Bang of aanstellerij??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gitte

Berichten: 92
Geregistreerd: 15-03-02

Bang of aanstellerij??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-03 17:21

Sinds kort gaan we weer buitenritten maken maar mijn paard is ongelooflijk bang (of het is aanstellerij). Ze snuift als een gek en kijkt de hele tijd om zich heen, en wil dan ook niet verder (ze blijft dan stijf staan en begint te dribbelen op der plek). De rit die we maken heeft ze vaker gemaakt, dus niks nieuws.

Zou het aanstellerij zijn, of zou ik ze moeten straffen dat ze door moet lopen?

Wat zeggen jullie??

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 17:34

Ga je alleen of ga je met een groep?
Meeste paarden zijn alleen wat zenuwachtiger dan met een groep. Ook helpt het als je iets vaak herhaalt. Je zegt dat ze de rit vaker gemaakt heeft: is dit eens per maand of eens per jaar? Als je voor het laatst ergens in oktober hebt buitengereden met haar dan kun je verwachten dat ze nu snuift en dribbelt.
Vaak doen dus, veel herhalen.

En dan nog: het ene paard is een stuk koeler dan het andere paard. Sommige paarden zullen nooit goede politiepaarden worden en zelfs na elke dag buitenrijden nog snuivend en met schuim tussen de benen thuis komen.

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 17:37

En de lente is in aantocht.
Zonder gekheid, idd als het even geleden is dat ze die rit gemaakt heeft, kan het weer even spannedn zijn. Daarbij, misschien was ze iets frisser? Dat kan al genoeg zijn om alles wat spannender te maken.

Gitte

Berichten: 92
Geregistreerd: 15-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-03 17:39

Ik ga meestal met nog iemand, en die rit doen we eens in de week. Alleen als ze echt niet ergens langs wilt, dan weet ik niet zo goed of ik af moet stappen om een eindje verderop er weer op te klimmen. Je kan wel zeggen dat je MOET blijven zitten, maar dan staan we daar de volgende ochtend nog. En het is niet zo dat het steeds dezelfde plek is, het zijn de vreemdste plekken die je niet verwacht. Bv. een auto die er staat...

En als ik eraf ben en een eindje verderop er weer op klim dan gaat alles weer verder goed, dus ik vraag me af of het echt angst is....

p.s. het is nu 2x voorgekomen dat ik eraf gegaan ben...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 17:41

Is niet te zeggen zonder het paard te kennen. Als je je paard kent, weet je wat het is, een buitenstaander kan dat vaak niet beoordelen.

Gitte

Berichten: 92
Geregistreerd: 15-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-03 17:42

He Tiger,

Ja, dat klopt wel, ze is een stuk gekker dan normaal, ik laat der ook eerst rondcrossen in de bak, voordat ik echt een buitenrit ga maken. Zal dat er mee te maken hebben?

Gitte

Berichten: 92
Geregistreerd: 15-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-03 17:43

He Sonja,

Ik ken der nog niet helemaal, ik verzorg haar sinds vorig jaar april/mei, dus deze periode heb ik nog nooit meegemaakt. Misschien hoort het er wel bij.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 17:45

Wil ze ondanks dat er een ander paard bij is toch niet vooruit?

Er zijn al redelijk wat topics geweest over al dan niet afstappen tijdens een rit.

Ikzelf vind daar niet zoveel bezwaarlijks aan mits je na het obstakel er gewoon weer op kunt stappen (ik heb weleens op een paard gereden waar ik met geen mogelijkheid meer op zou komen 'in het open veld' dus dan blijf ik liever zitten). Let wel op dat het geen gewoonte wordt (bij elke derde lantaarnpaal staat ze stil en bij de vierde kan je er weer op).

Het is zeker een merrie? }>

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 17:46

Ik vind het altijd moeilijk om te zeggen wat je moet doen. Ik vind dat ik het moet voelen, om aan te voelen of het aanstellerij is of echt angst.

En als je daar gerust steld? Ontspant ze dan meer?

Ik doe meestal of ik gek ben en doe net of ik niet door heb dat zij zich druk maak over iets. Dat werkt meestal het beste. Meestal als je erin meegaat, is dat voor je paard de bevestiging dat het ook daadwerkelijk iets is.
Als jij al gaat verzitten als ze iets ziet, kan al genoeg teken zijn voor haar. Meestal houd ik teugels wat langer en drijf haar er voorbij, wat ook weleens niet goed gaat hoor. Ik ga onderuit zitten en ontspan me volledig, juist als ik haar korter neem en mezelf lichter maak, door spanning, tja... dan weet zij al genoeg en is het achterwaarts en steigeren.
Maar als er een ander paard bij is, wat heel mak is, dan gaat ze meestal gewoon mee, als ze maar een leider bij zich heeft.

Kun je haar aanpakken? Of is het echt een neurootje? Ook dat zijn dingen waar je rekening mee moet houden. Het ene paard moet je er langs slaan en het andere met gerust stellen en belonen, weer een ander paard zoals ik bij Netty doe. Terwijl dat toch wel een aardig neurootje is. Haha!

Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 21:13

Het zal in ieder geval geen aanstellerij zijn, omdat een paard niet op die manier kan denken. Een paard denkt niet van ik zal haar eens even pesten en lekker aanstellerig doen. Het is dus echte angst of zenuwachtigheid. Dit komt vooral doordat ze niet genoeg vertrouwen in jou en in zichzelf heeft. Probeer zoveel mogelijk in het begin met andere paarden te rijden en zelf niet al te zenuwachtig worden. Gewoon vol blijven houden en dan moet het vanzelf goed komen!!
Groetjes Arjette

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 22:54

Nou, dan vraag ik me toch af waarom paarden weigeren(te springen) en iedere keer voorbij het zelfde jurykot kunnen gaan,maar ineens dan toch maar wegspringen en als je ze dan straft terug heeeel braaf zijn Schijnheilig ?
Ze denken(volgens mij, niemand weet wat ze denken) wel niet van ik ga ze even pesten, maar eerder, mwah, geen zin, dat klein pruts op mijn rug kan wel even wachten Knipoog.

Maar ik denk dat je best je paard kan aanvoelen,en dan zien of je echt af moet stappen of niet. Best niet alleen gaan, dat is helemaal eng(voor jou en je paard).

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 23:53

ik ken de situatie helemaal niet, ik bedoel heb haar niet gezien. maar is het niet noch aanstellerij noch angst? als ze al lang niet buiten is geweest vind ze het misschien zo leuk dat ze even móet stilstaan Haha! op den duur moet ze er idd wel langs, maar laat d'r dan eerst even kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 00:36

Toch maar eens vragen aan je instructeur ljikt me. \
Stel dat je je paard op zijn donder geeft terwijl hij eigenlijk bang is, kun je jezelf dat vergeven? Vergeeft je paard je dat ooit?
En als je nu te lief bent en hij neemt je gruwelijk in de maling? Dan heb je meteen een goede basis waarin je paard de leider is en uit maakt wat er wel of niet gebeurt.
Dus: niet zelf gaan knutselen maar dit probleem voorleggen aan de persoon die jou les geeft.

Gitte

Berichten: 92
Geregistreerd: 15-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-03 12:32

Bedankt voor jullie reacties . Ik ga zaterdag met een vriendin dezelfde route rijden. En dan kijken we wel hoe het gaat. Hopelijk goed!