oude peesblessure

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ElCid

Berichten: 9228
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

oude peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-03 17:13

Na diverse onderzoeken zijn we er eindelijk achter wat mijn paard mankeert. Hij liep al heel lang niet helemaal goed, maar was niet echt kreupel. Omdat hij steeds onregelmatiger werd zijn er röntgenfoto's en een scan van zijn voet gemaakt, en kreupelheids onderzoek d.m.v. plaatselijke verdovingen.
Bij de verdovingen kwam er uit dat het een weke delen probleem was. In 1e instantie werd aan een recente peesblessure o.i.d. gedacht en dit zou met staprust en medicijnen weer kunnen genezen.
De utslag na de scan was veel minder positief. Er zit inderdaad een peesblessure, de rechte pees van het sesambeen die over de kogel loopt. Alleen is het al een oudere, slecht genezen blessure waardoor er bindweefsel en littekenweefsel in de pees zit.
Daardoor is de pees verdikt en verruwt. Hoe het precies gebeurt is weet ik niet, het kan overbelasting zijn of een blessure die hij op heel jonge leeftijd heeft opgelopen.
Gevolg van de dikke pees is dat er een irritatie optreedt , niet echt heel erge pijn. Door die irritatie wordt het been ontzien en gevolg is bijv. struikelen, scheef lopen en uiteindelijk rugproblemen.
Het paard staat nu dus op rust, krijgt een supplement met glucosamine en bute. De bute krijgt hij om hem zover te krijgen dat hij zijn voet normaal gaat gebruiken, bijv. beter doorbuigen, zodat de bloedsomloop daar beter wordt. Ondanks dat een pees weinig doorbloed is hopen we dat de bindweefsel vorming in de pees zo afneemt , hopelijk zelfs verdwijnt.
De diagnose die nu is gesteld is weinig hoopvol, en zou kunnen beteken dat mijn paard zo nu en dan een bute kuur zou moeten krijgen, alleen licht recreatief mag worden gereden, terwijl ik zelf hoopte op endurance en reining.
Nu vroeg ik mij af of er mensen zijn die ervaring hebben met een dergelijke blessure en de gevolgen ervan voor de bruikbaarheid van het paard.
Overigens is het in dit geval ook triest te noemen dat een zgn. "ervaren" westerntrainer, waar mijn paard een tijdje in training heeft gestaan nooit iets heeft gezien, dat zat in mijn hoofd, volgens hem had het paard geen zin.
Misschien als hij het had herkend en hem minder zwaar had aan gepakt was het nu te overzien geweest. Ik weet natuurlijk ook niet wat er daar steeds gebeurt is aangezien ik er niet altijd bij was, maar het heeft mijn paard geen goed gedaan. Dus als je ooit voelt dat er iets niet helemaal goed is met je paard, laat hem dan binnenste buiten keren, net zo lang tot het 100% zeker is dat hij goed is of tot je weet wat het is. Geloof geen anderen die zeggen dat het tussen je oren zit en geen veeartsen die, na een enkele buigproef kunnen garanderen dat het alleen maar stijve spieren zijn, jij kent je paard het best, laat ze maar kletsen. Had ik ook moeten doen. Ik heb hem wel regelmatig na laten kijken maar het heeft lang geduurd voordat er iets werd gevonden.
Laatst bijgewerkt door ElCid op 05-03-03 17:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 17:29

Hier kan je gewoon helemaal niks aan doen. Alleen maar hopen dat het weer goedkomt. Krijgt je paard stalrust of mag hij wel aan de gang blijven.
Ik zit op dit moment ook met een van mijn paarden te sukkelen. Hij heeft door een verzwikking een peesschede ontsteking opgelopen en dat wil ook maar lastig genezen. Ook omdat hij steeds zo onstuimig is overbelast hij de peesschede steeds weer. Ik heb ook al de nodige kuurtjes bute achter de rug. En ik hoop dat hij het straks ook weer zonder kan doen.
Ook ik heb een peesscan laten maken, maar daar was verder niets op te zien. Was allemaal prima in orde. Ik ben er meteen bij geweest. Ik zie meteen aan mijn paard als er iets niet klopt. Ik zag het aan de manier waarop hij achterwaarts stapte, dat ging voorichtiger. Menig ander persoon was het waarschijnlijk niet opgevallen en waren gewoon doorgegaan met de training. Hij is nooit een pas kreupel geweest maar ik ben blij dat ik aan de hand van die kleine aanwijzing gelijk mijn veearts heb ingeschakeld en nu zijn we al weer 5 weken verder met de behandeling en ik mag volgende week weer rustig opbouwen met de training. Ook krijgt hij vierkant ijzertjes om te voorkomen dat hij zijn voet weer verkeert overbelast. Waarschijnlijk is het op deze manier bij mijn paard volledig op te lossen aangezien er geen schade in en om de pezen zit. Maar ik leef helemaal met je mee.
Hou ons even op de hoogte van de progressie... .
Sterkte en succes.

WenS

Berichten: 747
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 20:07

Ik heb ongeveer hetzelfde meegemaakt met mijn arabier.
Hij had een scheurtje in zijn pees. De pees hersteld zich
met bindweefsel, maar dit is nooit zo buigzaam en sterk als
de pees zelf. Met voldoende rust komt het wel in orde en
zal hij ook niet meer kreupel lopen. Pas wel op met hard
werken in de toekomst, want het blijft toch altijd een zwakke plek.
Voor goede glucosamine producten (gecombineerd met MSM, Ascorbate en Manganese) zie http://www.mdschoice.com

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 19:31

Ai, wat een rotnieuws!!
Ikzelf was ook even in paniek toen mijn Draver hoefkatrol fase 4 en botschiefels aan beide voorbenen scheen te hebben. Mijn Enduranedroom kon ik ook wel vergeten.. Echter: dit seizoen starten we klasse 2, en kreupel heeft ze sinds eggbars nooit meer gelopen..

Heel erg veel sterkte ermee, allebei!