droge voordroogkuil > toch hoesten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sampie
Berichten: 358
Geregistreerd: 02-01-02

droge voordroogkuil > toch hoesten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-03 14:38

Mijn paard krijgt nu best droge voordroogkuil maar hoest nu ineens weer. Ze heeft stofallergie en normaal geef ik nat hooi maar met de vorst enz. is dat lastig en geef ik nu kuil. Eerst hadden we iets ''nattere'' kuil en dat ging perfect, nu is de kuil veel droger (zelfe leverancier) en hoest ze ineens. Of kan het komen doordat het zaagsel (wel van een merk) ineens super stoffig is. Ze produceert ook iets meer slijm lijkt het wel.

Na het aandraven hoest ze een paar keer en gaat dan wel proesten, maarja het hoort natuurlijk niet. Ze heeft nu 2x gehoest in 3 weken, tja niet veel misschen maar ik lig wel in shock.......... Lips are sealed aangezien we al heel wat ellende achter de rug hebben.

Ik kan nu wel weer nat hooi geven, de vorst is over ben ik ben benieuwd of het door die droge kuil kan komen, hetgeen ik toch op advies van de DA bij die leverancier heb gehaald, zijnde speciaal voor paarden met stofallergie. Wellicht heb ik mega kneus................ Huilen

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 15:33

Kan voorkomen ja, mijn paard krijgt ook alleen kuil, en nat hooi in de zomer. Een tijdje geleden hadden we een wat droger pak, meer richting hooi, en ja hoor, hij begon weer te kuchen. Toen het pak op was en er weer nattere kuil kwam was het zo over.

lore
Berichten: 349
Geregistreerd: 20-12-02
Woonplaats: Deurne (Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 09:27

kan gebeuren, droge kuil lijkt meer op gewoon hooi. Maar mijn Da zegt dat 2 keer hoesten bij het begin van het rijden geen kwaad kan. Het MOET daarna wel gedaan zijn, en ze mogen ook niet hoesten op stal.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 19:27

Misschien kun je je kuil vochtig maken en dan kijken of je verandering bemerkt.
Mijn paard hoest ook snel en ik schrok me ook altijd wezeloos als ze weer een kuchje gaf aan het begin met rijden, maar bij hoestgevoelige paarden is dat dus inderdaad nog geen ramp. Dan moet het niet meer dan 3x zijn, en alleen aan het begin met rijden en niet op stal.

Nu is het ook wel zo dat met dat mooie droge weer van de afgelopen weken er alweer allerlei stofjes door de lucht dwarrelen en daar kan je paard natuurlijk ok op reageren. En het temperatuursverschil was ineens ook weer best groot. Daar reageert mijn paard meestal nogal op.
Die gaf gisteren trouwens ook weer een paar kuchen met rijden Verward ...

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 20:00

Mijn pony heeft hetzelfde, en ik probeer hem ook compleet hoestvrij te houden, en baal als hij meer dan 1 keer hoest aan het begin.
Ik zou als ik jou was het droge kuil behandelen als hoi, en nat maken...
Als dat niet helpt, weet je tenminste zeker dat het ergens anders aan ligt.