[LO] paard valt naar BUITEN, wat te doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Machie

Berichten: 15955
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

[LO] paard valt naar BUITEN, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-03 19:15

Wat doen jullie als een paard vreselijk naar buiten valt tijdens het longeren, en jou zowat van de plaats trekt. Echt zo, dat je er met je volle gewicht tegen in moet hangen....
Nee, ik longeer niet met hulpteugels, want daar vind ik mijn paard nog te jong voor. Maar wel wil ik dat hij netjes loopt. Als hij longs het hek loopt gaat alles goed, maar als hij van het hek af, de volte doormoet, valt hij vreselijk naar buiten.

In longeercircel wil niet. Die vind ik namelijk te klein voor hem. Ik vind nl dat een jong paard veel ruimte nodig heeft om zo veel mogelijk "recht" te kunnen lopen (dus niet te kort door de bochten lopen)

Wie kan mij helpen??


JollyHumpy
Berichten: 1954
Geregistreerd: 02-01-03
Woonplaats: Driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 21:16

je kan de bak zo afzetten dat hij wel veel ruimte heeft maar niet helemaal het ideeheeft datty weg kan ! als je met hoofdstel longeerd kan je je longeerlijn door de binnenste bitring via de oren ( er achter hahaha) aan de buitendste bitring vastmaken !! zo heb je meer over hem te vertellen !! ( tis wel iets onhandiger omdat je het telkens moet omwisselen als je m de andere kant op wil laten lopen...) succes

Machie

Berichten: 15955
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-03 21:22

ja, dat heb ik al gedaan, met het bitje en de longeerlijn. Maar dan loopt ie heeeeeel moeilijk. Misschien moet ik iets meer geduld hebben Verward

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 09:47

wat wil je bereiken met longeren? Longeren zonder hulpteugels is beweging geven maar niet trainen, en wel belastend voor een jong paard.


Machie

Berichten: 15955
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-03 09:53

ik wil hem puur en alleen laten draven. Los kan niet, want dan vliegt hij de weg op.... Hij sprinngt namelijk iets te graag, en t hek is nog geen meter hoog.
Ik wil hem laten bewegen. Omdat er net gemest is op land, kunnen ze even de wei niet in Huilen
Dus vandaar. Hij ontwikkeld zich heel goed mede door lekker laten draven. Hij is vrij onzeker (geweest) over zn achterbenen, en daarom wil ik hem graag echt groot laten lopen, snap je?

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 09:58

persoonlijk zou ik er toch een hulpteugel aan hangen (bv touwtjes van Haanstra) maar goed. Ik zou het longeerstuk afzetten met wat hindernissen en zorgen dat je al voordat je van het hek afdraait een keer een stevige ophouding geeft zodat je hem voor bent. En pas groot gaan laten draven als je hem in een lager tempo goed kunt controleren.

Machie

Berichten: 15955
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-03 14:10

touwtjes werken bij mijn paard niet!!! Is al geprobeerd, maar hij vecht er tegen en laat zich 100 keer omvallen. EN ik vind dat alles leuk moet kunnen gebeuren. Zonder geweld. Ps dit is door een heel heeeeeel ervaren iemand geprobeerd!
Hindernissen hebben wij niet. Ik kan hem in stap en een rustige draf perfect bij me houden, dan is er niks aan de hand!! Maar als ik heb gewoon lekker voorwaarts en actief wil laten draven, valt hij naar buiten. In de galop is er weer niks aan de hand... Heb ik zo'n vreemd paard dan Verward Verward

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 08:54

ik denk dat hij dat hoge tempo op de volte dus niet (voldoende) kan verwerken, rustig opbouwen dus.

wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 22:40

mijn paard valt aan de ene kant van de bak naar buiten en aan de andere kant naar binnen en ik doe zelf dus zo aaan de kant waar hij naar binnen komt doe ik me zwep bij zijn achterhand en dan wil hij dus op zij en gaat naar buiten en waar hij naar buiten valt neem ik mijn touw ietsje korter niet (zo kort dat ik hem in ze mond trekt of laat struikelen) maar gewoon iets korter dat hij dus niet naar buiten kan vallen en dat gaat hartstikke goed en mestal hoef ik het niet eens meer te doen Lachen

doorntje
Berichten: 19
Geregistreerd: 12-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 16:42

Als je paard naar buiten valt moet je begrenzen met je buitenteugel en je buitenbeen. Als hij tegen je buitenbeen gaat hangen moet je hem maar een flinke trap geven...

tessa3009
Berichten: 233
Geregistreerd: 25-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 17:16

doorntje, LEZEN!!!!

All people smile in the same language....

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 08:58

lezen is ook een kunst *LOL*

Machie

Berichten: 15955
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-03-03 17:36

ja, want Baloe is nog niet onder het zadel Haha!
Met zadel is t idd veeeeel makkelijket
Ennuh, ik longeer meestal niet, terwijl ik er op zit Tong uitsteken
Weet niet hor jij dat doet...

doorntje
Berichten: 19
Geregistreerd: 12-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 10:13

Sorry hoor, mijn excuses! Inderdaad even niet goed gelezen.
Bak afzetten is een goeie optie.

Machie

Berichten: 15955
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-03 10:17

ja weet ik, maar dan valt hij gewoon door het lint heen!!! Hij loopt graag heeeeeeeele grote rondjes Boos! Maar het gaat als iets beter.
En binnenkort mag ik er zelf op, en kan hij het alemall goed leren Lovers

Ach gut
hoop ik tenminste Tong uitsteken


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, BLEXBot, Grainey en 1 bezoeker