Fokmerrie wel of niet met eigen prestatie??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Nee een fokmerrie hoeft geen sport of verrichting te hebben

Ja ik wil wel graag dat een fokmerrie wat kan
30 (65%)
Nee een fokmerie hoeft geen sport of verrichting te hebben
16 (34%)

Totaal aantal stemmen: 46


sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Fokmerrie wel of niet met eigen prestatie??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-03 16:44

Naar aanleiding van een discussie in een ander topic, dat daar niet helemaal onder de noemer pastte, hier dus een vraag met poll.
Wanneer je een paard koopt wil je dan dat de moeder iets gedaan heeft in de sport. Of wanneer je met een merrie gaat fokken vind je het dan belangrijk dat je de eventuele fokwaarde van die merrie kan toetsen aan haar eigen prestaties en gezondheid. Of vind je het prima als die merrie als enige prestaties een ritje naar de keuringen in de trailer en wandelingen van de stal naar de wei heeft gedaan. We spreken hier niet over fokmerries van meer dan 20 jaar of langer geleden!

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)


Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 17:37

Een merrie met premie heeft meer waarde: dus als 3-4 jarige getest.
Extra sportprestaties voegen niet veel extra toe, is mijn mening.


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 17:38

Nou, zelf wil ik graag een veulen fokken. Ik vind mijn merrie erg mooi en ze heeft veel kwaliteit in haar beweging. DAt heb ik er uit zien komen op momenten dat ze zich echt geeft, goed laat bewerken en zo. (en dus niet gespannen is wat heel vaak voorkomt).

Ik heb geen zin om haar eerst uit te brengen op Z niveau, want dan moet ik zeer frequent op wedstrijd gaan en ik wilde eigenlijk in mei mijn laatste wedstrijd gaan rijden want ik heb daar geen zin meer in (moet te veel wp halen dus te vaak op wedstrijd gaan en ik ga eigenlijk liever iets anders doen in het weekend).
Nu kan mijn merrie er dus niets aan doen dat ze nooit het Z niveau kan behalen, ze is er toch niet minder om, alleen haar opleiding is er minder om. Dit wil dus ook niet zeggen dat de veulens minder goed zullen zijn.

De hond is de betere mens

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-03 17:45

Jullie hebben het beiden over merries die gereden of getest zijn onder het zadel, dat noem ik een soort van verrichting. Zannekin gaf eerder aan dat een merrie niets hoeft te doen

Citaat:
Zanekin:
In de fokkerij worden ze wel getest hoor: elke dag opvoelen bij het dekken, dan nog een 3-tal keer. Verder leer je een merrie ook wel goed kennen met een veulen aan de voet, en vooral tijdens het spenen.
Verder lange transporten, smid, keuringen zie je ook nogal verschil.
Als ze dan totaal stressbestendig en lammetjes zijn, zijn ze dat bij het rijden ook.


Dat is wat anders dan een proef als 3 of 4 jarige

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 17:50

Ik heb wel gezegd dat ze gereden zijn, maar niet in de sport zitten, daar ging het over. Dat zinnetje heb je net niet gequote, stond eronder.

Met premie bedoel ik deze vereisten (copy trakehner verband)

Citaat:
Zur Prüfung wird erwartet:
 
* problemloses Auf- und Abtrensen
* für die Stationsprüfung Vertrautsein mit Longenarbeit auf beiden Händen in den drei Grundgangarten, dabei Anlehnung durch sachgerechtes Ausbinden (unerfahrene Personen sollten sich durch einen Fachmann beraten lassen)
* problemloses Auf- und Absitzen des Reiters/Fremdreiters
* remontemäßiges Gerittensein
a. in drei Grundgangarten im Gleichgewicht auf dem Hufschlag gehen, Zirkel und durch die ganze Bahn wechseln.
b. im Trab kurzes „Tritte verlängern“ (kein Mitteltrab)
c. problemloses Angaloppieren auf beiden Händen (auch nach Kommando)


* Erfahrung mit Hindernissen beim Freispringen


Daarmee ging ik akkoord. (stond er ook)

Daaraan kan een merrie deelnemen die minstens 54 punten op de exterieurkeuring kreeg. Er wordt daarbij verondersteld dat ze 1 maand gelongeerd en 1 maand onder het zadel zijn. Slaagt ze dan krijgt ze een premie en is ze iets meer waard, zowel zij als haar fokprodukten.

Dat is heel iets anders dan een merrie in de sport inzetten. De merrie kan ook gewoon gedekt worden: voorjaar exterieurkeuring, najaar test.
Laatst bijgewerkt door Zannekin op 04-03-03 17:57, in het totaal 1 keer bewerkt

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-03 17:54

Zannekin schreef:
Ik heb wel gezegd dat ze gereden zijn, maar niet in de sport zitten, daar ging het over.


Nou dan ben ik blont en kan geen Nederlands meer lezen Verward Verward Verward

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 17:59

Zannekin in het topic over Engelse volbloeds schreef:

In de fokkerij worden ze wel getest hoor: elke dag opvoelen bij het dekken, dan nog een 3-tal keer. Verder leer je een merrie ook wel goed kennen met een veulen aan de voet, en vooral tijdens het spenen.
Verder lange transporten, smid, keuringen zie je ook nogal verschil.
Als ze dan totaal stressbestendig en lammetjes zijn, zijn ze dat bij het rijden ook.

Ik heb er ook warmbloeden bij staan, en kan vergelijken. Dat zie je gewoon, daarom moet je er echt niet mee in de sport zitten. Gereden zijn ze trouwens wel.


Kijk ik heb het nog even voor je opgezocht Sarabande

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-03 18:06

greetje"]
[quote="Zannekin in het topic over Engelse volbloeds schreef:

In de fokkerij worden ze wel getest hoor: elke dag opvoelen bij het dekken, dan nog een 3-tal keer. Verder leer je een merrie ook wel goed kennen met een veulen aan de voet, en vooral tijdens het spenen.
Verder lange transporten, smid, keuringen zie je ook nogal verschil.
Als ze dan totaal stressbestendig en lammetjes zijn, zijn ze dat bij het rijden ook.

Ik heb er ook warmbloeden bij staan, en kan vergelijken. Dat zie je gewoon, daarom moet je er echt niet mee in de sport zitten. Gereden zijn ze trouwens wel.


Kijk ik heb het nog even voor je opgezocht Sarabande
[/quote]

wat Greetje want ik zie hier niet staan dat ze gereden worden, alleen dat ze opgevoeld worden en zo, trouwens ik had dit hierboven al neergezet

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 18:07

Kijk in de onderste zin Sarabande. Daar staat; Gereden zijn ze trouwens wel. Kijk nog maar eens goed.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-03 19:03

Ja Greet maar niet wat en hoe. Het stukje tekst spreekt zichzelf tegen en dat schept verwarring.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 19:33

Gereden is gereden toch?

paulanda
Berichten: 2180
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: heerhugowaard(n-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 20:06

Vind het zelf op zich wel belangrijk,jammer genoeg heeft mijn merrie en luizeleventje gehad ze is wel m1+2 geweest,als je m1+5 was geweest was haar moeder prestatie,dus het is niet allleen belangrijk voor de merrie zelf maar ook voor de bloedlijn,vind het dus wel van belang.

Z1+4

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-03 20:34

chantal1 schreef:
Gereden is gereden toch?


Ja maar het stond onder in trailers Verward dus ik wist niet of het gereden was of gereden werd

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131980
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 22:00

Prestaties van de moeder van een paard dat ik evt. wil kopen, zeggen me niet zo heel veel omdat ik het erg moeilijk vind om prestaties op waarde te schatten.
Prestaties zijn immers van zoveel omstandigheden afhankelijk dat ik het moeilijk vind om daar een verband naar te leggen naar een zoon / dochter van deze merrie.
Met omstandigheden bedoel ik dat een paard soms geen gelegenheid krijgt om in de sport uitgebracht te worden, een mindere ruiter treft, of juist een bijzonder listige ruiter die een paard zo weet te rijden dat de mindere eigenschappen verborgen blijven, en zo zijn er nog een heleboel redenen te bedenken.
Zelf ken ik een bijzonder goede fokmerrie die zelf helemaal niks gepresteerd heeft.
Ze heeft als veulen verstrikt gezeten in de prikkeldraad en heeft hier erg nare littekens aan overgehouden en loopt ook niet helemaal rad meer.
Dit zegt imo. niks over de fokwaarde van dit paard, ik zou haar graag eens gezien hebben als dit ellendige ongeluk haar niet was overkomen.
Toch geeft ze bijzonder mooie en rijtypische veulens met geweldige gangen.

Het is wel zo dat wanneer ik een merrie ken en weet dat er goede veulens uit geboren zijn die het goed doen in de sport, ze een streepje voor heeft.
Voor mij zijn dus de prestaties van de merrie op zich niet zo belangrijk (je weet tenslotte ook niet zeker of ze deze eigenschappen vererft), maar de prestaties van haar kinderen spreken me wel aan.

Het meest belangrijk vind ik nog het paard zelf; hij/zij kan nog zulke geweldige ouders en zussen/broers hebben, als het paard me niet aanspreekt dan houdt het op; dit geldt overigens ook omgekeerd !

Dennis

Berichten: 31462
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 10:09

Natuurlijk is het gunstig als je merrie ook in de sport loopt/gelopen heeft. Maar een must is wat anders. Dientje loopt ook niet in de sport door een ongeluk, ze is atactisch. Daardoor is ze fokmerrie geworden omdat er wel een goed papier bij zit en haar familie het wel goed doet in de sport. Hoe haar kinderen het doen is nog even afwachten omdat haar 1e dochter dit jaar pas 3 word.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 10:44

Ik vind dat een fokmerrie wel in staat moet zijn (geweest) om te kunnen presteren. Dus ze moet in staat zijn (geweest) om goed en los te bewegen, ook onder het zadel (of in het tuig). Maw, een merrie die heeft gepresteerd, of dat zou kunnen hebben als...

en dat 'als' is velerlei. Niet iedere merriehouder heeft de juiste ruiter tot zijn beschikking, of daartoe de juiste middelen. En ook, een merrie kan een ongeluk krijgen en haar been breken. NEt zoals Farrington, ik noem maar een beroemd voorbeeld. Dan kan zo'n paard zelf niet meer presteren, maar het had het waarschijnlijk wel gedaan als het goed was gebleven.

Dus ik vind niet dat je een merrie voor de fok af moet wijzen, puur omdat ze nooit is opgenomen in een M2/Z-klassement in een discipline. Dat is mij te zwart/wit. De oorzaak daarvan ligt mij te vaak buiten de merrie. (bij mijn merrie is dat dus de onhandigheid van haar ruiter Knipoog ).
Je wilt toch vooral een genetisch gezonde merrie met prestatie-aanleg als uitgangspunt. Het is leuk als de merrie werkelijk gepresteerd heeft, dat is zeker een grote plus, maar voor mij dus niet strikt noodzakelijk.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 12:15

[quote="Dees"]
NEt zoals Farrington, ik noem maar een beroemd voorbeeld. Dan kan zo'n paard zelf niet meer presteren, maar het had het waarschijnlijk wel gedaan als het goed was gebleven.[quote]


Farrington heeft gelukkig inmiddels wel bewezen dat hij goede paarden fokt.


Ik vind het persoonlijk wel belangrijk als je een fokmerrie koopt, dat je weet dat er prestatiebloed in zit. De moeder zelf hoeft van mij niet veel gepresteerd hebben, maar een predikaat erbij maakt het wel aantrekkelijker om met de nakomeling te gaan fokken. Maar dan praat ik puur en alleen voor een fokmerrie.

Als ik alleen een paard voor de sport koop, maakt het me niets uit, dan gaat het mij erom dat het dier goed kan bewegen en een aansprekend exterieur heeft. En ik denk dat veel ruiters er het zelfde over denken. Je koopt het paard niet voor de fok maar voor de sport.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 12:19

Ik kan zo geen voorbeelden noemen maar ik weet dat er in NL complete stammen zijn waaruit super keuringspaarden komen, maar die zich niet fatsoenlijk laten rijden.
Ik vind een veulen uit een prestatiemoeder iig wel veel interessanter.

Ik speel nog steeds met het idee om mijn merrie ook nog uit te brengen, hoewel dat niet mee zal vallen omdat merries welke meerdere veulens hebben gehad toch wel behoorlijk 'uitgerekt' zijn.
Het scheelt al wel dat er uit haar stam wel een paar interessante sportpaarden zijn gekomen.

EmEm
Berichten: 625
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 16:30

Natuurlijk is het meegenomen als de merrie zelf een beetje op niveau in de sport heeft gelopen, maar noodzakelijk is het niet. Voor een fokmerrie zijn de prestaties van de nakomelingen van groter belang. Wel vind ik het belangrijk of de merrie het karakter heeft om voor je te werken (en dit ook doorgeeft aan de nakomelingen). Meeste fokmerries worden ook voor het fokdoel gebruikt en krijgen dus weinig kansen om zich te bewijzen in de sport. En dan zijn inderdaad de capaciteiten van de ruiter ook nog eens van invloed.

Maar als ik nog ooit een jonge merrie zou krijgen, zou ik haar zeker eerst in de sport uit laten komen. Allereerst om te kijken of het paard een meewerkend karakter heeft en daarnaast verhoog je hiermee de waarde van de nakomelingen.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 18:21

Ik vind het wel belangrijk, tenslotte wordt 60% of meer van de merrie doorgegeven aan het veulen. Ik wil dus eigenlijk alleen een paard wat uit ouders komt die beiden naar mijn zin kunnen presteren.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-03 00:23

Je moet natuurlijk een onderscheid maken in soort van fokkerij. Een merrie moet in deze tijd kunnen voldoen aan het fokdoel waar ze voor wordt ingezet. Als dat fokdoel is het leveren van show-c.q. keuringspaarden of ponnies dan zou je de fokmerrie zich op dit gebied moeten kunnen onderscheiden. Als je een sportpaard wilt fokken weet je al meer over de fokwaarde daarvan als de moeder zelf heeft laten zien dat ze geschikt is voor de sport welke dan ook. Het is in ieder geval een gunstige aantekening bij de marktwaarde van haar kinderen.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 11:24

Ik denk overigens dat mensen die een merrie die zich bewezen heeft in de sport belangrijk vinden op fokgebied ook dezelfde soort mensen zijn die een hengst zouden kiezen voor hun merrie die al bewezen is in de nafok. En ik zou nog wel eens risico durven nemen met een jonge hengst.

De hond is de betere mens

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 13:48

sarabande schreef:
Je moet natuurlijk een onderscheid maken in soort van fokkerij. Een merrie moet in deze tijd kunnen voldoen aan het fokdoel waar ze voor wordt ingezet. Als dat fokdoel is het leveren van show-c.q. keuringspaarden of ponnies dan zou je de fokmerrie zich op dit gebied moeten kunnen onderscheiden. Als je een sportpaard wilt fokken weet je al meer over de fokwaarde daarvan als de moeder zelf heeft laten zien dat ze geschikt is voor de sport welke dan ook. Het is in ieder geval een gunstige aantekening bij de marktwaarde van haar kinderen.


Ik was het topic aan het lezen en dit kwam nu ook bij mij op: als je graag een sportpaard wilt fokken, is het heel fijn om te weten of de moeder heeft gepresteerd of niet + de waarde van het veulen neemt toe als er prestatie achter zit.

Ikzelf vind het vooral een goede toetsing, bij de vader kijken de meeste mensen toch ook naar wat hij heeft gepresteerd? Waarom bij de moeder dan niet? En natuurlijk beweging + gezondheid zijn hele belangrijke dingen. Na zware (sport) belasting weet je toch ook meer over de gesteldheid , gezondheid en rittigkeit van een paard.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131980
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 14:06

Daar heb je imo. op zich gelijk in Anoukie.
Maar wat als bijv. de moeder niet heeft kunnen presteren in de sport ?
Bijv. als ze een chronische blessure heeft opgelopen en daardoor niet meer uitgebracht kan worden ?
Zo'n paard had best een heel goed sportpaard kunnen zijn en kan imo. ook een heel goede vererver zijn !

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 14:24

Vandaar ook mijn stukje gezondheid Oscar. Een chronische blessure door schade van buitenaf is natuurlijk heel vervelend en daardoor kun je de moeder inderdaad niet uitbrengen in de sport. Dan kan ze uiteraard nog een hele goede vererver zijn, maar dan moet je het uit andere dingen halen (gedrag, beweging voor de blessure, omgang, bloed etc.).

Is het een blessure van binnenuit moet je je afvragen (afhankelijk van wat het is ofcourse) of je wel met zo'n paard wilt fokken, wie weet vererft ze dat dan ook naast alle goede dingen die zo'n paard kan hebben...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 95 bezoekers