, YandexBot en 83 bezoekers