Wat is de definitie van een wedstrijdruiter?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Wat is de definitie van een wedstrijdruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-03 00:27

Lijkt me voor de hand liggen waarom ik hier op kom maar ik vraag me wel eens af wat anderen nu als een "wedstrijdruiter" zien.
Voor mij is een wedstrijdruiter iemand die meerdere paarden uitbrengt op wedstrijden met het doel die paarden naar een hoger niveau te brengen. Dat kunnen eigen paarden (met nadruk op meervoud) zijn maar ook paarden die voor anderen uitgebracht worden.

Iemand die met een enkel paard wedstrijden rijdt is voor mij meer een ruiter die wedstrijden rijdt.

Ik heb er best bewondering voor dat mensen de discipline op kunnen brengen om regelmatig op wedstrijd te gaan om steeds hogerop te komen maar ik heb ook wel eens het idee dat het hele wedstrijdgebeuren wat overschat wordt.

Soms heb ik het idee dat de ruiter die puur wedstrijdgericht rijdt met zijn of haar paard een beetje neerkijkt op mensen die andere discipline's van de sport beoefenen (en ja, daar hoort ook buitenrijden bij, dat valt ook niet altijd mee Knipoog ) terwijl de (semi)professionele ruiters dat blijkbaar niet nodig vinden/hebben.

Ik zelf heb de discipline en de zin niet om regelmatig wedstrijden te rijden en ik heb een paar jaar geleden een paard gekocht wat daar ook niet bij uitstek geschikt voor is. Dat wil niet zeggen dat ik maar een beetje rommel in de marge. Ik heb een bewuste keus gemaakt en daar sta ik achter en mijn omgeving heeft daar respect voor en ziet mij, als niet wedstrijdruiter, nog steeds als een volwaardige gesprekspartner als het op wedstrijdpaarden aankomt.

Nu kan het mij persoonlijk niet zoveel schelen hoe mensen mij zien op bijv. het internet maar het valt me wel op dat juist door dat internet er wel een tweedeling lijkt te zijn ontstaan tussen de mensen die wel en de mensen die niet wedstrijden rijden waarbij het mij onduidelijk begint te worden wanneer mensen dan geacht worden een "wedstrijdruiter" te zijn.


Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 08:23

Mijn definitie/idee van een westrijdruiter is iemand die alles in het werk zet om maar wedstrijden te kunnen rijden. En dan niet 4x per jaar, maar echt elke wedstrijd in zijn/haar klasse meedoet om zo een niveau hoger te komen.
Of dat nu met 1 of meerdere paarden is maakt niet uit. Het ligt vooral aan je eigen wil en discipline. Net als Percy heb ik ook niet de zin en discipline, maar ook niet de tijd, mogelijkheid en financiele middelen om aan (bijna) elke wedstrijd mee te doen.

Komend voorjaar ga ik les krijgen en wil dan wel ergens naar toe werken. Mander pakt het western vrij snel op en ik vind het leuk om -als we er beiden klaar voor zijn- eens een keer een onderlinge wedstrijd te rijden. Gewoon om te kijken hoe ver we zouden kunnen komen.....

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 09:40

ik sluit me meer aan bij Buitenzorg. Op dit moment hebben we twee wedstrijdpaarden (als ze niet kreupel of drachtig zijn *LOL*) maar daarmee ben ik niet een minder fanatiek wedstrijdruiter dan in de jaren dat ik alleen met Trammelant startte.

IMO ben je een wedstrijdruiter als jouw training en omgang met je paard erop gericht is om verder te komen in de sport; dat kan dressuur springen endurance western of sgw zijn (en nog een hoop andere zaken) maar primair is je tijdsbesteding gericht op het verbeteren van je prestaties en dat toets je door regelmatig aan een officiele wedstrijd deel te nemen.

Overigens kijk ik niet neer op niet-wedstrijdruiters maar ik heb wel moeite met mensen die thuis beweren M te rijden terwijl ze dat niet op een (officieel!) concours gaan waarmaken. Je bent pas M als je daarin wp's rijdt, voor die tijd dus niet IMO. Wat niet wil zeggen dat je dan geen verstand van rijden hebt, maar ik vind het wel wat raar om als je nog nooit een wedstrijd hebt gereden inhoudelijk commentaar te leveren op mensen die dat wel doen. Dat vind ik een typisch voorbeeld van de beste stuurlui.

Overigens proef ik hier juist wel eens een omgekeerd snobisme: als je gewoon wedstrijden rijdt met een gewone KWPN-er is dat helemaal niets; pas als je voor een exotisch ras kiest waarmee je VD of NH gaat doen, ben je pas een echte dierenliefhebber.

Zo, en dat was mijn idee hierover. Ik hecht trouwens alleen waarde aan het oordeel van mensen als ik ze zelf met hun paard heb bezig gezien (enkele uitzonderingen daargelaten), verder zal het me aan mijn bips oxideren (thanks, Margreet).

Kitty

Berichten: 7684
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 10:00

Ik sluit mij geheel bij Lielle aan.

Ik vind mezelf een wedstrijdruiter ook al heb ik de laatste tijd weinig wedstrijden gereden.
Ik train wedstrijdgericht en om hogerop te komen. Ik krijg privéles om goed te kunnen scoren tijdens de wedstrijden. Ja, ook om mijn paard soepel te krijgen en te houden, maar ik toets het mede door middel van wedstrijden.
Als mijn paard niet meer geschikt is voor de wedstrijdsport, gaat ze verder als fokmerrie of gaat ze de deur uit als ik geen geld heb voor een extra paard.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 10:06

Ik hou niet zo van stempels,
vind het ook niet prettig om dressuurprikker/muts genoemd te worden.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 10:16

Percy schreef:
Soms heb ik het idee dat de ruiter die puur wedstrijdgericht rijdt met zijn of haar paard een beetje neerkijkt op mensen die andere discipline's van de sport beoefenen (en ja, daar hoort ook buitenrijden bij, dat valt ook niet altijd mee Knipoog ) terwijl de (semi)professionele ruiters dat blijkbaar niet nodig vinden/hebben.

.


Eerlijk gezegd heb ik ook nooit buiten gereden maar ben van plan dit regelmatiger te doen. Ik kijk er niet op neer alleen vind ik het moeilijk te begrijpen dat je aan buitenrijden genoeg hebt. Maar dat komt omdat ik zelf zo graag wedstrijden rijdt. Zoals jij waarschijnlijk van mij niet begrijpt dat paardrijden zonder wedstrijden rijden niet genoeg voldoening geeft.
Je bent volgens mij wedstrijdruiter als je in het bezit van een startkaart van de KNHS. Ook al heb je maar 1 paard en rijd je niet elke week een wedstrijd.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 10:17

Percy schreef:
Soms heb ik het idee dat de ruiter die puur wedstrijdgericht rijdt met zijn of haar paard een beetje neerkijkt op mensen die andere discipline's van de sport beoefenen (en ja, daar hoort ook buitenrijden bij, dat valt ook niet altijd mee Knipoog ) terwijl de (semi)professionele ruiters dat blijkbaar niet nodig vinden/hebben.

.


Eerlijk gezegd heb ik ook nooit buiten gereden maar ben van plan dit regelmatiger te doen. Ik kijk er niet op neer alleen vind ik het moeilijk te begrijpen dat je aan buitenrijden genoeg hebt. Maar dat komt omdat ik zelf zo graag wedstrijden rijdt. Zoals jij waarschijnlijk van mij niet begrijpt dat paardrijden zonder wedstrijden rijden niet genoeg voldoening geeft.
Je bent volgens mij wedstrijdruiter als je in het bezit van een startkaart van de KNHS. Ook al heb je maar 1 paard en rijd je niet elke week een wedstrijd.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 10:17

sorry was iets te vlot met de knoppen.

Ik ben een gelukkeling.

Loesje

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 10:58

Lielle schreef:
IMO ben je een wedstrijdruiter als jouw training en omgang met je paard erop gericht is om verder te komen in de sport; dat kan dressuur springen endurance western of sgw zijn (en nog een hoop andere zaken) maar primair is je tijdsbesteding gericht op het verbeteren van je prestaties en dat toets je door regelmatig aan een officiele wedstrijd deel te nemen.

Dit zie ik hetzelfde als Lielle.

Helaas zijn er inderdaad ruiters/amazones die neerkijken op mensen die geen wedstrijden rijden. Maar ach, moet je je daar druk om maken.
Het gaat er toch om dat jij en je paard pelzier hebben. En als dat is dmv wedstrijden rijden moet je dat doen. Beleef je daar geen lol aan, doen moet je dat zeker niet doen.


gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 11:01

lielle schreef:
IMO ben je een wedstrijdruiter als jouw training en omgang met je paard erop gericht is om verder te komen in de sport; dat kan dressuur springen endurance western of sgw zijn (en nog een hoop andere zaken) maar primair is je tijdsbesteding gericht op het verbeteren van je prestaties en dat toets je door regelmatig aan een officiele wedstrijd deel te nemen.

Overigens kijk ik niet neer op niet-wedstrijdruiters maar ik heb wel moeite met mensen die thuis beweren M te rijden terwijl ze dat niet op een (officieel!) concours gaan waarmaken. Je bent pas M als je daarin wp's rijdt, voor die tijd dus niet IMO. Wat niet wil zeggen dat je dan geen verstand van rijden hebt, maar ik vind het wel wat raar om als je nog nooit een wedstrijd hebt gereden inhoudelijk commentaar te leveren op mensen die dat wel doen. Dat vind ik een typisch voorbeeld van de beste stuurlui.

Overigens proef ik hier juist wel eens een omgekeerd snobisme: als je gewoon wedstrijden rijdt met een gewone KWPN-er is dat helemaal niets; pas als je voor een exotisch ras kiest waarmee je VD of NH gaat doen, ben je pas een echte dierenliefhebber.

Zo, en dat was mijn idee hierover. Ik hecht trouwens alleen waarde aan het oordeel van mensen als ik ze zelf met hun paard heb bezig gezien (enkele uitzonderingen daargelaten), verder zal het me aan mijn bips oxideren (thanks, Margreet).


Bedankt voor het typen Lielle Knipoog
Ik ben het helemaal met Lielle eens. Ik vind iemand die traint om 'hogerop' te komen een wedstrijdruiter. Of die persoon dan ook veel wedstrijden rijdt vind ik minder belangrijk.

*offtopic*Die uitspraak van margreet is trouwens geweldig, ik heb hem ook al ingevoerd in mijn girjze cellen Haha! Maar hij is zeker alweer uit haar onderschrift Verward*/offtopic* *LOL*

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 11:09

Lielle schreef:
Citaat:
IMO ben je een wedstrijdruiter als jouw training en omgang met je paard erop gericht is om verder te komen in de sport;


Dat vind ik nu een leuke definitie, want dan zou ik in jouw ogen dus ook een wedstrijdruiter zijn. Ik heb regelmatig (maandelijks) priveles, maar daar kan best een halfjaar tussen zitten bij een eventuele wisseling van instructeur. Ik ben steeds op zoek naar dressuurmatige verbetering van mij en mijn paard. En de laatste tijd probeer ik dat zelfs wel eens te toetsen op een wedstrijd }> .

Maar: de core-business van mijn paard Haha! , is toch wel er zijn voor mijn ontspanning. En dat gaat gepaard met rijweekends bij vrienden en veel buitenritten. Ik vind mezelf dan dus ook in de eerste plaats een recreatieruiter. En plan de wedstrijden om mijn buitenritten heen. Dat ik ondertussen probeer zelf zo goed mogelijk te leren rijden maakt me toch nog geen wedstrijdruiter?

Dus: een wedstrijdruiter is voor mij iemand die met 1 of meerdere paarden op zeer regelmatige basis deelneemt aan wedstrijden. Die wedstrijdrijden en trainingen daarvoor als hoofdmoot in het paardrijden heeft.

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 11:15

Kebie, wel volledig citeren *LOL*; ik had het stuk dat je aanhaalt nog wel aangevuld met "regelmatige toetsing op een wedstrijd" Haha! Ik vind jou ook geen wedstrijdruiter als je niet min of meer regelmatig officiele wedstrijden start (sorry, manegewedstrijden vallen daar niet onder, overigens weet ik niet wat voor wedstrijden je rijdt). Het is zeker niet persoonlijk bedoeld, maar ik geloof dat we het best wel eens zijn eigenlijk. *LOL*

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 11:31

Uhm, ik vind eigenlijk wedstrijd ruiter een raar begrip.. Bestaat het eigenlijk? Kijk: professional of amateur is een echte scheiding. Maar wedstrijdruiter? het lijkt me dat iedereen die aan wedstrijden deelneemt gewoon wedstrijdruiter is..

Ikzelf start minsten 52 keer per jaar. Tijdens dressuur/springen met 4 a 5 paarden, in de cross met 3 paarden.
Het lijkt mij dat ik wedstrijdruiter ben, puur omdat ik aan wedstrijden deelneem.. Tja, kan er geen andere omschrijving aan geven..

Haha!

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 11:40

Oh, inderdaad wat vergeten te citeren. Xcuses.
En, ik start meer of minder eigenlijk. Vorig jaar 2 wedstrijden (wel officieel), het jaar daarvoor 1 en dit jaar heb ik goede voornemens zullen we maar zeggen Lachen)
En met dat beter leren rijden bedoel ik eigenlijk een upgrade voor mij en mijn paard. Met een gehoorzaam paard rijdt het wel zo lekker buiten.
We zijn het idd eens!

Vendell

Berichten: 430
Geregistreerd: 06-01-02
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 12:48

Ik denk ook dat je wedstrijdruiter bent: als je aan wedstrijden (EN de bijbehorende training) de hoogste prioriteit stelt. Nerd
Stel: je kan best een half jaar training nodig hebben om uit een rubriek te komen/ winst te rijden. Wanneer je dan een half jaar geen wedstrijd rijdt (zonde van de centen) maar wel flink traint ben je geen recreatieruiter en - volgens jullie stelling - ook geen wedstrijdruiter... Verward
*Tjeee, interne crisis* not Knipoog

"Het verschil tussen weten en doen is vaak miscommunicatie tussen linker en rechter hersenhelft, en doe daar maar eens wat aan!"

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-03 13:01

Lielle schreef:
Overigens proef ik hier juist wel eens een omgekeerd snobisme: als je gewoon wedstrijden rijdt met een gewone KWPN-er is dat helemaal niets; pas als je voor een exotisch ras kiest waarmee je VD of NH gaat doen, ben je pas een echte dierenliefhebber.


Dit vind ik nu juist zo'n uitspraak waardoor ik me afvraag of sommige mensen die wedstrijden rijden inderdaad een vooroordeel hebben als mensen (op dat moment) geen wedstrijden rijden.
Want: ik vind het prima als mensen met kwpn-ers wedstrijden rijden, ik sluit zelfs niet uit dat ik dat ook ooit weer ga doen. En ik heb in elk geval geen exotisch ras. Tenminste ik schaar Tinker, Welsh en Shet nou niet bepaald onder de exotische rassen Verward
VD en NH, daar doe ik niet aan, als je tenminste die ene keer dat ik de Shet liet buigen niet meetelt Haha!

Ik rij mijn Tinker dressuurmatig in de bak en ben van plan om ooit met hem te gaan starten. Gewoon omdat ik dat leuk vind maar vaak zal het niet zijn omdat ik verschrikkelijk graag buitenrij. Je zal mij niet horen zeggen dat ik op M-niveau rij omdat ik thuis een M-proef uit het boekje heb gereden (heb ik trouwens niet).

Van stempels hou ik ook niet, juist daarom ben ik deze discussie eigenlijk gestart omdat ik benieuwd ben of die stempels er nu echt zo op gedrukt worden. Door de opmerking van Lielle kreeg ik nu wel een beetje het idee want dit ging niet om het feit dat ik een Tinker heb staan maar ik heb er een dus ik zal wel een VD - NH-mens zijn Knipoog

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 13:09

Nee Percy, je begrijpt me verkeerd. Ieder zijn feestje, ik wil geen Tinker om mee te dressuren, maar als jij dat wel wil, prima. Maar wat je hier toch vaak leest zijn berichtjes van mensen die of aan VD doen of NH of weet ik veel wat (voor mijn part onderwater mandweven met je paard Haha!), of met een falabella Z2 willen starten. Zo ver niets mis mee, ieder zijn feestje zoals ik al zei. Maar wat daar dan vaak bij wordt gezegd of gesuggereerd "ik ben pas echt met mijn paard bezig/heb pas een echte vertrouwensband/kan pas echt dressuur rijden" en "die dressuursnobs met hun KWPNers zijn alleen maar op prestatie gericht".

En dat bedoel ik dus, het vooroordeel van de niet-wedstrijdruiters ten opzichte van de wedstrijdruiters (= osm *LOL*).

Enne PS we willen Raimaer ook wat VD gaan leren gewoon voor de gein *LOL*

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 13:29

gomir schreef:
*offtopic*Die uitspraak van margreet is trouwens geweldig, ik heb hem ook al ingevoerd in mijn girjze cellen Haha! Maar hij is zeker alweer uit haar onderschrift Verward*/offtopic* *LOL*


[offtopic] Nee hoor, die blijft voorlopig nog even! Haha! [/offtopic]

Nulla tenaci invia est via

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-03 13:35

Inderdaad ieder zijn feestje Haha!

Ik heb trouwens geen Tinker om mee te dressuren maar omdat ik gewoon lekker ontspannen buiten wil kunnen rijden. Helaas ziet mijn Tinker nog steeds achter iedere boom een wolf en wil steevast het rondje sneller maken dan ik maar het gaat steeds beter.

Daarnaast vind ik dat iedere ruiter een dressuurbasis moet hebben en regelmatig dressuurmatig moet trainen. Ook voor buitenrijden is dat belangrijk. Voor het welzijn van het paard, een paard wat zijn rug loslaat gaat ook langer mee als hij alleen maar bosritten maakt, maar ook om meer controle te houden over het paard (ook heel belangrijk buiten).

En ja, dan is het straks best leuk om eens te kijken hoe hij het in een proef doet. Voor mij is dat bijzaak en geen hoofdmoot en ik zie mezelf dan ook niet als wedstrijdruiter als ik een startkaart heb en, zeg een keer per maand, een wedstrijd rij.

Succes met de VD trouwens Knipoog Ik ben nooit verder gekomen dan de aanschaf van het boek van Nathalie Penquitt Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 13:43

Ik noem me zelf altijd recreatieve wedstrijd ruiter Haha!

Ik rij graag af en toe een wedstrijd, maar zeker niet elk week.
Ik probeer in de trainingen thuis dus ook steeds verder tekomen en hoop dat dat ook lukt in de proef.
maar ik ben niet iemand die alles op alles zet om 1e te worden.
gewoon lekker gereden hebben is voor mij genoeg.

Zo hoef ik van mezelf ook niet elke dag gereden te hebben,
ik kan erg genieten van het rijden.
Maar ik net zoveel genieten van het aan de kant in de wei zitten en lekker naar de paardjes te kijken.
lekker ff knuffelen en dan weer naar huis.

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 20:15

Ik ga voor het grootste deel met Lielle en essie79 mee.

In principe vind ik iedereen die fanatiek traint en regelmatig wedstrijden rijdt een wedstrijd ruiter.
Ik ken ook wel mensen die fanatiek trainen en geen wedstrijden rijden maar net als essie snap ik daar de voldoening niet van.
Maar daar zal ik wel teveel wedstrijdruiter voor zijn Knipoog (ook al heb ik in geen 4 maanden een wedstrijd gereden Haha!)

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 20:32

ik begrijp de discussie niet helemaal. Het verschil tussen amateur en prof is duidelijk. Maar om nou tussen de amateurs ook nog verschil te maken Verward
Ik bedoel een ruiter die op wedstrijd gaat, is een wedstrijdruiter imo.
Of je dan springt, dressuurt of weet ik veel wat doet.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 20:33

Ben het met Jantina eens.

Een ruiter die aan wedstrijden meedoet is een wedstrijdruiter.
Kan er weinig anders van maken.

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 20:55

Een ruiter die aan wedstrijden doet is een wedstrijdruiter. Alleen is er inderdaad onderscheid tussen hele fanatieke wedstrijdruiters die zo vaak mogelijk starten en er alles aan doen om hogerop te komen en tussen wedstrijdruiters die voor hun plezier een wedstrijdje rijden. Puur en alleen om te zien hoe het nu met hun rijkunstige vaardigheden is gesteld.
Ik ben overigens ook van mening dat je een zeer goed ruiter moet zijn om buiten te kunnen rijden en dat ook niet ieder paard daarvoor geschikt is. Dus een wedstrijdruiter hoeft zeker niet neer te kijken op een recreatieve ruiter die alleen maar buiten rijdt. Want we weten allemaal dat er achter iedere boom iets engs kan zitten en dat we zeer stevig in het zadel moeten zitten om een buitenrit tot een goed einde te brengen.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 21:26

Homiafortuna, ben ik met je eens dat er inderdaad wel verschil zit in manieren van 'wedstrijd rijden'.
Of inderdaad heel fanatiek, of gewoon 'af en toe'.

Maar zelfs daar zit nog verschil in.
Neem twee personen die beiden 'maar' 1 wedstrijd per maand rijden. De ene heeft ook nog eens priveles 2x per week en traint echt fanatiek, terwijl de andere 1x in de week les heeft, bijv. bij de vereniging, en (puur toevallig) een wat minder goede instructeur heeft.

Dan kun je begrijpen dat de 1e persoon wat eerder een winstpuntje haalt bij die ene wedstrijd in de maand, dan persoon nr.2 die nog hier en daar wat foutjes maakt, hoewel ze er uiteindelijk ook wel komt.

Ikzelf kende de term 'wedstrijdruiter' niet, wel het verschil tussen prof en amateur, en die zijn dan ook weer 'onder te verdelen'... *LOL*

Maar goed, je kunt mensen onderverdelen in allerlei groepen.
Een groep mensen met allemaal 1 en dezelfde overeenkomst, oke.
Maar die overeenkomst moet 'duidelijk vast staan', de beschrijving moet duidelijk zijn.

En bij 'wedstrijdruiter' vind ik dit een te vaag begrip om meteen als definitie te kunnen gelden voor 'behoor ik wel of niet tot die groep'.
Of ben ik nu ook te vaag? *LOL*

In ieder geval fijn Percy dat je dit even wilde 'ophelderen'.
Soms zie je termen op Bokt voorbij komen dat je denkt: "Uh? Bestaat dat ook al Verward "


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Desi_2409, JudithO, Juut, M_arjolein, Mark0919, Martje80, Mieke, Nouki_poek, SusanH en 44 bezoekers