Een hengst opvoeden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Een hengst opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-03 19:36

Zoals ook al in de Quater te lezen was is het opvoeden van een hengst niet altijd even makkelijk.
In het verleden heb ik "lastige" hengsten altijd laten castreren maar nu wil ik dat toch echt proberen om te voorkomen. Haha!
Natuurlijk beschik ik over een dosis common sence Haha! Haha! Maar het is toch goed om te weten waar je vooral op moet letten.

Dus alle tips zijn welkom om mijn toekomstige dekhengst poeslief te houden

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart


Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 19:46

alles wat je schoonmoeder bij je man verkeerd heeft gedaan, kan je nu bij dit mannetje goed doen. Haha!

m.a.w.
heel duidelijk zijn, streng maar rechtvaardig.
geef hem wel een vriendje waarbij hij zijn sociale gedrag kan ontwikkelen.
dit is vaak moeilijk met een hengst, en dan wordt het vriendje vaak een felgekleurde speelbal Huilen
ik hoop dat voor hem dat hij met Baily kan spelen.

vorig jaar hebben wij hier 4 hengsten gehad , en ik was erg blij met onze kleine Joe. daar konden ze lekker mee spelen. en dat houd ze gezond.

naiomi
Berichten: 310
Geregistreerd: 27-12-02
Woonplaats: Bergen op Zoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 20:04

echt consequent zijn en hem altijd in de gaten houden, hij moet weten dat je dominant bent en dat het onmogelijk is om van jou te winnen hij zou toch altijd blijven proberen, dit ligt ook aan het karakter van het paard, maar gewoon veel aandacht besteden aan hem en hem de baas blijven dan komt het wel goed, dit doe je ook bijvoorbeeld met voeren je geeft hem voer maar je laat hem er pas bij als jij het zegt, en met wandelen hij mag jou nooit voorbij lopen tenzij je het hem vraagt en hij moet wijken voor jou loop jij ergens heen waar hij ook toevallig staat dan moet hij maar wijken zo gaat dat ook in de kudde alleen ben jij nou de leidmerrie/hengst en van dat soort dingen, suc6 Groetjes Naiomi, hou je ons wel op de hoogte>??

BESCHERM DE DIEREN TEGEN DE BEESTEN!!

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-03 20:16

naiomi schreef:
echt consequent zijn en hem altijd in de gaten houden, hij moet weten dat je dominant bent en dat het onmogelijk is om van jou te winnen hij zou toch altijd blijven proberen, dit ligt ook aan het karakter van het paard, maar gewoon veel aandacht besteden aan hem en hem de baas blijven dan komt het wel goed, dit doe je ook bijvoorbeeld met voeren je geeft hem voer maar je laat hem er pas bij als jij het zegt, en met wandelen hij mag jou nooit voorbij lopen tenzij je het hem vraagt en hij moet wijken voor jou loop jij ergens heen waar hij ook toevallig staat dan moet hij maar wijken zo gaat dat ook in de kudde alleen ben jij nou de leidmerrie/hengst en van dat soort dingen, suc6 Groetjes Naiomi, hou je ons wel op de hoogte>??

Deze dingen zijn mij allemaal bekend Haha! Het gaat mij meer om specifieke dingen waar je tegen aanloopt die met hengstzijn te maken hebben. Bv. hengstige merrie's, bijterigheid en andere hengsten"kwalen" Extreme duivel

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

DubbelFun

Berichten: 88596
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 20:52

Een goede manier om een jonge hengst te leren van 'de meiden af te blijven' is hem in een wei te zetten met dragende merries. Geen betere opvoedster dan een goeie zure merrie Haha! Hij zal heel zijn leven de merries met ontzag blijven benaderen en pas 'ideeen' krijgen als de merrie het signaal daarvoor geeft.

Verder ALS je ooit met hem wilt gaan dekken is het belangrijk om een speciaal halster daarvoor te gebruiken met een belletje. Hij weet dan ' hoe laat het is' en zal alleen dan weten dat hengstengedrag getolereerd wordt en anders niet. Ik ken mensen waarvan alleen de man de hengst leidt voor een dekking, zodat als hij door de vrouw begeleidt/bereden wordt ook nooit het idee zal krijgen dat er gedekt gaat worden.

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 20:53

Hengstige merries: stop je man (midden in midlife crisis) eens in een hok met een lekker kippie.......hij mag er wel naar kijken, maar verder moet ie toch echt op jou letten. Soms diep gebrom naar de merrie moet in mijn ogen ook wel kunnen....maar meer NIET!

Bijterigheid: nooit en te nimmer!!!

Verder heeft een hengst geen andere kwalen hoor......

Zijn basisopvoeding is gelukkig erg goed, daar kun je goed op verder. Wees consequent in je regeltjes. Ook zijn karakter is dermate prettig dat je niet veel feest hoeft te verwachten, sprekend zijn moeder.... Clown .

Je kunt het!!! Daar ben ik van overtuigd!!!! Maak je niet te druk, geniet van elkaar!!!
*LOL*

Trollen rollebollen als dollen in de drollen....

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-03 20:57

Sugarmiss schreef:
Verder ALS je ooit met hem wilt gaan dekken is het belangrijk om een speciaal halster daarvoor te gebruiken met een belletje. Hij weet dan ' hoe laat het is' en zal alleen dan weten dat hengstengedrag getolereerd wordt en anders niet.

Hahahaha, zal ook leuk zijn voor onze mannen! *LOL* *LOL* Extreme duivel

In principe wil ik alleen KI dekken en meer niet. Lovers

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

DubbelFun

Berichten: 88596
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 21:00

Niet elke hengst is geschikt voor KI, maar als hij het wel is zou ik er zeker voor gaan. Hij heeft dan helemaal geen idee waar een merrie eigenlijk goed voor is Haha! alhoewel Boys will be boys.....
Je kunt in het voorjaar wat rietjes de dieprvries in doen en dan lekker het showseizoen in.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 23:25

Ik behandel hengsten gewoon net als elk ander paard. Tot hier en niet verder, alleen moet je bij hengsten soms wat harder zijn Lachen En ik ben onbewust altijd wat voorzichtiger, omdat ik ze niet altijd 100% vertrouw als ze nog in hun jonge jaren zitten. Op een gegeven moment leer je ze kennen natuurlijk. En ja...verder is er weinig. Ik denk dat het gedrag van een hengst soms highly overrated wordt. Een hengst is geen monster, hij kan wat dominanter zijn, maar je behandelt een dominante ruin toch niet anders?

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-03 23:26

XoNo schreef:
maar je behandelt een dominante ruin toch niet anders?

Wat dat betreft heb ik een aardige ervaring opgebouwd Haha! Haha!

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 23:28

Jij ook al? Ik ben aardig op weg met een dominante ruin. Was zo'n droplulletje toen ik hem kocht...nu niet meer Haha! Maargoed, ik heb gelijk, of niet? *LOL*

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-03 23:31

XoNo schreef:
Jij ook al? Ik ben aardig op weg met een dominante ruin. Was zo'n droplulletje toen ik hem kocht...nu niet meer Haha! Maargoed, ik heb gelijk, of niet? *LOL*

Volgens mij wel, in iedergeval tot nu toe gaat het allemaal prima hier met mijn droplulletje Tong uitsteken *LOL*
Alleen wil ik niet dat mijn droplulletje een trekdrop wordt *LOL*

Nee, alle gekheid op een stokje, het is gewoon leuk om te horen wat andere mensen voor ervaringen hebben. Uiteindelijk weet je zelf ook drommels goed wat je moet doen maar bevestiging of nieuwe ideeen zijn altijd prettig

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 23:33

Hmmm, XoNo, tegen de tijd dat het naveltje bestuderen wordt is er wel degelijk een verschil tussen een hengst en een ruin. Ik ken niet veel ruinen de steigeren....

Een advies wat ik ze bij ons op stal zie doen: zorg ervoor dat, als je hem leidt, dat hij altijd zijn hoofd laag houdt. Komt hij ook niet op rare ideeen, en ziet hij niet zoveel...

Voor de rest: veel wijsheid....mocht het echt niet gaan, wacht dan niet te lang met castreren ( voor die tijd kun je proberen om chemische castratie toe te passen, dan is hij tenminste niet alles kwijt. Kans is dat hij door de chemische castratie later onvruchtbaar blijkt, of de boel weer moeilijk op gang komt)

En rietjes invriezen (of beter gezegd kijken of er ingevroren kan worden) is met aardige kosten verbonden. En het lukt ook niet bij iedere hengst....

Je suis Charlie.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 23:36

Cassidy, waarom zou een steigerende hengst een straf minder goed oppakken dan een steigerende ruin? Haha!
Bud heeft het welgeteld 2 keer gedaan, en daarna nooooit meer }>

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

KingMarco

Berichten: 1133
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 10:00

En wat over al die dominante "leidende" merries. Die bijten niet, steigeren niet? Nee hoor het zijn gewoon paarden en niets anders. Ze hebben idd iets meer aanleg tot happerigheid, maar opvoeding doet een hoop en steigeren net als bij een zeikmerrie op de sodemieter geven.
Een hengstige merrie is minstens net zo lastig, imo.

Ik ben gewoon ik en heb soms een eigen mening, met eigen ervaringen en belevenissen, wil niet zeggen dat het daarom de waarheid is.

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 11:19

KingMarco schreef:
Een hengstige merrie is minstens net zo lastig, imo.


Hoe kom je daar nou bij?! }>

=^.,.^=

De grootste overwinningen zijn behaald door nog even vol te houden...Remember before you point your finger at someone else to blame, you point at least three fingers at yourself...

Dennis

Berichten: 31462
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 11:28

Sugarmiss schreef:
Een goede manier om een jonge hengst te leren van 'de meiden af te blijven' is hem in een wei te zetten met dragende merries. Geen betere opvoedster dan een goeie zure merrie Haha! Hij zal heel zijn leven de merries met ontzag blijven benaderen en pas 'ideeen' krijgen als de merrie het signaal daarvoor geeft.

Dit is helemaal waar. Dennis heeft ook altijd bij de merries op het land gestaan. En staat nu ook nog bij merries op het land. Wel drachtige omdat we geen nieuwe veulentjes willen maar Dennis niet willen isoleren. Gewoon netjes opvoeden. Is bij mijn lieve brave gelukt en ik kan alles met hem.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 13:20

Cassidy schreef:
Hmmm, XoNo, tegen de tijd dat het naveltje bestuderen wordt is er wel degelijk een verschil tussen een hengst en een ruin. Ik ken niet veel ruinen de steigeren....

Een advies wat ik ze bij ons op stal zie doen: zorg ervoor dat, als je hem leidt, dat hij altijd zijn hoofd laag houdt. Komt hij ook niet op rare ideeen, en ziet hij niet zoveel...



Ik ken ook niet veel hengsten die steigeren, wel merries.

En zijn hoofd laag houden? begin ik niet aan, hij loopt aan een lang touw heerlijk te kijken en loopt altijd achter mij aan.
Er wordt niet gevogeld wanneer hij aan het touw loopt en dat weet hij dondersgoed.
Die tip van die belletjes aan het halster is echt super! en werkt Knipoog
Af en toe heb ik een beetje het idee dat hengsten als monsters beschouwd worden.... De staleigenaar mest liever Piep zijn stal uit dan die van de merrie die tegenover hem staat want daar wordt hij zo weer uitgemept... terwijl Piep netjes opzij gaat en braaf wacht.
M.i. is het codewoord consequentie en respect.

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

KingMarco

Berichten: 1133
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 13:26

Maar dat is met elk paard, hengsten zijn niet bijzonder, gewoon paard.
Elk paard moet je consequent en met respect opvoeden.
Mijn paard staat meestal(als ik in de buurt ben) met de deur open op stal en denkt er niet over (af en toe uitgezondert) om een stap over de drempel te doen. Bijten, trappen en steigeren kent ie geneens. Maar je kunt elk paard maken en breken met opvoeding. Ik vind het jammer dat hengsten als heel speciaal en vaak lastig/gevaarlijk worden gezien.

Ik ben gewoon ik en heb soms een eigen mening, met eigen ervaringen en belevenissen, wil niet zeggen dat het daarom de waarheid is.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 13:51

XoNo schreef:
Cassidy, waarom zou een steigerende hengst een straf minder goed oppakken dan een steigerende ruin? Haha!
Bud heeft het welgeteld 2 keer gedaan, en daarna nooooit meer }>


Bud was toen toch al ruin? Een hengst blijft het proberen....(ligt ook aan het character)

Je suis Charlie.

DubbelFun

Berichten: 88596
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 14:10

KingMarco schreef:
Maar dat is met elk paard, hengsten zijn niet bijzonder, gewoon paard.
Elk paard moet je consequent en met respect opvoeden.
Mijn paard staat meestal(als ik in de buurt ben) met de deur open op stal en denkt er niet over (af en toe uitgezondert) om een stap over de drempel te doen. Bijten, trappen en steigeren kent ie geneens. Maar je kunt elk paard maken en breken met opvoeding. Ik vind het jammer dat hengsten als heel speciaal en vaak lastig/gevaarlijk worden gezien.


Uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd, maar 'die' naam hebben ze niet voor niks. Ik zit dagelijks bij de achterbenen van mijn merries om de stal schoon te maken en zou er 'bij wijze van' onderdoor kunnen kruipen (iets wat ik niet doe want ik ben te oud voor die ongein Haha! ). Maar bij een hengst zou ik dit echt niet doen.

Af en toe uitgezonderd zeg je. Dan sta je waarschijnlijk niet op een pensionstal/manege waar meerdere paarden voor zijn box langslopen, want dan kun je gevaarlijke situaties krijgen.

Hengsten kunnen nog zo braaf zijn, er kunnen altijd situaties ontstaan die je niet in de hand hebt, laat staan waar je op voorbereid bent. En hengsten blijven nu eenmaal toch hormoontjes hebben die op kunnen gaan spelen. Je moet niet alleen op je eigen paard letten, maar zeker ook op de 'omgeving', want niet iedereen weet dat je een hengst hebt en zal daar dus ook geen rekening mee houden.

KingMarco

Berichten: 1133
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 14:21

Dan nodig ik je bij deze uit om kennis te maken met mijn paardje.
Deze staat op een manege met 150 paarden en staat op de route naar de rijbak en de longeerkraal waar hij op kijkt. En ook ik moet de stal schoonmaken met hem erin en zijnachterbenen en kootjes schoonhouden. Dit doe ik toch echt ook op me hurken.
En die van mij is echt geen bijzondere uitzondering hoor. Er staan er 4 op een rij bij ons en op andere stallen heb ik niet anders meegemaakt. Ach tuurlijk zit er weleens een linkmiechel bij. Maar die heb je in de merrie vorm ook. Vraag op mijn vorige stal maar naar mijn merrie. Als ik daarmee de bak in kwam ging de rest eruit (wel lekker rustig).

Ik ben gewoon ik en heb soms een eigen mening, met eigen ervaringen en belevenissen, wil niet zeggen dat het daarom de waarheid is.


XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 14:40

Cassidy"]
[quote="XoNo schreef:
Cassidy, waarom zou een steigerende hengst een straf minder goed oppakken dan een steigerende ruin? Haha!
Bud heeft het welgeteld 2 keer gedaan, en daarna nooooit meer }>


Bud was toen toch al ruin? Een hengst blijft het proberen....(ligt ook aan het character)
[/quote]

Hij was toen al ruin, maar kom anders eens kennismaken met onze hengsten op stal...stuk voor stuk droplullen en allemaal dekhengsten Lachen

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Jel

Berichten: 699
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 14:46

Ik vind ook niet dat je een hengst moet behandelen als een 'gevaarlijk' paard. Logisch dat hij zich dan anders gaat gedragen. Gewoon ontzettend consequent zijn zoals je bij alle paarden (dieren) moet zijn. En vooral doen wat je eigen intuitie je ingeeft (vaak zit je dan goed).

Het verschilt natuurlijk ook per ras. Quarter zijn toch cooler dan bijvoorbeeld een kwpn'er (uitzonderingen daar gelaten).

Paardenboeken te koop, kijk in mijn profiel!

DubbelFun

Berichten: 88596
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 16:23

Jel schreef:
Het verschilt natuurlijk ook per ras. Quarter zijn toch cooler dan bijvoorbeeld een kwpn'er (uitzonderingen daar gelaten).

Noooouuuuuuhhhh...ik ken er een paar die echt niet zo 'cool' zijn Haha!
Ik zeg niet dat je een hengst 'anders' moet behandelen, elk paard hoort consequent behandeld te worden. Maar met hengsten moet je gewoon meer op je hoede zijn (JMHO).


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Avalon87 en 50 bezoekers