Witte Fries ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Witte Fries ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-03 12:58

Heeft iemand een voorbeeld van een witte fries ?
Ik zag op marktplaats een friese merrie staan waarvan de moeder een spierwitte fries is, ik kan me er weinig bij voorstellen.
En wat kun je uiteindelijk met zo’n kruizing, fokken kan je er verder niet mee lijkt mij.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 13:07

Ik heb geen voorbeeld van een witte fries, maar ik weet dat er ongeveer eens in de 30 jaar één geboren wordt. Sommige hengsten fokken toch wit door, deze veulens worden natuurlijk niet opgenomen in het stamboek.

Tallie1979
Berichten: 22745
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 13:09

welke advertentie is het? En staat er een foto bij? Ben wel benieuwd.. Haha!

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 13:10

spierwit zei je? toevallig een albino? Dan maakt t niet uit voor de fokkerij denk ik, vererft toch niet? En t blijft enne fries dus t veulen is geen kruising (of was pa geen fries?)

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 13:13


Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-03 13:50

Ik ga er zaterdag avond even kijken, ben toevallig op zoek naar een recreatie paardje. En dan zal ik meteen even fotos maken van die witte fries !

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 14:04

Ik ben deze zomer in Arizona/Amerika bij Didi Ducan geweest.
Zij had daar toen een vos-kleurige fries te koop!
Hij is inmiddels verkocht maar je kan hem op haar site nog zien onder het kopje:
Satisfied Clients all Over America
even naar beneden scrollen, het is een schte fries!

http://www.duncanfarms.com

lieke2
Berichten: 2127
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 14:17

Wilmoed is het toch?
Das een gave fries!
ben trouwens wel benieuwd naar een hele witte?!

DubbelFun

Berichten: 88655
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 14:50

snowdon schreef:
spierwit zei je? toevallig een albino? Dan maakt t niet uit voor de fokkerij denk ik, vererft toch niet? En t blijft enne fries dus t veulen is geen kruising (of was pa geen fries?)


Albinisme komt bij paarden niet voor. Een spierwit paard met een rose huid zal altijd nog (licht)blauwe ogen hebben en is dus geen albino.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 15:20

die vos fries heb ik geloof ik ook al eens gezien. maar een witte, nooit. ben ook wel benieuwd naar een foto. sugarmiss, hoe komt het dat dat niet voorkomt bij paarden? als het bij tijgers, giraffen weet ik veel wel gaat, waarom precies bij paarden niet?

DubbelFun

Berichten: 88655
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 15:27

Even een gekopieerd stukje:
Citaat:
There are several different genes that cause albinism in the species in which it exists. We say it does not exist in horses because have never found a horse that meets the criteria to be considered an albino, not because it is impossible in one species while possible in another. In my understanding, even the experts don’t know why it doesn’t exist in horses. Its existence has just never been proven.

Albinism is created when an offspring receives two recessive genes from its parents... one from each parent. The parents do not exhibit any signs of albinism... a recessive gene is completely masked or “overpowered” by the dominant gene in the pair. So the parent carries the gene without being albino. The different types of albinism all affect pigmentation, and also carry with them some other genetic problems including eye problems, blood clotting problems, and hearing problems.


Het is gewoon nooit aangetoond in een paard dat het voorkomt, dus bestaat het niet (tot het tegendeel bewezen is). Haha!

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 15:41

ik dacht ergens gelezen te hebben (herinner me het nnu je dit typt) dat er wel degelijk pigmentloze veulens geboren worden maar dat ze dan sterven. (oa lethal white overo bij paints ed)
nog een stukje gekopieerde tekst: Een wit paard is, zoals de naam al zegt, wit. Er zit geen pigment in huid en haar. Anders dan bij een volledig witte schimmel is de huid roze, en niet zwart. Homozygoot dominant wit is letaal en dus zijn de veulens niet levensvatbaar/sterven vlak na de geboorte.
weet niet precies of dit ook op albinnisme slaat?

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 15:47


ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 16:03

bedankt Lachen
maar is het dan zo, dat de albino's die geboren worden, als ze al geboren worden, meteen sterven? zijn lethal white overo's albino's?

DubbelFun

Berichten: 88655
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 16:08

Een cremello is dus duidelijik iets anders dan een albino. Een cremello heeft wel degelijk 'kleur' als is het maar een hele lichte champagne tint.

ponyzotje: het lethal white bij de Paints heeft te maken met een darmmisfunktie, waardoor voedsel niet verteerd wordt en er dus altijd een dodelijke koliek optreedt.
Omdat veel van deze veulens met veel wit geboren worden, staat het 'white' in die naam. Maar het heeft dus niets met het 'albino' witte te maken.
Er zijn mensen die fokken pure witte paarden, maar liefst niet met blauwe ogen. Maar deze paarden hebben wel het 'kleur' DNA en niet het 'albino'-gen, dat is nog nooit bij een paard aangetroffen.

EmEm
Berichten: 625
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 16:11

Ik heb wel eens een compleet wit veulen gezien. Gewoon een KWPN'er. Normaal gesproken wordt een schimmel donker (of vos) geboren en wordt daarna langzaam schimmel. Ene paard wat sneller dan de andere. Maar dit veulen was gewoon al spierwit. Heel apart!

DubbelFun

Berichten: 88655
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 16:17

Emem: het gaat in dit geval niet om de haarkleur, maar om de huidkleur.
Een schimmel(wit)kleur is eigenlijk een genetische afwijking, waardoor de haren sneller vergrijzen en op het laatst wit zijn. Net als bij mensen.
In zeer zeldzame gevallen kan een veulen deze afwijking zo sterk hebben dat het al wit is bij de geboorte.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 16:57

bedankt. *stukkie wijzer*

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 17:42

Wie zegt dat dat een Fries is en niet een tinker of iets dergelijks wat ze duur willen verkopen?

wendy007

Berichten: 2128
Geregistreerd: 22-01-03
Woonplaats: *Lemmer*

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 18:32

Ja, inderdaad. Je kan het niet bewijze dat dit paardje uit een "witte" friese merrie komt. Het zou eerder een tinker zijn.Door de jaren heen is er zo doorgefokt dat een witte fries nu echt niet meer voorkomt. Je krijgt er al helemaal geen papieren bij, en eerlijkgezegd lijkt de foto op marktplaats totaal niet op een fries Nerd . Ik denk dat het idd oplichterij is. Voor de eigenaren van Brandus zou het helemaal een schande zijn.

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-03 19:00

Duur is ie niet hoor !
En de moeder staat daar op stal, ik zal het dus wel zien

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 19:15

Als je een wit kwpn veulen hebt gezien was dit waarschijnlijk een Sabino.

serenta

Berichten: 2275
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 00:33

Ik heb al eens een bruine en vos fries gezien maar een schimmel... Dat niet maar lijkt me wel heel erg apart om te zien.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 09:37

Even een sprookje uit de wereld helpen: Schimmel (grijs) slaat nooit een generatie over. Ik snap dus niet waar dit over gaat. Klinkt meer als een verkoopstunt van mensen die niet veel van kleuren begrepen hebben...

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 12:11

Jaren geleden stond er ergens in de buurt van Groningen ook een schimmelfries. Ik geloof dat ze twee jaar achter elkaar ook een schimmelveulen heeft gekregen. Ze werden toen geshowed op de drafbaan in Groningen. Ik denk dat het nu wel zo'n 8-10 jaar geleden is.. Oef ik wordt oud... Haha!