Hoe vaak maak je de tepels van je merrie schoon?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Hoe vaak maak jij de tepels van je merrie schoon?

iedere dag
2 (4%)
iedere maand
5 (11%)
iedere week
12 (28%)
minder dan eens per maand
9 (21%)
nooit
14 (33%)

Totaal aantal stemmen: 42


Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Hoe vaak maak je de tepels van je merrie schoon?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-03 04:34

Ik maak de tepels van Cheyenne wel eens schoon (met zachte borstel of mijn vingers). Dit omdat er wel eens witte aanslag of korstjes opzitten. Maar goed, Cheyenne HAAT het als ik dat doe, dus echt goed en makkelijk schoon houden is er niet bij.... Hoe vaak houden jullie de tepels van je merrie schoon? En hoe? En hoe gaat dat in de natuur?


Marije_jiplover

Berichten: 25300
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 09:28

Ik heb het bij Tryntje in de maand voor het veulen kwam wel regelmatig gedaan, 1X per week zeker.
Normaal doe ik het in de winter niet zo vaak, in de zomer wel weer vaker, nl gewoon met de slang, als ik haar na het rijden aan het afspuiten ben, neem ik ook haar uier mee, dat vindt ze trouwens heerlijk.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 09:53

Mijn vorige paard was een merrie, en toen ik haar kocht zaten er echt zowat fluoriserende groene plakken tussen haar uier. Gatsie. Deze heb ik eraf gehaald en het geheel ingesmeerd met uierzalf. Vanaf toen heb ik ze iedere week schoon gemaakt met een vochtige spons en dat ging prima. Zo was ik nooit echt meer dan 5 minuten tijd kwijt en zag het zaakje er mooi schoon uit.

Toos paardloos

1metjePaard

Berichten: 389
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Alphen (nb)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 10:05

Mijn paard heeft er een enorme hekel aan dus om haar en mij een plezier te doen (slaat ze mij tenminste niet) doe ik het eigenlijk nooit.. ja in de zomer soms een slang erop meer niet

Kom je uit de regio Breda zoek je een instructrice? Kijk dan eens op http://www.eenmetjepaard.nl
Nancy Romance (Pony), Nevada (LA x Chronos) (1995-2014) M2+3, Graceful-O (Boss VDL x Lux) (2011-2018) B+2

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 10:17

Bij Tammy deed ik het regelmatig. Omdat ze d'r zelf om vroeg omdat ze het zo lekker vond Haha! . Die waren dus nooit echt vies. Floortje is precies het zelfde. Meestal neem ik het heel ff snel mee met een poetsbeurd als ik denk dat ze d'r weer eens aan toe zijn. Maar er zit eigenlijk geen regelmaat in.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 10:19

Ik doe het als ik haar was of een megagrote poets/toiletteerbeurt geef. Gewoon met water en een spons. Bij Mileen zit er wel eens wat vuil tussen de twee uiers zeg maar, in dat gleufje. Ze vindt het trouwens helemaal niet erg als ik haar daar was, ze geeft er niks om.

Rivendell

Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 10:22

Ik doe het ongeveer eens per week. Mijn merrie is nu drachtig en vind het nu niet meer zo leuk dat ik eraan zit, maar dat is haar probleem. Er komen bij haar ook echt vieze plakaten tussen en ik wil het gewoon schoon hebben.
Bij mijn ruinen en hengsten maak ik het ook regelmatig schoon. Die vinden het prima, die gaan er echt voor staan. Mannen hè Lachen

Welsh Ponies en allerlei soorten kippen

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 12:13

Bij apollon hoef ik dat niet te proberen dan word je gewoon regelrecht de stal uit geslagen! daarom laat ik het meestal ook maar gewoon bij het wassen met de tuinslang (en dat is dus alleen een aantal keer in de zomer). bij Bonnie is het hetzelfde liedje en bij Belle en Sultan mag je alles wassen ,schoonschrobben etc. ze geven er gewoon geen reet om!

brechje

Berichten: 1648
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 12:21

ik ga er altijd bij het poetsen even langs, met mijn vingers en haal het grootste vuil weg. En 1 keer in de 2 weken of zo maak ik het grondig schoon Knipoog

Koudbloedigheid dat is pas het mooie leven! 'shed a tear because i'm missing you, but I'm still alright to smile'profiel under construction

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 13:30

Bij Jessie is dat altjd schoon en droog, dus blijf ik er vanaf. Alleen als ze het gepresteerd heeft om zelfs daar modder op zich te krijgen, maak ik het voorzichtig schoon met een zachte borstel. De eerste keer vond ze het niet leuk en begon ze te "piepen" (teken dat er een trap gaat volgen), maar na een streng "èh!!" liet ze het toe. Als ze niet wil dat ik er aan kom, moet ze maar zelf zorgen dat er geen modder meer aanhangt, nah!

Best friends are the ones that can see the hurt in your eyes, when everyone else is fooled by your smile.

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 13:47

Zo eens per week. Fayette kikt er echt op *LOL* Die staat dan helemaal te genieten, kontje in de hengstigheid-houding, hoofd helemaal omhoog, oogjes weg gedraaid en dan maar met dat bovenlipje van haar over de muur heen kroelen Verward Gek beest Haha! Zo kan ze er ook echt van genieten als ik haar bips rondom haar anus schoon maak (blijft bij haar ook altijd viezigheid hangen Lips are sealed ). Volgens mij ga ik haar later echt een lol doen als ik een hengst uitzoek die natuurlijk dekt Haha!

Dunla B+12 L1+18, L2+11, M1+19, M2+6

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 13:52

Ik blijf er vanaf.. ten eerste doe ik Fleur er geen plezier mee, en ten 2e ben ik bang voor een infectie. Na de dracht heb ik het een keer goed schoongemaakt (helemaal omdat ze melk gaf, maar er geen veulen meer was) en toen is dat vrij hevig gaan infecteren. Blijkbaar is dat spul een soort smeersel en kunnen er wonden komen als de helften bij het lopen tegen elkaar aan schuren.

Helaas, want ik had het maar al te graag schoon gehouden Haha!

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

Ransie

Berichten: 210
Geregistreerd: 09-01-03
Woonplaats: De Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 16:03

Ik maak ze iedere week schoon. Mijn merrie vind het heerlijk........ Ze gaat er helemaal voor staan, om het zo maar te zeggen.

A good horse is never a bad color.......

wendy1

Berichten: 1006
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: hoogvliet/rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 16:51

Ik doe het meestal met poetsen,zeker 1 kee rper week.
Nu heb ik waarschijnlijk een gekke merrie die het heerlijk vind,lippie gaat helemaal trillen,en ze duwt tegen mn hand aan Haha!

Ik haal er ook vaak even een babydoekje doorheen,gaat ook goed,en als ik het afspons doe ik dat met betadine,en dan uierzalf erop(jaja oppermuts) Knipoog

Lang gewacht,stil gezwegen,nooit gedacht,toch gekregen......

Tancreda4

Berichten: 24015
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 18:42

Ik doe het dus nooit. Het baasje heeft ooit eens gezegd dat we er niet aan mochten komen. Dat waarschijnlijk omdat ze hoog drachtig was, maar goed. Ik kan het ook niet eens doen. Onder haar buik die kant op gaan is al een levensgevaarlijke klus Haha! En als het veulen een paar maanden oud is moet ik helemaal oppassen, dan mag het veulen ook maar peperkt drinken, en dan moet ik helemaal uitkijkne Haha!
Nee ik doe het dus nooit.

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 19:17

loulou vind het lekker als ik ze schoon maak Lachen
dan geniet ze echt, lipje helemaal trillen.
soms maak ik ze elke week schoon en soms 2 maanden niet. heel verschillend dus. vaak denk ik er ook gewoon nie aan.

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 19:36

Bij Sabientje maak ik het meestal eens per maand schoon. Ze vind het niet erg als ik het doe maar ze vind het ook niet fijn. Meestal doet ze alsof er niets aan de hand is...Dromen ik maak het schoon met een babydoekje..net zoals neus en andere delen waar het soms niet zo fris kan zijn...
Hoe dit in de natuur gaat zou ik niet weten. Ik denk dat het gewoon blijft zitten...

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)


enid

Berichten: 1352
Geregistreerd: 30-05-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 19:48

eigenlijk nooit aan gedacht Bloos Bloos ik doe het nooit maar ze vinden het niet zo prettig als je dat doet maar waarom moet je ze schoonmaken kan het kwaad als je het niet doet?? als ze een veulen heeft doe ik het meesal wel

Lachen

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 19:54

Jamaica en hon vinden het allebei geweldig. Staan helemaal met hun lip te frummelen. Een borstel lijkt me trouwens niet echt geweldig.
Ik maak het schoon wanneer nodig, met mijn vinger de korstjes er tussenuit pulken, en dan een spons er langs.
Ik heb weleens gehoord dat als je merrie heel snel vies is zeg maar, het helpt om er na het schoonmaken baby olie op te smeren, maar dat heb ik zelf nog nooit geprobeert

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-03 21:51

ja, er zitten wel korstjes.....die probeer ik er dus af te peuteren, maar yen gaat dan slaan met haar been. Ik moet dus heel voorzichtig zijn. Maar ik koop anders wel babydoekjes en dan 1 snelle veeg erlangs moet te doen zijn....

ikke

Berichten: 37523
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 22:02

Als ik erbij uitkom, dan peuter ik het schoon. Patricia vindt het niet erg. Ook andere delen worden af en toe gecontroleerd.
In de natuur hebben paarden plaatsen waar ze drinken en baden, dan wordt alles weer schoon, maar aangezien we hier maar op weinig plaatsen het water inkunnen met paard, heb je dus ook niet veel mogelijkheden.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

ebony

Berichten: 852
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 09:06

kijk uit met schoonmaken,
je kunt de natuurlijke balans(bacterien) van de huid er af halen ,en kan gaan irriteren,of gaan ontsteken,baby doekjes zou ik nooit gebruiken omdat er parfum in zit in de meeste.als het echt vies is kun je het met een zacht sponsje en wat lauw water schoon maken.maar dan echt als het nodig is.

mijn lieve spirit is naar seren verhuisd.

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 11:27

enid schreef:
eigenlijk nooit aan gedacht Bloos Bloos ik doe het nooit maar ze vinden het niet zo prettig als je dat doet maar waarom moet je ze schoonmaken kan het kwaad als je het niet doet?? als ze een veulen heeft doe ik het meesal wel

Geen idee of het kwaad kan als je het nooit schoon maakt Verward Ik ben bij Fayette begonnen omdat ik vond dat ze het op zijn minst moest toe laten dat ik aan haar tepels zat. Toen was ze een jaarling en onder de buik borstelen vond ze nog niet zo fijn. Totdat ik bij haar tepels kwam en die heel voorzichtig een beetje schoon probeerde te maken en ik dus zag dat mevrouw bijna van haar stokkie ging, zo lekker vond ze dat Haha! Sindsdien maak ik het dus regelmatig schoon, alleen al om haar een plezier te doen Haha!

*edit: Ik doe het trouwens alleen maar met mijn handen. Geen babyolie of -doekjes, geen uierzalf, e.d. Gewoon een beetje pulliken met mijn vingers en klaar*

Dunla B+12 L1+18, L2+11, M1+19, M2+6

silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 12:49

effen off topic: mag ik de koker van mijn ruin ook met een vochtig babydoekje schoonmaken? kan dat kwaad of niet. Ik bedoel dan erin en er rond. Knipoog Je kent ze wel hé zo van die doekjes om een babypoepje schoon, fris te maken.

haflingertje

Berichten: 5355
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Nuth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 13:06

ik gebruik altijd babydoekjes om alles schoon te maken en het werkt geweldig...... blijft er gelijk een laagje olie achter Hyper!

Never give up on the things that make you smile!
If you act like you've only got fifteen minutes, it'll take all day. Act like you've got all day and it'll take fifteen minutes. ~ Monty Roberts


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BingBot en 137 bezoekers