Hoe gaan jullie hiermee om??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Hoe gaan jullie hiermee om??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-03 19:51

Ik rij dus die grote 4 jarige kroonjuweel ruin voor mensen. Ik rij zeker 4x per week en de rest wordt hij gelongeerd. Het gaat erg goed. Hij loopt altijd super netjes, heeft zelden een baaldag. Pling We kunnen nu een nette B proef rijden en gaan straks eindelijk les nemen om verder te komen.
Maar dat alleen ter informatie Haha!

We trainen in een klein bakje, met de lange zijde naast de stallen. Aan de korte zijde van het bakje staat ook een schuur en aan de andere lange zijde een moestuintje waar allemaal vreemde dingen in staan (kabouters, stokken waar planten op groeien enz) Haha! , aan de andere korte zijde ligt hout en staat de mestcontainer.

En nu komt het. Aan de korte zijde waar dat hout en de mestcontainer staan, lag nu ook een oude vijver (zo'n plastic bak). Dit was groen en absoluut niet opvallend vergeleken met die moestuin *LOL* Hij had al een uur buiten gestaan en dat ding dus al een uur gezien. Voordat ik ging rijden heb ik hem ook nog gelongeerd en toen kwam hij ook tig keer langs de zijde waar dus nu die vijver ligt en elke keer schrok hij weer. Echt iedere keer als hij bij die zijde kwam ging hij harder draven of opzij springen. Ik longeerde hem een kwartier en het werd wel iets minder, maar hij was nog niet over zijn "angst" heen.
Toen ging ik er toch maar op. Hij liep prima, maar zodra ik over die korte zijde reed deed hij zijn hoofd keihoog en schrikkerig naar dat ding kijken. Elk rondje. En zodra we voorbij waren weer keurig netjes stappen.
Toen ging ik draven, en jawel, weer als we erlangs kwamen kop skyhigh en 'angstig', en als we ervoorbij waren weer netjes voorwaards aan de teugel Lips are sealed
Een keer sprong hij zelfs 2 meter opzij, ik voel mijn heup nog zo'n ruk was het, toen gaf ik hem wel een harde por en sprak ik hem boos toe , daarna sprong hij gelukkig niet meer zo achterlijk opzij, maar hij bleef elk rondje op die zijde "bang".

Wat moet je hier nou mee? Als hij echt bang is, vind ik het zielig om hem daarvoor te straffen. Maar dit leek mij meer op aanstellerij, daarom pakte ik hem ook extra hard aan toen ik er bijna afviel bij die achterlijk vierbenen de luchtopzij sprong.

Hoe gaan jullie hiermee om? Toch wat strenger zijn? Of juist nog geduldiger?


Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-03 19:56

even voor de duidelijkheid, hij 'schrok' dus voor die vijver.

RoCKyLoVE

Berichten: 1766
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 20:03

ik zou hem eenz aan de vijver laten snuffelen enz.. en als hij het dan niet eng vind hem flink bezig houden op de korte zijde zodat hij geen kans heeft om te kijken..

In de auto van de week, zag ik een wolk die op arafat leek

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 20:13

Eerst even laten snuffelen(in het begin) dat hij dus echt weet dat het niet eng is, dan met wat stapwerk erlangs.Binnenstelling,zodat hij er niet extra nog eens naar kijkt en gewoon bezig houden, zelf goed ontspannen blijven en hem de tweede keer dat hij schrikt een ferme por met mijn binnenbeen geven. Zelf zeker goed ontspannen en niet extra ernaar kijken.
Daarna gewoon voort rijden, als het in stap gaat, waarom niet in draf? Desnoods een tik geven of wat dan ook.

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 20:20

Niet teveel poespas eromheen maken. Gewoon net doen of je gek bent en of je niet door hebt waar hij nou last van heeft. Juist als je meegaat in zijn gedrag, is het een leuk spelletje of bevestig je zijn angst, dat er dus daadwerkelijk wat is.
Probeer hem attent op jou te maken en stelling te vragen naar binnen en gewoon doorrijden.
Desnoods wend je iets eerder af en langzaam aan steeds verder naar buiten. Snuffelen en dergelijke heeft geen zin, want meneer weet allang wat er staat, hij kent het immers al van het longeren en het in de bak staan.
Met netty doe ik precies hetzelfde en dat is een aardige zeikerd. Die springt, rent en loopt er soms zijwaarts langs, snuivend en al, maar toch doe ik net of ze gek is. ik zie niets, dus er is ook niets. Je kunt altijd een babbeltje maken met hem, dat stelt hem gerust, maar geen aandacht aan het "enge" zelf geven, dus niet mee draaien en mee kijken, gewoon neus naar voren en je paard stellen.

Juist met die heethoofdjes moet je nuchter zijn. Kijk als er nou dingen wapperen of klepperen of iets dergelijks, ja... dan mag je gerust weleens even de tijd nemen, maar voor gewoon zeik gedrag......

Succes.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 17:23

Idd, bezig houden en zelf doen alsof er niets aan de hand is.
Misschien een keer wat eerder afwenden, maar ook wel af en toe erlangs. Als hij er niet normaal langs gaat, niet het hele rondje weer rijden, maar gelijk een volte rijden zodat hij er weer langs moet.
En vooral zelf heel rustig blijven en niet (onbewust?) zelf al wat anders gaan zitten oid.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 17:26

Totaal negeren en flink aan het werk zetten. Niet laten snuffelen oid, is onzin, hij is er niet bang voor maar wil gewoon lekker onder het werk uitkomen.
Zulk gedrag negeer ik gewoon het liefst; ik leidt echter wel flink de aandacht af door 'm goed aan het werk te zetten op die plek (overgangen etc, bezig houden)

LianneJantje
Berichten: 487
Geregistreerd: 22-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 17:51

Ik zou hem voordat je gaat rijden met hem er heen lopen aan de hand en hem laten snuffel als je dan merkt dat hij niet bang is gaan rijden en zorgen dat als je er langs rijd je niet in een keer anders gaat zitten ofzo dan merkt hij dat ook meteen. Gewoon er langs gaan springt hij weg meteen laten weten dat het niet mag je moet wel zeker weten dat hij het echt niet eng vindt.
En idd als je bezig bent in de bak en hij doet of hij bang is hard laten werken zodat hij geen tijd heeft om te schikken en maf te doen.

"Een paard voelt een vlieg op zijn huid. Zou het niet voldoende moeten zijn om met die lichte aanraking met paarden te kunnen rijden....?"

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 19:23

Ook als hij wegspringt niet reageren.... gewoonm doorrijden, net of je het niet gemerkt hebt....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 19:50

idd doen of je gek bent en doorrijden

ook niet eerder afwenden en zo, kun je dadelijk in de preof ook niet en op die manier bevestig je ook alleen maar dat er ginds wat is, je durft immers zelf er ook niet naar toe Lachen

boemel

Berichten: 8341
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 22:53

Gewoon flink aan het werk houden en niet laten miepen.
Als je begint met rijden zou ik die hoek even mijden totdat je 'm goed aan de hulpen hebt. En dan gewoon er langs. Been er aan en buitenteugel en veel overgangen rijden, zodat ie met zijn kop er bij moet blijven.

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 23:04

Zoals iedereen al zegt, flink aan het werk zetten, maar ik denk als hij bezigblijft, dat je best eens boos kunt worden. Het klinkt zielig, maar ik denk dat 1 keer boos worden met een goed effect, veel beter is dan 20 keer rustig blijven en dan nog niet veel verschil zien....

Als jij een keertje wat bozer word (of in ieder geval duidelijker) dan is het voor hem ook duidelijk dat het niet eng is, en dat hij gewoon zit te zeuren.

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 22:42

[/quote]'Het klinkt zielig, maar ik denk dat 1 keer boos worden met een goed effect, veel beter is dan 20 keer rustig blijven en dan nog niet veel verschil zien....
'
Groot gelijk Haha!

Grammar, it's the difference between knowing your sh!t and knowing you're sh!t.
Mensen met een zuiver geweten hebben een slecht geheugen.

AnnaBabs
Berichten: 1363
Geregistreerd: 20-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 00:19

idd zoals iedereen al zegt: net doen alsof je gek bent!
Ik heb vorig jaar een pony ingereden, nog een jong beest dus en ze kende helemaal niks. Als ze ergens bang voor was (en dat kwam vaak voor Lachen ) deed ik ook net alsof ik gek was, en ik heb haar overal langs gekregen zonder problemen: Tractor's, auto's, gekleurde paaltjes, zelfs wapperend plastic! en het lukte meteen de eerste keer! De houding van de ruiter is voor een paard erg belangrijk! Als er namelijk eens iemand anders op die pony reed (met de instelling van: ow jeej! zal ze dit eng vinden?? bibber bibber) was ze ineens wel bang en durfde nergens langs! zo zie je maar weer!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 01:50

ik heb geleerd, als mijn paard ergens bang voor is. er schouderbinnewaarts langs laten lopen. hij/zij loopt erlangs maar heeft de aandacht bij jou. als je dit een paar keer consequent herhaalt tot hij ontspannen is, loopt hij er na een tijdje zo langs. dit werkt bij alle paarden waar ik op zat en dat bij deed echt. dus ik hoop dat je er wat aan hebt. groetjes.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SemrushBot en 61 bezoekers